[Mobo] Mini deukje in condensator.

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 23:49
Ik vroeg me af of dit schadelijk kan zijn..

Het is een Asus a7m266 rev 1.04
al denk ik niet dat het type van belang is.

ooit zat die in een kast,
toen drukte ik een dvd lezert erin en het leek alsof die ergens in de kast bleef steken dus ik gaf er een ram tegenaan.
toen keek ik nog eens en zag ik dat er een condensator voor zat en ik die met mn }:O hoofd uit het moederbord had geslagen..

dus nu heb ik hem weer terug gedrukt en de pootjes krom gedrukt. ik vroeg me af of dit schadelijk kan zijn.
ik kreeg al waanidee'en van een ontploffende onderdelen :+

http://www.redskillz.nl/zut/condensator/
hierbij foto's.

mvg :)

Verwijderd

8)7 Hij is eraf gekomen en je hebt em er weer op gedrukt???

Dit is 100% zeker wel schadelijk, vervang die condensator gewoon op de nette manier ipv op deze manier.

En ja condensatoren kunnen inderdaad ontploffen.

Door het weer erop te drukken heb je em zo goed als zeker lek geprikt en lekkende condensatoren zijn nooit goed.

• Kwomkwommr
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:12:
8)7 Hij is eraf gekomen en je hebt em er weer op gedrukt???

Dit is 100% zeker wel schadelijk, vervang die condensator gewoon op de nette manier ipv op deze manier.

En ja condensatoren kunnen inderdaad ontploffen.

Door het weer erop te drukken heb je em zo goed als zeker lek geprikt en lekkende condensatoren zijn nooit goed.
Kun je zien of een condensator lek-geprikt is? het is zon miniscuul deukje..

Ik heb geen mobo's liggen met dit type condensator. :'(

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Bovendien heb je condensator er verkeerd om in geprikt. Als je hem er zo had ingesoldeerd had hij zeker ontploft.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• Kwomkwommr
Verkeerd om ingeprikt? hij zit precies het zelfde als de rest..

Verwijderd

Redskillz schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:32:
Op het moederbord zit een wit streepje, de witte streep op de condensator moet gelijk zitten aan de witte streep op de condensator.

Als je em zo om erop had gesoldeerd was ie inderdaad ontploft.

Ga ajb naar iemand met verstand van zaken, wat je doet is gewoon gevaarlijk zo (voornamelijk voor de hardware :+)

Als ik het zo heel snel bekijk is dat de condesator die de 5 volt lijn vanuit de voeding stabiliseert voordat deze wordt omgezet via de mosfets daar naar vDimm. Het weglaten van deze condensator (of het stuk zijn van de condensator zoals nu het geval) zorgt meestal voor een onstabiel systeem door fouten in het geheugen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 12:55 ]

• joh14vers6
Redskillz schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:32:
Oeps. :$ Ik nam abusievelijk aan dat het witte vlak op het mobo de min zou zijn, maar het is de plus. Dus hij zit wel goed. Excuses.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Verwijderd

joh14vers6 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:42:
[...]

Oeps. :$ Ik nam abusievelijk aan dat het witte vlak op het mobo de min zou zijn, maar het is de plus. Dus hij zit wel goed. Excuses.
Nee hoor, jij had gelijk, hij zit inderdaad verkeerd om.

Maar het maakt hoe dan ook niet uit, het ding is kapot gegaan toen de pootjes eruit kwamen en is dus niet meer bruikbaar.

Zo'n dingetje heb je voor een paar cent dus geen reden om moeilijk over te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 12:59 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:40:
Als je em zo om erop had gesoldeerd was ie inderdaad ontploft.
Denk hierbij aan boem, niet pets.

Yes, but no.

• joh14vers6
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:56:
[...]

Nee hoor, jij had gelijk, hij zit inderdaad verkeerd om.

Maar het maakt hoe dan ook niet uit, het ding is kapot gegaan toen de pootjes eruit kwamen en is dus niet meer bruikbaar.

Zo'n dingetje heb je voor een paar cent dus geen reden om moeilijk over te doen.
Sorry, ik het echt verkeerd. Ik heb even gekeken hier bij een Asus-bord maar alle minnen van de consatoren zijn aangesloten op het zwarte vlak. Dus Asus geeft met het witte vlak de plus aan.

