Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Beste potentiele reaguurders,

ik heb het helemaal geschoten met het helicopter geluid dat uit mijn pc kast komt.

Wat heb ik de laatste tijd veranderd? Er zitten nu 3 casefans van Coolermaster in. (Ultrasilent)
De voeding is er een van Zalman (nog wel met fan aan de achterkant, maar zou ook stil moeten zijn).
De processorfan is de CNPS9500 LED van Zalman.
De superluidruchtige fan van de videokaart is ook vervangen door een Zalmanmodel.

En toch komt er een hels gezoem van mijn kast af. :(

Ik ben redelijk teneinde raad en overweeg nu over te gaan op waterkoeling. Leek mij een goed idee totdat ik het volgende artikel las: http://www.computable.nl/nieuws.htm?id=387696.

Mijn vraag is dus nu: 1. wat is hiervan waar? Is waterkoeling idd schadelijk?

2. Kan ik zowel mijn cpu, vgacard, northbridge, 2 of 3 harde schijven op 1 waterkoelingssysteem aansluiten?

3. En zo ja: wel systeem is dan aan te raden? Zijn verschillende systemen/onderdelen compatibel met elkaar? Slangen etc. Is een vgawaterkoelingsblok van Coolmatic een waterkoelingsset van bijv Zalman aan te sluiten?

Graag zou ik jullie mening hierover willen weten.

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:25
Het kan wel maar dat gaat je heel wat kosten. Je kan ook kiezen voor 2 watercool systemen in 1 pc maar of je budget toe laat is een 2e. Ligt het niet aan je kast dat je pc zo luidruchtig is? Ik vindt het maar een raar artikel dat ze zeggen dat wc schadelijk is voor je pc. Als je je hier druk over gaat maken moet je wc gewoon niet doen.

Verwijderd

In Het Grote Waterkoelingstopic deel 22 staat heel veel informatie, waarvan het heel nuttig is om door te nemen.
Wel adviseer ik je eerst eens uit te zoeken welk onderdeel van je pc het lawaai maakt; wellicht is het simpel op te lossen (wellicht je harde schijven; die kun je vrij goedkoop en simpel dempen). Zie ook [Cooling] Het stille pc topic deel 3 :)

Verwijderd

Misschien iets met resonantie oid? Door gebruik te maken van rubbere schroeven/pluggen om je fans vast te maken zou dit de trillingen moeten verminderen. :)

Verwijderd

Mijn vraag is dus nu: 1. wat is hiervan waar? Is waterkoeling idd schadelijk?
Wauw. Wat een grappig artikel :D

Het klopt wel, dat moederbordfabrikanten ervanuit gaan dat de componenten rondom de CPU gekoeld worden dmv een Fan, en zodra er Waterkoeling aanwezig is dat natuurlijk bijna niet meer plaatsvind.

Ondanks dit "euvel" kan je het nog prima zelfoplossen, door still fans op 7V of iets dergelijk te laten lopen. Zolang er maar voldoende caseflow is moet het opzich prima lukken :) Vertrouw je het niet? Dan moet je kijken naar heatsinks, die je op je VRM's en IC's kan doen. Daarmee vergroot je koelingsfactor.

Verwijderd

Niet direct een antwoord op jouw vraag, maar mogelijk toch interessant:

Als je geen temperatuur-toerentalgestuurde fans gebruikt (fans met 3 draadjes + moederbord met sensor en intelligente bios -> Asus noemt het Qfan), dan kun je overwegen om de fans wat langzamer te laten draaien, mits alles voldoende koel blijft:

http://www.silentpcreview.com/article6-page1.html
Pagina: 1