Macbook nu wel of niet kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:33
Na mijn eerdere topic ben ik er achter gekomen dat mij niets in de weg staat om over te stappen naar een Apple Macbook, of toch wel :P. Zoals je in het vorige topic kon lezen moest ik nog doorsparen en wilde ik graag wachten op Leopard en Santa Rosa.

Het sparen ging voorspoedig, maar helaas bleek als vrij snel dat Leopard was uitgesteld ivm de iPhone. Jammer! Afgelopen dinsdag bleek helaas ook Santa Rosa helaas voorlopig niet naar de Macbook te kopen. Ook jammer, alhoewel de overall prestaties van Santa Rosa ernstig tegen blijken te vallen, alleen de grafische chip is grote verbetering t.o.v. de GMA 950 in de Macbook.

Het grote probleem nu is dat ik enorm twijfel over een evt. aanschaf. Ik heb het geld nu bij elkaar. Op zich doet mijn huidige laptop het nog goed, maar het kriebelt wel. Het probleem is dat als ik nu aanschaf, dan mag ik in het najaar weer 200 euro (iLife '07 (of '08) + Leopard) neerleggen. Daarnaast zal je dan waarschijnlijk wel led schermen hebben, santa rosa, 45 nm procs etc. Je kunt wel wachten tot sint juttemis :X .

De goedkoopste Macbook (2 Ghz, 1 GB ram, 80 GB HD, Combo drive) kost via Surfspot maar 924 euro, de middelste kost 1074 euro en daarvoor krijg je dan een Macbook met een iets snellere processor (2,16 Ghz), grotere HD (120 GB) en een Superdrive. Voor mij persoonlijk zou het goedkope model i.c.m. een Superdrive ideaal zijn. Maar die is er dus niet :P.

Dus had ik het volgende bedacht. Wat nu als ik nu een Macbook aanschaf en dan kijk of het ook echt voor mij is en dan evt. weer doorverkopen? Maar het dan 't slimste om de goedkoopste of de middelste Macbook te nemen? Wat zouden jullie doen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heb je 'm nodig? Dan kopen. Zo simpel is het. Met wachten bereik je alleen maar dat je steeds langer en langer zonder computer zit terwijl je wacht op een aankondiging die niet komt.

Goedkope model + SD zou ws. ongeveer hetzelfde kosten als die middelste. De extra 160MHz zijn de kosten niet namelijk.

[ Voor 86% gewijzigd door CyBeR op 17-05-2007 20:40 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 11:40
Je moet nagaan hoe belangrijk 'het nieuwste hebben' voor jou is. Als ik je post is, lijkt dat heel erg belangrijk. Ik heb al een tijdje een Macbook 2.0 met een gig RAM en dat loopt prima. Verwacht echter de prestaties van een laptop, en dan ook een basismodel. De grafische chip is geen krachtpatser maar voor daarvoor is de machine ook niet gemaakt. De Pro lijn is voor de echte kracht. Maar als ik hem vergelijk met m'n 'oude' G5 met 3 gig RAM dan merk ik wel verschil tussen beide machines. De Windows of Intel programma's gaan als een speer, maar voor echt zwaar multitasken of videoediting gebruik ik veel liever m'n 'oude' G5.

Een Macbook kan je altijd met relatief behoud van waarde nog doorverkopen. Maar ik zou ook niet tot het einde blijven wachten. Ik verwacht de Santa Rosa-chipset niet gauw in de Macbook. En iLife en Leopard zijn nu ook niet zo enorm duur. Misschien kan je wel beter doorsparen voor een Macbook Pro.

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2025
Je hoeft voor leopard niet te wachten in ieder geval. Ik zat vorige maand met hetzelfde 'probleem'. Toen ik dat bij de applestore voorlag zeiden ze dat ik gratis een leopard cd zou krijgen als die uitkomt. Dus ik heb toen een MB gekocht.

Wat betreft de videokaart. Als je wilt gamen kan je het beste gewoon een pro kopen. Macbooks (normale, geen pro) zijn niet gemaakt om te gamen. Hij zal waarschijnlijk wel sneller zijn, maar de nieuwste games zullen toch niet lekker draaien, neem ik aan. Dan is hij sneller, maar eigenlijk heb je er toch 'weinig' aan.

