noobvraagje: Memory & Multipliers?

Pagina: 1
Acties:

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
hoi,

Ik ben nu al enige tijd op dit forum aan het rondsurfen en aan het lezen. ik leer telkens nieuwe dingen en zo kwam ik bij het cpu/ memory ratio. ik heb cpu z geinstalleerd om te kijken wat dat van mij is. het blijkt CPU/9 te zijn. Ik weet niet precies wat het inhoudt, maar naar mijn weten vormt mijn geheugen dan een bottelneck? en dat vind ik jammer van mijn cpu, want die zou dan sneller kunnen werken als dit anders was.

wat ik dus van plan was is de multiplyer te verlagen zodat mijn cpu/memory ratio beter wordt, maar dan moet ik ook de fsb omhoog gooien om alsnog die 2800 MHz te halen.

Mijn vraag is dus: kan ik dit zomaar doen? en kan ik de fsb omhoog gooien totdat ik op 2800MHz zit en alles dan nog stabiel draait? en moet ik dan ook bepaalde voltages omhoog gooien bij het verhogen van fsb of kan ik dat laten staan? ik denk ik vraag het eerst maar even voordat ik iets stukmaak, want ik heb dit nooit eerder gedaan.

het geheugen draait nu op 667 Mhz. als ik er een slotje bij in doe betekent dit dan ook 1334MHz tov het cpu/memory ratio? of blijft dat gewoon 667?

het gaat om een x2 5600+ en kingston pc2-5300 CAS5 geheugen.

mvg,

[ Voor 6% gewijzigd door gebruikershaes op 25-05-2007 18:24 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:58
Nee je geheugen loopt blijkbaar op 2800:9=333Mhz effectief kom dat dus neer op 667MHz het geeft niet aan dat je geheugen een bottleneck vormt, dit is namelijk de standaard snelheid waar het op draait.
Voor de rest denk ik dat je eerst veel meer info moet gaan zoeken want het komt op mij over als een warrig geheel..
Je multiplier verlagen en je fsb omhoog gooien is zeker niet hetgeen wat je moet doen wanneer je denkt dat je geheugen een bottleneck vormt. Want dan gaat je geheugen dus niet harder dan wat je nu hebt en wann je dat dus doet dwing je het eig nog harder te gaan.
Zoek even een overclock topic op in het tweaking&cooling subforum over jou processor ;)
gebruikershaes schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 18:21:
het geheugen draait nu op 667 Mhz. als ik er een slotje bij in doe betekent dit dan ook 1334MHz tov het cpu/memory ratio? of blijft dat gewoon 667?
Klopt niets van het blijft gewoon 667MHz alleen de hoeveelheid geheugen wordt vergroot, niet de snelheid waar het op werkt.

ECHT zoek eerst meer info voor je hier mee verder gaat ;)

Edit:
Idd zoals in de link hieronder ;)

[ Voor 68% gewijzigd door bokkow op 25-05-2007 18:45 . Reden: toevoegingen ]

M3P - M3LR - 6320Wp

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 33

Dit topic moet je hebben daarvoor, daar staat heel veel informatie en er zitten een aantal mensen die je graag helpen als het niet lukt. Sowieso is het handig als je even alle (relevante) specs meldt.

Wat betreft jouw vraag over de HTT (FBS hoort bij intel processoren, het heet HTT bij AMD).
Niemand kan jouw vertellen of jouw processor (en geheugen en moederbord) stabiel zijn op die snelheid. Dat verschilt per processor, aan de hand van de stepping kun je het wel enigzins voorspellen alleen kan je natuurlijk net dat ene slechte exemplaar hebben.
Voltages moet je pas gaan verhogen als je merkt dat je last hebt van instabiliteit, anders levert het alleen maar onnodige warmte en slijtage van je onderdelen.
Als je niet precies weet hoe je dit allemaal aan moet pakken moet je even in het hierboven vermeldde topic kijken, daar staat een handleiding en daar staan ook programma's om te testen op stabiliteit.

