HDD Spint wel up maar meld zich niet bij BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hier is een situatie die vast bekend is bij menig:
Mijn schijf is niet meer te benaderen vanaf de PC.

Het gaat om een Samsung 500Gig 16MB SATA schijf van nog geen twee maand oud. Hij zat in een Freecom externe schijf behuizing welke onlangs van de bank af viel toen de kat erbij sprong. Aanvankelijk leek er niets aan de hand en ik heb hem gewoon nog een week probleemloos gebruikt, maar toen ik bij het kopieren van een 4Gig backup (van een NTFS partitie op de betreffende schijf naar een ander) een CRC error kreeg wilde ik de boel checken.

Norton Disk Doctor scande 4 uur (een FAT32 partitie, dus niet eens die met de corrupte file) voordat ik een 'drive not found' error kreeg. De twee partities waren weg uit explorer, en rebooten wat ik wil hielp niet. De schijf is er opeens mee gekapt.

Omdat Salland Automatisering een %$@#$%@! ongelovelijke #$!zaak is wilde ik geen garantiegrapjes proberen en voide ik de warranty door het stickertje van het schroefje te halen en de SATA schijf rechtstreeks aan te sluiten. Pech - als ik de schijf aansluit en reboot werken al mijn andere SATA schijven ook niet meer.

Als ik de schijf aanzet dan spint ie netjes up, en zegt ie 4 keer TIK.
Ik gok dat het een head is die tikt, maar het klinkt lang niet zo bruut als de voorbeeldjes hier:
http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/
(edit - bij een opname klinkt het bruter dan 'live')

Ik heb de FAQ gelezen. Wat een briljante lap tekst! :aanbid: Evenals "Harde Schijven Preventief Onderhoud, Reviven / Herconditioneren, en Reanimatie.", prachtig topic. Maar het kan me niet helpen.

Dingen als axiaal schudden, gepast geweld (tikje geven), andere positie (verticaal).. er verandert niets. Wat zou ik nog kunnen proberen? Ik ben niet te beroerd de boel te openen maar dat poog ik liever als last resort. En ik lijk wel rijk met mijn warranty void actie maar dat ben ik niet (als je met Salland Automatisering te maken hebt gehad doe je eenmaal rare dingen), dus een nieuwe schijf kopen om de heads te verwisselen gaat me iets te ver (om maar te zwijgen van dure data recovery gedoetjes).

Ik las wel ergens dit: Examine the platter surfaces for scratches (You will need a bench light or flashlight for this). If a surface is scratched by one of the heads (or arms), then that head is probably toast. Data on that surface is probably unrecoverable unless you can replace the head assembly and the scratching isn't too bad.

Dus als niets werkt kan ik dat iig verifiëren voor piece of mind. Maar ik hoop dat iemand mij iets vet cools kan vertellen.

En even off-topic, ik las in topics over tikkende heads (in een werkende schijf) dat het een voorloper van een kapot gaande disk is, of dat de head een track niet kan vinden. Maar wat zo vreemd is - ik heb nooit getik in mijn computer, TENZIJ ik Diskeeper 11 met automatische live defragmentatie aanzette (weet niet meer precies hoe dat heette want ik heb Diskeeper 11 niet meer).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik ben ook wel benieuwd of ik de Samsung schijf kan inruilen bij Samsung voor een nieuwe. Ik heb de externe schijf warranty wel gevoid, dus ik heb niets aan Freecom, maar intern zit dus die Samsung... en die is nog heel.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Maar als Samsung je om een factuur vraagt zien zij dat het een Freecom was, en zullen ze je niet helpen.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

1 bestand van 4 GB naar FAT32 is een no-go hoor, dat terzijde. 500 GB moet je gewoon NTFS formatteren. Daarnaast vind ik het niet slim om je garantie zo te verneuken, al is Salland volgens jou nog zo'n kutzaak - garantie is garantie.

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 14:36

oCe

aka Dookie.

Op de Samsung site kan je een diagnose tooltje downloaden, Hutil heet dat geloof ik. Hiermee kan je een Samsung schijf testen en soms, afhankelijk van het defect, weer repareren. Misschien dat dit je wat helpt.

Ik snap echter alleen niet waarom je dat Freecom ding uit elkaar gehaald hebt, je hebt op zo'n ding gewoon garantie toch? Wat doet Salland verkeerd volgens jou waardoor je 't apparaat nu sowieso garantieloos hebt gemaakt?

-I am Jack's wasted life.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

oCe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:20:
Op de Samsung site kan je een diagnose tooltje downloaden, Hutil heet dat geloof ik. Hiermee kan je een Samsung schijf testen en soms, afhankelijk van het defect, weer repareren. Misschien dat dit je wat helpt.

Ik snap echter alleen niet waarom je dat Freecom ding uit elkaar gehaald hebt, je hebt op zo'n ding gewoon garantie toch? Wat doet Salland verkeerd volgens jou waardoor je 't apparaat nu sowieso garantieloos hebt gemaakt?
Die garantie is nogal nutteloos als je je data nog eens terug wil zien. (ookal lijkt het erop dat de TS backups heeft?)
Dus is het probleem de data of de kapotte schijf?

Samsung ziet aan het serienummer dat het een OEM schijf is en verwijst je door naar de leverancier.
(kan je vaak zelfs op de site van de HD maker checken adhv je SN)

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 18-05-2007 13:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Exorcist schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 00:21:
1 bestand van 4 GB naar FAT32 is een no-go hoor, dat terzijde. 500 GB moet je gewoon NTFS formatteren. Daarnaast vind ik het niet slim om je garantie zo te verneuken, al is Salland volgens jou nog zo'n kutzaak - garantie is garantie.
Je hebt zo gelijk. Dit was dan ook een dure les voor mij. Fat32 is idd nasty voor grote bestanden, maar ik heb altijd naast NTFS ook Fat32 partities omdat het de enige uitwisselbare FS is tussen Windows, Mac en Linux (afaik). NTFS is wel leesbaar maar schrijven niet.
oCe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:20:
Op de Samsung site kan je een diagnose tooltje downloaden
[...]
Dat tooltje kan ik niet gebruiken omdat de schijf zich niet aanmeldt bij bios. Alsof ik niets heb aangesloten. Erg jammer.

Oh en salland, ik had eerst meerdere dingen in 1 bestelling, de onderdelen werden vaak op ongeveer de laatste dag weer 14 dagen uitgesteld, na maand wachten opeens niet meer leverbaar, stuk voor stuk dingen annuleren tot alleen die schijf nog over was die ik al betaald had en toen ie er was moest ie 14 dagen lang worden klaargezet voordat ik m kon ophalen. Tegen die tijd was mijn ik-doe-moeite-om-goedkoop-af-te-zijn allang overtroffen door identieke schijven goedkoper gewoon bij mediamarkt. Het blijft subjectief, maar ik vermoedde dat ik met opsturen naar salland die schijf weer zo lang kwijt was dat we bij terugkomst al 20 terabyte op onze nagelriem kunnen opslaan.
fsfikke schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:24:
Samsung ziet aan het serienummer dat het een OEM schijf is en verwijst je door naar de leverancier.
(kan je vaak zelfs op de site van de HD maker checken adhv je SN)
Inderdaad, Salland, Freecom en Samsung, allemaal wijzen ze naar mekaar. Ergo Conclusio: Ik ben de sjaak en het is mijn eigen schuld :P jammer.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1