xs4all voip slecht i.c.m downloaden newszilla

Pagina: 1
Acties:
  • 3.921 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb nu sinds 4 weken xs4all only lite i.c.m xs4all voip.

Ik heb het volgende probleem:

Als ik download van de newszilla server via newsleecher en telefoneer tegelijk dan hapert het geluid van de telefoon. Er valt zoveel weg, dat het gesprek niet/nauwelijks is te verstaan. Downloaden via http (poort 80) (volle bandbreedte) gaat zonder problemen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

1. Drie verschillende firmwares geprobeerd waaronder die van de xs4all website 6.1.9.6 met hetzelfde resultaat.
2. Bandbreedte beperking van 50% ingesteld in newsleecher, helpt wel maar gesprek hakkelt nog steeds.
3. Net limiter bandbreedte ingesteld, zelfde resultaat.
4. Downloaden via usenet4u server (volle bandbreedte, poort 119) werkt wel ???
5. Meerdere malen contact gehad met xs4all helpdesk, kunnen eigenlijk niets doen, probleem ligt volgens hun bij klant. Waarom usenet4u server wel werkt ligt volgens hun aan de snelheid waarmee de pakketjes worden verstuurd).
6. Andere pc geprobeert, natuurlijk geen verandering.
7. Deze link ook nog geprobeert, geen verandering: http://forum.asteriskport...&topic=379;prev_next=next

Momenteel gebruik ik de speedtouch 716 met firmware 6.2.17.5.
De intrainingswaardes van mijn modem zijn 953 / 4096.

Ik heb de cli guide van de speedtouch al geraadpleegd, maar daar kom ik ook niet verder mee.
Ik ben ten einde raad, misschien zijn er meer mensen met dit probleem en weet iemand DE oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:09
Denk toch wel dat je up of download het probleem is.

Als je veel peering connecties heb kan het modem ook over zijn zuiger gaan, maar dit is nieuwgroepen zijn er niet veel.

In ieder geval klopt het wel dat als je volledig download dat je voip dan hapert, je gebruikt dan al je snelheid voor die download, voip krijgt geen voorang waardoor de ping naar de sip server hoger is dan normaal, en je dus een delay en haperingen krijgt.

Mischien kan je wat spelen met je QoS wellicht dat dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity
  • Niet online
MiK schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 18:14:
Denk toch wel dat je up of download het probleem is.

Als het down / up load probleem is, dan zou halveren van de downloadsnelheid het probleem moeten oplossen wat in mijn geval dus niet werkt. En waarom werkt de usenet4u server wel zonder problemen bij volle bandbreedte.

Als je veel peering connecties heb kan het modem ook over zijn zuiger gaan, maar dit is nieuwgroepen zijn er niet veel.

Klopt, p2p gebruik ik niet.

In ieder geval klopt het wel dat als je volledig download dat je voip dan hapert, je gebruikt dan al je snelheid voor die download, voip krijgt geen voorang waardoor de ping naar de sip server hoger is dan normaal, en je dus een delay en haperingen krijgt.

Mischien kan je wat spelen met je QoS wellicht dat dat werkt

Qos moet er voor zorgen dat voip ten alle tijde voorrang krijgt boven al het andere verkeer.
Blijkbaar werkt het wel bij usnet4u server en niet bij de newszilla server van xs4all.
Ik weet niet voldoende van netwerken om via telnet wijzigingen aan te brengen in de speedtouch.
Suggesties zijn uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity
  • Niet online
Blijkbaar niet veel mensen die problemen hebben met de voip-dienst van xs4all. Ik probeer het echter nog eens in de hoop op toch wat reacties.

Ik heb inmiddels een nieuwe router (speedtouch 780) om te kijken of het probleem daar inzit. Echter nu ook geen verandering. Ik gebruik nu de standaard firmware (6.1.9.6) van de xs4all website met bijbehorende configtool. Alles standaard ingesteld (wat volgens xs4all goed moet werken).

Graag reacties van mensen die ook xs4all only met voip hebben en bovenstaande problemen herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je niks instellen met QoS? Ik zit niet bij XS4ALL, maar ik had een soortgelijk probleem met Casema en een zelf gekozen Voipprovider. Nadat ik QoS ingesteld had in mijn router had ik echter geen problemen meer.

