Toon posts:

Mag ik spreken van succes?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

====
AMD64 Venice 3800+
4x512 MB Corsair Valueselect DDR @2.5-3-3-8, maar dat ziet hij dus niet
Asus A8R-MVP CrossFireXpress200 chipset, met terminator
Harddisk: Gewoon een 80 en een 40 gig schijfje, niets speciaals, alhoewel een 5,3 in WEI.
GPU: Asus EAX1950pro , af fabriek al overklokt
====

Vanmorgen toch niets te doen gehad en ik dacht "laten we eens kijken of ik mijn CPU wat kan opkrikken".

Waarom?:

Omdat ik merk dat mijn CPU en geheugen nu de bottleneck zijn sinds ik mijn nieuwe videokaart heb. Ik wel meer framnes en ik wil ook niet teveel risico lopen, dus ik ga niet tot het uiterste.
Ik weet dat de Venice cores goed ver zijn te klokken en ze gebruiken relatief weinig stroom.

Het geheugen was het moeilijkste. Ik moest hem op 333 vast zetten omdat ik de FSB verhoogt heb.

Oud: AMD64 3800+ Venice @2200 Mhz
Nieuw AMD64 @2465 Mhz

FSB: Oud 200, nieuw 220

PEG Link mode: Performance

Geheugen DDR@375 @ 2.5-3-3-6
Het gaat om Corsair DDR400 2.5-3-3-8, maar dat trekt mijn moederbord net niet omdat de SPD hardnekkig op de lagere timings blijft staan door een dubbel stacked chip op 1 paar.
Dus ik zette hem op 333 en ga gewoon 10% omhoog, kijken wat er gebeurt.

Niet veel bijzonders. Ik heb een 3 uur durende compressietest gedaan en dat is blijkbaar gelukt. Ik heb 3Dmark06 gedraait en ik ben van 4048 naar 4184 punten gegaan, een licht verhoging.

In games merk ik het wél en duidelijk ook. Nu mijn CPU grofweg 10% sneller loopt merk ik gewoon dat het net dat beetje extra lekkerder loopt. Dat is geen vermoeden. Waar hij eerst wat haperde gaat het nu met een hikje of meteen.

Ik heb dus 2 uur zitten te gamen, de Vista geheugentest uitgevoerd en een 3 uur durende compressietest die 1024 MB tot zijn rekening neemt. Geen fouten.

-------------------------

Mag ik spreken van een succesvolle overklok of ben ik nu dom bezig? Alles werkt goed en ik heb gekeken naar de CPU temp tijdens stress en die rijkt niet over de 40 graden, dus marge zat, of niet?
Gevoeld aan de heatsink en die is gewoon normaal douchewarm.

Waar moet ik nu op letten als een van de onderdelen het too much gaat vinden?
Waarom gaat mij HT-bus terug naar 880 Mhz in plaats van 1000 of eigenlijk 1100 Mhz?

Systeem is tot nu toe gewoon stabiel.

-----------------------------------------------------
Afbeeldingslocatie: http://xs115.xs.to/xs115/07204/knipsel1.JPG

Wat scheeld het nu werkelijk, deze grote afbeelding van Passmark's Performance test vóór en ná het overklokken. Boven is ervoor en onder is erna.
http://xs115.xs.to/xs115/07204/PerfRes.png

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 13:23 ]

Verwijderd

Je moet eigenlijk ook de cpu zelf uren @ max load laten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:16:
Je moet eigenlijk ook de cpu zelf uren @ max load laten zitten.
Dat deed ik al door hem 3 uur te laten comprimeren (dat was 100% strak) en flink te gamen.
Prioriteit van compressie was /highest

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 13:21 ]

Verwijderd

met je geheugen op DDR333 en je cas op 3 ipv 2.5 trek je hem mischien wel naar FSB@230.

wat betreft schade moet je vooral letten op de fets etc op je moederbord. als je je CPU overclockt gaat daar ook een stoot meer stroom doorheen en dan is een goede airflow over je moederbord wel een vereiste. het is daarom dat je tegen woordig zelfs heatsinks en heatpipes op die onderdelen ziet zitten op de duurdere mobo's tegenwoordig die gericht zijn op overclockers. let dus eerder op je Northbrige temp dan je CPU temp en ook je voltages, als die onstabiel of te hoog worden dan kun je je moederbord beschadigen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31

Zenix

BOE!

bij A64 spreek je niet over FSB maar over HTT.

