Toon posts:

[3ds Max] Vallend Logo

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben weer aan het rommelen met 3dsmax, en nou zit ik met een probleempje.
Voor mijn site wil ik in een introfilmpje mijn logo naar beneden laten vallen. Nou is het logo klaar, dat is gewoon een editable poly. Dit logo moet dus naar beneden vallen op 'de grond', wat dus gewoon een plane is. Nou leek het mij de beste manier om dit met pflow te doen. Dan kies ik het logo als particle, en dan iets met een collision event, en lock/bond.

Helaas gaat mijn kennis niet ver genoeg om dit zelf verder uit te denken, en ik heb dus geen idee hoe ik te werk moet gaan. Even voor de duidelijkheid:
Het logo komt naar beneden zetten, bij het raken van de plane stuitert het een klein beetje omhoog met een lichte draai, en vervolgens komt het tot stilstand op de plane, weer recht liggend.. Zo wil ik een beetje een realistisch effect creeëren.

Mijn vraag is, hoe kan ik het beste te werk gaan?

Alvast bedankt,
Florian :)

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zou geen PFlow gebruiken (hoewel je daar ook hele coole dingen mee kan maken)

In dit geval is het keyword: "reactor"

Zit in 3ds Max zelf. Onder de F1-toets vind je er veel meer info (ook tutorials) over. Verder wil ik je nog ff wijzen op dit topic: \[3D] Post je 3D stuff maar weer - part 37

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Topicstarter
Hm ja, daar had ik ook aan getwijfeld maar daar weet ik helemaal niks van.

Was het trouwens niet de bedoeling dat ik hier een topic maakte, en had ik het in het post je 3dstuff topic moeten plaatsen?:X

• Scipionyx
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:27:
Hm ja, daar had ik ook aan getwijfeld maar daar weet ik helemaal niks van.
Dan moet je je erin verdiepen ;)
Was het trouwens niet de bedoeling dat ik hier een topic maakte, en had ik het in het post je 3dstuff topic moeten plaatsen?:X
Ja is ook zo. Als iedereen zijn/haar vraag in het 3dstuff-topic zet dan wordt het onoverzichtelijk(er) voor degene die naar specifieke info zoekt. Overigens staan er veel potentieele nuttige links in de startpost van het 3dstuff-topic.

Anyway, ff uit me hoofd:
  1. maak een plane (deze gaat dienen als ondergrond. Zet m voor het gemak evt op (xyz coordinaten) 0,0,0)
  2. zet je logo iets hoger dan je ondergrond (0,0,100 bijv)
  3. tover je reactor-toolbar tevoorschijn
  4. zet een RigidBodyCollection in je scene
  5. add je plane en je logo
  6. open je property inspector (ofzoiets, geen idee hoe het heet)
  7. selecteer in je scene je plane en vink in je propertywindow "unyielding" aan. Dit zorgt ervoor dat je plane niet wordt beinvloed door de zwaartekracht
  8. selecteer nu je logo en vul in je propertywindow bij mass een waarde in (20 bijv)
  9. klik nu op "preview"- of "create"animation
Note: kan zijn dat je je logo op "concave" moet zetten ipv "mesh convex"

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Super! Bedankt, ik ga het meteen proberen :).

Volgens mij mis ik iets, maar het lukt, behalve 1 ding.
Zodra ik preview doe, gaat mijn logo recht door mijn plane heen :X.. Enig idee wat ik fout zou kunnen doen?

Gevonden, ik heb een reactor plane toegevoegd, en toen wilde hij wel blijven :).
Nu de val nog iets tweaken, en kijken hoe ik het ga renderen.

Erg bedankt iniedergeval! :)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 20:41 ]

• Scipionyx
  • Niet online
Reactor plane kan ook idd, maar deze kun je niet mee renderen.
Over die groundplane: heb je "unyielding" aangevinkt? (evt property op concave zetten).

