Snelheid verbetering voorspellen

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• Aware_of_me
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-03 09:29
Beste Lezers,

Ik heb een notebook met een T2500 (2 ghz) processor.

Het moederboard ondersteund dual channel.

Ik heb momenteel 1 geheugenbankje van 667 mhz op 5-5-5-15 erin zitten.
Deze wil ik vervangen door 2 geheugenbankjes van 667 mhz op 4-4-4-8

Dus dan ga ik ook van single channel naar dual channel.

Zal de snelheid aanzienlijk verhoogt worden? en hoe kan je de snelheid voorspellen (berekennen)

mvg,

Aware.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Aware_of_me schreef op zondag 27 mei 2007 @ 10:56:
Beste Lezers,

Ik heb een notebook met een T2500 (2 ghz) processor.

Het moederboard ondersteund dual channel.

Ik heb momenteel 1 geheugenbankje van 667 mhz op 5-5-5-15 erin zitten.
Deze wil ik vervangen door 2 geheugenbankjes van 667 mhz op 4-4-4-8

Dus dan ga ik ook van single channel naar dual channel.

Zal de snelheid aanzienlijk verhoogt worden? en hoe kan je de snelheid voorspellen (berekennen)

mvg,

Aware.
Aller eerst groeten hoeft al een tijdje niet meet op GoT.

Helaas is mijn accu van mijn kristallen bol leeg, door wat postst van gisteren. Dus deze moet ik even uit het blote hoofd doen.

Dan je vraag. Hoe weet je dat je mobo Duals channel ondersteund ? Ondersteund de chipset dit, of heb je het uit het boekje van de fabrikant ?
Veder vertel je niet van hoeveel geheugen je komt, en hoeveel geheugen erin gaat. Of wat voor OS erop draait. En er is geen vuistregel voor het uitrekenen van snelheids winst, alleen te zeggen dat er iets of bijna geen snelheidswinst zal optreden.

[ Voor 6% gewijzigd door fleppuhstein op 27-05-2007 11:04 ]

• Aware_of_me
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-03 09:29
Oke,

Ik weet dit omdat dit vermeld staat op de intel site. Ik heb een moederboard met een intel chipset.
(Calistoga i945pm)
Link naar de informatie
http://www.intel.com/products/chipsets/945pm/index.htm

Verder heb ik momenteel 1gb Geheugen in 1 reepje (PC5300) met 5-5-5-15 timings. Deze word vervangen door 1 gb reepje ook PC5300 maar met snellere timings (4-4-4-8). Daarnaast word het lege slot door een 2de geheugenreep uitgebreid. deze ook weer PC5300 met 4-4-4-8 timings.

Ik draai momenteel windows XP. Ik verwacht aan heid van de grote vacantie over te gaan naar Vista.

daarnaast weet ik niet of het van belang is maar er zit een Geforce GO7600 in met 256 MB.

[Edit]

De reden waarom ik hier benieuwd naar ben is omdat mensen altijd over een theoretische snelheid praten. Maar ik wil graag weten hoe dit in de praktijk resulteerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Aware_of_me op 27-05-2007 12:03 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Aware_of_me schreef op zondag 27 mei 2007 @ 11:59:
Oke,

Ik weet dit omdat dit vermeld staat op de intel site. Ik heb een moederboard met een intel chipset.
(Calistoga i945pm)
Link naar de informatie
http://www.intel.com/products/chipsets/945pm/index.htm
Dat je chipset het ondersteunt zegt niet dat de fabrikant er gebruik van heeft gemaakt !!!
Verder heb ik momenteel 1gb Geheugen in 1 reepje (PC5300) met 5-5-5-15 timings. Deze word vervangen door 1 gb reepje ook PC5300 maar met snellere timings (4-4-4-8). Daarnaast word het lege slot door een 2de geheugenreep uitgebreid. deze ook weer PC5300 met 4-4-4-8 timings.

Ik draai momenteel windows XP. Ik verwacht aan heid van de grote vacantie over te gaan naar Vista.

daarnaast weet ik niet of het van belang is maar er zit een Geforce GO7600 in met 256 MB.

[Edit]

De reden waarom ik hier benieuwd naar ben is omdat mensen altijd over een theoretische snelheid praten. Maar ik wil graag weten hoe dit in de praktijk resulteerd.
Zoals ik al aangaf. Dan zal er in theorie een beetje snelheids winst zijn, omdat er meer geheugen beschikbaar is. Timmings zullen geen effect hebben. De praktijk snelheids winst is iets wat je slechts in de praktijk kan meten. En niet in theorie vorm.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 15:49
Snelheid is een ruim begrip. Met extra geheugen zal je laptop heus niet sneller rennen. Hij blijft gewoon stil liggen zoals altijd (als je begrijpt wat ik hiermee bedoel).

De een vindt 1s sneller opstarten van windows een snelheidsverbetering, de ander 1fps meer in Oblivion een snelheidsverbetering, de ander pas als PiFast 1s sneller is.
Wat bedoel je dus met snelheid?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij dat je schijnbaar niet weet wat een 'bank' is, aangezien je het synoniem met 'reepje' gebruikt. Dat is nadrukkelijk niet zo - 1 reep kan 1 of 2 banks omvatten - en 2 banks op een enkele reep gaat nooit dual channel werken.

Sowieso zie ik erg veel gefilosofeer en erg weinig fundering in je topicstart. Misschien handig als je PMG FAQ eens gaat lezen en dan met name de RAM FAQ

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.