En nee dit is niet echt wat je noemt een 'succes' wel leuk maar meer niet. Ik zou zelf wel je HTT op 250 zetten want je draaid je geheugen toch al met een devider dat zorgt dan dat je wel 1000Mhz busspeed krijgt inplaats van die 800, nu heb je 4x220. Terwijl max is 4x250. Wat normaal 5x200 wat de standaard is. Doe dan wel een lagere devider voor je mem als je geen enkel prob daar mee wilt.

Als je hetzelfde aantal mhz als nu dan wilt krijgen moet je mutiplier omlaag doen.
Inplaats van 11x220
doe je dan 10x250. En verder kijken naar je memory devider. Je kan natuurlijk ook je memory wat proberen over te klokken eerst door syncroon te laten lopen met die 220. dus 1:1 Dan moet je geheugen weer op 400 zetten cas wat lager zoals iemand hierboven al zei wat meer volt erop eventueel en dan testen etc etc.

[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 33

Meer info.

[ Voor 45% gewijzigd door Zenix op 17-05-2007 13:43 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
maj ik draai nu op stock voltage op 2520MHz met een DFi Lanparty SLi-D en een 3000+ venice

fsb is wel 280 en dus geheugen staat op een DDR280 divider.

maar bij singlecore merk je daar toch niet zo heel veel van.

waar je moet op letten :

voltage. op lucht mag je gaan tot 1.5 volt , op water tot 1.6 volt en op phase-change hangt het er vanaf. besef ook dat door OCen de levensduur van je processor omlaag gaat

temperatuur van de processor. bij 50° en hoger Ocen de athlon64 venice processoren ineens niet zo goed meer (ervaring) de stabiele hoogste snelheid gaat dan ineens een stuk omlaag.

de HTT bus. bij de meeste chipsets mag deze niet boven 1000mhz komen. dus pas de multiplier van die bus aan.

de ram divider: als je geen OCram hebt mag je ram niet boven 200mhz (400DDR) gaan , anders krijg je instabiliteitsproblemen.

die 3800+ moet trouwens stock 2.4GHz doen met een multiplier van 12 op een 200mhz bus.

[ Voor 62% gewijzigd door successor op 17-05-2007 15:43 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:32:
met je geheugen op DDR333 en je cas op 3 ipv 2.5 trek je hem mischien wel naar FSB@230.

wat betreft schade moet je vooral letten op de fets etc op je moederbord. als je je CPU overclockt gaat daar ook een stoot meer stroom doorheen en dan is een goede airflow over je moederbord wel een vereiste. het is daarom dat je tegen woordig zelfs heatsinks en heatpipes op die onderdelen ziet zitten op de duurdere mobo's tegenwoordig die gericht zijn op overclockers. let dus eerder op je Northbrige temp dan je CPU temp en ook je voltages, als die onstabiel of te hoog worden dan kun je je moederbord beschadigen.
Oké, maar of je nu een zwaardere CPU erin zet of je verhoogt de frequentie met 10%. Ik weet niet wat zwaarder is voor het moederbord. Ik ben er eigenlijk niet zo bang voor want ik zit nog niet aan het plafond en het moederbord is overklok-feature-rijk.

Ik ga niet naar 230, ik denk dat als het je systeem zwaarder belast dat ik het zo maar laat want ik heb geen zin om over een half jaar een nieuw moederbord/CPU te moeten kopen, maar dan niet door een hitteprobleem.

Mijn airflow is goed. Er zitten '2' 12 cm fans in en mijn videokaart zou als eerste herrie moeten gaan maken, maar die houd zich, bezet of niet, heel stil.

Een hitteprobleem heb ik niet en ik vermoed dat ook niet dat het komt. Het is hier nu 17 graden en als het in de zomer de 26 kan halen (airco) dan zit ik ook nog goed.

Over die stroom in de fets.

Maakt het iets uit of je dan een AMD3500+ Clawhammer hebt (93 watt) of mijn AMD3800+ Venice die op stock maar 63 watt behoeft?
Ik heb de Vcore voor de zekerheid op 1.400 volt gezet in plaats van 1.350 volt. Het geheugen loopt al maanden goed op het hogere voltage van 2.65 volt (normaal DDR behoeft 2.50 volt).

Het overvolten van de northbridge en van de CPU heb ik maar uitgezet. Heb ik deze functie nodig?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:26:
[...]

