Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Mag ik hierbij de spam-opmerking maken dat ik ontzettend blij ben met dit topic?
Ik heb de afgelopen twee dagen nogal wat gevraagd over mn tft-inverter die stuk is (en zodra ik een zener heb gevonden 'gerepareerd' wordt (hoop ik), en dat is niet zomaar het enige wat ik erover te vragen heb. Hoogvermogen inverters heb ik ook iets mee te maken, ik studeer in delft en doe mee aan een project voor een elektrisch karretje dat driefasenstroom uit een dc bron tapt.
Net afgelopen maandag ben ik bij het EPO in Rijswijk langs geweest om mij door 3 elektrotechnisch ingenieurs uitgelegd te krijgen wat een chopper, inverter, pwm en al dat soort leuks nou eigenlijk betekent. Da's één manier, tweakers.net is dus vanaf nu de andere manier :-)
Ik heb de afgelopen twee dagen nogal wat gevraagd over mn tft-inverter die stuk is (en zodra ik een zener heb gevonden 'gerepareerd' wordt (hoop ik), en dat is niet zomaar het enige wat ik erover te vragen heb. Hoogvermogen inverters heb ik ook iets mee te maken, ik studeer in delft en doe mee aan een project voor een elektrisch karretje dat driefasenstroom uit een dc bron tapt.
Net afgelopen maandag ben ik bij het EPO in Rijswijk langs geweest om mij door 3 elektrotechnisch ingenieurs uitgelegd te krijgen wat een chopper, inverter, pwm en al dat soort leuks nou eigenlijk betekent. Da's één manier, tweakers.net is dus vanaf nu de andere manier :-)
Zou er ook een paar voorbeeldfoto's inzetten van goede cq doorgefikte trafo's, dat is meestal vrij makkelijk te zien.
Qua doormeten kom je met de mosfets over het algemeen vrij ver, als moet je er ook bijzetten dat ze verschillende vormen hebben.
Je hebt invertors met 2x een SOT54 (trough hole transistorbeheuzing), je hebt er ook met 2x een smd mosfet (soms zelfs SOT23), maar heb er ook 1 met een dual mosfet in een SOIC8 erop (foto's kan ik zo maken als je er iets aan hebt).
Eigenlijk gaan er aan invertors alleen de mosfets cq trafo's kapot (en soms een spoeltje, maar das meer bij verkeerd gepolariseerd aansluiten)
Wat je wel toe moet voegen, hoe vind ik bij een invertor uit een standaard kitje de + en - op de ingang...
Meestal hebben ze namelijk wel dezelfde stekker aan de ingang, maar tussen fabrikanten willen de polariteit nog wel 's verschillen (heb er al 's een invertor door gesloopt, denk je ff gewoon de draadjes om te pluggen...)
Punten om te zien wat de - is:
- mosfets zitten eigenlijk altijd met 1 pootje direct aan de -, maar niet aan de plus.
- soms zit 1 van de polen van de uitgang direct aan de -
- een eventuele ontstoor spoel hangt altijd in serie met de +
Groundplanes zitten niet zo vaak op de invertors
Misschien is het ook leuk om een klein stukje in te voegen over laptop/tft invertors met backlight control, dat die ook vaak vrij eenvoudig met een andere bron aan te sturen zijn.
- Heb er 1 die alleen spanning en een 0-5V spanning op de input wil om te dimmen
- Ook een die aan een i2c bus wil, vaak ook nog wel te regelen in een pc (smbus, serieel/parrallel verloopje met bit banging)
Vaak is de datasheet van het controllerchipje wel te vinden waar wel lomp veel meer data instaat dan je nodig hebt om 'm aan te sturen...
Qua doormeten kom je met de mosfets over het algemeen vrij ver, als moet je er ook bijzetten dat ze verschillende vormen hebben.
Je hebt invertors met 2x een SOT54 (trough hole transistorbeheuzing), je hebt er ook met 2x een smd mosfet (soms zelfs SOT23), maar heb er ook 1 met een dual mosfet in een SOIC8 erop (foto's kan ik zo maken als je er iets aan hebt).
Eigenlijk gaan er aan invertors alleen de mosfets cq trafo's kapot (en soms een spoeltje, maar das meer bij verkeerd gepolariseerd aansluiten)
Wat je wel toe moet voegen, hoe vind ik bij een invertor uit een standaard kitje de + en - op de ingang...
Meestal hebben ze namelijk wel dezelfde stekker aan de ingang, maar tussen fabrikanten willen de polariteit nog wel 's verschillen (heb er al 's een invertor door gesloopt, denk je ff gewoon de draadjes om te pluggen...)
Punten om te zien wat de - is:
- mosfets zitten eigenlijk altijd met 1 pootje direct aan de -, maar niet aan de plus.
- soms zit 1 van de polen van de uitgang direct aan de -
- een eventuele ontstoor spoel hangt altijd in serie met de +
Groundplanes zitten niet zo vaak op de invertors
Misschien is het ook leuk om een klein stukje in te voegen over laptop/tft invertors met backlight control, dat die ook vaak vrij eenvoudig met een andere bron aan te sturen zijn.
- Heb er 1 die alleen spanning en een 0-5V spanning op de input wil om te dimmen
- Ook een die aan een i2c bus wil, vaak ook nog wel te regelen in een pc (smbus, serieel/parrallel verloopje met bit banging)
Vaak is de datasheet van het controllerchipje wel te vinden waar wel lomp veel meer data instaat dan je nodig hebt om 'm aan te sturen...