[ Voor 67% gewijzigd door Ernie op 25-05-2007 18:55 ]

• gebruikershaes
De processor loopt nu al op 2800 (stock dus) en het was niet echt de bedoeling om die over te clocken maar om de cpu/gegeugen ratio te verlagen van CPU/9 naar minder en ik dacht dus dat dat de manier was.

Blijkbaar geeft het niet zoveel dat het een bottelneck vormt, maar ik dacht dat daardoor de snelheid van de processor niet volledig benut wordt. En wat moet ik wel doen als ik denk dat het een bottelneck vormt? Gewoon meer erin gooien? Of sneller geheugen? Of iets anders?

• Ernie
Excuus, dan heb ik je niet goed begrepen. Hoezo denk je dat het geheugen een bottleneck vormt en wat wil je nu precies weten.

Je kunt sneller geheugen kopen en dan de HTT omhoog en Multiplier omlaag (zodat je cpu op dezelfde snelheid blijft.). Ik weet alleen niet of dit veel extra performance zal geven, ik denk persoonlijk dat het niet meer dan 10% verschil maakt. Hier weet ik echter het fijne niet van, misschien een andere tweaker die hier even mee kan helpen?
Meer geheugen heb je nodig als je merkt dat windows veel naar je pagefile moet schrijven.
Hoeveel geheugen heb je op dit moment in je pc zitten en draait je geheugen in dual channel?

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:58
Het is allemaal logisch en er zit nergens een bottleneck ;) :
2800/9= 333DDR de snelheid die je geheugen standaard loopt. Je kunt niet lager met die mp en de HTT verhogen want zoiets als 2800/2=1400DDR is onmogelijk. Miss als je goed geheugen hebt kun je tot 2800/7=400DDR draaien maar daar houdt het echt op. Verander dan wel je HTT want dat moet om en nabij de 1000 zijn (tenminste bij s939 bij mij wel).

M3P - M3LR - 6320Wp

• gebruikershaes
Aha zo dus. Ik had uit de dingen die ik heb gelezen opgemaakt dat als ik CPU/9 zou hebben dat het geheugen een bottleneck zou vormen. Dit wilde ik dus verlagen om zo de bottleneck uit de weg te ruimen, maar dat is dus niet het geval en hoeft het niet. Ik heb wel maar 1 gig. Dacht dat het wel genoeg zou zijn aangezien ik nog gewoon XP gebruik en niet al te veel zware toepassingen.

maar om er zeker van te zijn, hoe zie ik of windows veel naar mijn pagefile schrijft? En wat is veel?

• Ernie
Windows schrijft veel naar je pagefile als je merkt dat je harde schijf heel druk bezig is tijdens je gewoonlijke computerwerk. Programma's die veel naar de harde schijf schrijven moet je dan natuurlijk wel even uitzetten anders krijg je een vertekend beeld.
Wat je ook zou kunnen doen is tijdens je normale bezigheden via windows taakbeheer kijken of je nog veel fysiek geheugen overhebt. Daar kun je ook zien hoeveel er naar je pagefile is geschreven.
Als je ziet dat je vrije fysieke geheugen vaak onder de 50 MB zit en je harde schijf veel zoekt als jij iets doet dan kan een upgrade handig zijn.

Uit eigen ervaring kan ik echter zeggen dat je met gewone programma's niet snel op 1 GB gebruik zit
Zo gebruik ik op dit moment op mijn pc 675 MB met deze programma's:
Firefox met 6 tabs
Azureus
Openoffice
MSN
Windows media player,
Verkenner

• gebruikershaes
Nee klopt. Mijn gebruik is nu 379 met een piek van 715. HDD is rustig dus dat zit wel snor :D.
Ben blij dat ik dit nu allemaal weet. En dus weer wat geleerd.

Super bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1