6.1 receiver? of toch maar 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:21
Ik wil een receiver + speakers kopen. Dus ik heb rondgekeken op internet en ik kwam verschillende receivers tegen die in mijn budget pasten, Sommigen gewoon 5.1, maar sommigen konden dmv. Dolby Digital EX oid. een back-center speaker aansturen. Ik heb op diverse sites gelezen dat deze het gat tussen de LS- en RS-speakers 'opvult'. Heeft dit in mijn kamertje (5*3 ;) ) echt zin? Aangezien de afstand tussen de surroundspeakers niet meer dan 2 meter zal worden. Of moet ik zelfs 7.1 nemen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Je kant altijd een 7.1 receiver kopen en hem alsnog als 6.1 5.1 4.1 3.1 2.1 2.0 enz.. aansluiten.
Als een bron 5.1 is bedenkt een 7.1 receiver (mits je genoeg speakers hebt) de ontbrekende kanalen erbij.

In een kamer van 5x3 is 7.1 overdreven (5.1 is daar ook al genoeg).
Je kan dus gerust minder boxen aansluiten dan de receiver maximaal aan kan sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 17-05-2007 18:32 ]

• Tha Ra
job schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 18:29:
Je kant altijd een 7.1 receiver kopen en hem alsnog als 6.1 5.1 4.1 3.1 2.1 2.0 enz.. aansluiten.
Als een bron 5.1 is bedenkt een 7.1 receiver (mits je genoeg speakers hebt) de ontbrekende kanalen erbij.

In een kamer van 5.3 is 7.1 overdreven.. maarja niemand verplicht je om meer dan 6 boxen aan te sluiten.
Maar zal het echt veel toevoegen aan de surroundeffecten? Want teveel speakers kunnen het surroundgeluid ook verpesten dmv. weerkaatsing.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb gewoon een 7.1 genomen, omdat de versterker die ik wilde er nieteens was in 5.1 met dezelfde functies. En altijd handig voor de toekomst, als het ooit nog wat gaat worden. ;)

En anders niet, boeiend.

In ieder geval is 't wel handig voor het A/B speaker gedoe. Kan je die 2 andere speakers aansluiten op je 2 poorten die nog over zijn van de 5.1 op de 7.1 receiver. :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tha Ra schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 18:33:
[...]

Maar zal het echt veel toevoegen aan de surroundeffecten? Want teveel speakers kunnen het surroundgeluid ook verpesten dmv. weerkaatsing.
In een grotere ruimte zal het meer tot zn recht komen, ik vind het zelf geen waardevolle toevoeging op het 5.1 systeem, vooralsnog. Te meer omdat de meeste bronnen 5.1 zijn, en ik liever iets luister in het originele, zo bedoelde formaat. Heb zelf ook een DD-EX/DTS:Neo Receiver, maar gebruik geen 6.1 of 7.1.

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk 7.1 beter/mooier vind klinken dan 5.1. Wij luisteren ook regelmatig naar de digitale radio en die zetten we dan op 7-channel stereo...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 18:45:
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk 7.1 beter/mooier vind klinken dan 5.1. Wij luisteren ook regelmatig naar de digitale radio en die zetten we dan op 7-channel stereo...
Ja, geweldig, echt representatief voor de kwaliteiten van 7.1 8)7

Een beetje STEREO RADIO gaan upmixen naar 8 kanalen......

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik bedoel daarmee dat het geluid veel ruimtelijker word.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:54
6.1 en 7.1 is handig als je met meerdere mensen kijkt, als er dan eentje te dicht in de buurt van bijv. de linker surround zit komt al het surround geluid voor diegene van links achter. Dat klinkt nergens naar. Met een extra back center komt het voor iedereen meer van achteren. Vergelijk het met de centerspeaker aan de voorkant, al zijn de voordelen van een back center minder dramatisch vergeleken met een front center.
Daarnaast is het een aardige manier om de surrounds wat diffuser te maken. Maar als je veelal alleen kijkt en een 5.1 set goed kan plaatsen dan is dat ook voldoende.
Maar degelijke receivers van vandaag de dag hebben allemaal wel 6.1 danwel 7.1, er is geen speciale reden om het te ontduiken. Maar hard nodig is het niet. Afhankelijk van de kijk situatie kan het wel voordelen opleveren.

Het gebruik van de back center is ook toepasbaar op gewone 5.1 tracks. Je bent voor de functie niet gebonden aan enkel DD EX / DTS ES films.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Abbadon
  • Laatst online: 19:20
Het gros van de DVD's bevat toch maximaal 5.1 geluid, dus de rest zal de receiver er bij moeten verzinnen in een 6.1 of 7.1 opstelling (DTS-ES 6.1 discreet is zeldzaam). En vergeet ook niet dat voor een 7.1 opstelling je flink wat ruimte moet hebben (t.o.v. 5.1 vooral achter de luisterplek). In een 5*3 kamer zou ik het bij 5.1 laten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Naar mijn bescheiden mening, zou ik voor een 7.1 systeem gaan, althans als je het vooral voor films zou willen gebruiken.

