kemphaas schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:14:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind de reacties wel zwaar overdreven. Het is zo'n miniem deukje, dat kan echt geen kwaad. Ik heb al een hoop elektronica gesloopt, maar dat was door te hoge spanningen en stromen, niet door pootjes om te buigen of componenten aan de buitenkant te verbouwen. Als er dus geen probleem is met het aansluiten van je ouwe condensator, zou ik dit gewoon doen.
Het gaat niet om het deukje, het gaat erom dat de pinnen eruit zijn geweest en opnieuw erin zijn gepropt, geloof me daar gaat ie 100% zeker van kapot
Dat het er aan de buitenkant goed uit ziet wil niet zeggen dat de binnenkant nog werkt
Je gaat toch ook niet bij iemand die dood is gegaan aan hartstilstand zeggen: "Hij ziet er nog prima uit, kan me niet voorstellen dat ie niet meer werkt"
swel schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:23:
condensatoren ontploffen bij wisselspanning
een kleine doet poef een grote doet Boem maar dit is wel een beetje off topic he.
hoe je het kapje weer op de pinnen zet maakt niet uit aangezien een condensator bestaat uit
2 geleidende pinnen met elk een andere weerstand
als ik me niet vergis is de best geleidende gewoon de plus en als je een condensator van een
moederbord afstoot veranderd dat niet want de pinnen zitten er nog in.
niet krom buigen ant dan verander je de waarde
de geleidende delen zitten dan op een andere afstand van elkaar.
het kapje is gevuld met een niet geleidende stof als bijvoorbeeld glaswol en het is wel wenselijk
dat dat ook tussen de pinnetjes in zit..
ik heb ooit hetzelfde probleem gehad, heb het kapje er terug op gedrukt en nooit last van gehad verder..
ligt ook een beetje aan de functie van die bepaalde condensator. aan het plaatje te zien heeftie te maken met de stabiliteit van de voeding..
als je 'm wilt vervangen..
een nieuwe solderen aan de pinnetjes zal de waarde van het resultaat nOg meer varanderen want je soldeerd 'm dan vast aan die pinnetjes met verschillende weerstand.
misschien is kort afknippen de beste optie want double sided printplaten solderen pfffff
misschien even een stresstest draaien en als je stabiel draait zou ik me geen zorgen maken
Er zijn meer manieren om een condensator te laten scheuren of ploffen. Er stroom opzetten in de verkeerde richting (bij een condensator met polariteit) zal er vaak wel voor zorgen dat ie knalt, dus met wisselspanning natuurlijk ook
Deze grote condensatoren zitten door en door, dus eruit solderen en een nieuwe erin zetten is geen enkel probleem. Aangezien ie toch kapot is kan ie de bovenkant eraf trekken, dan rustig de pinnen eruit solderen. Vervolgens de nieuwe condensator erin solderen en aan de onderkant de pinnetjes op maat knippen.
Ongeveer 5 minuten werk, iets wat ze bij de electroboer ook wel voor je willen doen, dat hoeft het probleem niet te zijn.
Overigens:
Glaswol in een condensator? Lijkt me niet...
Er staat nota bene in dit topic een foto van de onderdelen in een condensator.
Het bestaat uit opgerolde stroken papier achtig spul in een chemisch goedje, daar komt geen glaswol bij kijken.
Zoals je ziet zitten de pinnen verweven in twee specifieke lagen van dat spul, zodra je die eruit trekt is het ding kapot, no way dat je die weer netjes terug erin krijgt.
Niet verbuigen van de pinnen? Zo lang je ze niet eruit trekt mag je doen wat je wil, dat maakt echt niets uit. Als je geen extreem gekke dingen doet zoals een draad van 3 meter ertussen hangen, maar de afstand ed maakt echt niets uit.
En een moederbord is vaak 6, 7 of zelfs 8 lagen... das een beetje meer als double sided
Voor een verhaaltje over hoe condensatoren werken:
http://electronics.howstuffworks.com/capacitor.htm
[
Voor 65% gewijzigd door
Verwijderd op 22-05-2007 14:34
]