Toon posts:

Vastlopers met games; probleem met voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de laatste tijd veel problemen met vastlopers tijdens het spelen van games zoals Swat 4. Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn geheugen lag, maar ik heb memtest86+ gedraaid en die gaf geen fouten. Toen las ik ergens dat dit soort vastlopers ook wel eens veroorzaakt worden door een brakke voeding. Ik kwam het programmaatje SpeedFan tegen, dus heb ik dat maar eens gedraaid. Ik zag inderdaad dat de voltages behoorlijk heen en weer schommelden:

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/6bxcrqf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/4v7xnh4.jpg

Ik heb geen flauw idee of dit goed is of niet, maar ik heb het idee van niet. Mijn voeding is een Cooler Master RS-380-PMSP met 380 watt. Mijn moederbord is een GigaByte GA-K8NS. Ik draai Windows XP SP2 en Ubuntu 7.04. Ubuntu is trouwens ook 1 of 2 keer vastgelopen tijdens het afspelen van video's. Dit waren volgens mij 720p HD video's dus dat zorgt ook wel voor zware belasting. Zijn deze schommelingen normaal of is mijn voeding kapot?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2007 00:20 ]

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:18
Waarschijnlijk heeft dit probleem met je voeding te maken. Zoals ik zag in SpeedFan, zijn de voltages nogal schommelerig.

- Wordt de voeding heel erg warm?
- Hoe warm is de lucht die naar je voeding toe gaat (Case temp)
- Heb jehet alleen bij zware belasting?
- Kijk eens in je BIOS of daar de voltages ook zo schommelen.

PHILIPS Motional Feedback 544

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voltages varieren natuurlijk altijd, heel normaal. Er mogen afwijken zijn van zo'n 4-5% op de +lijnen.

Maar dit is allemaal te vinden in de startpost van Welke voeding heb ik nodig? Deel 17 in OH waar ook dit topic hoort.

Ik vraag even een move aan.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, twijfelde een beetje maar ik had het topic inderdaad hier moeten plaatsen.

Om de vragen van Gniels te beantwoorden:
-Nee, de voeding wordt helemaal niet warm.
-Hoe zou ik moeten meten hoe warm de lucht is die naar de voeding gaat? Gewoon met een thermometer ofzo? Ik heb volgens mij geen sensor die de case temp meet namelijk.
-Het gebeurt inderdaad alleen bij zware belasting, tenminste, tot nu toe wel.
-Ik heb mijn BIOS gecheckt maar daar kon ik de voltages niet aflezen, het enige wat ik zag was dat de +3.3 en +12 op "OK" stonden.

Ik heb net de +5 en +12 lijnen (rood en geel) gemeten met een multimeter vanuit een molex connector, de meter gaf aan dat ze helemaal stabiel 5 en 12 volt waren. De andere lijnen (-5 (wit), -12 (blauw), +3.3 (oranje) en +5VSB (paars)) kon ik niet meten omdat deze alleen maar op de 24 pins connector van de voeding naar het moederbord zitten, deze kan ik dus niet meten als de computer aanstaat omdat ie dan aangesloten zit.

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
kun je mij percies vertellen hoe je systeem eruit ziet met evt oc?
de voltage tussen de Vcore kloppen voor geen meter, en anders is het zwaar fout!
je 3,3Volt is veeeeel te laag! je =12Volt kan nog net, ma je +5volt is ook veel te laag en je -12Volt is veel te laag!

[ Voor 60% gewijzigd door bart0l0meus op 26-05-2007 18:33 ]

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 14:13:
Ik heb net de +5 en +12 lijnen (rood en geel) gemeten met een multimeter vanuit een molex connector, de meter gaf aan dat ze helemaal stabiel 5 en 12 volt waren.
Wat gaf de meting net aan, en over welke tijdsperiode heb je gemeten? Was dit tijdens volle belasting, en mat je verschil tussen volle belasting en idlen van de pc? Kan je een verband zien tussen de problemen en de belasting van de pc (bijvoorbeeld pc een aantal uur idle laten draaien zonder enig probleem en vervolgens een gelijke periode laten draaien stressed (Prime95, 3DMark, ...) en dan wel de problemen meermaals vaststellen?
Merk je dit ook onder belasting al dan niet idlen bij een verse cleane install (kan je eventueel draaien naast je huidige install in dual boot)?
Hoe verlopen de temps tijdens het gamen?
Wat zijn verder de specs van de rest van je hardware?

