Geheugen noobvraag,

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik heb hier een compaq presario pc van een paar jaar terug staan met standaard 256mb geheugen en een amd 2400 prosseror(1.9), nou denk ik niet dat het verstandig is dit zo te houden want hij slaagt er iedere weer in trager te worden :P

al kijk ik op alternate zie ik geheugens staan, ik heb echter geen flauw idee met wat mijn computer compatible is.. en ook niet hoe ik hier achter kom :P

ik weet dat met jullie met deze gegevens mij totaal niets kunnen vertellen of aanraden, ik vraag nu alleen aan jullie hoe ik er zelf achter kan komen. en eventueel welke gegevens ik voor jullie nodig heb en hoe ik daar weer aan kom :P ik ben hier echt niet in thuis..

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zowel Kingston als Dane-Elec hebben/hadden op hun site de optie om je type pc/laptop/mobo/whatever in te vullen (heet iets van memory configurator), en vervolgens krijg je een overzicht welke van hun geheugenmodules daar in passen.

[ Voor 33% gewijzigd door 3dfx op 26-05-2007 08:46 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Download CPU-Z eens, daarmee kan je precies zien welke processor en welk geheugen je hebt :)

Daarmee zou je dus ook zo moeten kunnen zien wat voor geheugen je moet halen voor je computer.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Trek de kast open, kijk wat voor chips er op je geheugen zit en zoek dimmetejs met dezelfde soort chips zodat je zeker weet dat het compatible is. Andere optie is gewoon je pctje meenemen naar de pc toko en daar kijken wat er in werkt.
Sowieso is het handig om gewoon even te kijken wat voor mem er nu in zit, maar je kunt er vanuit gaan dat het DDR spul is, waarsch PC2700.

overigens zal het 256MB zijn en niet 256mb

@wolfboy,
met CPU-Z kun je dat niet. CPU-Z kan de SPD uit lezen op de dimm, maar niet zien wat voor chips er daadwerkelijk opzitten.

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 26-05-2007 08:51 ]

• Hrugnir
thnx :P was net op de site van compaq aan het kijken maar weet ook zo 123 niet hoe ik het typenr moet achterhalen :S staan niet op de kast in ieder geval:P maar ik ga dat cpu-z eens proberen :P

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:55
LlamaWereldOver schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 08:51:
thnx :P was net op de site van compaq aan het kijken maar weet ook zo 123 niet hoe ik het typenr moet achterhalen :S staan niet op de kast in ieder geval:P maar ik ga dat cpu-z eens proberen :P
Normaal zit er een sticker op de achterkant van de kast met een P/N-nummer. Met dat nummer kun je jouw typenummer achterhalen en daarmee het geheugen achterhalen...

• Hrugnir
volgens cpu-z is de bus speed ongeveer 133 mhz betekent dit dat alle geheugens met deze snelheid werken? tot een bepaalde grote neem ik aan, is die standaard 2 gig? zou het ook kunnen dat alleen mn huidige geheugenkaart op 133mhz werkt maar dat mn mobo meer aankan? zou cpu-z dit ook zeggen?

edit: ik heb trouwens mijn pc op de compaq site gevonden alleen geven ze daar geen info meer over :S (bij uit de verkoop genomen pcs) precies mijn code(dw195a) staat daar no documents found oid

[ Voor 25% gewijzigd door Hrugnir op 26-05-2007 09:07 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

LlamaWereldOver schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:00:
volgens cpu-z is de bus speed ongeveer 133 mhz betekent dit dat alle geheugens met deze snelheid werken?
Nee, PC133 SDR SDRAM gaat bijvoorbeeld niet werken als je er DDR SDRAM in moet duwen
tot een bepaalde grote neem ik aan, is die standaard 2 gig?
Die grootte ligt aan je chipset, dus zoek eens op wat voor chipset je hebt, zodat je weet wat die max ondersteunt
zou het ook kunnen dat alleen mn huidige geheugenkaart op 133mhz werkt maar dat mn mobo meer aankan?
Wellicht kun je sneller draaien, maar vaak staat het mem op dezelfde FSB als je cpu. Maar zonder precies je chipset te weten is het niet te zeggen
zou cpu-z dit ook zeggen?
Waarom vertrouwen op CPU-Z? imho is het beter gewoon de specs op te zoeken van je mobo/chipset dan op een software tooltje te vertrouwen.

Verwijderd

Ik denk dat het deze is: http://www.ciao-shopping....0BE__362914#productdetail

Dus je moet even opzoek naar PC100/133 SD-Ram geheugen.

Kijk hier eens:
http://www.alternate.nl/h...l1=Geheugen&Level2=SDRAM&

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Er staat dat er DDR SDRAM in moet (SD-RAM is niets overigens), waarom zeg je dan dat er SDR SDRAM in moet? Je moet dus zeker niet op zoek naar PC100/133 SDR SDRAM als het idd om deze computer gaat! Dat geheugen waar jij naar linkt heb je dus niets aan in deze pc.