En worden de macbooks binnenkort wel geupdate met santa rosa eigenlijk? Ze zijn zojuist (http://arstechnica.com/jo...ve-bumps-across-the-board) geupdate met snellere proc.

Verwijderd

joostbaksteen schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:10:
Je hoeft voor leopard niet te wachten in ieder geval. Ik zat vorige maand met hetzelfde 'probleem'. Toen ik dat bij de applestore voorlag zeiden ze dat ik gratis een leopard cd zou krijgen als die uitkomt. Dus ik heb toen een MB gekocht.
Heb je daar een bewijs van? Klinkt wel erg interessant moet ik zeggen. Zou dit hetzelfde zijn als dat je XP kocht en een voucher kreeg voor Vista? Krijgt iedereen dit, of moet je dit apart 'vast' laten leggen?

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Wat ik uit je verhaal heb begrepen is dat je nu de beschikking hebt over een laptop die het nog goed doet. Het is niet van groot belang voor jouw om een nieuwe laptop aan te schaffen.

Maar zoals je al zegt kriebelt het wel en vraag je je af of het nu een goed idee is om toch de MacBook aan te schaffen. Ik heb daar het volgende over te melden....

1. De MacBook zijn echt NET geupgrade. De volgende upgrade zal pas over een maand of 5-6 zijn. Niemand weet NU wat die upgrade dan eventueel zal inhouden.
2. Wat betreft Santa Rosa. Voor de MacBook kan dat nog wel een hele tijd duren. Alle geruchten gaan over Santa Rosa en LED verlichting voor de MacBook Pro en dus niet de MacBook. M.i zal het dus nog wel even duren voordat de MacBook's OOK Santa Rosa onderdelen krijgen... :? 8)7
3. Hetzelfde geldt voor Leopard en iLife 07. Deze komen pas aan het einde van dit jaar. Dwz. over 5-6 maanden... 8)7
4. Je hebt het geld! :)
5. Je wil het graag....het liefts NU >:)
6. Enige wat je tegenhoud is de eventuele upgrades....

Conclusie:

Koop 'm gewoon nu en maak kennis met een geweldig stukje hardware EN software.... Spaar ondertussen lekker door, zodat je straks Leopard en iLife 07 kan aanschaffen.. En als je het dan nodig en waard vindt....een nieuwe MacBook... ;)

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Eerlijk gezegd begin ik steeds minder goed te begrijpen waarom mensen zo enorm dubben over het al dan niet wachten. Er is echt nét een upgrade geweest en Mac's zijn waardevaster dan een goede fles wijn lijkt het. Hoe doen die mensen dat in de PC wereld? Er staan al 2 nieuwe Dell's op de website voordat jij je doos uit Ierland in ontvangst mag nemen. En van die Dell's weet je dat ze over 2 jaar compleet afgekloven en uitgerangeerd zijn. En Mac's? Ik zag gisteren nog iemand met een 12" PB die vrolijk alles deed en kon doen wat -ie wilde. Talk about een prima investering...

Kom op, wil je dat ding, kopen. Er is net een upgrade geweest, Leopard komt voorlopig nog niet (en what if it did? is je Tiger dan opeens nutteloos?) en de echt spannende vernieuwingen zullen we toch eerst in een MBP zien. En dán pas in een MB.

• Hoedje
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Waarom ik dan toch twijfel?

Voor sommige mensen is het heel simpel, ze hebben een bak geld en een laptop nodig. Ik ben nieuwsgierig naar "the other side". Daarvoor heb ik eerst moeten sparen en ik heb al een (redelijk) goede Windows laptop. Anyway je moet dus sparen en je gaat je wat inlezen etc. Dan bepaal je wat een strategisch moment is om te kopen. Voor mij was dat in februari nog juni. Immers dan zou Leopard en de nieuwe iLife uit zijn en waarschijnlijk zou Apple dan binnen niet al te lange tijd wat (componenten van) Santa Rosa toepassen.

Uiteindelijk blijken die verwachtingen niet uit te komen. Dus ga je dat bijstellen, en dan vind ik 't vooral slikken dat je nu een laptop koopt met technologie van vorig jaar en zonder het nieuwe besturingsysteem/software. En ja, ik wil graag 't nieuwste van 't nieuwste.

