Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Skype over UMTS of HSDPA, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik bel vaak naar Amerika en gebruik hiervoor Skype (1,8ct per minuut tov 50ct per minuut). De ellende is echter dat iedere keer naar je computer moet. En telefoonsex met je headset op is ook geen doen. :+

Nu de onbeperkt data paketten (vanaf 9,50 pmaand) bijna overal beschikbaar zijn ben ik op zoek naar ervaringen. Ik heb namelijk mijn huidige Qtek s200 aangeschafd met een telfort EDGE abonnement, maar dat werkte voor geen meter. De telefoon was te traag en de verbinding zeer instabiel. :( (Vaak hooguit 3kb/s voor een paar seconden).

- Welke paketten zijn snel en stabiel genoeg?
- Ervaren jullie ook een minimum snelheid bij bepaalde providers?
- Welke smarthphones die deze snelheden ondersteunen zijn ook geschikt? (Snel genoeg, zonder overclock etc?)

Het gaat er niet om 30 sec met je buurman te kunnen bellen, maar echt echt een half uur zonder gedoe, net zoals achter een echte PC. :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dan is UMTS/HSDPA (HSDPA is een software upgrade van UMTS.. niks hardwarematigs)... zeer geschikt. Maar de kosten daarvoor liegen er ook niet om.

De dekking is wel redelijk goed te noemen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• cornelixnootje1
Falcon schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:55:
Dan is UMTS/HSDPA (HSDPA is een software upgrade van UMTS.. niks hardwarematigs)... zeer geschikt. Maar de kosten daarvoor liegen er ook niet om.

De dekking is wel redelijk goed te noemen.
Ik heb begrepen dat KPN geen VOIP toe staat, dus die valt af.

Wat zijn je ERVARINGEN precies met Skype over UMTS? Welk pakket heb je en welke gsm?

En die kosten van 9,50 per maand, vallen wel mee.

Verwijderd

TMobile PIT abbonement, 9,50 in de maand. Zonder datalimiet, en dan ook ECHT zonder. En alles mag, VOIP, streamen enz. Ik denk dat wanneer je in een gebied met UMTS (3G) dekking woont, het best wel te doen is om er mee te skypen.

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 16:42:
TMobile PIT abbonement, 9,50 in de maand. Zonder datalimiet, en dan ook ECHT zonder. En alles mag, VOIP, streamen enz. Ik denk dat wanneer je in een gebied met UMTS (3G) dekking woont, het best wel te doen is om er mee te skypen.
Maar werkt het ook?

Kom op jongens, het is een ervaringen topic!

Verwijderd

Ik gebruik sinds kort skype op m'n pocket pc (HTC TyTN) op het KPN umts netwerk (via Telfort), en het werkt perfect. Zelfde ervaringen als jij met de S200 op EDGE, dat was gewoon te langzaam. Spraak is van dezelfde kwaliteit als bij verbinding met wifi nu. Het enige nadeel is dat de accu extreem snel leeg is indien skype ingelogd is (binnen 3-4 uur volledige accu leeg)

edit: dat is bij de nieuwste beta in ieder geval, laatste stable heb ik nog niet geprobeerd

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2007 19:37 ]

• cornelixnootje1
@ Shrooma:
Nice! Dat is goed om te horen!!

Maar het is wel vreemd dat je via Telfort wel mag VOIPen, maar via KPN niet... weet je zeker dat er bij het overgaan van EDGE naar UMTS niet allerlei extra beperkingen bij zijn gekomen?

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
In november/december 2006 veel gebeld via Yahoo Messenger naar Mexico via umts (adsl moest nog geleverd worden).

Opstelling:
1 - Desktop-compu met headset;
2 - K800i in craddle;
3 - T-Mobile UMTS (werd toen iig niet gecapped).

Werkte prima. Dit is de toekomst, maar vergeet niet dat de meeste telecomproviders dit eerst zullen blokkeren óf zorgen voor een irritante vertraging van data zodat een gesprek niet mogelijk is. Het is immers van directe invloed op hun inkomsten. Uiteindelijk zal iedereen met een skype/msn-achtigprogramma op zn mobiel via internet bellen, maar dat duurt nog wel een tijdje ;)

P.S.: Maar dit is dus nog via de compu. Maar met een geschikte smartphone moet het dus zeker mogelijk zijn. Ben wel bang dat je de lader van de telefoon in de buurt moet houden.

[ Voor 12% gewijzigd door SooK op 24-05-2007 09:57 ]

• cornelixnootje1
Ik was sterk T-Mobile Web n Walk aan het overwegen, en zag dit:

https://www.t-mobile.nl/p...eb_je_nodig/tarieven.aspx

Internet abonnement Snelheid down Snelheid up Kosten
Pocket Internet Totaal tot 64 Kbps tot 16 Kbps € 9,50 per maand Meer info
Pocket Internet Totaal Plus tot 192 Kbps (DOWN) tot 32 Kbps (UP) € 19,50 per maand Meer info
Internet Totaal tot 384 Kbps tot 128 Kbps € 49,50 per maand Meer info
Internet Totaal Plus tot 1.8 Mbps tot 384 Kbps € 69,50 per maand Meer info

Die upload van 32kbps, dat kan toch nooit genoeg zijn voor Skype?