Ik heb de Vcore voor de zekerheid op 1.400 volt gezet in plaats van 1.350 volt.
Dat zou ik nou zelf beslist niet doen. Gewoon vcore zo laag mogelijk houden, en met Orthos testen tot hoe laag je kunt om stabiel te blijven.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

successor schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:38:
voltage. op lucht mag je gaan tot 1.5 volt , op water tot 1.6 volt en op phase-change hangt het er vanaf. besef ook dat door OCen de levensduur van je processor omlaag gaat
Waarom eigenlijk? Ik heb mijn oude Athlon 64 3500+ met Winchester core op 2750 MHz gehad op 1.7v op lucht. Dat ging perfect en dat werd ook maar iets van 50 graden stressed. Waarom zou je dan met lucht *maar* tot 1.5v en met water *maar* tot 1.6v mogen gaan?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Ik gebruikte een amd 64 3500+ Newcastle
Ook deze haalde met gemak 2600mhz op nforce4 bord met cpu voltage op 1,55volt (basis voltage is 1,5volt.

ALs de cpu standaart loopt op 2200mhz kon ik de voltage verlagen naar 1,4volt stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Hee, iets aparts.

Start de computer net op omdat ik wakker ben en het nieuws wil lezen, maar hij vergeet mijn overkloksettings. CPU staat ineens op 2416 MHz in plaats van of 2400 of 2640. Geheugen stond ook ineens op 167 MHz in plaat svan 175 Mhz.
Apparaat doet het verder wel goed, maar ik zag het ineens op het Post scherm.
Kijk ik in het BIOS dan staan ze er nog steeds, zoals ik het ingesteld heb, maar CPU blijft dus ineens hangen op 2416 MHz.
Niets bijzonders, maar hij liep gister keurig stabiel, dus dat de CPU het niet aan zou kunnen lijkt me onzin.

Ook schijnt mijn PC al even nodig te hebben voor het vinden van de CPU, maar dat heeft hij altijd al gehad.
Dit uit zich in het lang op zwart blijven van het beeld na het aanzetten. Ik moet ongeveer 10 seconden wachten voordat het BIOS tevoorschijn komt en dan is hij er nog niet. De tijd die de hardware nodig heeft voordat NTLDR wordt geladen is 24 seconden en Quick post staat aan.
Nogmaals, dat probleem had hij al, maar nu leg ik de link naar de CPU.
Ik heb ook al een tijdje dat als ik mijn PC in de slaapstand zet dat hij zodra ik hem binnen 3 uur wek hij er keurig uitkomt, maar zodra ik hem overnacht laat staan komt hij er niet meer fatsoenlijk uit. Geen netwerk en geen geluid meer! Opnieuw opstarten helpt altijd.

Nu ik hem even op default heb gezet gaat alles zoals het straks ook ging, maar dan zonder overklok.

Ik denk toch niet aan een defect want als Vista eenmaal op het scherm staat werkt het apparaat zalig en doet het wat het moet doen, altijd , maar het opstarten duurt lang, niet het booten van Vista, maar de POST.

Ik heb BIOS 0503 van de Asus A8R-MVP
Foutmeldingen gehad? Geen.

Ik leg geen verband met de overklok, maar de overklok bevestigd mij wel dat er of iets niet goed is in de firmware van het BIOS of mijn moederbord een probleem heeft de CPU te vinden. De DVD brander wordt altijd 3x gevonden (3x het geluid van dichtgaan). Alsof het systeem herstart tussen zijn tests, maar dat zal wel niet.

Conclusie: De PC vergeet sommige hardwaresettings, maar de tijd loopt wel goed en het moederbord is pas nieuw. De bootvolgorde onthoud hij dan weer wel en de geheugensettings ook.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 05:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

ik heb toevallig de de deluxe versie van de A8R-MVP en ook ik had het zelfde dat met bepaalde overclock settings.

de settings verdwenen na 2 of 3 reboots. ik heb hier nooit de oorzak van kunnen vinden en heb het gelaten voor wat het was. ik heb echter nooit mee gemaakt dat dat pas de volgende dag gebeurde, maar mischien reboot ik dan wel wat meer dan jij. ik vermoede dat het lag de locked multiplier van de Athlon64 maar waarom dat bij ene koude start wel een probleem is en bij de andere niet is mij ook een raadsel. sommige setting geven dan weer geen enkele problemen en heb ik enkele weken zonder probleem gedraaied.

de A8R-MVP is inderdaad niet een snelle post'er, bij mij zet die gerust 12 tot 16 seconden op de klok. vooral de Raid controller is hier traag met 4 Maxtor schijfen in Raid0+1 blijft die soms 10 seconden gewoon te staan niksen.

slaapstand heeft bij mij een reputatie dat het de computer crashed, naast dat het stiekum stroom slurpt is het vaker een vloek dan een zege. slaapstand komt er bij niet meer in, ik ga voor hibernation.