De reactie van BurkaN klopt eik als een bus, ik moet 't gewoon doen :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De Macbook is een uitstekende koop als je geen snelle GPU nodig hebt. Snelle CPU en veel geheugen voor best een schappelijke prijs. De trade-off blijft alleen de GPU, maar Apple gaat dat natuurlijk als speerpunt uitventen voor de MBP. Of anders gezegd, als de GPU van de MacBook wel voldoende was zou die MBP voor geen meter verkopen.
Die technologische breuk tussen beide lijnen zal Apple echt wel handhaven, dus een echt veel betere GPU zou ik op de middenlange termijn niet in een MAcbook verwachten. En alle andere kleine dingetjes (geheugen, HD, kloksnelheid enzo) hebben ze eergisteren geupdate.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoedje schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:49:
Uiteindelijk blijken die verwachtingen niet uit te komen. Dus ga je dat bijstellen[..]
Zoals ik al zei: je blijft dan wachten op een aankondiging die niet komt en op een gegeven moment ben je anderhalf jaar verder en heb je nog steeds geen laptop.

• Nitai
  • Laatst online: 09:46

Nitai

Live the life you love.

Ik heb zelf nog een Powerbook, ik heb het geld voor een nieuwe Macbook (Pro), maar ik geniet nog steeds van m'n 12" PB uit april 2005 dat ik absoluut geen behoefte heb aan een nieuwe laptop. Mijn volgende aankoop wordt waarschijnlijk een iMac 24" maar die komt volgend jaar wel.

Dus, til er niet zo zwaar aan (het nieuwste van het nieuwste), koop een Macbook en geniet ervan. Soms moet je een beetje kunnen relativeren.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Ik begin echt aardig 'moe' te worden van die "nu wel of niet kopen" topics. Zoals anderen al zeiden: als er nu 1 nodig hebt of wilt hebben > kopen.

Anders wacht je toch gewoon, op Leopard, Santa Rosa, LED, etc...en tegen de tijd dat dat alles in de macbook verwerkt is staant er wel weer andere technieken voor de deur.

• Hoedje
CyBeR schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:55:
[...]

Zoals ik al zei: je blijft dan wachten op een aankondiging die niet komt en op een gegeven moment ben je anderhalf jaar verder en heb je nog steeds geen laptop.
Yup, je hebt gelijk, ze zijn nu al net geupdate. Ik heb voor mezelf ook min of meer besloten om voor 't goedkope model te gaan. Ik heb nu een DVD brander, die ik eigenlijk niet veel gebruik. Mocht ik 't missen kan ik altijd nog een externe brander kopen. De harde schijf en processor zijn toch al veel groter en sneller dan ik nu heb.

Dan blijven nog twee vragen over (de meeste andere vragen zijn allang beantwoord in m'n eerste topic). Ik zal veel werken met een extern scherm en muis + toetsenbord. Ik ben er inmiddels achter dat de meeste muizen prima compatible zijn. Maar is een Apple extern toetsenbord aan te raden of niet i.v.m. andere layout t.o.v. een PC tobo?

Ik weet (heb gelezen) dat Mac OS X graag veel geheugen heeft. Ik werk meestal met aardig wat vensters open, maar niet echt zware toepassingen, eerder veel tabs en meerdere browser vensters, e-mail, word, iTunes etc. Daarnaast ben ik niet van plan Parallels te draaien. Is 't dan toch aan te raden of 2 GB er in te zetten of voldoet 1 GB?

Ik zal dan wel zelf het geheugen erin zetten, Apple's upgrade optie is me iets te duur :)

Verwijderd

vergeet niet dat het geheugen in gelijke pairs geplaatst moet worden, en dat je dus je oude geheugen kwijt moet raken.

ook denk ik persoonlijk dat een dvd brander de verkoop prijs ooit wel aardig verhoogd, maar dat is giswerk.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Wat betreft de videokaart. Als je wilt gamen kan je het beste gewoon een pro kopen. Macbooks (normale, geen pro) zijn niet gemaakt om te gamen. Hij zal waarschijnlijk wel sneller zijn, maar de nieuwste games zullen toch niet lekker draaien, neem ik aan. Dan is hij sneller, maar eigenlijk heb je er toch 'weinig' aan.