Misschien ook adressen voor vervangende inverters. De correcte mosfet of trafo is waarschijnlijk een stuk lastiger te vinden dan een nieuwe inverter. Ik heb eens een lcd gerepareerd met een ccfl inverter maar de helderheid liet te wensen over.
Erg goed om hierover een topic te maken. Ik heb in het verleden ook al eens een scherm gerepareerd en kom er regelmatig tegen welke ook niet werken en ik ook wel zou willen fixen!
Dan zou dit een zeer goed en nuttig topic kunnen worden!!
Als ik materiaal heb en dingen kan aanleveren laat ik het jullie weten.
Dan zou dit een zeer goed en nuttig topic kunnen worden!!
Als ik materiaal heb en dingen kan aanleveren laat ik het jullie weten.
Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.
Ja, das meestal het probleem. Ik heb een stuk of wat scanner-inverters liggen en ook wel tft-inverters maar eigenlijk geen van die exemplaren geeft dezelfde stroom/spanning als het origineel; sommigen gaan naar 500V, anderen 800 en sommigen trekken maar 500 uA waar anderen tot 50 mA gaan.Cassettebandje schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 11:29:
Misschien ook adressen voor vervangende inverters. De correcte mosfet of trafo is waarschijnlijk een stuk lastiger te vinden dan een nieuwe inverter. Ik heb eens een lcd gerepareerd met een ccfl inverter maar de helderheid liet te wensen over.
Ik wilde een tl-balk op mn bureau maken maar ik was maar gestopt toen ik zag dat alle ccfl's die ik had een andere lichtkleur en -sterkte gaven :-P
@SA007: foto's zijn altijd handig, ik kan ws wel wat vinden op het werk ("interessante" kapotte componenten houden we bij, om eventueel nog grondig na te meten hoe ze kapot zijn gegaan), maar ik weet niet of ik wel alles vind wat interessant is. Bedankt trouwens om de dingen die er zeker bij moeten aan te geven, kan ik weer wat minder vergeten 
Adressen voor vervangcomponenten lijkt me niet zo enorm interessant, met google, je lokale elektroboer of de links uit de [EL]FAQ moet je al wel voldoende hebben, een lijstje is altijd onvolledig en verouderd snel.
Adressen voor vervangcomponenten lijkt me niet zo enorm interessant, met google, je lokale elektroboer of de links uit de [EL]FAQ moet je al wel voldoende hebben, een lijstje is altijd onvolledig en verouderd snel.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik zal van het weekend wel een slootje foto's maken, heb de nodige invertors liggen, heb 3 verschillende standaard ccfl invertors, en nog zeker 2 uit tft's (ergens ligt nog een 3e, maar zou niet weten waar precies)
Misschien maak ik zelfs nog wel een how-to tje over het aansturen van een invertor uit een mac die hier nog ligt.
Misschien maak ik zelfs nog wel een how-to tje over het aansturen van een invertor uit een mac die hier nog ligt.
Heb het geprobeert, maar de medion 5.0mp digicam hier wil echt geen scherpe macrofoto's maken helaas...
Wil al tijden een cam kopen die dat wel kan, maar nu nog ff niet zegmaar...
Wil al tijden een cam kopen die dat wel kan, maar nu nog ff niet zegmaar...
klein beetje offtopic: is het de md 2998? Heb ik ook en mij lukt het wel (zie ook mijn postings). Hij heeft een (te) lange scherpstelafstand en je moet hem ultrastil houden, maar met een beetje getweak komen er dan wel perfecte fotos uit.
Ik ben wat met vertraging, maar het komt er wel, wees gerust.
Is idd de md2998, scherpstelafstand is veel te ver idd, imho te ver om scherpe foto's te maken, zelf op 1,5 meter afstand krijg je op de macrostand nog onscherpe foto's.
Je kan hele mooie buitenfoto's maken met die cam, maar de macrostand is knap waardeloos.
Je kan hele mooie buitenfoto's maken met die cam, maar de macrostand is knap waardeloos.
Ik heb ook nog een aantal LCD-inverters liggen (uit oude laptops) en ik wil iig wel een indicatie geven hoe je uit kan vogelen wat voor spanningen je erop moet zetten om licht te krijgen. Zo heel veel waarde zal het niet hebben omdat het toch vooral over nieuwe/kapotte inverters zal gaan, maar meer info = meer goed
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
kheb gewoon simpelweg niks beters, moet het hiermee doen en dat doe ik dan ook maar. Mn ouders hebben z'n opvolger van dit jaar, dat is een kwijlapparaat. Ik heb er geldopbrengende panorama's mee gemaakt van vrij kwijlbare (nogmaals) kwaliteit. Maar genoeg daarover.SA007 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 21:25:
Is idd de md2998, scherpstelafstand is veel te ver idd, imho te ver om scherpe foto's te maken, zelf op 1,5 meter afstand krijg je op de macrostand nog onscherpe foto's.
Hierbij dan maar met het oog op centralisatie van de gegevens een linkje naar de eerste thread sinds de oprichting van dit topic die wat heeft opgeleverd en misschien nog van waarde kan zijn voor iemand:
Succesvolle reparatie van zwaar doorgefikte inverter uit Compaq TFT450
Niveau: beunbaar
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1220683
Pagina: 1