Toon posts:

Deskundig advies ivm reparatie MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met een probleem en ik zou graag jullie mening erover willen lezen. Ik zal proberen om het zo gedetailleerd en overzichtelijk mogelijk over te brengen.

Achtergrond info

Enkele dagen terug zat ik op school te werken en ben zo stom geweest om een heel beker AH’s eigenmerk dubbelfris over mijn MacBook Pro (17”) te laten vallen.
De vloeistof viel voornamelijk aan de linkerkant maar bedekte uiteindelijk bijna alles.
Linker speakers, toetsenbord, trackpad en rechterspeaker.
Ik had gelukkig niet zo lang nodig om van de schrik te bekomen. Ik had toen de accu eruit gehaald en al de vloeistof eruit laten vloeien.
Na flink wat gerommel met Wc-papier vond ik het redelijk veilig om een poging te wagen om te kijken hoeveel schade aangericht was.
Hij deed het! So far so good… OSX starte even snel als altijd… Na enkele apps te hebben opgestart was ik tevreden. Ik heb toen een herstart gedaan om de windows-kant (bootcamp) te controleren. Alles leek normaal.
De volgende dag merkte ik dat de toetsen best stijf en plakkerig waren geworden (als gevolg van het super plakkerig drankje). Sinds dien is het best erg geworden. Een groot gedeelte van de toetsen reageren (mechanisch) traag. Een stijf en plakkerig gevoel. De backlight (van het toetsenbord) functioneert aan de linker en rechterkant ook niet meer (in het middel nog wel).

Analyse
  • Toetsen zijn plakkerig als gevolg van het suikerdrankje.
  • 2 of meer van de vier (backlight) ledjes doen het niet meer of er zit zoveel troep op het reflecterend filmpje dat het licht niet meer zichtbaar is.
Mogelijkheden
  • Ik kan de MacBook zelf zorgvuldig open maken en het toetsenbord reinigen.
  • Ik kan de MacBook zelf zorgvuldig open maken en het toetsenbord vervangen na een nieuwe besteld te hebben.
  • Ik kan het hierboven genoemde te laten doen door een AASP.
Vragen

Omdat ik maar 6 maanden ervaring heb met alles waar een doorgebeten appeltje op staat, heb ik mijn twijfels over enkele dingen; vandaar de volgende vragen:
  • Heeft iemand ‘ervaring’ met het morsen op een MBP? Tips? Do’s & don’ts?
  • Is het wel een goed idee om alles zelf te doen aangezien ik wel handig ben maar mezelf geen gecertificeerde pro kan noemen?
  • Weet iemand of een toetsenbord voor een 15” ook geschikt is voor een 17”? ( ik kan op internet namelijk alleen voor een 15” (losse) toetsenborden vinden).
  • Hoeveel zal het ongeveer gaan kosten als ik alles laat doen door een AASP?
  • Waar kan ik het beste terecht? Ben enkele AASP tegengekomen(online) maar ik heb helemaal geen vergelijkingsmateriaal.
Tot slot

Elk input wordt zeer gewaardeerd!

Verwijderd

Heeft iemand ‘ervaring’ met het morsen op een MBP? Tips? Do’s & don’ts?
iBook + Cornflakes
Omdat ik maar 6 maanden ervaring heb met alles waar een doorgebeten appeltje op staat
Heb je em nog maar 6 maanden, zit er dan niet nog garantie op? Ik zou het iig niet zelf proberen met het risico dat je je garantie 'verspilt'. Het blijft natuurlijk een duur speeltje :)
Ik zou er gewoon mee terug gaan en met de reseller (waarschijnlijk) de opties even doornemen.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 12:18

Kek

3flix

als je zelf gaat klutselen is de garantie weg, en dit probleem valt onder eigen risico (domheid) en wordt dus niet gratis gerepareert. je kan et dus door een bedruif laten doen, met behoud van garantie, maar zonder behoud van de inhoud van je portomonee, want dit soort idngen zijn duuur, of zelf gaan rommelen, maar dan heb je dus geen garantie meer. wel stuk goedkoper.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Wat in dit soort gevallen de normale procedure is bij een AASP is een replacement van je huidige MacBook Pro. Dit houd in dat de kosten van de reparatie overeen zullen komen met de kostprijs van een nieuwe laptop. Vloeistof schade wordt niet gerepareerd, omdat niemand zijn handen hieraan wil branden. Het komt vaak voor dat er later als nog een defect optreed. Het zal dus een duur grapje worden...