Huidige DVD titels bevatten meestal 5.1 kanaals surround geluid (DTS of AC3). Ik heb zelden titels gezien die DTS es (matrix of discreet) of DD EX geluid bevatten. Zelfs dan worden de die laatste 2 kanalen (om tot 7.1 te komen) uit de achterste kanalen gefilterd (met uitzondering van DTS ES discrete). 7.1 surround recievers beschikken vaak over dolby prologic IIx waarbij 5.1 geluid naar 7.1 opgewaardeerd kunnen worden.

Maar zelfs dan heb ik zo mijn twijfels om voor een 7.1 systeem te gaan. De enige reden voor, is de komst van Blue-ray en HD DVD spelers en de hieraan verbonden ondersteuning voor nieuwe surround formaten (DD plus, DD true HD en DTS HD) die standaard 7.1 kanaals zijn. Deze formaten zijn (zeker voor wat DTS HD betreft) achterwaarts compatibel met de huidige standaarden. Hoewel je dan meestal gewoon DTS of DD weergeeft, is dat nog vaak beter als de gewone DVD standaarden waarvan de sampling frequentie vaak lager ligt dan deze standaarden theoretisch toelaten.
Maar een van de manier naast HDMI om deze formaten volwaardig door je surround versterker te laten verwerken in via een 7.1 externe ingang. En het is juist daarom dat je zou kunnen opteren voor een 7.1 surround reciever. Deze aansluitingen zijn tegenwoordig vrij courant aanwezig op betaalbare 7.1 versterkers. Dit is een vereiste wil je met een iets oudere versterker toch DD Plus, DD true HD en DTS HD kunnen weergeven.

Wil je ook nog één met een HDMI aansluiting, dan zou ik nog minstens wachten tot na de zomer, omdat dan de versterkers met HDMI 1.3 verwacht worden en dus in staat moeten zijn om de nieuwe standaarden intern te verwerken. Er bestaan nu reeds versterkers met de iets ouder HDMI 1.2 en 1.1 aansluitingen, maar die ondersteunen dacht ik geen audio stream omwille van de beperktere bandbreedte.

Verwijderd

Ik weet niet hoeveel geld je aan de speakers wilt uitgeven maar bedenk wel dat je voor een bepaald bedrag beter 5 goede speakers kan kopen dan 7 minder goede. Zijn 5 speakers in een kamer van 3 bij 5 trouwens niet wat overkill, of was je van plan om kleinere monitoren te nemen ?

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:01:
Ik weet niet hoeveel geld je aan de speakers wilt uitgeven maar bedenk wel dat je voor een bepaald bedrag beter 5 goede speakers kan kopen dan 7 minder goede. Zijn 5 speakers in een kamer van 3 bij 5 trouwens niet wat overkill, of was je van plan om kleinere monitoren te nemen ?
Volledig mee eens. Maar op een 7.1 surround reciever hoef je daarom nog niet meteen 7 luidsprekers op aan te sluiten. Dit duurt meestal iets langer en je kan geleidelijk je systeem uitbreiden. Maar het is alvast een start.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 16:32
Kies gewoon een receiver die je goed vind klinken, zoals de man hier boven zegt kan je op een 7-kanaals receiver ook beter 5 goede luidsprekers aansluiten dan 7 melkpakjes. Zo zou ik bijvoorbeeld mijn eigen Marantz met 7 kanalen zo omruilen voor een 5-kanaals Rotel of NAD, maar het budget liet het niet toe.

• Tha Ra
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:01:
Ik wil het ook gebruiken voor muziek, full range speakers als fronts, en als surrounds 2-wegs speakers.

• Tha Ra
Waarom geen 6.1 ipv. 7.1? Veel 7.1 receivers hebben alleen 5.1 ingangen, dus Blu-Ray en HDDVD zullen er niet veel aan hebben.

• PHiXioN
Tha Ra schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:14:
Waarom geen 6.1 ipv. 7.1? Veel 7.1 receivers hebben alleen 5.1 ingangen, dus Blu-Ray en HDDVD zullen er niet veel aan hebben.
Ooit eraan gedacht om het geluid digitaal door te sturen?

• Tha Ra
PHiXioN schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:50:
[...]

Ooit eraan gedacht om het geluid digitaal door te sturen?
Digitaal gaat maar tot 5.1

• PHiXioN
Tha Ra schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:59:
[...]

Digitaal gaat maar tot 5.1
Ook bij een blu-ray speler? Weer wat nieuws geleerd. Beetje vreemd dat zo'n ding 7.1 geluid heeft en het niet digitaal kan doorsturen.

• Abbadon
  • Laatst online: 19:20
Ik denk dat hij met 'digitaal' S/PDIF bedoelt (hoewel daar ook 6.1 overheen kan; DTS-ES) want met HDMI, wat ook digitaal is, kun je 7.1 versturen. Dit gaat dan als PCM over HDMI 1.1 en 1.2 en als DTS-HD bitstream over HDMI 1.3.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Tha Ra
Abbadon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:50:
Ik denk dat hij met 'digitaal' S/PDIF bedoelt (hoewel daar ook 6.1 overheen kan; DTS-ES) want met HDMI, wat ook digitaal is, kun je 7.1 versturen. Dit gaat dan als PCM over HDMI 1.1 en 1.2 en als DTS-HD bitstream over HDMI 1.3.
Maar lang niet alle 7.1 receivers hebben HDMI....

• PHiXioN
Klopt, ik heb er zo eentje. :)
Pagina: 1