touch screen input

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 14:15
met de zoekresultaten kom ik niet verder dan een 5 jaar oude topic: [BC3] Touch screen

ik zou een touch screen (vb. iets hieruit) willen gebruiken als input voor een htpc. eventueel gemonteerd op een tft scherm, bij voorkeur iets als dit, om een toetsenbord te emuleren.

heeft iemand ervaringen met zo'n dingen/dit idee? het is niet nieuw, dus zeker niet uniek dus graag feedback (wat, hoe, prijs, wat kopen, software, ...).

had als prijs iets van 400-500 euro max in gedachten: haalbaar?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:38

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoiets als dit?

Wauw, een sig!

• piet konijn
leuk, maar ik had iets kleiner en draagbaarders voor ogen, liefst enkel een usb kabel. ik zie het voor me als een een klein vlak ter grootte van een a5 met zo weinig mogelijk kabels en gewicht; eventueel later uitvoerbaar met draadloos usb en batterijen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:38

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wauw, een sig!

• piet konijn
meer zoiets, inderdaad. ik denk dat ik voor het scherm zelf minimum met een s-video kabel zal zitten + usb voor het touch screen, dus helemaal wireless zal niet echt gaan lukken.

enig idee of die touch screen deeltjes ook apart te verkrijgen zijn (zie startpost) en waar? lijkt me best om daarmee te beginnen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:56
De touch gedeeltes zijn zeker appart te krijgen, maar je komt ze niet zo vaak tegen. Het makkelijkst zal zijn om even te zoeken naar onderdelen van PDA's. Meestal vindt je daar losse touch-films of wat dan ook tussen. Hoe dan ook, ja, touch dingen die je op een scherm plaatst zijn los te verkrijgen.

Let wel...

Zo'n ding is niets anders dan 2 erg uitgestrekte weerstanden op elkaar. Druk je erop, dan maakt het verbinding. Aan de hand van de weerstand kan dan berekend worden waar er gedrukt is. Zo'n touchscreen heeft dus een kabeltje met 4 polen, waar dus 2x de weerstand op gemeten moet worden (X en Y as), om de locatie te vinden. Dat zul je dan dus met een chip moeten gaan doen, of de signalen via een ADC naar een computer sturen om daar verwerkt te worden.

Voor meer info kun je ook hier even kijken:
http://www.mcselec.com/in...ask=view&id=189&Itemid=57

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik weet niet wat voor HTPC software je gaat draaien maar als je MCE2005 gaat gebruiken kun je een PDA overwegen icm Wifi en speciale software kun je je HTPC dan draadloos besturen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Hoeveel inch heb je nodig? ik heb er nog 2 liggen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

battler schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:58:
Hoeveel inch heb je liggen? :')

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 17:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou inderdaad juist voor een pda gaan. Zou je zelf een los schermpje met touchscreen gaan bestellen en dit alleen in willen zetten als draadloze afstandsbediening dan ben je waarschijnlijk nog wel even bezig. Dat allemaal implementeren is helemaal niet zo triviaal.

Op een PDA daarintegen kun je simpel een eigen applicatie draaien die via de usb kabel, wifi, infra rood of bluetooth kan communiceren met je htpc. Een POC is zo opgezet wanneer je op je pda gewoon een browser draait en op je htpc een webserver installeert waarmee je hem aan kunt sturen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

• piet konijn
zelf iets maken heeft het voordeel dat het "dedicated" is, daarmee bedoel ik dat het enkel de nodige functionaliteit biedt en niks meer. maar het idee van een pda met wifi/usb spreekt me eerlijk gezegd meer aan, gezien de eenvoud ervan. wel zou ik een aparte applicatie de voorkeur geven over een web-interface, en ik denk dat ik voldoende skills om dit in bijvoorbeeld java aan de gang te krijgen. dat brengt een extra voordeel mee dat het ook nog platform onafhankelijk is/zou moeten zijn. die toepassingen hierboven zijn op het eerste zicht allemaal voor windows mce/xp.

ik heb echter nog geen htpc :) het is allemaal wishful thinking, maar ik heb wel een pc "over" met een aiw kaart, die ik daarvoor kan gaan gebruiken in eerste instantie. het is mij vooral om de ervaring te doen: de interactie heb ik liefst zo eenvoudig mogelijk, vergelijkbaar met een gewone afstandsbediening voor een tv, en gezien het concept van een htpc lijkt een muis aansturing (dus mbv een touchpad/-screen) me het beste.

als daar andere ideeën over zijn, hoor ik het ook graag :).
battler schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 08:58:
ook graag wat meer info :).

[ Voor 11% gewijzigd door piet konijn op 16-05-2007 10:30 ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
2x 15inch heb ik liggen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 17:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

piet konijn schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:22:
zelf iets maken heeft het voordeel dat het "dedicated" is, daarmee bedoel ik dat het enkel de nodige functionaliteit biedt en niks meer. maar het idee van een pda met wifi/usb spreekt me eerlijk gezegd meer aan, gezien de eenvoud ervan. wel zou ik een aparte applicatie de voorkeur geven over een web-interface, en ik denk dat ik voldoende skills om dit in bijvoorbeeld java aan de gang te krijgen. dat brengt een extra voordeel mee dat het ook nog platform onafhankelijk is/zou moeten zijn. die toepassingen hierboven zijn op het eerste zicht allemaal voor windows mce/xp.
UIteraard heeft een apparte applicatie de voorkeur. Voordeel van een webinterface is dat 90% al is geimplementeerd en je dus al snel een werkende opstelling hebt. Zolang je devices hebt die een browser hebben en op het netwerk kunnen komen (dat kan tegenwoordig al met een telefoon met bluetooth) kun je het gebruiken. Het hebben van een werkende opstelling is natuurlijk nog geen beperking om het dan maar niet verder te gaan ontwikkelen. Vervolgens kun je simpel aan de slag voor een dedicated applicatie.

1 van de vele lopende projectjes van mij heeft enigsinds wat overlap. Daarbij gaat het niet over een htpc, maar er is wel een interface nodig per gebruiker. Een gebruiker moet input leveren en feedback krijgen, maar het geheel mag niet te groot worden (moet in de hand gehouden kunnen worden en niet de face2face communicatie met anderen in de ruimte verstoren zoals bij een computer of laptop wel gebeurt).

Hier ga ik ook gebruik maken van een webinterface, simpel vanwege het kosten plaatje. Een paar PDA's en/of telefoons in een netwerk samen met mijn 'device' en ik heb mijn POC al klaar. Vanaf daar wordt mijn volgende stap om daadwerkelijk een applicatie te ontwikkelen op een pda zodat de interactiviteit, maar vooral de grafische weergave beter wordt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1