USB MyBook wordt heel traag herkend in Vista.

Pagina: 1
Acties:
  • 909 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe MyBook 500gb Essential drive (USB2.0)
Als ik hem inplug duurt het ongeveer 60 seconden voordat de partitie beschikbaar wordt bij mijn computer.
Op zich niet heel erg om even te wachten dacht ik, maar ook bij het opstarten (De drive gaat automagisch aan als de pc aangezet wordt) duurt het 60 seconden langer voordat ik kan inloggen.

Gelukkig heb ik xp er nog opstaan, werkt zonder problemen, geen onnodige delay bij opstarten, ook bij inpluggen als windows al opgestart is wordt de drive direct herkend, zoals het hoort.

Het lijkt dan toch op een vista probleem. Event viewer geeft deze "critical" error:

Event 110, Diagnostics Performance.
Session manager initialization caused a slow down in the startup process:
Name : SMSSInit
Total Time : 66101ms
Degradation Time : 47730ms
Incident Time (UTC) : 5/16/2007 9:04:47 AM

Welnu, volgens mij is die SMSS initialisation zegmaar het "initialeren van de sessie" :P 8) :+
Kortom de beschrijving is te globaal, kunnen we geen reet mee.

Misschien kan iemand me helpen, of heeft iemand anders een My Book Essential (of pro) die dezelfde problemen heeft (of juist niet) onder vista ?

Een paar feiten:
- Readyboost , Superfetch, Indexing zijn allemaal uitgeschakeld.
- De lacie 160gb drive van een maat wordt wel direct herkend, alsmede mijn usb flash drive.

[ Voor 6% gewijzigd door Phorze op 16-05-2007 12:59 ]

• Piedojng
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11-2025
Yup, heb hetzelfde probleem met de 320gb versie
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1219395
Heb in de bios alles ook al uitgezet zodat hij er zeker niet naar zou zoeken. Der herkenning als hdd ook manueel ingevoerd en helpt ook niet. Bij xp heb ik het probleem ook niet.
Oplossing ware handig :p

Feel the fear and do it anyway...

• Phorze
Hmm, iemand die zonder problemen werkt in Vista met een MyBook?

Verwijderd

He.., hier inderdaad hetzelfde probleem met een 320GB Essential!

Als iemand een oplossing heeft, dan hoor ik dit graag :)

@Phorze:
Op zich niet heel erg om even te wachten dacht ik, maar ook bij het opstarten (De drive gaat automagisch aan als de pc aangezet wordt) duurt het 60 seconden langer voordat ik kan inloggen.
Als je voor het uitschakelen van je pc de MyBook uitzet(ronde knop) zal hij tijdens het opstarten geen vertraging meer geven (staat immers uit). Nadeel is natuurlijk wel dat je hem na het booten telkens opnieuw moet inschakelen :'(

• Piedojng
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:49:
He.., hier inderdaad hetzelfde probleem met een 320GB Essential!

Als iemand een oplossing heeft, dan hoor ik dit graag :)

@Phorze:

[...]

Als je voor het uitschakelen van je pc de MyBook uitzet(ronde knop) zal hij tijdens het opstarten geen vertraging meer geven (staat immers uit). Nadeel is natuurlijk wel dat je hem na het booten telkens opnieuw moet inschakelen :'(
Ben ik nu ook aan het doen, als noodoplossing. Voor ik afsluit het ding uitschakelen en als ik bij het aanmeldscherm kom hem terug aanzetten. 't Is een raar probleem, heb al eens elders gezocht maar niet echt een oplossing gevonden. Wel hier en daar een gelijkaardig probleem :S

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Phorze schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:34:
Hmm, iemand die zonder problemen werkt in Vista met een MyBook?
Mijn 500GB werkt er prima onder :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Piedojng
MensionXL schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:57:
[...]

Mijn 500GB werkt er prima onder :)
Hoe zijn je instellingen dan van je schijf? quota, cache, instellingen ervan in de bios?
Welk moederbord heb je en welke versie van vista?

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Piedojng schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:27:
[...]

Hoe zijn je instellingen dan van je schijf? quota, cache, instellingen ervan in de bios?
Welk moederbord heb je en welke versie van vista?
Alles staat standaard, kan het zo wel even nakijken voor je als je wilt.
Instellingen in de bios? Geen die betrekking op die HD hebben. :P

Moederbord: Gigabyte GA-8SGXLFS.
Ik draai Vista Ultimate.