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 26-05-2007 09:27 ]

Verwijderd

Je heb helemaal gelijk, niet goed gekeken. |:(

Hier moet je zijn:
http://www.alternate.nl/h...vel1=Geheugen&Level2=DDR&

Het is maar goed dat er toch nog mensen wakker zijn. d:)b

• Hrugnir
nou de echte specs hebben ze gewist dus beter een benadering dan helemaal niets denk ik :P enne ali bahbah de gegevens lijken wel, maar de foto van de kast alleen niet :P en er zit bijv andere software bij enzo.. cpu-z zegt btw dat er 265.6 rated fsb is, betekent dit dat mijn pc 266mhz aankan? en verder zie ik ddr staan, maar dit is denk ik wat ik nu gebruik. zou het een doodzonde zijn al zoek ik bij nieuw geheugen weer gewoon naar ddr? terwijl mn pc misschien meer aankan

en hoe kom ik dr nu achter wat mn maximale geheugen is? van wat de faq zegt snap ik niet zoveel :P en ik kan mn chipset niet achterhalen.. maar kan aan mij liggen :P

echter onder het kopje spd staat max bandwith PC2700 (166 mhz) ik snap het niet echt meer :P

[ Voor 21% gewijzigd door Hrugnir op 26-05-2007 09:42 ]

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 15:08
Bus speed op 133MHz, geeft volgens mij PC2100 266MHz DDR. Vaak werkt hoger geklokt geheugen ook, maar zou gewoon voor PC2100 gaan: http://tweakers.net/pricewatch/cat/547

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In een AMD AthlonXP 2400+ zit vaak PC2100 DDR SDRAM (of je moet een 166FSB (333) variant hebben), maar sneller geheugen mag je er natuurlijk ook in zetten, hoewel het dan wel onduidelijker wordt of het goed gaat werken. Maar daar kom je vanzelf achter en dan is een ruil snel gemaakt.
Mijn 2400+ heeft geen enkel probleem met PC2100 en PC2700 van verschillende merken door elkaar en ik verwacht dat PC3200 net zo min een probleem zal zijn.

Persoonlijk zou ik gaan voor PC2700 of PC3200, en dan wel geheugen van een A-merk als Kingston, Corsai, Dane-Elec en vrienden. PC2100 kun je ook kopen, maar waarom?
• PC2700/PC3200 is tegenwoordig vaak zelfs goedkoper dan PC2100
• De kans dat je dat ooit ergens anders in kunt gebruiken of kunt doorverkopen is dan groter (bijzaak) • Omdat het voor hogere snelheden gemaakt is kun je het strakkere timings meegeven, afhankelijk van de huidige module want ik weet niet wat je er nu in hebt zitten. Maar stel dat Compaq er een 256MG PC2100 CAS2 module in heeft gezet dan wil je tenminste een PC2100 CAS2 of een PC2700 (of beter) module omdat die die timing ook gewoon haalt :)

Succes!

[ Voor 43% gewijzigd door Ultraman op 26-05-2007 09:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

LlamaWereldOver schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:37:
nou de echte specs hebben ze gewist dus beter een benadering dan helemaal niets denk ik :P enne ali bahbah de gegevens lijken wel, maar de foto van de kast alleen niet :P en er zit bijv andere software bij enzo.. cpu-z zegt btw dat er 265.6 rated fsb is, betekent dit dat mijn pc 266mhz aankan? en verder zie ik ddr staan, maar dit is denk ik wat ik nu gebruik. zou het een doodzonde zijn al zoek ik bij nieuw geheugen weer gewoon naar ddr? terwijl mn pc misschien meer aankan

en hoe kom ik dr nu achter wat mn maximale geheugen is? van wat de faq zegt snap ik niet zoveel :P en ik kan mn chipset niet achterhalen.. maar kan aan mij liggen :P

echter onder het kopje spd staat max bandwith PC2700 (166 mhz) ik snap het niet echt meer :P
Luister vriend:

Ik probeer alleen maar te helpen vriend, maar als jij eens wat meer informatie geeft en desnoods je kast open trekt om te kijken wat erop je geheugen reepjes staat dan was je al zeven keer verder.
Dan hoeven wij niet te gissen.
Pannenkoek.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 09:53 . Reden: Ali Bahbah is lichtgeraakt vandaag, het verkeerde been uit verhaal.... ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

LlamaWereldOver schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:37:
nou de echte specs hebben ze gewist dus beter een benadering dan helemaal niets denk ik :P
Daarom, pak een schroevedraaier en trek je kast open.
enne ali bahbah de gegevens lijken wel, maar de foto van de kast alleen niet :P en er zit bijv andere software bij enzo.. cpu-z zegt btw dat er 265.6 rated fsb is, betekent dit dat mijn pc 266mhz aankan? en verder zie ik ddr staan, maar dit is denk ik wat ik nu gebruik. zou het een doodzonde zijn al zoek ik bij nieuw geheugen weer gewoon naar ddr? terwijl mn pc misschien meer aankan
Volgens mij snap je niet helemaal hoe het in elkaar zit.
Pc266 bestaat niet. DDR op 133MHz heeft een effectieve snelheid van 266MHz (immers het is Double Date Rate dus 133*2 is 266).
Waarschijnlijk draait je geheugen nu op PC2100 snelheden (133). Je moet dus zoeken naar DDR geheugen dat minstens zo snel is.