Verwijderd

Inderdaad, blijkbaar doet Asus het precies andersom 8)7

Maar goed, de condensator is toch kapot, dus gewoon even netjes vervangen.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 13:19 ]

Verwijderd

Ontploffen is wat overdreven vind ik, ze knappen gewoon open.

• joh14vers6
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:15:
Het is altijd markering bij markering, plus en min heeft daar niets mee te maken, het zou toch wel heel erg raar zijn als Asus dat andersom doet, die markering is namelijk voor de plaatsingsmachine.
Het is raar maar Asus doet precies andersom. Normaal gesproken hoort er ook nog een + staan bij de condensatoren op het mobo, maar deze ontbreekt. Ik heb net even naar de foto geken van mijn ontplofte MSI met lekkende condensatoren en daar is wel het witte vlakje de min-pool.Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/ajw.van.rhenen/PICT1103_cr.jpg
Ik heb geen fototoestel om die Asus op plaat te zetten.

Verwijderd

Nee idd, ik heb hier ook even een Asus board bekeken en hier hetzelfde verhaal, bij ECS is het ook gewoon markering bij markering en ik kan me zo eigenlijk niet herinneren dat ik dat ooit anders heb gezien.

(overigens denk ik dat de ontplofte mosfet een groter probleem is dan die bolle en lekkende condensatoren :+)
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:19:
Ontploffen is wat overdreven vind ik, ze knappen gewoon open.
Het zegt pang en er vliegen stukjes weg, als dat geen ontploffing is weet ik het ook niet meer.

Je hebt wel gelijk dat dat een worst case scenario is, soms scheuren ze inderdaad gewoon en zeggen ze een keer pffft, maar een ontploffing zit er toch zeker wel in.

Sluit voor de gein maar eens een 3.3 volt condensator op een 16 volt aansluiting aan, dan heb je een mooie knal :P

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 13:41 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De streep moet bij condensatoren bij de min- dat is niet alleen bij Asus zo hoor :z

* dion_b is hier ook een keer finaal de mist ingegaan toen hij beweerde dat streep + witte vlak plus waren :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:47:
De streep moet bij condensatoren bij de min- dat is niet alleen bij Asus zo hoor :z

* dion_b is hier ook een keer finaal de mist ingegaan toen hij beweerde dat streep + witte vlak plus waren :+
Het gaat toch niet om dat de streep bij de min moet? Dat lijkt me logisch (zeker als er heel groot - - - - - op de streep staat :+)

Het gaat erom dat normaal op de PCB ook daar het witte deel de min aangeeft (wat normaal ook altijd zo is), maar bij Asus dus niet. (Markering bij markering dus, wat logisch is 8)7)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 13:49 ]

• joh14vers6
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:39:

(overigens denk ik dat de ontplofte mosfet een groter probleem is dan die bolle en lekkende condensatoren :+)
offtopic:
Die ontplofte FET is fataal gebleken. Gelukkig ben ik brildragend. Ik heb de FET nog getracht te vinden, maar in NL zijn die niet leverbaar. Of je moet er bij de leverancier in de VS een stuk of 100 afnemen.
FET 7030L: Waar te kopen?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:48
Ik heb hier precies dezelfde condensators liggen (Nichicon HD 1200uF 16 Volt) deze heb ik van een Intel moederbord met een doorgebrande geheugen mosfet afgesoldeerd. Ik heb ook nieuwe condensators alleen niet 1200uF 16volt, Ik heb wel 1500uF 16 Volt dit geeft geen enkel probleem ter vervanging van een 1200uF condensator. Maar je moet dan wel de hele rij vervangen als er meerdere van het zelfde type naast staan.

Ik heb voor de gein ooit eens een condensator uit elkaar gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://www.phenos.nl/Elco/pics/Rubycon_YXG.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Phenos2 op 23-05-2007 01:52 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:49:
[...]

Het gaat toch niet om dat de streep bij de min moet? Dat lijkt me logisch (zeker als er heel groot - - - - - op de streep staat :+)

Het gaat erom dat normaal op de PCB ook daar het witte deel de min aangeeft (wat normaal ook altijd zo is), maar bij Asus dus niet. (Markering bij markering dus, wat logisch is 8)7)
Verrek, je lijkt nog gelijk te hebben ook...