Op zich is het logisch natuurlijk dat je problemen met VOIP hebt als je geen bandbreedte over hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity
  • Niet online
In de speedtouch 716/780 kun je niks instellen wat betreft qos via de webinterface. Alleen via een telnet sessie kun je bepaalde instellingen wijzigen. Ik heb echter te weinig kennis om deze lo-level settings te wijzigen. Bovendien claimt xs4all dat hun voip dienst geoptimaliseerd is i.c.m dit modem.
Volgens de helpdesk waren er maar 3 mensen met gelijksoortige problemen onder alle xs4all only gebruikers.
Marzman schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:20:
Kun je niks instellen met QoS? Ik zit niet bij XS4ALL, maar ik had een soortgelijk probleem met Casema en een zelf gekozen Voipprovider. Nadat ik QoS ingesteld had in mijn router had ik echter geen problemen meer.

Op zich is het logisch natuurlijk dat je problemen met VOIP hebt als je geen bandbreedte over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voip via xs4all heeft geen priority, dus kan weggedrukt worden doordat je download etc. Dat is volgens mij met de meeste voip zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:37:
Voip via xs4all heeft geen priority, dus kan weggedrukt worden doordat je download etc. Dat is volgens mij met de meeste voip zo hoor.
Ik heb thuis met m'n ST 716v5 op m'n 8mbit verbinding geen last van. Volle download (800kbit) en m'n voip verbinding blijft gewoon goed (voipbuster ingesteld in de 716).

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity
  • Niet online
Mischien geeft voipbuster geen problemen, welke codec gebruikt voipbuster ??? Helaas is voipbuster geen oplossing voor mij. (nummerbehoud)
Kixtart schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:40:
[...]

Ik heb thuis met m'n ST 716v5 op m'n 8mbit verbinding geen last van. Volle download (800kbit) en m'n voip verbinding blijft gewoon goed (voipbuster ingesteld in de 716).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

g711a staat op priority 1 en g9711u op priority 2 in m'n speedtouch.
M'n binnenkomende gesprekken gaan via KPN en uitgaande via VoipBuster. Zo heb ik geen nummerbehoud nodig en heb als het nodig heb ik een fallback lijn (abbo: KPN budget 9.95, losse lijnhuur is toch hetzelfde bedrag)

@hieronder, ok dan snap ik waarom.
Maar het is wel vreemd binnenkomende==uitgaande in data gebruik. Dus dan zou het toch aan xs4all moeten liggen

[ Voor 21% gewijzigd door Kixtart op 19-07-2007 21:12 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velocity
  • Niet online
Ik heb precies dezelfde codec en de volgorde is ook hetzelfde.
Echter gebruik jij voor binnenkomende gesprekken de KPN lijn en ik XS4ALL voip. De meeste problemen met de gesprekskwaliteit heb ik bij binnenkomende gesprekken. Vandaar dat jij geen last hebt van dit probleem.
Kixtart schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:17:
g711a staat op priority 1 en g9711u op priority 2 in m'n speedtouch.
M'n binnenkomende gesprekken gaan via KPN en uitgaande via VoipBuster. Zo heb ik geen nummerbehoud nodig en heb als het nodig heb ik een fallback lijn (abbo: KPN budget 9.95, losse lijnhuur is toch hetzelfde bedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VoIP kwaliteit - algemeen

Jij al een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al geruime tijd voip bij xs4all (vooral uitbellen, buitenlandse tarieven zijn heel aantrekkelijk). Ik heb een draytek 2700vg, gebruik g711a. Dit werkte goed toen mijn adsl lijn nog via kpn werd geleverd, na overgang op xs4all only werkt voip slecht.
Als ik een download heb lopen van newszilla, dan is de spraak die vanaf internet naar mijn huis toe komt verminkt met hick ups en veel verlies van geluidsfragmenten. De persoon aan de internetkant verstaat mij verder wel goed. Dit heeft niks te maken met bellen of gebeld worden, het gaat om de richting van het spraakverkeer.

Ik ben al enkele maanden met xs4all in discussie dat dit niet aan mijn modem ligt, maar dat zij geen goede QoS maatregelen hebben getroffen aan hun kant. Snappen ze niet.
Een xs4all medewerker heeft me wel verteld dat dit vaker voorkomt en dat dit verdwijnt bij gebruik van g729. Alleen, als ik een van de andere door xs4all voip ondersteunde codecs gebruik - dus ook g729 - dan krijg ik congestie.

xs4all geeft ook aan dat dit een best-effort dienst is, ze gaan dit dus gewoon niet aanpakken. Voor mij is telefonie toch te belangrijk om hiermee door te gaan. gewoon terug naar kpn pstn, werkt al 100 jaar zonder problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja als telefonie zo belangrijk voor je is kan je beter niet gaan Voipen bij wie dan ook!! Duh!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Velocity, levepstn: welke verbindingssnelheid hebben jullie?

