phoe phoe, wat een tekst, waar moet ik beginnen...
Er zijn geloof ik wat misverstandjes hier,
Mijn vorrige reacties was meer bedoeld om te laten zien welke overwegingen ik al heb gemaakt, ik heb deze overwegingen zo kort mogelijk neer gezet omdat niemand hier zit te wachten op enorme verhalen.
quote: url
Okay laten we dan nog maar wat meer uitleggen: jouw APS-C camera heeft een cropfactor, die cropfactor verandert zo'n beetje alle eigenschappen van de lens die je gebruikt. Uitgaande van een Full-Frame lens gebruik je minder van het glas-oppervlakte waardoor vignetting minder opvalt, waardoor je het aantal mm's van de lens moet vermeningvuldigen met de cropfactor, waardoor de DOF veranderd, het oplossend vermogen van de lens (scherpte) anders is etc.
Jij kan heel leuk ervaring hebben met een of ander 10-2omm objectief op je 300D, maar die is op het bereik na, compleet niet vergelijkbaar met een full-frame lens op een full-frame camera.
Ik begrijp de werking van corp, daarom heb ik ook gekozen voor de 5D, Ik ben er wel van uitgegaan dat ik in iedergeval gedeeltelijk uit mag gaan dat (zoals iedereen gezegt heeft) dat 10mm met mijn 300D te vergelijken is met 16 a 17mm op een fullframe. En ik heb even door de 5D met de 16-35 gekeken, en op het eerste gezicht klopte dat ook in de viewfinder.
Theoretisch is de scherpte diepte inderdaad anders, echter zie ik hier het probleem niet zo van in.
Ik zou niet van de groothoek afzien, alleen omdat de scherpte diepte sterker is.
Daarbij heb ik ook op internet met de vergelijking website van lenzen gezien dat f8 de beste setting is voor de groothoek lens, deze zal ik dan ook zoveel mogelijk gaan gebruiken, en hierbij hoef je je volgens mij niet echt druk te maken over scherpte diepte.
No offence voor de enkel winkelier die echt verstand van zaken heeft, maar de slechtste plek om informatie in te winnen is in een winkel, je vraagt een verkoper om advies: die heeft een conflict of interest bestaande uit goed advies versus geld verdienen.. Bovendien heeft de winkelier ook een eigen voorkeur, of ga jij ook bij de Toyota-dealer vragen wat slimmer is: een Toyota Prius of een Honda Civic Hybride? En verwacht je dan een eerlijk antwoord?
Uiteraard, ik ben ook niet achterlijk, waarom zou ik anders dit form beginnen, om advies op te doen van afhankelijke partijen, en zoveel mogelijk om een duidelijk beeld te scheppen. Er zijn altijd mensen die over producten tevreden of ontevreden zijn, ik neem zo'n groot mogelijk gemiddelde.
Ik ben inmiddels bij aardig wat zaakjes geweest, met name om prijs opgaves te doen. Daarbij heb ik ook om advies gevraagd. Bij Saturn had ik niet het gevoel dat ze er verstand van hadden, dus dat neem ik met een korreltje zout. Bij Foka hadden ze het zo druk, en nam ik al helemaal niet serieus na een 1 minuut durend gesprek van... "ja ik zou de 5D nemen, de 30D is niet zo'n groot verschil met je 300D, en, o ja, die lens is mooi ja". Bij fotoklein professional verkopen ze veel top spul, en daar zitten ook echt de mensen die helemaal in hun vak-gebied zijn. Deze man kwam ook eerlijk en duidelijk over, en al zijn informatie lijkt te kloppen, ook na alles nog eens zelf nagezocht te hebben (omdat ik nooit van 1 iemand's verhaal uit gaat). Hier had ik overigens even met de camera gewerkt met de groothoek en macro lens (100mm 2.8 Macro). De macro leek mij een voldoende vergroting te bieden. Daarbij is het een feit na alle reviews te hebben bekeken dat de lens gewoon super scherp is, en het wat mij betreft zonde is om voor een Sigma Macro te gaan, ookal zijn deze ook zeker niet slecht te noemen.