Zie deze A8N-VM CSM
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/Asus_a8n_VMCSM.jpg/800px-Asus_a8n_VMCSM.jpg

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik heb wel eens 1000v op een normale elko gezet, hoe ik het ook aansloot, naast het stukgaan van de condensator gebeurtde er niet zo heel veel.

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

Redskillz schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:09:
toen drukte ik een dvd lezert erin en het leek alsof die ergens in de kast bleef steken dus ik gaf er een ram tegenaan.
toen keek ik nog eens en zag ik dat er een condensator voor zat en ik die met mn }:O hoofd uit het moederbord had geslagen..
Hehe, heb zelf precies hetzelfde gehad met het in een kast schuiven van een cdrom drive :) Ik heb toen zelfs nog een nieuw condensatortje gekocht maar nooit de moeite genomen om hem erop te zetten. Het moederbord draait sindsdien al enkele jaren zeer stabiel, met ontbrekende condensator dus.... :+ (is een abit KG7 voor socket A, al vrij antiek dus maar doet het nog prima)

Maar het is vermoedelijk toch beter om hem wel te vervangen lijkt me.

Gemberthee: water met een smaakje.

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:01:
[...]

Verrek, je lijkt nog gelijk te hebben ook...

Zie deze A8N-VM CSM
[afbeelding]
Denk dat we het zo makkelijk op kunnen sommen:

8)7 Asus 8)7

:+
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 18:40:
ik heb wel eens 1000v op een normale elko gezet, hoe ik het ook aansloot, naast het stukgaan van de condensator gebeurtde er niet zo heel veel.
Wat voor bron was dat? Als je een CCFL inverter hebt gebruikt dan had die waarschijnlijk niet genoeg kracht om iets voor elkaar te krijgen, die dingen kunnen amper iets leveren.

Daarnaast gaat het ook niet zozeer om een hoog voltage maar om de chemische reactie die je voor elkaar wilt krijgen, bij zo'n hoog voltage brand de boel meteen door en gebeurt er inderdaad niets. Wat je wil is dat er een chemische reactie plaatsvind (waarschijnlijk doordat je een ionen brug vormt hoewel ik dat niet zeker zou weten) daardoor wordt de druk in de condensator hoog totdat ie openscheurt (wat heel simpel kan gebeuren door een scheurtje open of boven en een sis geluidje of heel geweldadig waardoor de stukjes alle kanten op vliegen en alles daartussenin).

Het alleen doorbranden van het ding is dus niet goed genoeg en tegenwoordig zijn (neem ik aan) condensatoren iets beter gemaakt waardoor ze eerder zullen lekken/sissen en niet genoeg druk op kan bouwen voor een echte knal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:40:
[...]

Wat voor bron was dat? Als je een CCFL inverter hebt gebruikt dan had die waarschijnlijk niet genoeg kracht om iets voor elkaar te krijgen, die dingen kunnen amper iets leveren.
Ik had een doosje condensators zo aan elkaar geknoopt dat ik van 6 V uiteindelijk 1000v kreeg met een leuke capaciteit. Het had overigens niet een bepaald doel behalve dan kijken hoe dingen reageren op 1000v.

Verwijderd

Blijkbaar niet veel dus :+

Verwijderd

Op een speaker had het wel een leuk effect hoor ;)

• Kwomkwommr
Bedankt voor al jullie goede reacties.
ik had wel gelijk :P

Maar waar zou ik zon condensator vandaan moeten toveren...
ik heb werkelijk geen idee.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stappenplan:

1) ga naar ergens waar dode moederborden te vinden zijn. Zelf prefereer ik de milieustraat van m'n gemeente (Nijmegen dus), maar PC winkels met eigen TD willen ook nogal eens stapeltjes troep hebben die ze aan de welwillende hobbyist willen weggeven/voor nominale prijs verkopen. Of als je geek vrienden hebt, vraag het hen :P

2) selecteer moederborden die dood zijn, maar verder goede condensatoren hebben.

3) zoek naar een moederbord met condensatoren die dezelfde capacteit (uF) hebben als de dode, en een gelijke of hogere voltage. Dus in dit geval een 1200uF >=16V geval.