Nu je met XS4ALL Only eindelijk je abo kan upgraden (kon administratief-technisch eerst niet), heb ik geupgrade naar 4096/1024. Omdat de marge nu een stuk groter is heb ik stukken minder last van kwaliteitsverlies tijdens down/uploaden.

Verder heb ik de up en down bandbreedte begrenst (ongv. 410/80 KB/s) in mijn computer (ik download het meest) zodat de queues van het modem niet te snel vollopen. Dit lijkt ook te helpen voor de latency.

• Velocity
  • Niet online
Ik heb een 4096/1024 connectie.
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:35:
@Velocity, levepstn: welke verbindingssnelheid hebben jullie?

Nu je met XS4ALL Only eindelijk je abo kan upgraden (kon administratief-technisch eerst niet), heb ik geupgrade naar 4096/1024. Omdat de marge nu een stuk groter is heb ik stukken minder last van kwaliteitsverlies tijdens down/uploaden.

Verder heb ik de up en down bandbreedte begrenst (ongv. 410/80 KB/s) in mijn computer (ik download het meest) zodat de queues van het modem niet te snel vollopen. Dit lijkt ook te helpen voor de latency.

• Velocity
  • Niet online
Even een update:

Ik heb een beta firmware voor de speedtouch 780 gehad van xs4all die dit probleem zou moeten verhelpen. Deze firmware wijzigt de MTU size als je gaat bellen waardoor de datapakketjes kleiner worden. Dit zou in theorie de hickup's e.d. moeten verhelpen. In de praktijk werkt deze firmware in ieder geval niet. De MTU-size kan niet gewijzigd worden als je een gesprek start tijdens het downloaden, waardoor het gesprek onverminderd slecht is. Als je een download start tijdens het telefoongesprek wordt de MTU-size inderdaad aangepast, echter als het gesprek wordt beeindigd blijft de gewijzigde MTU-size staan tot de download is gestopt. Dit resulteert in een downloadsnelheid van 320kb/s i.p.v. 430kb/s. Groter nadeel is echter dat tijdens telefoonverkeer internetten onmogelijk is. "Pagina is onbereikbaar" Dit geld niet voor alle website's maar wel voor o.a. xs4all.nl en webmail.xs4all.nl. Sommige sites blijven gewoon werken. Kortom erg vaag.
:(

Verwijderd

Heh, dan vraag ik me af wat die EF-timer (ipqos ef uit m'n hoofd) doet in de 716? Volgens mij doet dat nl. ook, als je dat instelt, de MTU verlagen bij realtime dataverkeer zoals VoIP. Het helpt alleen niet bij mij, hoewel hij wel 'aanspringt' tijdens een telefoongesprek. (Dat kun je zien met ipqos ef status.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dokter Bibber
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 17:55
Het is al een tijdje geleden, maar aangezien ik hetzelfde probleem had (en opgelost heb, voor zover ik kan zien) dacht ik dat het misschien handig was om hier het een en ander te posten.

Allereerst ben ik een complete noob wat betreft routers e.d., maar ik heb het stappen plan van deze man http://www.voip-info.org/...rwarding+Speedtouch+510v4 gevolgd, met als gevolg dat ik hier op mijn XS4all Only Lite bij 430 kb/s 8 threads vanaf newsserver (zowel newszilla als payserver) nog een normaal gesprek kan voeren.

Zoals ik zei: ik heb geen idee wat ik heb gedaan, gewoon het recept gevolgd et voila. Ik hoop dat andere mensen hier evt nog wat aan hebben.