met 2x 12cm fans heb je waarschijnlijk wel een goede airflow. overvolten van de northbrige heb je waarschijnlijk niet nodig tenzij je echt richting de 240Mhz FSb gaat. en met 1,4v op de CPU ben je eigenlijk al iets aan het overvolten omdat 1,35v standaard was geloof ik. zelf vindt ik het niet hoger dan 1,4v kunnen instellen een van de grootste gemissen op dit moederbord.

ja, het maakt wel degelijk uit of je de FSB of de multiplier verhoogt. omdat delen in de CPU afhankelijk zijn van de FSB snelheid, verhoog je dus door het verhogen van de FSB dus ook de stroombehoefte van die delen. met de multiplier kun je een CPU hoger klokken zonder met de zelfde stroombehoefte.

een groot verschill tussen Clawhammer en Venice was dat de Clawhammer nog op 130nm werd gebakken terwijl Venice op 90nm werd gebakken. en ik denk dat dat dus wel degelijk uitmaakt. een kleiner procede vereist uit zichzelf minder stroom en zal daardoor bij het overclockken dus meer ruimte hebben voordat de fets etc een onstabiele spanning beginnen af te geven door warmte en overbelasting wat resulteert in een onstabiel systeem. kijk maar bijvoorbeeld naar hoe hard de P4's gaan i.c.m de VRM's die voor de Core2Duo zijn ontworpen dan zie je hoeveel de kwalitiet van die electronica uitmaakt in of je op 4Ghz nog een stabiel systeem hebt. niet alleen de kwaliteit van de CPU telt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank-je-wel!

Daar heb ik iets aan :)

Ik dacht dus al dat het geen defect was, hetzelfde als jij dus en ik herstart het systeem eigenlijk nooit zomaar. Ik zet hem aan, ga dan gamen of internetten of wat dan ook en als ik klaar ben zet ik hem uit. Soms reboot ik wel warm; als ik iets zwaars heb geïnstalleerd of om te kijken of defrag heeft geholpen, maar verder niet.

Het is verder een fijn moederbord omdat het zo stabiel is, dat is het. Ik heb nog geen foutmeldingen gezien en waar Alchol 120% op mijn vorige plank continu op zijn gat ging loopt het hier voorbeeldig.

Het echte posten (beeld is dan nog zwart) duurt inderdaad ongeveer 16 seconden en ik heb alles uitstaan behlave de geluidskaart en de netwerkadapter.

Hibernaten gaat hier goed, maar als ik het systeem langer dan 3 uur niet gebruik komt hij niet meer uit hibernate. Het beeld blijft zwart en ik denk dat het ligt aan de "VGA=Repost on S3" setting in het BIOS. Kan ik proberen. Ik heb dan wel geluid want het systeem met de powerknop dwingen te afsluiten gaat dan wel, hij loopt dan het afsluitprocedé gewoon af. Hij resumed altijd tot.

Ik heb alleen IDE schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai toch maar weer @stock speeds. Overklokken is leuk en het kietelt weer bij mij, maar ik wil geen schade aan mijn hardware want deze computer moet nog een klein jaartje mee.

Door simpelweg de details in een game te verlagen en danwel de details die op je CPU hangen krijg je alsnog een fijne gameplay. Textures en Shaders kunnen op Ultra blijven staan hier, maar animaties moeten op laag want dat kost CPU kracht en ik merk dat mijn 3800+ geen high-end meer is.

het enigste waar ik zal in moeten spenderen is CPU+Moederbord en geheugen. Grafische kaart is meer dan prima, voeding is prima, harde schijven werken nog prima en mijn brander en monitor mankeren ook niets.

Kijk, ik kan nu nog best heel redelijk gamen en de zwaardere NFS MW loopt hier vloeiend onder Vista, maar gewoon wat effecten eraf halen en wederom de textures op high en het gaat goed. Of ik nu ook daadwerkelijk een verschil zie tussen de settings? Marginaal en wel zo marginaal dat ik sommige effecten totaal niet mis zoals texture filters. Daartussen zie ik helemaal geen verschil. Ik hou mijn ogen op de weg en ik wil het idee hebben snelheid te hebben en daar zijn veel frames voor nodig ten koste van wat aankleding.