Bij de klantenservice zeiden ze dat de vetgedrukte wel snel genoeg was voor skype, maar die van 9,50 niet.
Wat denken jullie?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

In theorie is 64 Kbps voldoende, maar dan moet je dus wel de volledige snelheid halen. Heb nooit getest hoe snel ik via t-mobile download eigenlijk.

• cornelixnootje1
Ik hoop dat hier mensen zijn met een T-Mobile PIT abo en ervaringen met Skype.

Wel belangrijk of zij al bij de gecappede klanten zitten of nog bij de oude...

• cornelixnootje1
Hmm... skype zegt voor de gewone PC slechts een 33k6 modem nodig te hebben, minimaal. Is dat trager of sneller dan 64k up 16 k down?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is 33 meer of minder dan 64? Meer of minder dan 16? Hrmm?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een tijd met een satelliet verbinding geskypt.

3-5 kb/s up en down :S

Wel grote vertraging, maar het werkte opzich aardig, niet optimaal, maar het werkte wel.

• cornelixnootje1
CyBeR schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:31:
Is 33 meer of minder dan 64? Meer of minder dan 16? Hrmm?
Ik heb dat nooit helemaal begrepen... is 33k6 dus 33kbit down en 6kbit up?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 21:12:
[...]

Ik heb dat nooit helemaal begrepen... is 33k6 dus 33kbit down en 6kbit up?
Nee. 33k6 is 33600bps. Net als 64k 64000bps is.

33k6 en lager waren symmetrisch (up en down hetzelfde), pas bij 56k werd 't asymmetrische gezeur bedacht.

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:22
Ik gebruik zelf geen skype maar het programma fring, hierin heb je verschillende mogelijkheden, voor voip bellen o.a. skype of een ander sip provider, ik gebruik voipcheap.com werkt prima icm m'n pocket internet (van T-Mobile), kan zelfs gratis bellen naar vaste nummers in binnen en buitenland
Er is wel iets vertraging maar dat is maar ongeveer een seconde.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

33k6 is gewoon 33,6 Kbit.. tijd van de telefoonmodems alweer vergeten? :P

Snelheid van T-mobile is dus gelijk aan ISDN snelheid.

• cornelixnootje1
Xof schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 21:27:
33k6 is gewoon 33,6 Kbit.. tijd van de telefoonmodems alweer vergeten? :P

Snelheid van T-mobile is dus gelijk aan ISDN snelheid.
Toch vreemd dat je dus een 33k6 minimaal nodig hebt, terwijl GPRS te traag is en dit 52kbit is. Maar dat zal het theoretische maximum wel zijn, en dat wordt wellicht niet gehaald?
Megapaul schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 21:25:
Ik gebruik zelf geen skype maar het programma fring, hierin heb je verschillende mogelijkheden, voor voip bellen o.a. skype of een ander sip provider, ik gebruik voipcheap.com werkt prima icm m'n pocket internet (van T-Mobile), kan zelfs gratis bellen naar vaste nummers in binnen en buitenland
Er is wel iets vertraging maar dat is maar ongeveer een seconde.
WOW! :)
Dat klinkt goed zeg. Ik neem aan dat je het abo van 9,50 p maand bedoelt?
En welke telefoon gebruik je? Ik heb namelijk het idee dat mijn Qtek s200 met 190mhz wel eens een tikkie te traag zou kunnen zijn voor echt lekker bellen. (Via wifi 1 a 2 sec vertraging).

Denk je trouwens dat met een sneller abo je geen vertraging zou hebben?

In dat geval zou UMTS van Telfort allicht beter zijn...

edit: zie net dat fring Symbian only is... hmm... is er een windows mobile alternatief?

[ Voor 3% gewijzigd door cornelixnootje1 op 26-05-2007 22:49 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 22:44:
[...]

Toch vreemd dat je dus een 33k6 minimaal nodig hebt, terwijl GPRS te traag is en dit 52kbit is. Maar dat zal het theoretische maximum wel zijn, en dat wordt wellicht niet gehaald?
Dat is downstream. GPRS upstream is minder, en meestal door het netwerk gecapped op rond de 16kbit.

Verwijderd

Van de nu te downloaden skype (2.2) werkt opeens op heel veel devices de spraak functie niet meer (zoals mijn TyTN). Hebben meer mensen dit probleem en weet iemand waarom dit zo geimplementeerd is (in 2.1 en de 2.2 beta werkte alles naar behoren, behalve een flinke aanslag op de accu).

• tamayo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 21:27
Inmiddels support Fring veel meer toestellen waaronder ook windows mobile toestellen en sonyericsson symbian UIQ 3
Pagina: 1