PS de guide is geschreven voor 510, ik heb zelf een 716 en daar werkt het ook prima mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caesu
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mijn IPQoS maatregelen:

code:
1
2
3
[ ipqos.ini ]
config dest=pvc_Internet state=enabled realtimerate=100
queue config dest=pvc_Internet queue=2 propagate=enabled ackfiltering=enabled

volledige upload bandbreedte kan in theorie naar VoIP als VoIP dat nodig zou hebben.

code:
1
2
[ ipqosef.ini ]
ef config intf=Internet state=enabled mtu=643

MTU verlaagd van 1472 naar 643 gedurende een VoIP gesprek.
1 seconde geen VoIP verkeer en hij gaat weer naar 1472.
dit is uitermate effectief vind ik.
probeer zelf welke waarde het beste is.
sommige websites/verbindingen kunnen erg lage waarden niet goed aan.
643 was het laagste dat mijn aangesloten ATA aankon.
en laag zat, twee VoIP-gesprekken zijn mogelijk en er kan nog ge-internet worden (snel downloaden uiteraard niet - maar na de gesprekken is dat meteen weer mogelijk).
Afbeeldingslocatie: http://xs121.xs.to/xs121/07481/delay_mtu.gif

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[ label.ini ]
add name=DSCP
add name=Interactive
add name=Management
add name=P2Pserver
add name=Video
add name=VoIP
add name=default
modify name=DSCP classification=overwrite defclass=dscp ackclass=defclass
modify name=Interactive classification=increase defclass=8 ackclass=8
modify name=Management classification=increase defclass=12 ackclass=12
modify name=P2Pserver classification=increase defclass=0 ackclass=0
modify name=Video classification=increase defclass=10 ackclass=10
modify name=VoIP classification=overwrite defclass=14 ackclass=14 bidirectional=enabled inheritance=enabled
modify name=default classification=increase defclass=default ackclass=prioritize

VoIP op de hoogste klasse gezet dus hij komt zeker in de Real Time queue (geen queue dus).
P2Pserver in laagste klasse, dus die komt in Best Effort (eigenlijk de vijfde echt queue).

code:
1
2
3
4
[ label ]
add name=10.0.0.156 type=ip addr=10.0.0.156
add name=10.0.0.151 type=ip addr=10.0.0.151
add name=10.0.0.155 type=ip addr=10.0.0.155

hier de adressen van 2 ATA's en m'n P2Pserver toegevoegd.

code:
1
2
3
4
[ labelrule.ini ]
rule add chain=qos_user_labels index=1 name=ATA1 srcintf=lan srcip=10.0.0.156 log=disabled state=enabled label=VoIP
rule add chain=qos_user_labels index=2 name=ATA2 srcintf=lan srcip=10.0.0.155 log=disabled state=enabled label=VoIP
rule add chain=qos_user_labels index=3 name=P2Pserver srcintf=lan srcip=10.0.0.151 log=disabled state=enabled label=P2Pserver

hier de ATA's en de VoIP 'queue' en de P2Pserver aan de P2Pserver queue.

eigenlijk is dit overbodig wat betreft de ATA's omdat VoIP-dataverkeer al in de Real Time 'queue' terechtkomt dankzij DiffServ (door juiste ToS marking van de VoIP/RTP-pakketjes krijgen ze voorrang).

nu IPQoS zo goed is ingesteld kan je de gesprekskwaliteit verder gaan verbeteren.
door het verlagen van de packet size naar 10ms.
ook wel genoemd één frame per packet.
gaat wel ten koste van de bandbreedte maar de meeste breedband kan dat makkelijk aan (126kbps / G.711)
ik weet niet of je dat ook in dit modem kan instellen, in de meeste ATA's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikapekop
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-02 19:04
Hallo,

Voor mij helaas ook een bekend probleem: ik hoor de ander met horten en stoten asl ik met voip bel én download met usenet.

Ik gebruik een speedtouch wl780 modem en ben bij xs4all only. Mijn verbinding is 2048/512 (start).

Ik heb 2 modems (780) geprobeerd, met verschillende firmware.
Ook de user.ini aangepast als in dit topic benoemd wordt -Caesu, maar dan alleen:
[ ipqos.ini ]
config dest=pvc_Internet state=enabled realtimerate=100
queue config dest=pvc_Internet queue=2 propagate=enabled ackfiltering=enabled

en
[ ipqosef.ini ]
ef config intf=Internet state=enabled mtu=643

Als ik meer verander, dan werkt het niet.
Het is NIET de oplossing gebleken.

Ik heb ook een tijdje een 4000/1024 verbinding gehad; dit was NIET de plossing. XS4ALL heeft deze upgrade kosteloos ongedaan gemaakt, hetgeen ik netjes vind.

Ik heb ook geprobeerd mijn modem aan te passen met de info uit: http://forum.asteriskport...&topic=379;prev_next=next

Dit bood ook geen soelaas: nog steeds een hapewrende gesprekspartner als ik aan het downloaden ben via usenet. Volgens een helpdeskmedewerker van xs4all is deze oplossing wel heel eenvoudig en zou deze eigenlijk beter uitgewerkt moeten worden. Namelijk p2p verbindingen krijgen dezelfde 'privilleges' als VoIP.