Ik denk dat ik geen poging meer doe tot overklokken. Ik spaar gewoon voor nieuwe hardware en tegen die tijd zijn er ook beter drivers en nieuwere games en nu zie ik de noodzaak er nog niet zo van in. CPU is hier duidelijk de bottleneck en niet mijn 4x512 MB. Maar wat is nu de bottleneck? Het gemis of mannetjes langzaam inelkaar zakken of gewoon wat eenvoudiger omvallen als ze door mij gekilled zijn. Ik zie het niet hoor, dus gewoon sommige settings wat lager en Anti-Aliasing op 4x en AF op 8x en ik geniet alsnog van het beeld.

Ik zou het wel erg gevonden hebben als de textures omlaag moeten. Dat doe ik liever niet.

Hoe dan ook is deze kaart toch een grote vooruitgang en goede investering op mijn X850XTPE. Op alle gebieden sneller. Ik moest echt niet met 4xAA gaan draaien op die kaart. Ging toch moeilijk en hier geen centje pijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2007 18:56 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31

Zenix

BOE!

Ik draai ook NFS MW op alle hoge settings. Gewoon shader 2.0 forceren met rivatuner.
Je pc is niet echt wat ik noem verouderd. Mijn pc is dan al pre-historisch ;) 3000+ a64 1gig ram 6800 etc. Zo doe je dat mer rivatuner http://home.tiscali.nl/edroben/sv/rivatuner.JPG voor mij was het super goeie fps en mooi beeld met mijn super oude bak. En je gaat zelf een beetje 'offtopic' in je eigen topic en je praat eigelijk ook tegen jezelf. Je kan je post editen inplaats van nieuwe post te maken, maakt het overzichtelijker.

[ Voor 35% gewijzigd door Zenix op 25-05-2007 11:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zenix schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:47:
[...]

Ik draai ook NFS MW op alle hoge settings. Gewoon shader 2.0 forceren met rivatuner.
Je pc is niet echt wat ik noem verouderd. Mijn pc is dan al pre-historisch ;) 3000+ a64 1gig ram 6800 etc. Zo doe je dat mer rivatuner http://home.tiscali.nl/edroben/sv/rivatuner.JPG voor mij was het super goeie fps en mooi beeld met mijn super oude bak. En je gaat zelf een beetje 'offtopic' in je eigen topic en je praat eigelijk ook tegen jezelf. Je kan je post editen inplaats van nieuwe post te maken, maakt het overzichtelijker.
Rivatuner werkt niet op ATi kaarten :)

Maar aardig dat je me die tip geeft. Misschien gewoon shader 2.0 forceren want dat kan met ATi Tray Tools ook geloof ik.

Hoeveel scheeld het en wat is het precies? Wat zijn jouw ervaringen?

Ja, ik schrijf apart, maar daar kan ik écht niets aan doen.

Mja, ik kijk dan weer naar de Core 2 Duo systemen met 8800 kaartje erin zoals mijn buurman. Dan voeld mijn PC wel oud aan en ik moet maar niet meer bij hem gaan gamen. Ik game zelf wel en ik weet dat het bij hem net wat beter loopt, maar als ik kijk naar jouw systeem en kijk naar alle systemen in Nederland dan denk ik dat ik nog aardig richting high-end zit.
Je hebt helemaal gelijk, mijn PC is nog niet écht oud en gamen gaat best goed hoor, maar alleen moeten sommige settings wat omlaag. Zolang dat maar niet de textures zijn is dat niet erg.
Ik ben eigenlijk best tevreden zo, maar ik zoek uitdaging. Ik ga ook naar de Dev dagen in de Rai. Kaartje betaald de baas en kost richting de 200 euro per dag :)

Ik zou terug kunnen gaan naar XP en dan heb ik zeker winst met gamen, maar ik vind Vista ergens wel weer fijner werken en ik game niet zoveel uren dan dat ik op de desktop zit, dus eyecandy telt voor mij ook en ik vind Aero heel mooi om eerlijk te zijn. Ik ben een regelmatige gamer, maar geen die-hard gamer voor wie elke frame extra goed waard is. ik vind een schokje zo nu en dan echt geen ramp, maar liever zonder.

Ik spreek me wel tegen als ik weer in XP zit. Dan gaat alles weer anders en dan bouw je weer een andere mening op. Dan is XP weer geweldig en Vista brak. Ik weet niet op welk front ik dat moet zien. Snap je dat het lastig voor me is en zeker voor een twijfelaar als ik.
'
Ik denk dat ik alleen nog maar vanuit Vista op GoT ga want in XP heb ik weer een andere mening en dat maakt het er voor jullie niet gemakkelijk op en laat staan voor mezelf.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2007 19:36 ]

Pagina: 1