En worden de macbooks binnenkort wel geupdate met santa rosa eigenlijk? Ze zijn zojuist (http://arstechnica.com/jo...ve-bumps-across-the-board) geupdate met snellere proc.
nou.. ik heb ook net een MacBook gekocht.. where can I sign up?

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Hoedje schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:06:
[...]

Yup, je hebt gelijk, ze zijn nu al net geupdate. Ik heb voor mezelf ook min of meer besloten om voor 't goedkope model te gaan. Ik heb nu een DVD brander, die ik eigenlijk niet veel gebruik. Mocht ik 't missen kan ik altijd nog een externe brander kopen. De harde schijf en processor zijn toch al veel groter en sneller dan ik nu heb.

Dan blijven nog twee vragen over (de meeste andere vragen zijn allang beantwoord in m'n eerste topic). Ik zal veel werken met een extern scherm en muis + toetsenbord. Ik ben er inmiddels achter dat de meeste muizen prima compatible zijn. Maar is een Apple extern toetsenbord aan te raden of niet i.v.m. andere layout t.o.v. een PC tobo?
Een Apple extern toetsenbord is zeer aan te raden en heb je al voor 29 euro (bedraad). Zoals je zegt komt de lay-out van een Windows-keyboard niet goed overeen. Wat betreft de muizen.... ik gebruik zelf een cheap-a** witte Sweex muis van de Media Markt (7,99 euro :X ). Maar een Mighty Mouse vind ik toch een stuk fijner (alleen 49 of 69 euro voor een muis 8)7 |:( )
Ik weet (heb gelezen) dat Mac OS X graag veel geheugen heeft. Ik werk meestal met aardig wat vensters open, maar niet echt zware toepassingen, eerder veel tabs en meerdere browser vensters, e-mail, word, iTunes etc. Daarnaast ben ik niet van plan Parallels te draaien. Is 't dan toch aan te raden of 2 GB er in te zetten of voldoet 1 GB?

Ik zal dan wel zelf het geheugen erin zetten, Apple's upgrade optie is me iets te duur :)
Ik heb in mijn MacBook nog 1GB zitten (sinds aanschaf) en wil erg graag 2GB er in doen. Ik gebruik de MacBook op de door jou beschreven manier.... Wanneer je meerdere programma's open hebt staan merk je toch dat 1GB niet voldoende is om een volledig vloeiend te laten draaien IMO.

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Wanneer ik je verhaal zo lees, krijg ik hier een 'luxeprobleem' gevoel bij. Waarom iets kopen, dat je al hebt? Je geeft aan dat je huidige laptop nog prima werkt, echter draait er windows op. Is dat nu echt zo erg? Mocht je wel eentje willen aanschaffen, probeer dan je huidige laptop tegen een vriendenprijsje te verpatsen (hint: m'n broertje zoekt een 2e handsje ^_-) of geef 'm aan een familielid. En als je een MacBook neemt, doe dan toch maar eentje met een SuperDrive. Het is lastig om achteraf te upgraden van een ComboDrive naar een SuperDrive.

Voor de rest gewoon een Apple toetsenbord erbij nemen joh!

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

Verwijderd

Komt er weer zo'n windowsgebruiker zeuren over geheugen, het moet me toch van het hart. Op het moment dat ik nu in windows XP email, internet explorer, winamp en msn open heb staan gebruik ik 256-300 mb geheugen. Kan ik nog 200 mb gebruiken voor zware programma's. Waarom kan OSX dat trucje niet, je zou toch denken dat 512 mb voor basisgebruik redelijk is, maar als ik het dus goed begrijp moet je in een macbook het maximale van 2 GB geheugen erin pompen om er echt prettig mee te kunnen werken als wat zwaars openstaat? In dat geval is windows dus duidelijk efficienter ontworpen als OSX zo'n geheugen vreet.

