Toon posts:

goede keus mobo ?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

ik ben van plan om een 8800 GTS 320 MB te kopen
ik wil dit in combinatie doen met een wat goedkoop moederbord die aan mijn eisen voldoet.
ik kwam bij dit moederbord : Asus P5VD2-X, PT890 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
hij is ong 50 euro, nou vraag ik me af omdat hij zo goedkoop is of het dan ook tenkoste van de preformance gaat van de videokaart en cpu ( dual core E6400).

Verwijderd

Als je een C2D pakt, zou ik voor een moederbord met P965 chipset gaan. Een 8800GTS moet erop draaien, omdat er een PCI-E 16x aansluiting op het moederbord zit.

Een goedkoop moederbord zal altijd minder presteren, maar of je hier in de praktijk veel van zult merken weet ik niet.

Moederborden met P965 chipset zijn wel duurder. De goedkoopste P965 moederbord die ik zo zie, is een van 80 euro: ECS P965T-A (V1.0). Voor 90/100 euro heb je een Asus of MSI bordje, die wellicht wat betrouwbaarder zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 13:41 ]

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 09:12
Ik zou voor de Asus P5B gaan.. Kost je zo'n 90 euro.. Nog steeds niet duur en echt een degelijk bord.. Klokt ook lekker, stabiel en heel makkelijk over..

Verwijderd

Yup, Intel chipsets hebben echt een meerwaarde. Zeer stabiel, prima driver support, veel features, en alles loopt gewoon heel goed en snel, vooral de raid-controllers.
Het verschil tussen een goede chipset/goed moederbord en een slechte chipset/slecht moederbord laat zich niet zo makkelijk benchmarken, maar vooral bij multitasking merk je vaak wel dat dingen als gigabit netwerk en raid-controllers etc minder CPU gebruiken, waardoor het systeem wat soepeler draait als je veel software/hardware gelijktijdig gebruikt.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
PT890 heeft geen dual-channel support en kan maximaal 533MHz aanspreken, wat duidelijk een bottleneck is voor de 1066MHz FSB van de C2D

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat mad-dog zegt klopt zeker dus ik zou geen PT890 chipset nemen. Als je voor de rest niet veel eisen hebt kan je kijken naar elke chipset met dual channel. 533MHz geheugen in dual channel volstaat voor de FSB te vullen en om synchroon met de FSB te draaien.

Verwijderd

533MHz geheugen in dual channel volstaat voor de FSB te vullen
In theorie ja.
In de praktijk niet. De efficientie van DDR2 is bij lange na niet 100%. Benchmarks tonen dan ook aan dat je wel degelijk betere prestaties kunt krijgen met DDR2-667 of DDR2-800.
Synchroon draaien is ook niet zo belangrijk meer met moderne chipsets.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

"Welke ... moet ik kopen?" of "Is ... een goede keus?"-topics horen niet echt op GoT thuis omdat je te allen tijde je antwoord kunt vinden door reviews en ervaringen van anderen te lezen. Begin daar eens mee...
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 14:57:
[...]
Het verschil tussen een goede chipset/goed moederbord en een slechte chipset/slecht moederbord laat zich niet zo makkelijk benchmarken,
[...]
In tegendeel, juist bij Intel-based systemen waar de geheugencontroller in het chipset zit, kun je zeer goed verschillen tussen chipsets zien. Kijk bijvoorbeeld naar deze klassieke series benchmarks:

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2813

[ Voor 51% gewijzigd door dion_b op 17-05-2007 16:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.