Sorry maar wat is dit dan voor rare redenatie?
1. De 1D MarkII (N) heeft 'slechts' 8,2Mpixel (De 1DsMarkII 16,7oid)
2. 'Het design van de camera' met de ingebouwde grip is niet bedoeld om langer met je batterij te doen, maar was aanvankelijk voor de motordrive, bovendien geeft deze 'ingebouwde grip' een mogelijkheid tot schieten in portretstand zonder je armen in de knoop te doen. En als laatste voordeel is de ergonomie van de camera beter en houd ze beter vast.
3. Een nieuwe 5D moet je minimaal een 2150 euro voor neerleggen, een echt goede 1DMarkII (non-N) heb je voor rond de 2250, maar dan heb je geen garantie. En nogmaals: de camera's zijn veel minder vergelijkbaar dan je denkt.
Uiteraard bedoel ik de 1DsMarkII met 16.7 megapixels.
Ik snap dat de 1d serie op vele punten heeel veeel kleine verschillende dingetjes wat anders zijn.
Maar eest kijk ik naar de duidelijke verschillen, zoals de megapixels (die, ik weet het, niet alles zeggen(voor ik daarop wordt gequote)). Ik heb zelf nooit meer nodig dan 12.7 megapixels. Daarom zijn de megapixels niet belangrijk, ik snij mijn foto's ook niet, dus dat vindt ik niet direct een overtuigend voordeel in mijn situatie. Een nadeel vindt ik de grote, veel mensen nemen een battery grip omdat de camera dan beter in de hand ligt. Maar ik vindt de 5D zonder prima in de hand liggen, daarbij is het vermoeiender om de camera lang vast te houden omdat hij zwaarder is. en accu vermogen doe ik het ook niet voor, ik neem altijd een kleine extra accu mee. Dus dit is een nadeel.
Snelheid maakt mij echt niet uit, of ik nu 3, 5 of 10 f/ps maak, meer dan 3 heb ik er nooit nodig, dit is voor mij dus ook geen echt voordeel.
Maar aangezien de 5D (nieuw) even duur is als de 1DsMarkII (tweede hans) is het een optie die overwogen moet worden.
Dus wanneer de kleuren, en alle overigen eigenschappen van het beeld qualiteit het zelfde zijn van de 1DsMarkII wanneer deze wordt gebruikt op 12.7 megapixels als de D5 op 12.7, dan kan ik deze keus vergeten, en gewoon alsnog voor de D5 gaan. Je snap hier toch wel mijn punt?
Overigens heeft die battery grip ook een pats factor, echter, hiervoor heb ik al een dummy batterie grip besteld. (geintje, moet ook kunnen, het lijkt er soms op dat mensen een battery grip kopen zonder deze ooit gebruikt te hebben, omdat de camera dan lijkt op een 1D camera, het goede tussen de ooren gevoel van, he, nu is de camera compleet.)
Ik kijk puur naar gebruik, dan moet ik ook nog eens een andere camera tas kopen waar een vierkante camera in past.
Ik geef nergens aan dat je een 14L zou moeten kopen of een 15fish? Ik geef aan dat ik op mijn 1,3crop (APS-H) met een 15fish werk. Die vertekening zou ik niemand aanraden, tenzij je het per-se wilt dus links laten liggen.
Ik weet dat je nergens aangaf dat je deze adviseerde, ik zal alleen staan dat je deze lens had, en daarom ook even te vermelden waarom ik niet voor zo'n lens heb gekozen.
De nieuwe 16-35L (MarkII dus) is scherper dan de oudere 16-35L die je overigens lastig zullt vinden nog.