Zelf wil ik ook graag een MacBook, maar ik vraag me toch altijd af waarom die dingen niet fatsoenlijk kunnen draaien met 512 mb.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 12:49
als jij windows op 512 lekker vind lopen, met msn, internet, itunes, fotoviewer, en alle programmas die toch altijd wel aanstaan lekker vind draaien, vind je dat op een mac ook wel hoor..

t enige programma wat echt veel geheugen gebruikt is iPhoto, maar dat is ook niet heel gek.

verder werkt meer geheugen gewoon veel lekkerder, zeker als je gewend bent veel grafisch zware (veel plaatjes) sites ed open te hebben.

android since G1.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 01:25:
Komt er weer zo'n windowsgebruiker zeuren over geheugen, het moet me toch van het hart. Op het moment dat ik nu in windows XP email, internet explorer, winamp en msn open heb staan gebruik ik 256-300 mb geheugen. Kan ik nog 200 mb gebruiken voor zware programma's. Waarom kan OSX dat trucje niet, je zou toch denken dat 512 mb voor basisgebruik redelijk is, maar als ik het dus goed begrijp moet je in een macbook het maximale van 2 GB geheugen erin pompen om er echt prettig mee te kunnen werken als wat zwaars openstaat? In dat geval is windows dus duidelijk efficienter ontworpen als OSX zo'n geheugen vreet.
OSX zelf vreet niet zozeer geheugen hoor.
Zelf wil ik ook graag een MacBook, maar ik vraag me toch altijd af waarom die dingen niet fatsoenlijk kunnen draaien met 512 mb.
Als jij alleen e-mail, safari, iTunes en msn open heb gaat dat prima.

Probleem is dat dat vooe de meeste mac-gebruikers niet het geval is. Die hebben een stuk meer apps open staan gemiddeld dan een pc gebruiker. Dus: meer geheugen nodig. 1GB is meer dan genoeg (op dit moment) voor de gemiddelde gebruiker, maar een power user of een gebruiker die van plan is parallels o.i.d. te draaien wil 2GB hebben.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 01:25:

Je hebt best wel een punt. Ik ben zelf een enthousiaste Mac-gebruiker, maar het is gewoon zo dat 512MB echt te weinig is om lekker te kunnen werken met Tiger. Vooral als je harddisk niet supersnel is, zoals bij de Mac Mini en de laptops. En dat terwijl m'n vier jaar oude Centrino 1.3GHz laptopje met 512MB prima Windows XP draait. OS X is wat geheugen betreft wat veeleisender dan Windows, maar aan de andere kant biedt het ook veel extra's die het een stuk fijner maken om mee te werken. Je krijgt niets voor niks.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Hoedje
r.venema schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:47:
Wanneer ik je verhaal zo lees, krijg ik hier een 'luxeprobleem' gevoel bij. Waarom iets kopen, dat je al hebt? Je geeft aan dat je huidige laptop nog prima werkt, echter draait er windows op. Is dat nu echt zo erg? Mocht je wel eentje willen aanschaffen, probeer dan je huidige laptop tegen een vriendenprijsje te verpatsen (hint: m'n broertje zoekt een 2e handsje ^_-) of geef 'm aan een familielid. En als je een MacBook neemt, doe dan toch maar eentje met een SuperDrive. Het is lastig om achteraf te upgraden van een ComboDrive naar een SuperDrive.

Voor de rest gewoon een Apple toetsenbord erbij nemen joh!
Luxeprobleem is 't enigsinds. Het is vooral dat m'n laptop nog wel een half jaartje mee zou kunnen... kijk anders dan is 't natuurlijk helemaal een makkelijke beslissing ;). Je loopt gewoon tegen beperkingen aan van 't geheugen, de harde schijf etc. Dat kan je allemaal gaan oplossen, maar dat kost ook weer aardig wat geld. Daarnaast ben ik toch al van plan om over te gaan stappen. Dus dan leg ik er liever nu wat bij, dan nog langer te wachten...
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:17:
ook denk ik persoonlijk dat een dvd brander de verkoop prijs ooit wel aardig verhoogd, maar dat is giswerk.
Dat is dus een beetje de vraag, want voor mezelf vind ik het die 150 euro gewoon niet waard. De sneller proc en grotere HD kunnen me namelijk gestolen worden :).

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:36
Dit geld dus absoluut niet voor elke Apple reseller (Apple Stores bestaan niet in Nederland), Apple geeft namelijk nog helemaal geen garantie aan zijn resellers dat er zo'n gratis update komt dus alles wat die winkel je beloof is eigen initiatief. Heb zelfs al van resellers gehoord die simpelweg een Leopard kopietje aan hun klanten beloven, goede manier om van je reseller status af te komen :)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dus bij deze heb je je eigen vragen beantwoord en kan je twijfel overboord. Spurt naar de dichtstbijzijnde Mac shop (in jouw geval Surfspot blijkbaar), en koop dat ding!