Goedkoop bellen via VoIP

• Piedojng
MensionXL schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 21:37:
[...]

Alles staat standaard, kan het zo wel even nakijken voor je als je wilt.
Instellingen in de bios? Geen die betrekking op die HD hebben. :P

Moederbord: Gigabyte GA-8SGXLFS.
Ik draai Vista Ultimate.
Is dan toch iets bizar :s. Mss aan het feit dat het een andere versie van windows is of ander merk moederbord. Ik heb home premium en asus p5b-e plus. Weet wel niet welke de TS heeft...

• Phorze
Ik draai ook ultimate, op een DFI lanparty SLI-D
Moederbord lijkt dus op het eerste gezicht geen factor.

Is het een Essential of een Pro edition die jij hebt MensionXL? Is je vista x64 of x86 ?
Ik draai x86 hier.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Phorze schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:20:
Ik draai ook ultimate, op een DFI lanparty SLI-D
Moederbord lijkt dus op het eerste gezicht geen factor.

Is het een Essential of een Pro edition die jij hebt MensionXL? Is je vista x64 of x86 ?
Ik draai x86 hier.
Ik heb de Essential Edition. En ik draai Vista x86.

Goedkoop bellen via VoIP

• Phorze
MensionXL schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 09:46:
[...]

Ik heb de Essential Edition. En ik draai Vista x86.
Dat is gaar, wat doen wij fout dan? :| :/ 8)7

• Piedojng
Phorze schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:41:
[...]

Dat is gaar, wat doen wij fout dan? :| :/ 8)7
't Lijkt me toch een bijzonder vreemd iets te zijn :? De instellingen staan bij mij ook op standaard, moederbord is allemaal verschillend en de versie van windows doet er ook niets aan blijkbaar (ultimate of anders).
Hm, wat zou er dan nog kunnen zijn waardoor we dit probleempje hebben?

Verwijderd

Heb zelf de Essential book 320 gb. Zowel met ntfs als fat32 is het onder windows een tijdje wachten eer hij verschijnt. Bij het opstarten, blijft mijn computer vaak gewoon hangen (tot ik de externe hd handmatig uitzet, dan verschijnt direct loginscherm).

Onder Mac OS X 10.4.9 (macbook) duurt het ook een tijdje eer hij herkent wordt.
Terwijl mijn firewire iomega 80gb 2.5" hd dit niet heeft.

Windows XP servicpack2
Moederbord: MSI K8N Neo4-FI, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

• Phorze
Western Digital geeft na een week geen antwoord op mijn vraag gesteld per mail, over het probleem.

Ook een verse installatie van vista haalt niets uit, zoals verwacht.

• Phorze
Ook de hulplijn geeft aan dat het een probleem is met vista, en niet een probleem met de drivers. Ik vind het best maar in XP heb ik <nog steeds> nergens last van, en een lacie 160gb van een vriend wordt direct herkend hier.

Wat ik eigelijk ook nog wil proberen is de XP driver overzetten naar vista maar ik heb geen idee welke bestanden ik dan nodig heb.

Wat ik overigens ondertussen nog geprobeerd heb:

- Vista opnieuw installeren
- De schijf opnieuw geformateerd (dit keer geen "quick" format, maar eentje die 3 uur duurt)
- Superfetch, readyboost, indexing allemaal aan en uit gehad.
- Verschillende Biossen geflashed inclusief gemodde bios van het DFI forum
- Nforce mobo drivers verschillende versies geprobeerd, inclusief onnoficiele bleeding edge smbus smu raid enzofoort drivers

Echt om gillend gek van te worden, ZO moelijk kan het toch niet zijn? :(

• Piedojng
Heb ondertussen ook een volledig cleane instal gedaan van vista, ook zonder resultaat. Alle instellingen ook veranderd op welke manier dan ook :s
Drivers van moederbord en usb, etc ook al aangepast (oudere en nieuwere drivers).
Bij mij ook allemaal geen millimeter verschil buiten vorige instellingen...
Hopelijk vinden ze er nog iets op, het moet toch aan íets liggen!!! En als het ni xp wél gaat, is het zeker een probleem qua software toch? :)

Verwijderd

Zoals blijkt uit mijn vorige post, is het niet echt OS-based.