Ik neem aan dat je bedoeld dat de nieuwe Mark II moeilijk te vinden is? Ja, dat idee heb ik inmiddels ook gekregen, maar omdat de lens moeilijk te vinden is, is dit geen goede reden om dan maar de MarkI aan te schaffen, dan wacht ik maar een maand.
En dat de nieuwe een stuk scherper is heb ik ook in verschillende review gezien, dit is dan voorlopig ook de lens waar mijn keuze naaruit gaat.
De 24-105L is op een Full-Frame anders dan een crop-camera, dus bedenk eerst of je full-frame wil of APS-H en ga dan nog eens kijken...
Ik ken inmiddels de voordelen van full-frame zoals minder ruis bij hoge iso's.
Nadelen zijn vooral dat je goede lenzen moet kopen omdat je de hele lens gebruikt, ook de meestal mindere beeldkwaliteit delen van de lens.
En uiteraard de rekensom om het verschil in mm te verduidelijken.
Maar afgezien van een andere scherpte-diepte werking zit er toch geen echt groot verschil tussen een bv. 10mm op een 300D dan een 16mm op een full-frame zolang je op een full-frame goede lenzen gebruikt, en uiteraard niet de crop gebaseerde lenzen op een full-frame camera gebruikt?
Zijn er dan nog meer grote nadelen aan full-frame waardoor mijn voorkeur uit zou kunnen gaan naar een corp camera?
Daarnaast vergelijk je een lens met <4x zoom met een ±2x zoom lens, om nog maar niet te spreken over het feit dat je een allroundlens vergelijkt met een Ultra-Wide-Angle zoom.
ik volg je even niet helemaal, ik vergelijk alleen de mm met het rekensommetje van corp naar full-frame...? Allroundlens vergelijkt met een ultra-wide-angle zoom? Bij een corp gebruik je het middendeel van de lens, bij een full-frame de gehele lens, daarom moet de full-frame lens beter zijn de op een corp camera, dat snap ik. Ik heb alleen ervaring met een corp 10-20mm, zou ook een beetje vreemd zijn dat ik veel ervaring had met full-frame aangezien eens de eerste keer moet zijn, daarom probeer ik het verschil in kaart te brengen.
Er is geen 29-50mm zoom, dus waarom je daar uberhaupt over begint is me onduidelijk en wil je zonder vertekening fotograferen, dan moet je je naar tilt-shift lenzen gaan kijken; die zijn immers gemaakt voor architectuur.
Ik begin over een 19-50 om mijn keuze van lens te onderbouwen. ALS deze lens bestond, dan had ik
die nog wel in overweging kunnen nemen, omdat dit een ideale range voormij zou zijn.
overigens bedoelde ik geen 29-50 maar 19-50, maar dan nog, deze lens bestaat inderdaad niet.
Op de een of andere manier heb ik telkens het idee dat je appels met peren aan het vergelijken bent en verwacht uit te komen bij een nectarine...
Dat kan zo overkomen ja, als de allround corp lenzen de appels zijn, en de Canon top lenzen voor full-frame de peren zijn, ja. Dit is de enigste manier om te vergelijken aangezien dit het enigste is waar ik ervaring mee heb. Op deze manier begrijp ik de verschillen, logisch toch?
geen telelenzen, ik heb niet zo'n behoefte aan grote zoom lenzen, perspectief vindt ik wat statisch, en door de atmosphere zijn foto's in de verte wat grouwer. Daarbij ben ik geen sport fotograaf.
Geen zoomlenzen, terwijl je enkel over zoomlenzen spreekt? Het perspectief van elke lens is anders, geheel afhankelijk van welk bereik je je in beweegt. Het wel of niet zijn van een sportfotograaf heeft er bovendien weinig mee te maken, zeker als je kijkt naar het gros van de sportfotografen die allemaal primes gebruiken (van >300mm)... Ook hier kan ik je dus niet bepaald volgen.