Echter:
Waarschijnlijk is het geen PC2100 wat je hebt, maar PC2700 dat op PC2100 geklokt is. Dus pak een schroevedraaier, trek je kast open en kijk wat er in zit en ga niet uit van de SPD als je iets zeker wilt weten.
Pak de schroevedraaier, trek je kast open en kijk wat er in zit. Je kunt wel van allerlei tools gaan gebruiken, maar blijkbaar geven ze of onjuiste, of onduidelijke info. Dus kun je beter gebruik maken van de 2 beste tools die er zijn (zitten tussen je oren, paar cm boven je neus) en kijken wat er in zit. Op die manier voorkom je nameljik dat je iets koopt dat niet goed gaat werken.
cybersteef schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:41:
In een AMD AthlonXP 2400+ zit vaak PC2100 DDR SDRAM (of je moet een 166FSB (333) variant hebben), maar sneller geheugen mag je er natuurlijk ook in zetten, hoewel het dan wel onduidelijker wordt of het goed gaat werken. Maar daar kom je vanzelf achter en dan is een ruil snel gemaakt.
Mijn 2400+ heeft geen enkel probleem met PC2100 en PC2700 van verschillende merken door elkaar en ik verwacht dat PC3200 net zo min een probleem zal zijn.

Succes!
de AXP die ik in de winkel had (ook een Compaq 2400+) had dus PC2700 mem erin zitten en daar heb ik probleemloos PC3200 bijgeprikt. Daarbij, prijzen liggen voor ouder geheugen vaak nog wat hoger, dus ik zou gewono PC3200 halen als dat het goedkoopst is.

• Hrugnir
sorry ali bahbah was niet mijn bedoeling om lomp te doen..

misschien is het idd maar beter al schroef ik mn kast open

ga ik nu even mn pc afsluiten en antwoord ik weer over een half uur

bedankt alvast allemaal!! :P

[ Voor 79% gewijzigd door Hrugnir op 26-05-2007 09:54 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Terw_Dan schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:49:
de AXP die ik in de winkel had (ook een Compaq 2400+) had dus PC2700 mem erin zitten en daar heb ik probleemloos PC3200 bijgeprikt. Daarbij, prijzen liggen voor ouder geheugen vaak nog wat hoger, dus ik zou gewono PC3200 halen als dat het goedkoopst is.
Uhu, dat is precies wat ik er net bij heb geëdit :P
LlamaWereldOver schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 09:50:
volgens cpu-z 266 fsb, ook goed? :P maar al zou ik PC2700 nemen zit ik in ieder geval goed, en dan gewoon ddr geheugen zoeken? maar dan weet ik nog niet hoeveel mb :P dat is dan het enige nog toch?
266FSB klinkt goed, dat heeft mijn 2400+ hier ook.
Blijkbaar zit er nu al een PC2700 module in je PC, dus ik zou een PC2700 of PC3200 module halen. Die halen namelijk beide de snelheden die jij nodig hebt. PC2700 of PC3200 DDR SDRAM dus, zo moeilijk mag dat inmiddels niet meer zijn.

Hoeveel MB? Hoeveel MB wil je? Of wil je weten wat het maximum is wat je er in kunt zetten?
Hoeveel geheugenbankjes heeft het moederbord? Zegt CPU-Z nog iets over de chipset, want ik weet dat CPU-Z dat vaak ook kan achterhalen.
Meeste Socket A borden met een 266FSB willen geloof ik maximaal 512MB per bank slikken, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk want het kan per bord verschillen. Maar 512MB maximaal per bank is naar mijn idee het meest voorkomende. En als het een recenter bord is dan kan er mogelijk zelfs meer op.

[ Voor 57% gewijzigd door Ultraman op 26-05-2007 09:56 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DutchMKL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-03 06:24
had compaq niet zijn eigen type ram die op een andere voltage werkte? of was dat alleen bij oude modelen?

[ Voor 3% gewijzigd door DutchMKL op 26-05-2007 09:52 ]

• Hrugnir
ik heb met grote letter op het mobo A7VBX-LA zien staan, en op het geheugenkaartje: Samsung PC2700 DDR 256mb CL2.5, en dr zijn maar 2 slots :P ik zit nu continue in de problemen qua geheugen dus ik zat te denken om dan meteen 2 512mb kaartjes uit te zoeken :P als de financieen meewerken :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze vraag staat gewoon o.a. in PMG FAQ » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal in mijn moederbord plaatsen? beantwoord. Verder is de rest van de PMG FAQ #Geheugen ook interessant leesvoer.

FAQ-gevalletje, plus verschrikkelijke topictitel, topic dicht dus. Neem ook eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT, want het overslaan van de subforum-FAQ's is hier niet de bedoeling en met jezelf betitelen als 'noob' is gewoon lam.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.