4) soldeer condensator van donorbord af, soldeer op ontvangerbord (en let daarbij goed op plus en min - vooral als het een Asus blijkt :o )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Of je loopt even naar de lokale electro boer en koopt daar zo'n condensator voor 50 cent, als je lief kijkt willen ze het prolly nog wel voor je erop zetten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt tegen - niet dat ze het er niet op willen zetten, maar de low-ESR types die je voor PC VRM doeleinden wilt hebben ze vaak niet. Althans, mijn locale electorboer niet (en hij is op ander vlak toch echt niet de slechtste).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Das minder, hier eigenlijk nooit echt problemen gehad om iets te krijgen, dit soort spul hebben ze gewoon liggen.

Van een beetje kynar draad aan de andere kant hadden ze weer nooit gehoord 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 12:02 ]

• Kwomkwommr
klopt het ook dat de condensator precies het zelfde moet zijn kwa afmetingen? :o

Verwijderd

Nee je moet enkel zorgen dat de capaciteit gelijk is, dus 1200 uF (dat spreek je uit als 1200 micro farad) en het aangegeven voltage moet gelijk of hoger zijn dan wat het nu is (dit is namelijk het maximum aan spanning wat erop mag voordat ie kapot gaat, dus als je een gelijkwaardige hebt of hogere is dat prima).

In een PC zijn normaal gesproken geen voltages boven de 12 volt te vinden, dus veelal zul je 16 volt condensatoren vinden op een moederbord.

Je kunt de kapotte condensator meenemen naar de electroboer en zeggen: Doet er mij zoeen.
Zij weten wel wat je moet hebben (als ze het hebben)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 14:08 ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12 13:40
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind de reacties wel zwaar overdreven. Het is zo'n miniem deukje, dat kan echt geen kwaad. Ik heb al een hoop elektronica gesloopt, maar dat was door te hoge spanningen en stromen, niet door pootjes om te buigen of componenten aan de buitenkant te verbouwen. Als er dus geen probleem is met het aansluiten van je ouwe condensator, zou ik dit gewoon doen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• swel
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-08 19:23
condensatoren ontploffen bij wisselspanning
een kleine doet poef een grote doet Boem maar dit is wel een beetje off topic he.

hoe je het kapje weer op de pinnen zet maakt niet uit aangezien een condensator bestaat uit
2 geleidende pinnen met elk een andere weerstand
als ik me niet vergis is de best geleidende gewoon de plus en als je een condensator van een
moederbord afstoot veranderd dat niet want de pinnen zitten er nog in.
niet krom buigen ant dan verander je de waarde
de geleidende delen zitten dan op een andere afstand van elkaar.
het kapje is gevuld met een niet geleidende stof als bijvoorbeeld glaswol en het is wel wenselijk
dat dat ook tussen de pinnetjes in zit..

ik heb ooit hetzelfde probleem gehad, heb het kapje er terug op gedrukt en nooit last van gehad verder..
ligt ook een beetje aan de functie van die bepaalde condensator. aan het plaatje te zien heeftie te maken met de stabiliteit van de voeding..

als je 'm wilt vervangen..
een nieuwe solderen aan de pinnetjes zal de waarde van het resultaat nOg meer varanderen want je soldeerd 'm dan vast aan die pinnetjes met verschillende weerstand.
misschien is kort afknippen de beste optie want double sided printplaten solderen pfffff

misschien even een stresstest draaien en als je stabiel draait zou ik me geen zorgen maken

[ Voor 3% gewijzigd door swel op 22-05-2007 14:26 ]

Verwijderd

kemphaas schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:14:
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind de reacties wel zwaar overdreven. Het is zo'n miniem deukje, dat kan echt geen kwaad. Ik heb al een hoop elektronica gesloopt, maar dat was door te hoge spanningen en stromen, niet door pootjes om te buigen of componenten aan de buitenkant te verbouwen. Als er dus geen probleem is met het aansluiten van je ouwe condensator, zou ik dit gewoon doen.
Het gaat niet om het deukje, het gaat erom dat de pinnen eruit zijn geweest en opnieuw erin zijn gepropt, geloof me daar gaat ie 100% zeker van kapot ;)

Dat het er aan de buitenkant goed uit ziet wil niet zeggen dat de binnenkant nog werkt ;)

Je gaat toch ook niet bij iemand die dood is gegaan aan hartstilstand zeggen: "Hij ziet er nog prima uit, kan me niet voorstellen dat ie niet meer werkt"
swel schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:23:
condensatoren ontploffen bij wisselspanning
een kleine doet poef een grote doet Boem maar dit is wel een beetje off topic he.