• Piedojng
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 20:18:
Zoals blijkt uit mijn vorige post, is het niet echt OS-based.
Blijkbaar niet, probleem lag bij mij blijkbaar aan het een of ander in mijn bios. Wat precies, geen enkel idee :)
Het probleem is dus opgelost bij mij, computer start normaal op (even snel dus als in xp of zonder de hd).
Wat heb ik gedaan, bios geflasht naar laatste versie. Voor mijn moederbord p5b-e plus is dit versie 0602 (wel bèta...).
Dan:
1) stekker uit stopcontact en voeding uitgeschakeld
2) batterijtje uit moederbord gehaald en jumper verzet voor cmos te resetten
3) opnieuw opstarten en hopla het ging

Wat er nu juist is veranderd in de bios, geen flauw idee want heb alles nagekeken en is niet echt veel veranderd. (Buiten dan de klok en datum en mijn instellingen voor overklokken, maar is snel terug ingesteld)
Mss dat dit voor iemand anders dan ook werkt :)

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk opstartprobleem, maar dan onder Windows XP en met een MyBook Premium 250 GB, zij het dat het fifty-fifty is. Dat wil zeggen: de ene keer gaat het goed en boot XP redelijk normaal. In andere situaties blijft XP in de tweede helft van de bootfase (ik heb automatische login, dus het scherm "Windows wordt gestart" is zichtbaar; gaat normaal snel over in het scherm Welkom) 2 à 3 minuten blijft hangen, om vervolgens normaal door te gaan.

De My Book Premium gaat vergezeld van Button Manager-software. Dit is een luxe versie van de aan-uitknop. Het al dan niet geïnstalleerd zijn van deze software is niet van invloed op genoemd gedrag. Verder maakt het ook niet uit of ik in het BIOS de Legacy-USB-ondersteuning op AUTO of op Disabled heb ingesteld. In het geval AUTO herkent het BIOS de MY Book als Mass Storage Device en hoor je de hardeschijf upspinnen. Soms hoor je tussen de BIOS-fase en de XP-fase een downspin, gevolgd door weer een upspin. In dat geval start XP altijd gewoon door.
Als de harde schijf blijft draaien, gaat het soms wel en soms niet goed.

Uiteraard is dit probleem te omzeilen, maar ik wil gewoon een situatie waarbij de My Book met XP start en afsluit.

De spindownfunctie na 10 minuten inactiviteit werkt overigens voortreffelijk.

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Ik heb een 320gb essential met hetzelfde probleem én een 320gb SE die niet alleen hetzelfde opstartprobleem heeft, maar ook niet goed, stabiel werkt onder esata.

I'm just taking care of business

• Phorze
mr. TCB schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:43:
Ik heb een 320gb essential met hetzelfde probleem én een 320gb SE die niet alleen hetzelfde opstartprobleem heeft, maar ook niet goed, stabiel werkt onder esata.
Ik weet niet hoor maar volgens mij heeft WD gewoon de drivers niet goed getest onder de verschillende setups. Ik voel me toch wel een beetje belazerd ook hoor.

Heb ondertussen nog wat geprobeert in het bios (ja terwijl hij eigelijk al goed draait onder XP niet in vista)
USB memory type : shadow / 640k
USB TD reads: iso queue / non iso queue
USB park mode : enable / disable

En nog iets anders maar kan ik even niet opkomen. En niets werkt. Logisch ook, want ik heb met geen enkel ander usb apparaat problemen (inclusief een lacie 160gb disk)

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:09

CyberThug

Formatting C: 1%

Ik heb hetzelfde probleem met een MyBook 250Gb onder Windows Vista Ultimate.

Echter, ik heb sinds een paar weken een nieuwe cpu en moederbord (en dus ook een nieuwe Vista installatie) en had het probleem voor de upgrade maar na de upgrade nog steeds.

Zou het niet te maken kunnen met met ReadyBoost of SuperFetch?

Volgens mij kan het ook niet zitten in de bios van je moederbord want dan zou het zich onder XP en onder Vista hetzelde moeten gedragen?