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
Ik kan het verhaal van Madmark beamen.
Vloeistof schade heeft namelijk op de langere termijn ook risico's.
Corosie door vocht ontstaan pas na verloop van tijd, geen enkele reparateur wilt daar zijn handen aan branden. Je garantie ben je nu praktisch kwijt; Apple kan niet meer garanderen dat het apparaat het goed blijft doen. Zelfs niet na een reparatie.

Aan te raden:
Het laten voor wat het is of;
het openmaken en schoonmaken van je toetsenbord of;
het openmaken en vervangen van je toetsenbord.

Zelf zou ik kiezen voor optie 2 en bidden dat er geen corosie plaats vindt op het logicboard.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik ten eerste de boel schoon ga maken en als dat niet lukt een nieuw toetsenbord aanschaffen en installeren. En dan maar hopen dat alles 't blijft doen.

Verwijderd

Er zijn anders best bedrijven die voor jou een vloeistofschade kunnen reconditioneren.

Zij zijn zelfs zo overtuigd van hun kunnen dat ze het eventuele vervallen van de fabriekgarantie op zich nemen.

Goede bedrijven om je apparatuur te laten reconditioneren zijn:

- Munters, (deeplink)
- Recontec
- Bos

Verwijderd

In het verlengde hiervan: zijn er verzekeraars/verzekeringen waarbij je je hiervoor kunt verzekeren, zodat zij de reparatie-/vervangingskosten dekken?

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 13:31:
In het verlengde hiervan: zijn er verzekeraars/verzekeringen waarbij je je hiervoor kunt verzekeren, zodat zij de reparatie-/vervangingskosten dekken?
Hallo!

Ik heb dit zelfde gehad met een gewone laptop, alleen was het bier, en geen dubbelfris. Ik had dezelfde klachten als jij, alleen had die laptop geen backlight. De laptop deed in eerste instantie eigenlijk helemaal niets meer. Aangezien iemand anders dat bier er over had gegooid is via zijn verzekering de dagwaarde van de laptop geclaimd. De laptop mocht ik houden. Ik heb hem toen helemaal gedemonteerd, aangezien ik inmiddels al een nieuwe had. Het toetsenbord, waar het meeste zat heb ik domweg onder de kraan afgespoeld, even als de componenten waar bier aanslag was te zien. Direct na het afspoelen heb ik na gespoeld met gedestilleerd water, waarna ik de boel in de brandende zon heb laten drogen. Ik dacht, nee heb je, ja kun je krijgen. En wat denk je? De boel deed het weer als een zonnetje! Alleen de batterij heeft blijvende schade opgelopen, die doet het niet meer.

Mijn advies met het toetsenbord is dus; Gewoon afspoelen onder de kraan met lauw water, de plakkerigheid gaat hier zeker van weg! Haal wel eerst alle toetsjes er af, zodat het water overal goed bij kan. Daarna naspoelen met gedestilleerd water, en daarna als een gek drogen voordat er echt waterschade kan ontstaan. Klinkt als een lompe methode, maar werkt prima! Een nieuw toetsenbord kun je altijd nog halen!

P.S. Het afspoelen van de andere componenten in je macbook zou ik maar wel achterwege laten, het betreft immers een nu nog steeds werkende laptop, ben bang dat de kans dat je het helemaal kapot maakt nogal aanwezig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 26-05-2007 09:51 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

Pagina: 1