De downloadsnelheid verlagen met het downloadprogramma bood geen remedie; hoe laag deze ook stond, mijn gesprekspartner was nu en danslecht -lage snelheid- tot absoluut onverstaanbaar -hogere snelheid.

Ik behelp me nu met DrTCP: ik knijp de MTU tot 256. Dan pas kan ik goed bellen en tegelijkertijd usenet-downloaden. De downloadsnelheid is dan -voor alle verkeer- verlaagd van 220 kbps naar zo'n 160 kbps.
Het is wel lastig, want je moet telkens de internetverbinding uit en weer aanzetten om de veranderingen te laten werken.
Downloaden doe ik met AltBinz; ik verlaag de verbindingssnelheid met usenet als ik tegelijkertijd nog wil internetten.

De inzet van de helpdeskmedewerkers verschilt. Gelukkig zijn er ook verschillende mensen die er écht over nadenken en hun best doen om me verder te helpen.
Als er nieuws is post ik het hier uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caesu
  • Niet online
heb je ook VoIP in de Real Time queue staan?
dat gaat dus over het tweede gedeelte van mijn bericht hierboven, niet over MTU.

uiteindelijk heb ik het opgelost door (naast VoIP in de Real Time queue) enkel op de computer waarmee ik alleen maar download (bittorrent/usenet) de MTU te verlagen in het register naar 290.
downloadsnelheid is daarop dan maximaal 250kb/s van de 320kb/s

voor de computer waarmee ik werk en VoIP staat de MTU gewoon op die van de verbinding.
doordat de MTU laag is op de downloadcomputer hoeft VoIP nooit op grote pakketjes te wachten als er voluit wordt gedownload.
bijkomend voordeel is dat de volledige snelheid van m'n verbinding niet wordt ingenomen door het downloaden dankzij die lage MTU, dus gewoon internetten ondervindt ook weinig vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikapekop
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-02 19:04
[quote]Caesu schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 21:45:
heb je ook VoIP in de Real Time queue staan?
dat gaat dus over het tweede gedeelte van mijn bericht hierboven, niet over MTU.

Dank voor je reactie!
Ik heb je opmerking doorgegeven aan de helpdesk, die er zeer serieus mee bezig zijn.

Ik heb nóg een vraag: als je de MTU lager zet, dan knijp je toch het hele verkeer, of kan je dat zo instellen dat dat alleen voor Usenet downloaden is? -ja sorry, ik ben eigenlijk digibeet :o -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caesu
  • Niet online
je kan de MTU verlagen in je modem.
dan is dat voor al de computers / telefoons die er op aan zijn aangesloten.

beter is om de MTU alleen te verlagen in de computer waarmee je volop downloadt.

maar nog belangrijker is dat VoIP in de Real Time queue staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john199
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-02-2010
Op het forum lees ik veel negatieve ervaringen met voip. Wij hebben sinds 30 december bij Xs4all internet en bellen. Wij gebruiken de Fritzbox 7170 en hebben dezelfde problemen. Zodra je gaat downloaden of internet aanzet gaan de gesprekken met horten en stoten. Er is geen normaal telefoongesprek meer te voeren. Vanaf dag 1 zijn wij met Xs4all en nu sinds 2 weken bezig met AVM Duitsland bezig het probleem op te lossen.
Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat het momenteel nog niet op te lossen is. Heeft iemand een oplossing of een goed alternatief. Internet zijn we tevreden over maar de telefonie absoluut niet. :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
Ik heb ook sinds oktober 2007 xs4all met voip via de fritzbox,maar ik heb in al die tijd nergens last van gehad.Heb helemaal geen last van bovenstaande problemen.heb je alle instellingen in de fritzbox wel goed staan?Ik zit op dit ogenblik niet thuis,maar anders had ik mijn instellingen en firmware even neer kunnen zetten voor jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danger89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:04
Hoewel ik ook weer tegenstrijdige berichten heb gehoord dat VOIP juist wel meer prioriteit heeft dan een "normale" download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 21:21
Volgens mij helpen de prioriteiten niet, aangezien volgens mij daar de uitgaande bandbreedte mee gestuurd wordt, zie ook mijn bericht in topic Fritz!Box Fon.
Pagina: 1