Wat telelenzen betreft: Daarmee kan je juist veel minder statische beelden maken imho, het 'grouwe' waar je over spreekt is juist bij de primes minder: deze hebben over het algemeen meer contrast, betere kleurweergave en (dus) levendiger kleuren. Wat heeft de atmosfeer ermee te maken? (Ook dat schrijf je inderdaad anders dan jij doet)
Ik spreek natuurlijk over "grote" zoom lenzen, telelenzen. En uiteraard snap ik dat het perspectief veranderd naarmate je in of uitzoomt, als ik dat niet zou weten... Dit is toch niets nieuws, een tamron 28-200mm heeft dit ook.
Een perspectief is toch altijd het zelfde van de ene 100mm als een andere 100mm lens, bijde voor full-frame, op zelfde afstand. Dit kan niet verschillen omdat je simpelweg steeds vlakker op je onderwerp gaat kijken des te verder je van je object af gaat staan, en verder zoomt.
Dus hoe dichterbij je op je onderwerp gaat staan, hoe (ik noem het maar even voor mijzelf) dynamischer het perspectief is.
Daarom vindt ik tele-fotogratie niet echt intressant.
Wat de atmosphere ermee te maken heeft... De lucht is nooit geheel "zuiver". Hoe groter de afstand van jou en het onderwerp, des te grouwer wordt je foto. Dit komt ook gedeeltelijk door je lens, maar zeer zeker ook door de lucht waar het licht doorheen moet (om het maar even simpel uit te leggen).
Daardoor zien bomen er in de verte altijd minder gesatureerd uit als dichtbij. En aangezien ik graag dynamische foto's maak wil ik niet graag met een bv. 400mm telelens een torenklok fotograferen.
Wat een sport fotograaf hier mee te maken heeft... Een sportfotograaf komt er niet omheen dat hij een behoorlijke tele-lens moet gebruiken, hij kan niet een voetballer voor de voeten lopen voor zijn foto. Dus voor deze mensen kan ik het me goed voorstellen om het beeldkwaliteit verlies te accepteren, en eventueel later wat bij satureren als dat nodig zou zijn.
En je verliest beeldkwaliteit aangezien je een snelle sluitertijd moet gebruiken.
Daarom zeg ik dat ik geen sport fotograaf ben, en geen telelenzen hoef te gebruiken.
overigens, wat ik nog niet uitgezocht heb...
Is de beeldqualiteit van de mark II even goed als die van de 5D wanneer bijde worden gebruikt op 12.7 megapixels?
Welke MarkII? De 1DsMarkII? Persoonlijk vind ik de 1DsII beter, wat ook wel mag voor dat prijsverschil
Ja, ik bedoel de 1DSMarkII. Ik bedoel eigelijk een hele simpele vraag waar ik graag een simpel antwoord op zou willen krijgen, wat ook mogelijk zou moeten zijn. Ik zal het wat duidelijker uitleggen...
Is de beeldqualiteit van de mark II even goed als die van de 5D wanneer bijde worden gebruikt op 12.7 megapixels? Dus... Van bijde camera's met de zelfde lens en settings, een eindresultaat van 12.7 megapixels, dus bv. de markII op midium formaat (en quote me nu niet dat de markII op medium geen 12.7 megapixels zijn, maar STEL.) Is de foto van bijde camera's dan gelijk?
Dus ik vraag puur naar de beeldkwaliteit, geen snelheid van de camera, menu structuur, enz... Puur het eind jpg' tje.
Veel mensen die ik gesproken heb zeggen dat de mark II dan net iets beter is, maar dat is meer omdat ze het logisch vinden omdat hij duurder is, dan met argumenten te komen.
Ik hoop dat ik nu duidelijk ben geweest. Maar nogmaals, alle info word gewaardeerd.
[
Voor 0% gewijzigd door
een moderator
op 27-05-2007 23:56
. Reden: Ik heb je bericht gefixed, een aantal quote tags waren niet goed afgesloten. Leest erg lastig :P ]