[Vista 32bits] 4GB RAM, Spellen lopen vast*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kimone66
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van onderstaande configuratie.

C2D 6700
P532-E SLI
4x 1G OCZ extreme XTC rev.2
WD raptor 150G
Seagate barracuda 500G
Asus 8800GTX
Audio on board
TT Toughpower 850W

Vista ultimate NL 32

Ik weet dat er al verschillende topics gaan over spellen die vastlopen onder vista.
Echter heb ik nog een pc met specs die ver beneden bovenstaande configuratie liggen.
Hier heb ik ook vista geinstaleerd en heb beduidend minder of geen problemen met spellen
die vastlopen.Uiteraard heb ik alle laatste drivers geinstalleerd.
Bij diverse stresstesten ook geen problemen (3dmark06,ntune)

Fear: crashed na ca. 1min.
Bf2 : ca. 1uur
Graw: ca. 1 a 2uur
Hl2 ep1: kan deze vrij lang spelen echter na verloop van tijd crashed deze ook.

Wat kan ik nog doen,behalve dan weer xp te installeren.

Alvast bedankt

Verwijderd

tis een open deur maar goed: wachten op betere vista drivers... 8)7 (ofwel: terug naar xp :| )

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je draait 32 bits Vista met 4GB geheugen waarbij alle banken gevuld zijn? Dat wil wel eens minder stabiel werken. Haal er eens twee reepjes uit en test met 2GB ;)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

* SinergyX met rodie :)
Daarbij, hoe/wat crasht er? Videodriver, spel zelf? Gewoon bureaublad? Kijk eens je logs na of daar wat bijzonders in staat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

(overigens een belachelijk zware voeding voor hetgeen er in je pc zit ;))

kan je niet eens proberen om de videokaart te veranderen (die van je oude pc bijvoorbeeld). Zien of hij het dan wel volhoudt.

• kimone66
Meestal crashed hij dat ik of via de taskmanager nog evt. terug kan naar mijn desktop.Maar Ik heb ook al een paar keer een BSOD gehad,dan rest nog maar een ding.Ik ga ook inderdaad eens proberen 2G eruit te halen.Mogelijk dat ik in de toekoms nog een 2de 8800gtx erbij ga zetten en evt een quadcore.Dan wil ik niet dat m'n voeding de bottleneck is,vandaar m'n keuze voor deze voeding.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij NVIDIA is het altijd handig om erbij te zetten welke driver je gebruikt. De "laatste" zegt helemaal niks bij NVIDIA, omdat er zo vaak drivers lekken.

Even wat "geschiedenis"
-> Bij Lost Planet onder XP hebben de 8800 series problemen met hun drivers; crashes all around. De Quadro 160.02 drivers lossen het probleem op
-> Toen Call Of Juarez uit was, had NVIDIA performance problemen. Al heel snel verscheen een beta versie die het probleem oploste
-> Versie 158.18 is de laatste official NVIDIA driver
-> De leaked versie zit al op 160.03

Kortom : probeer nog eens wat drivers :(

Overigens heb je wel de laatste DirectX & chipset drivers geinstalleerd?

• kimone66
Ik dacht dat het enige euvel van 4G onder vista 32 was dat deze maar ca. 3.5G kon gebruiken.Echter lijkt het erop dat vista 32 gewoon niet goed kan omgaan met geheugen boven 3G.Ik heb het advies van rodie83 opgevolgd (waarvoor mijn dank) en 2G eruit gehaald.Heb inmiddels ca 2 uur fear (die in eerste instantie binnen een paar minuten vastliep) gespeeld met alle opties op max.Ook Graw heb enige tijd gespeeld,ook zonder vastlopers.Als het goed blijft draaien met 2G zit ik wel met 2G extra geheugen die ik niet kan gebruiken.Is dit nou een probleem wat in de toekomst verholpen gaat worden.Wat ik wel kan proberen is om Vista 64 te installeren,deze zou wel goed met 4G geheugen kunnen omgaan of het geheugen gewoon terugsturen.Hoe denken jullie hierover.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou ook even Bios Asus P5B-E ziet maar 3 GB ipv 4 GB lezen, en
Abbadon in "RAM FAQ"
4GB met een 32bits OS blijft lastig, en sommige chipsets gaan er nog steeds niet goed mee om.
[search=4GB ram 32bits] zal ook best wel het een en ander blootleggen.

Ik heb dus ook maar even je titel verduidelijkt.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 21-05-2007 21:21 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55

MartNL

Als ik dit zo lees.
Dan moet ik zeggen dat het eerste waar ik aan denk is hitte.

Heb je een goed airflow ?
Misschien kun je eens je temperaturen checken.