• Phorze
CyberThug schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 10:49:
Ik heb hetzelfde probleem met een MyBook 250Gb onder Windows Vista Ultimate.

Echter, ik heb sinds een paar weken een nieuwe cpu en moederbord (en dus ook een nieuwe Vista installatie) en had het probleem voor de upgrade maar na de upgrade nog steeds.

Zou het niet te maken kunnen met met ReadyBoost of SuperFetch?

Volgens mij kan het ook niet zitten in de bios van je moederbord want dan zou het zich onder XP en onder Vista hetzelde moeten gedragen?
Heb je gelijk in, ik heb wel geprobeert readyboost en superfetch uit te schakelen maar geen effect dus hier

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:09

CyberThug

Formatting C: 1%

Hmm. Lijkt erop dat iemand het probleem gevonden heeft:
I have a My Book 320 and I have the same exact problem with vista 64-bit. I know more or less what the problem is but I have no real solution. The my books support boot from usb device for portable os's, which Vista does not support. If your motherboard supports this it will list the My Book as a boot up device and that's where Vista hangs. It scans it thinking it is a boot up device but since My Book comes as Fat32 by default and Vista requires NTFS it just hangs. I can't disable this feature in my mobo (look for "boot from usb device" and disable it). WD has no work around as of yet. I have an older WD external dual option drive that does not affect the Vista boot up because it does not support boot from usb. As of right now I have to shut of the drive when restarting the pc and turn it back on when Vista is up (the only solution Western Digital's tech department offered...). I tried switching it to a usb pci card instead of the onboard usb slots to see if the mobo would not see it right away and that seems to work but Vista still takes a bit longer to load than when the drive isn't connected at all...

What I will try is formatting my My Book as NTFS to see if that resolves the issue. If not, then bye bye for that drive...
En dat verhaal komt hier vandaan:
http://help.lockergnome.com/vista/Vista-slow-boot-USB-external-drive-ftopict41170.html

Kan iemand dit controleren?

Verwijderd

ik zocht wat informatie alvorens een my book pro aan te schaffen en stuitte dus op dit topic!
Zijn de problemen met Vista inmiddels al verholpen met een nieuwe revisie? of zijn er nog steeds mensen die dergelijke problemen tegen komen?

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2007 @ 20:03:
ik zocht wat informatie alvorens een my book pro aan te schaffen en stuitte dus op dit topic!
Zijn de problemen met Vista inmiddels al verholpen met een nieuwe revisie? of zijn er nog steeds mensen die dergelijke problemen tegen komen?
Ik heb afgelopen week mijn HP pavilion laptop geüpgrade van XP naar Vista Home Premium en mijn My Book Pro 500GB HD wordt binnen de 3 seconden herkend door Vista. De My Book start ook mooi mee op met m'n laptop en sluit ook mooi weer mee af. Vooral die aan/uit knop vooraan vind ik mega handig. Ook stopt de schijf met 'spinnen' na een bepaalde tijd van inactiviteit _/-\o_ Wel verloopt de datatransfer onder Vista via USB (tussen 10 en 15 MB/sec) een stuk minder vlot als via Firewire 400, maar dat zou aan Vista zelf liggen en daar is/zou upgrade voor onderweg zijn als ik me niet vergis. Ook die "Button manager " (capacity gauge in binnenste cirkel) werkt bij mij niet onder Vista, maar ik ga die eerstdaags nog eens opnieuw installen, wie weet is het euvel dan opgelost :)

[b]Als iemand me een handleiding kan bezorgen van de bijgeleverde EMC Retrospect Express software, zou ik heel blij zijn[/b], want op de website van EMC zelf, kan je enkel instructievideos in *.wmv formaat vinden[/b] 8)7 :'(

[ Voor 1% gewijzigd door CarLL op 08-09-2007 16:08 . Reden: User guide gevonden voor EMC Retrospect Express ]

Verwijderd

Ik heb sinds vanmiddag een my book essential 1 TB en die word helemaal niet herkend door vista (home premium 64-bit) ook al van alles geprobeerd maar niks werkt.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:31:
Ik heb sinds vanmiddag een my book essential 1 TB en die word helemaal niet herkend door vista (home premium 64-bit) ook al van alles geprobeerd maar niks werkt.
Als je alles al gedaan hebt kunnen wij ook niets meer doen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Pagina: 1