Het is nou meer of je ineens de kriebels krijgt omdat het toch wel een boel geld is en je zeker wil zijn dat je het niet uitgeeft terwijl er morgen een veel nieuwer, glimmender systeem staat met theoretisch betere specs.

Zoals hierboven al een paar keer aangehaald is, is de MacBook net voorzien van een upgrade en kan je top-features niet verlangen in jouw budget. Voeg daarbij toe dat je aangeeft dat de Superdrive best weg mag blijven en HDD-space genoeg is; dan heb je je keuze toch gemaakt?

WELKOM IN DE WONDERE WERELD DER APPLE-GEBRUIKERS (zegt een van de weinige niet-Apple gebruikers in dit topic :*) )

Verwijderd

Zo wonder is die wereld niet hoor. Het zijn maar gewoon computers. Macs lopen ook vast en ook in OSX zitten bugs.

• Hoedje
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:06:
Zo wonder is die wereld niet hoor. Het zijn maar gewoon computers. Macs lopen ook vast en ook in OSX zitten bugs.
Dat zeg je nu pas, ik heb net besteld :'(

:+

offtopic:
Wanneer kunnen we nog wat nieuwe recepten van je verwachten?

Allemaal bedankt voor de reacties _/-\o_ . Ik heb net het goedkoopste model Macbook gekocht incl. toetsenbord, dvi en video opzetstukjes. Volgens Apple kan ik hem begin juni verwachten. Dan kijk ik dan wel of de 1 GB voldoet of dat ik het vervang voor 2 GB.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Het zijn maar gewoon computers. Macs lopen ook vast en ook in OSX zitten bugs.
OSX heeft als voordeel dat Apple en hardware fabrikanten met maar een kleine variatie in hardwareconfiguraties rekening hoeven te houden. Mijn Mac is in 2 jaar gebruik in ieder geval nog nooit vastgelopen. Windows XP is ook erg stabiel maar er willen nog wel eens driver issues zijn, en gedoe met interrupt sharing die onherroepelijk voor systeem freezes zorgen. Aan de andere kant is Windows bedoeld voor een enorme berg aan verschillende hardware en is het moeilijker om dat 100% stabiel te krijgen.

Verder zitten er bugs in alle software die je maar kunt bedenken, maar de ernst van die bugs varieert nogal. In OS X heb ik in het dagelijkse werk weinig last van dingen die irriteren. Met Windows heb ik regelmatig dat ik denk: hebben ze dat gedoe na al die updates en patches nou nogsteeds niet opgelost?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Vergeet niet dat nieuwe technologie bijna altijd met kinderziektes komt :)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik weet het; ik heb een jaar met een Mac gewerkt tijdens een stage, en die kreeg ik ook wel om zeep. Dat had dan waarschijnlijk meer te maken met mijn behandeling van de computer dan met OSX (10.3 op een G3 350(?) met 256 mb is waarschijnlijk niet de meest ideale Mac-config). Leuk om mee kennis gemaakt te hebben, maar niet leuk genoeg om zelf een Mac systeem aan te schaffen....

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:48:
Vergeet niet dat nieuwe technologie bijna altijd met kinderziektes komt :)
True. De tests die je in je QA lab uitvoert komen in de meeste gevallen niet heel sterk overeen met wat er gebeurt als je je miljoenen gebruikers op je product loslaat.

Verwijderd

Waarom wilt in godsnaam iedereen precies die Santa Rosa hebben?Ik vind er niks speciaals aan hoor, veel te duur, niet energiezuinig enz

Verwijderd

Omdat het nieuw is... :O

Verwijderd

gwystyl schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:21:
[...]

Ik weet het; ik heb een jaar met een Mac gewerkt tijdens een stage, en die kreeg ik ook wel om zeep. Dat had dan waarschijnlijk meer te maken met mijn behandeling van de computer dan met OSX (10.3 op een G3 350(?) met 256 mb is waarschijnlijk niet de meest ideale Mac-config). Leuk om mee kennis gemaakt te hebben, maar niet leuk genoeg om zelf een Mac systeem aan te schaffen....
Ik heb mijn MacBook een beetje in een impuls gekocht. Ik was rond aan het kijken naar een nieuwe laptop en de MacBooks zien er goed uit. Als OSX me niet beviel zou ik er gewoon windows op kunnen draaien.... was het idee.