Verwijderd

Ligt er veel stof in je kast, even schoonmaken doet soms ook wonderen voor je voeding. Ik doe het meestal even met een fietspompje :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:02:
Ligt er veel stof in je kast, even schoonmaken doet soms ook wonderen voor je voeding. Ik doe het meestal even met een fietspompje :)
Heb mijn voeding opengemaakt en er zat ontzettend veel stof in, heb alles er uit gehaald maar het heeft helaas niet geholpen, de vastlopers blijven. Heb trouwens de rest van mijn kast ook compleet ontstoft.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:46:
[...]

Wat gaf de meting net aan, en over welke tijdsperiode heb je gemeten? Was dit tijdens volle belasting, en mat je verschil tussen volle belasting en idlen van de pc? Kan je een verband zien tussen de problemen en de belasting van de pc (bijvoorbeeld pc een aantal uur idle laten draaien zonder enig probleem en vervolgens een gelijke periode laten draaien stressed (Prime95, 3DMark, ...) en dan wel de problemen meermaals vaststellen?
Merk je dit ook onder belasting al dan niet idlen bij een verse cleane install (kan je eventueel draaien naast je huidige install in dual boot)?
Hoe verlopen de temps tijdens het gamen?
Wat zijn verder de specs van de rest van je hardware?
Ik heb net gemeten tijdens het spelen van San Andreas (wat aldoor zorgt voor reboots, en als ik "De computer automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten" uitzet in Windows krijg ik een lege BSOD) en er is geen verschil in voltage op de +12 en +5 lijnen. Het blijft gewoon netjes 12 en 5 volt. Ik heb minder dan 2 weken geleden speciaal een verse install gedaan om te proberen dit probleem op te lossen, maar het heeft dus niks geholpen. Het is dus in ieder geval iets hardwarematigs.

De specs van de rest van mijn hardware zijn:

Processor: AMD Athlon 64 3400+, 2.4 GHz, Socket 754
Geheugen: TwinMos DDR 1GB, PC3200, 400 MHz
HD1: Maxtor DiamondMax Plus 9, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA150
HD2: Hitachi Deskstar 7K80, 80 GB
Moederbord: GigaByte GA-K8NS
Videokaart: MSI RX9600XT-TD128 (ATI Radeon 9600XT), 128 MB, DDR, AGP 8X
Voeding: Cooler Master RS-380-PMSP eXtreme Power, 380 Watt

De temps wil ik ook nog gaan meten, maar hoe doe ik dit precies? Ik heb nu SpeedFan op mijn PC staan wat het volgende aangeeft op dit moment (bijna idle, alleen Firefox draait op dit moment):

Temp1: 25C
Temp2: 30C
Temp3: 3C (slaat natuurlijk nergens op)
HD0: 29C
HD1: 34C
Core: 31C

Core lijkt me de temperatuur van de processor, HD0 en HD1 zijn logisch en Temp3 kan ik het beste negeren lijkt me. Maar hoe weet ik dan wat Temp1 en Temp2 zijn?