• rodie83
  • Niet online
kimone66 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 19:46:
Ik dacht dat het enige euvel van 4G onder vista 32 was dat deze maar ca. 3.5G kon gebruiken.Echter lijkt het erop dat vista 32 gewoon niet goed kan omgaan met geheugen boven 3G.Ik heb het advies van rodie83 opgevolgd (waarvoor mijn dank) en 2G eruit gehaald.Heb inmiddels ca 2 uur fear (die in eerste instantie binnen een paar minuten vastliep) gespeeld met alle opties op max.Ook Graw heb enige tijd gespeeld,ook zonder vastlopers.Als het goed blijft draaien met 2G zit ik wel met 2G extra geheugen die ik niet kan gebruiken.Is dit nou een probleem wat in de toekomst verholpen gaat worden.Wat ik wel kan proberen is om Vista 64 te installeren,deze zou wel goed met 4G geheugen kunnen omgaan of het geheugen gewoon terugsturen.Hoe denken jullie hierover.
Een 64 bits OS zou het geheugen wel juist moeten kunnen aanspreken. Afgezien van driverondersteuning voor 64 bits OSen zijn er weinig tot geen nadelen. Als je voluit gebruik wil maken van je 4GB is het dus wel aan te raden ;)
MartNL schreef op maandag 21 mei 2007 @ 20:59:
Als ik dit zo lees.
Dan moet ik zeggen dat het eerste waar ik aan denk is hitte.

Heb je een goed airflow ?
Misschien kun je eens je temperaturen checken.
Als jij nou eens het topic even doorleest zie je dat het probleem eigenlijk al gevonden was ;)

[ Voor 14% gewijzigd door rodie83 op 21-05-2007 22:14 ]

• kimone66
We zijn inmiddels een paar dagen verder.

Onder Vista 64 blijf ik ook met 4G vastlopers houden.Zit inmiddels weer op Vista 32 met 2G.
Voor alle zekerheid heb ik toch eens wat temperaturen gemeten.

Ik heb enkele temperaturen gemeten m.b.v. everest

MB
Idle 45
stress 52-55

CPU
idle 44
stress 52-55

GPU
idle 56
stress 70

GPU omgeving
Idle 53
Stress 65

GPU Geheugen
Idle 56
Stress 68

Zijn dit normale temperaturen.
Geeft het problemen als ik evt. nog een tweede VGA (sli) erbij wil zetten.

• rodie83
  • Niet online
kimone66 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 06:36:
We zijn inmiddels een paar dagen verder.

Onder Vista 64 blijf ik ook met 4G vastlopers houden.Zit inmiddels weer op Vista 32 met 2G.
Voor alle zekerheid heb ik toch eens wat temperaturen gemeten.

Ik heb enkele temperaturen gemeten m.b.v. everest

MB
Idle 45
stress 52-55

CPU
idle 44
stress 52-55

GPU
idle 56
stress 70

GPU omgeving
Idle 53
Stress 65

GPU Geheugen
Idle 56
Stress 68

Zijn dit normale temperaturen.
Geeft het problemen als ik evt. nog een tweede VGA (sli) erbij wil zetten.
Dit zijn normale temperaturen. Een tweede videokaart in SLI zal prima gaan, maar omdat je kast er behoorlijk voller van wordt zal de airflow wellicht behoorlijk verminderen. Eventueel een aantal casefans op tactische plekken kan daarin, mocht het nodig zijn een hoop verhelpen :)

Als je onder 64 bit nog steeds crashes blijft houden kan het wellicht helpen je BIOS up te daten, mocht je dat nog niet hebben gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door rodie83 op 25-05-2007 21:01 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Asus moederborden en 4GB, tja, da's vragen om ellende :X

Maar goed. Als het probleem zich zowel onder 32bits als 64bits voor doet dan kan het zijn (ik ken dat specifieke Asus bord niet) dat het bord geen 4x1GB op DDR800 ondersteund, maar dat je in de BIOS de snelheid moet maximaliseren op DDR400 of DDR667...

Ben benieuwd ;)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je niet gewoon bij het verwijderen van die 2 extra GB geheugen precies een van de modules verwijderd die misschien slecht zijn?

(Ik heb niet het hele verhaal gelezen) Probeer een MEMtest die bij vista in de F8 optielijst zit.

Had zelf ook problemen die steeds erger werden met Vista en lag ook aan het RAM.

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
De memtest van Vista is brak. Kun je beter even naar memtest.org gaan en daar memtest86+ downloaden. Test veel grondiger.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• kimone66
Neko Koneko schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:36:
De memtest van Vista is brak. Kun je beter even naar memtest.org gaan en daar memtest86+ downloaden. Test veel grondiger.
Ik heb memtest gedraaid,geen foutmeldingen.
Pagina: 1