Nu, een maand of 8 later en 3 macs rijker gebruik ik m'n PC bijna niet meer. Op m'n werk ben ik programmeur (onder Windows) en de macs thuis zijn dan een welkome verandering. Het is naar mijn idee alleen niet het 'beloofde land' wat veel mensen lijken te zoeken... ook OSX doet dingen af en toe vreemd of gewoon domweg fout. Toch, over het geheel genomen bevallen de macs me beter dan m'n Windows PC. En het gezeur met activaties en 'genuine advantage' en steeds meer notificaties over van alles en nog wat maken de 'PC experience' alleen maar minder waard. Eigenlijk ben ik dus een gelukkige switcher, en Microsoft heeft daar actief aan meegewerkt :) .

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:28:
[...]
ook OSX doet dingen af en toe vreemd of gewoon domweg fout.
Natuurlijk. Maar propaganda is ook meestal niet van de vorm 'wij hebben ook wel mindere dingen' maar van de vorm 'wij roelen join us!' ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:30:
Waarom wilt in godsnaam iedereen precies die Santa Rosa hebben?Ik vind er niks speciaals aan hoor, veel te duur, niet energiezuinig enz
Het is niet ondenkbaar dat apple de macbook en de macbook pro verder uit elkaar zal halen door voorlopig geen macbooks met dat santa rosa gedoe uit te brengen. Wachten zou dan wel eens ijdele hoop kunnen zijn...

Volledig offtopic: anno 2007 laptops zonder dvd-writer uitbrengen is gewoon schandalig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 14:13 ]

• Q
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:11:
[...]
Volledig offtopic: anno 2007 laptops zonder dvd-writer uitbrengen is gewoon schandalig.
offtopic:
Misschien ben ik het daar wel mee eens, maar zelf brande ik mijn laaste DVD 3 maanden geleden, de vraag is hoe belangrijk zo'n ding nog is met die spot-goedkope USB/FW hd's of flashgeheugen.

Verwijderd

Wie brandt er in 2007 nog dvd's? Ik heb de goeikope versie van de macbook, dus gewoon een combo van cd/cdrw, ik brand nooit cd's, laat staan dvd's

Usb-sticks!! Dat is de oplossing

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Ik vind het zo lullig om met een zelfgemonteerde vakantiefilm in XviD op een USB-stick bij moeders aan te komen, terwijl er alleen een DVD-speler aanwezig is. Vreemd dat ik dan toch graag een DVD-brander in m'n enige computer wil hebben o_O?

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

r.venema schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 18:24:
Ik vind het zo lullig om met een zelfgemonteerde vakantiefilm in XviD op een USB-stick bij moeders aan te komen, terwijl er alleen een DVD-speler aanwezig is. Vreemd dat ik dan toch graag een DVD-brander in m'n enige computer wil hebben o_O?
Dan betaal je dus iets meer en neem je het model met de Superdrive. Feit is en blijft dat er mensen zijn die geen behoefte hebben aan een DVD brander en dus prima tevreden met een model zonder die brander. Zelf ben ik blij dat ik een DVD brander heb, maar tot een jaar geleden hoorde ik bij de groep die geen noodzaak zag voor een DVD brander ;)

Launching containers into space

Verwijderd

Ik hoor nog steeds bij die groep. Tenminste, wel in m'n laptop.

Aan m'n mac mini heb ik een kleine USB brander hangen voor die enkele keer dat ik wat te branden heb...

• Gert22
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-10-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:11:
[...]
Nog een volledig offtopic en overbodige reactie, het is al breed uitgemeten maar:
Apple brengt wel laptops uit met DVD-brander. Alleen niet in het absolute instapmodel. Alle andere modellen hebben hem gewoon.
Verder vind ik een DVD brander in mijn MacBook absoluut geen gemis. Ik heb niet zoveel data op mijn harde schijf staan dat ik op elk moment een deel ervan op DVD moet archiveren.
Als ik de vakantiefoto's of een filmpje aan mijn ouders wil laten zien sluit ik de MacBook aan op de TV van mijn ouders.