Heb zojuist ff getest of ik me stappen wel goed had uitgelegd en het klopte :P
Evt kan ik het bestand naar je mailen..

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb unyielding aangevinkt :). De property van van plane zelf had ik niet op concave gezet, wel die van het logo. Overigens heb ik mijn normale plane gewoon laten staan, en de reactor plane op dezelfde hoogte gezet. Inmiddels heb ik "create" animation gedaan, en het ziet er prima uit, ben er tevreden mee :).

Als je het bestand naar me zou willen mailen zou dat handig zijn, voor de volgende keer iig.

Nogmaals bedankt!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 14:08
Misschien een hele stomme vraag, maar waar vind ik de reactor toolbar in max9... Ook de polygoncounter ben ik al een tijdje kwijt (die er was onder tools in max8)...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Scipionyx schreef
Ja is ook zo. Als iedereen zijn/haar vraag in het 3dstuff-topic zet dan wordt het onoverzichtelijk(er) voor degene die naar specifieke info zoekt. Overigens staan er veel potentieele nuttige links in de startpost van het 3dstuff-topic.
Mwa niet helemaal :) Voor kleine wat simpelere vragen ja, maar er is wel degelijk ruimte om eigen topics aan te maken met 3d vragen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:06:
Misschien een hele stomme vraag, maar waar vind ik de reactor toolbar in max9... Ook de polygoncounter ben ik al een tijdje kwijt (die er was onder tools in max8)...
Moet je even bij preferences oid aanzetten. Onder de create menu's (de standaard rechts staan) staat er ook ergens reactor, daar heb je dezelfde opties :).

Polygoncounter kan ik je niet mee helpen..
BtM909 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:10:
[...]

Mwa niet helemaal :) Voor kleine wat simpelere vragen ja, maar er is wel degelijk ruimte om eigen topics aan te maken met 3d vragen :)
Ok, dan weet ik dat ook weer :).

Voor de geinteresseerden, ik was zeer tevreden met het resultaat, mijn computer heeft vandaag zo'n 6,5 uur gerenderd(over 2 sec, 50 frames dus :P). Helaas kwam ik er achter dat mijn plane iets naar onderen verschoven was, en dus mijn logo zweefde. Vanacht ga ik opnieuw renderen, en dan gaat het hopelijk wel goed :P.

• Scipionyx
  • Niet online
@ P!xel:
Kon geen emailadres vinden in je profiel. Dus bestand ff online gezet. Rechtermuisklik etc.

@ Gr0wLiThE:
Zijn meerdere methodes voor:
  • Utilities (tabblad hamertje) -> reactor
  • Via menu "reactor" bovenin -> ...
  • Customize -> Show UI -> Show floating toolbars
  • Rechtermuisklik vlak onder een icoontje bovenin. Er moet dan een venstertje tevoorschijn komen waar je diverse panelen aan/uit kunt zetten.
Polycount counter = "7"

@ BtM909:
Dat bedoel ik ook.. Of begrijpen we elkaar verkeerd..? :)

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

In max9 zit geen polycounter meer ? Iig niet bij tools om het per object te zien

[ Voor 26% gewijzigd door Guillome op 16-05-2007 16:52 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Scipionyx
  • Niet online
Zit er wel alleen het nu "show statistics toggle". Zijn gele cijfertjes die in een hoek van je viewport komen. Je kunt t evt ook configureren door rechtermuisklik -> configure te doen op je viewport ;)

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

50fps 8)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, mijn fout heb idd geen email gezet in m'n profiel. Alsnog bedankt voor het online zetten.

Het logo is overigens klaar met renderen, en het ziet er super uit :).

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

misschien leuk om m online te zetten dan !?

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik zeker doen. Het is overigens voor mijn eigen site, waar ik nog bezig ben. Ik heb nu dus alleen het begin, met het vallende logo. De rest moet ik nog maken, maar zodra ik hem af heb zal ik het zeker even posten ;).
Pagina: 1