Problemen met kopieren naar harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik heb 2 maand geleden een nieuwe harde schijf gekocht.

WD Caviar SE 500GB

Ik wil deze schijf gebruiken voor opslag van Mp3 en heb hem niet opgedeelt in verschillende partitie's maar gewoon mappen gemaakt.

Nu heb ik steeds problemen als ik iets naar deze schijf wil kopieren. File voor file gaat nog wel maar vooral grote of veel bestanden ineens geeft problemen. Het CPU gebruik schiet omhoog naar 100 %, het kopieren gaat enorm langzaam en gaat met onderbrekingen waarbij het hele systeem vast zit.

Kopieren met andere harde schijven is geen probleem. Kopieren van deze schijf naar een andere schijf lukt ook gewoon. Het is alleen kopieren naar deze schijf

Ik heb al heel veel geprobeert maar kom er niet uit. Problemen doen zich voor met verschillende drivers, onder Vista en XP. . Ik heb de schijf al helemaal leeg gehaald en geformateerd. Wil nu alles weer terug zetten maar dat lukt zo niet.

Mijn overige hardware: Gigabyte 965P-DS4 (rev 3.3)
Core2 Duo 6600
2GB HyperX
2x WD Caviar SE 250 GB in Raid0

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Kan het niet zo zijn dat het probleem ligt in de data waarvan je wilt lezen? Zoals bijvoorbeeld je 2 schijven in raid? Heb je dit probleem ook als je bijvoorbeeld vanaf een dvd naar die HD kopieert? Als het vanaf dvd wel wil, ligt het waarschijnlijk aan je raid ipv je extra HD.

[ Voor 99% gewijzigd door elmertje op 19-05-2007 20:02 ]

• Royer
elmertje schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:00:
Kan het niet zo zijn dat het probleem ligt in de data waarvan je wilt lezen? Zoals bijvoorbeeld je 2 schijven in raid? Heb je dit probleem ook als je bijvoorbeeld vanaf een dvd naar die HD kopieert? Als het vanaf dvd wel wil, ligt het waarschijnlijk aan je raid ipv je extra HD.
Hier had ik ook aan zitten denken maar het vreemde is dat ik wel vanaf die raid naar een andere schijf kan kopieren. En van een andere schijf (dus niet die raid schijven) naar die schijf lukt ook niet.
Het is echt alleen het schrijven naar die schijf.
Ik heb inmiddels ook de sata kabels vervangen en de schijf opgedeeld in partitie's. Helpt ook niets...

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:45
Staat hij wel ingesteld op DMA. Bij 100% cpu staat hij meestal op PIO.

• Royer
--Niels-- schreef op zondag 20 mei 2007 @ 11:39:
Staat hij wel ingesteld op DMA. Bij 100% cpu staat hij meestal op PIO.
Ja staat wel op DMA.

Het rare is dat als ik begin met kopieren, hij het soms wel even goed doet, na soms 30 sec, soms 5 sec of soms wel 1 minuut kakt het weer helemaal in en schiet de CPU verbruik weer omhoog.
Ik heb een schone installatie van XP dus geen spyware of andere rotzooi op de computer.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

[zeik modus]Zou je er voortaan even bij willen zetten wat voor interface, etc. deze harde schijf heeft? Nu moest ik eerst weer googlen om er achter te komen dat dit een SATA-2 schijf is... >:) [/zeik modus]

Zit er op deze harde schijf een jumper om hem terug te zetten naar SATA-1 (150 MB/sec)? Zou ja, probeer deze instelling eens en kijk of het opgelost is. Het zou nml. een conflict kunnen zijn tussen je harde schijf en je controller... Suc6!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Royer
adoy schreef op zondag 20 mei 2007 @ 21:06:
[zeik modus]Zou je er voortaan even bij willen zetten wat voor interface, etc. deze harde schijf heeft? Nu moest ik eerst weer googlen om er achter te komen dat dit een SATA-2 schijf is... >:) [/zeik modus]

Zit er op deze harde schijf een jumper om hem terug te zetten naar SATA-1 (150 MB/sec)? Zou ja, probeer deze instelling eens en kijk of het opgelost is. Het zou nml. een conflict kunnen zijn tussen je harde schijf en je controller... Suc6!
Er is een mogelijkheid om hem terug te zetten maar dat heeft ook niet geholpen.
Inmiddels heb ik gewisseld van controller. Ik heb nu alle schijven aan de ICH8R controller gehangen, nieuwe raid0 array gemaakt en alles opnieuw geinstalleerd.

In 1e instantie lijkt het nu beter te gaan maar ook met deze controller blijft het systeem soms hangen. Dan stopt de schijf met ratelen, hangt het hele systeem vast en na 30 sec gaat hij weer gewoon verder. Dit gebeurt ook met defragmenteren e.d.

Performance is nu wel goed.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Deze gezien?

Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Andere kabel geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Noork op 21-05-2007 10:38 ]

• Royer
Zoals je had kunnen lezen heb ik inderdaad de kabels vervangen.
Pagina: 1