Bestanden die ik persé op DVD wil hebben (voornamelijk back-ups) zet ik via mijn interne netwerkje over naar mijn PC en brand ik daar op DVD. Beetje omslachtig misschien, maar voor die ene keer dat ik een DVD'tje brand werkt het. Ik heb geen idee hoeveel stroom het branden van een DVD kost, maar ik heb het idee dat het de accuduur ook best naar beneden haalt.

Ik zit er wel aan te denken om straks als ik een andere PC ga aanschaffen geen DVD brander meer in de PC te zetten, maar gewoon een externe te kopen die waarschijnlijk altijd aan de PC hangt. Maar mocht het dan eens nodig zijn kan ik hem ook gelijk aan de MacBook hangen.

Verwijderd

Kost het nou nog om zo'n ding erin te zetten. Genoeg mensen die nooit Blue tooth gebruiken en dat zit er ook standaard op. Maar ja, blue tooth kost ook niks meer tegenwoordig. GPS met een kabeltje zijn al niet meer leverbaar voor de Palm omdat ze met blue tooth even duur zijn en iedereen die wil hebben...

• wout-hugo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 09:41:
Kost het nou nog om zo'n ding erin te zetten. Genoeg mensen die nooit Blue tooth gebruiken en dat zit er ook standaard op. Maar ja, blue tooth kost ook niks meer tegenwoordig. GPS met een kabeltje zijn al niet meer leverbaar voor de Palm omdat ze met blue tooth even duur zijn en iedereen die wil hebben...
"Zo'n ding er in zetten" kost mijns inziens niet veel extra voor Apple.
Hou er wel rekening mee dat ze door het weglaten van de SuperDrive in het instapmodel potentiële kopers over de streep kunnen trekken. Men kan dan gaan kiezen voor een duurdere uitvoering ipv het instapmodel. Ik ben dan ook van mening dat het niet bepaald een kosten-kwestie is, maar meer een marketing/sales-truc'je.. :/

MacBook Black C2D 2.16GHz 160GB 4GB -- Dell 24" -- iPhone 3G 16GB -- iPod Nano 3G -- Canon PowerShot S90 -- Smart Roadster Coupe

Verwijderd

Het zal apple inderdaad niet veel kosten. In bulk zal het prijsverschil tussen een slim line slotloader optische drive met cd of dvd waarschijnlijk nog geen tien euro zijn.

Het zit er dan ook niet in om de macbook zonder goedkoper te maken, maar om de versie mét duurder te maken. (artificiele productdifferentiëring)

Blijft een feit natuurlijk dat de dvd-brand mensen weinig te klagen hebben. Het model is er, betaal er dan meer voor (en bekijk dat dan als instapmodel, met voor jou minimum specs)

Als ik even voor mezelf mag spreken, op een laptop zou ik ook geen dvd nodig hebben (heb nog geen laptop gehad, maar branden zou ik nog altijd kunnen doen op m'n desktop).

Ik wacht met smart tot er eens een macbook uitkomt ZONDER optische drive.

En echt alles eruit wat er niet moet inzitten. Misschien zelfs de harddisk vervangen door solid state? (ofwel solid state + kleine 1.8" schijfjes). Led backlight scherm. Het geheel zou dus veel dunner kunnen en gemakkelijk ONDER de 2 kg kunnen wegen, ipv net erboven. Desnoods met een hele zuinige core solo en weet ik wat allemaal nog. Van zodra dit ingang vindt op de markt, dan komt hier meteen een laptop.

Verwijderd

Die specificaties zijn niet meer macbook maar je spreekt over een ander model hoor.
Je verandert dit niet zo maar. Macbook is instapmodel/familielaptop/studentenlaptop.
Je kan er alles op doen, snel. Behalve dan de pro-pakketen (logisch, daar is macbook pro voor).

Als je die lage specs neemt, dan moet je inboeten in die snelheid en gebruiksgemak.
Tenzij de led-schermen veel minder gebruiken verlies je ook batterijduur, door kleinere (lees: minder cellen) batterij.
Dan verlies je het feit dat de macbook: compact, snel, lange batterijduur is.

Zoals ik zei, uw droom-apple-laptop is droogweg een totaal ander concept en dus ook ander laptopmodel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 19:59 ]

Pagina: 1