hoe je het kapje weer op de pinnen zet maakt niet uit aangezien een condensator bestaat uit
2 geleidende pinnen met elk een andere weerstand
als ik me niet vergis is de best geleidende gewoon de plus en als je een condensator van een
moederbord afstoot veranderd dat niet want de pinnen zitten er nog in.
niet krom buigen ant dan verander je de waarde
de geleidende delen zitten dan op een andere afstand van elkaar.
het kapje is gevuld met een niet geleidende stof als bijvoorbeeld glaswol en het is wel wenselijk
dat dat ook tussen de pinnetjes in zit..

ik heb ooit hetzelfde probleem gehad, heb het kapje er terug op gedrukt en nooit last van gehad verder..
ligt ook een beetje aan de functie van die bepaalde condensator. aan het plaatje te zien heeftie te maken met de stabiliteit van de voeding..

als je 'm wilt vervangen..
een nieuwe solderen aan de pinnetjes zal de waarde van het resultaat nOg meer varanderen want je soldeerd 'm dan vast aan die pinnetjes met verschillende weerstand.
misschien is kort afknippen de beste optie want double sided printplaten solderen pfffff

misschien even een stresstest draaien en als je stabiel draait zou ik me geen zorgen maken
Er zijn meer manieren om een condensator te laten scheuren of ploffen. Er stroom opzetten in de verkeerde richting (bij een condensator met polariteit) zal er vaak wel voor zorgen dat ie knalt, dus met wisselspanning natuurlijk ook 8)7

Deze grote condensatoren zitten door en door, dus eruit solderen en een nieuwe erin zetten is geen enkel probleem. Aangezien ie toch kapot is kan ie de bovenkant eraf trekken, dan rustig de pinnen eruit solderen. Vervolgens de nieuwe condensator erin solderen en aan de onderkant de pinnetjes op maat knippen.

Ongeveer 5 minuten werk, iets wat ze bij de electroboer ook wel voor je willen doen, dat hoeft het probleem niet te zijn.

Overigens:

Glaswol in een condensator? Lijkt me niet...
Er staat nota bene in dit topic een foto van de onderdelen in een condensator.

Het bestaat uit opgerolde stroken papier achtig spul in een chemisch goedje, daar komt geen glaswol bij kijken.

Zoals je ziet zitten de pinnen verweven in twee specifieke lagen van dat spul, zodra je die eruit trekt is het ding kapot, no way dat je die weer netjes terug erin krijgt.

Niet verbuigen van de pinnen? Zo lang je ze niet eruit trekt mag je doen wat je wil, dat maakt echt niets uit. Als je geen extreem gekke dingen doet zoals een draad van 3 meter ertussen hangen, maar de afstand ed maakt echt niets uit.

En een moederbord is vaak 6, 7 of zelfs 8 lagen... das een beetje meer als double sided ;)

Voor een verhaaltje over hoe condensatoren werken:

http://electronics.howstuffworks.com/capacitor.htm

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 14:34 ]

• swel
die condensator is puur voor stabiliteit van de voeding
als de pc zo alsie nu is stabiel draait is er niks aan de hand
persoonlijk zou ik er ook een nieuwe op solderen maargoed
als het probleem alleen de condensator is (en dat is het) dan kan het niet gebeuren
dat een transistor ineens wisselspanning gaat geven of de polen omdraait.
dat zou wel kunnen als een transistor in de buurt ook kapot was.

dat ding gaat echt no way ontploffen of maar sissen want de spanning erop is niet veranderd

• swel
vroegerrr zat er glaswol in, het gaat er maar om dat het niet geleidend is en de lading vast houd.

vroegerrrr maakten we zelf condensatoren voor in een zelfgemaakte radio ontvanger
jiehieuw maar das misschien te oldschool

[ Voor 39% gewijzigd door swel op 22-05-2007 14:38 ]

• Kwomkwommr
ok!

omg
Mijn fout.. de pinnen zijn niet UIT de condensator geweest, maar uit de gaatjes in het mobo..

Maar alsnog zet ik er dan liever een nieuwe op, t zou natuurlijk kunnen dat ze wel iets zijn verschoven toen ik die cdrom drive er zo in ragde.. :*)
Pagina: 1