Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stappenmotor en/of streepjes strip

Pagina: 1
Acties:

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi,

Ik ben bezig (probeer) een plotter-boormachine te maken.

Nu had ik 2 ideeen om dat te realiseren:

1: een stappen motor gebruiken omdat je die met preciesie kan laten draaien zodat bijv 1 graden draaien (of 1 stap, weet niet of je dat zo mag noemen) 0,5mm voorwaartse of achterwaartse beweging is.

2: een strip met streepjes die 0,5mm van elkaar staan en een oogje die dat kan lezen.

Nu heb ik mijn oude donor printer open gesloopt (HP deskjet 510) en daar zit beide in. zowel een stappen motor EN die strip met streepjes+oogje.

Heb ik nu beide nodig om het te laten werken of kan ik gewoon 1 van de twee gebruiken?

Alvast bedankt :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Je kan dan wel met een van beide werken, maar je zal dan toch rekening moeten houden met enkele zaken:
-stappenmotor zal, als je em te vlug laat versnellen/vertragen, stappen overslaan, waardoor je positionering misgaat.
-zo'n optische meetlat, kan wat stof op zich hebben, waardoor een streepje mislezen wordt, en heeft doorgaans een lagere resolutie dan een stappenmotor.

Hieruit kan je dus besluiten dat men in een printer wellicht beide combineert, om elkaars nadelen weg te nemen. Uit de snelheid waarmee de stappenmotor aangestuurd wordt, is perfect te voorspellen wanneer een volgend streepje op de lat moet komen, dus elk streepje op de lat heb je een ijkpunt voor de positie. Tussen de streepjes in, en als er een streepje door stof onleesbaar is (kan je gemakkelijk afvangen door te voorspellen wanneer ie ongeveer komt), werk je met de stappenmotor voor positiebepaling.
Daardoor krijg je een erg robuust en nauwkeurig systeem, dat ook bij kleine probleempjes met stappenmotor of meetlat, goed blijft werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cyrus-The-Virus
Hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord, ik snap hem helemaal!

het zal wel even gaan duren voordat ik het ook daadwerkelijk aan de gang heb maar dat is een ander verhaal :)

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Op het werk gebruiken we van dit soort dingetjes. Tot de micometer is mogelijk, alleen heb ik geen idee wat het kost ;)

Casemod: Cubeleon

• Cyrus-The-Virus
volgens mij zijn die best prijzig als ik zo even zoek op inet.

ben er trouwens achter gekomen dat de donor printer die ik gebruik 1 stappen motor heeft (voor papier doorvoer) en de ander is een gewone motor en die positioneert op basis van die strip.

zal dus betekenen dat ik mijn 2de oude printer ook ga slopen zodat ik zowel de X- en Y as kan positioneren zoals naftebakkie had gepost.