En nu nog even dit:

Afbeeldingslocatie: http://i12.tinypic.com/53gozg6.jpg

Heb net weer even een meting gedaan met SpeedFan. De grijze lijn bovenin bij 12 is de +12 lijn, die ziet er gewoon netjes uit. De groenige lijn net boven het streepje tussen de 2 en de 4 is de +3.3 lijn, die ziet er ook goed uit. De rode lijn is (denk ik) de +5VDC en de blauwe de +5VSB, maar het zou ook andersom kunnen zijn. Het verschil tussen de +5VDC en de +5VSB lijnen snap ik niet helemaal (naja, snap natuurlijk wel dat DC direct current betekent) maar ik zie in ieder geval dat het voltage op deze lijnen behoorlijk heen en weer slingert volgens de metingen van SpeedFan. Als ik echter met mijn voltmeter direct op een molexconnector in mijn kast een minuutje lang de spanning tussen een zwarte en een rode draad meet (heb ik van het "Welke voeding heb ik nodig?" topic) dan blijft de spanning gewoon netjes 5V een minuut lang.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 20:45 . Reden: Drukte al op "verstuur bericht" terwijl ik de helft nog moest typen. ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag mijn nieuwe videokaart binnengekregen, een XFX 7600 GT AGP, ik moest sowieso al een nieuwe videokaart hebben omdat mijn oude 9600 XT het allemaal niet echt meer kon bijhouden, en zo kon ik mooi zien of het probleem ook niet misschien aan de videokaart lag. Nou, dat ligt het dus niet. Ik speelde net 5 minuten GTA San Andreas, ging allemaal lekker snel natuurlijk door de nieuwe videokaart, maar weer een crash, dit keer een BSOD met "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Na 5 minuten zoekwerk op GOT en internet zag ik dat deze foutmelding vaak met dingen als te veel overklokken en slechte voedingen te maken had. Begin dus steeds meer te vrezen dat het aan mijn voeding ligt. Vind het nog steeds wel erg vreemd, de voeding is in oktober pas 2 jaar oud en begint nu al raar te doen.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 18:36 ]

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
heb je een analoge of digitale multimeter gebruikt? de digitale varianten zijn vaak niet in staat om snel veranderende gelijkspanningen te meten.

en als de meetwaarden van speedfan betrouwbaar zijn, zou ik een nieuwe (merk!) voeding kopen

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
Japidoff schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:26:
heb je een analoge of digitale multimeter gebruikt? de digitale varianten zijn vaak niet in staat om snel veranderende gelijkspanningen te meten.

en als de meetwaarden van speedfan betrouwbaar zijn, zou ik een nieuwe (merk!) voeding kopen
Een analoge van Philips. Om precies te zijn de PM 2505.

• Japidoff
offtopic:
gejat op school zeker! :)

juiste meetbereik ingesteld neem ik aan? (10V /30V)
en het naaldje beweegt helemaal niet?

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
Japidoff schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:42:
offtopic:
gejat op school zeker! :)

juiste meetbereik ingesteld neem ik aan? (10V /30V)
en het naaldje beweegt helemaal niet?
Haha, nee, hij is van mijn vader :)

Als ik de +5 lijn meet zet ik hem inderdaad op 10V meetbereik en als ik de +12 lijn meet zet ik hem op 30V meetbereik. Ik heb heel aandachtig zitten kijken, een paar minuten lang, maar het naaldje beweegt echt niet.

• Japidoff
moment.....

ff spelen met speedfan..

Afbeeldingslocatie: http://boxoe.isliev.nl/sf.jpg

hmmzz, ik zou n nwe voeding kopen!

dit is ff Q4 spelen met:
C2D e6300
Radeon X800
asrock 4CoreDual-vsta
en een Zalman ZM460B-APS

OF de sensoren op je mobo zijn gaar!

[ Voor 78% gewijzigd door Japidoff op 01-06-2007 19:11 ]

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
Japidoff schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:56:
moment.....

ff spelen met speedfan..

[afbeelding]

hmmzz, ik zou n nwe voeding kopen!

dit is ff Q4 spelen met:
C2D e6300
Radeon X800
asrock 4CoreDual-vsta
en een Zalman ZM460B-APS

OF de sensoren op je mobo zijn gaar!
Mmmm, dat ziet er inderdaad heel anders uit. Toch blijf ik het raar vinden dat mijn meting met de multimeter wat anders aangeeft dan de meting van SpeedFan. De sensors kunnen ook brak zijn natuurlijk.
Pagina: 1