Toon posts:

System temp erg hoog!

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Gigabyte ds3 mobo die naar mijn idee een beetje heet wordt!

Zonder wat te doen is de temp meteen al iets van 40 graden, en loopt op tot wel 51 graden. Stressed! (volgens easytunes5).

Ik heb 1 keer wat overclocked maar vond de 52 system temp die dat tot gevolg had wel iets te gortig dus ben daar snel mee gestopt.

Weet iemand of deze temperaturen normaal zijn en of er misschien specifieke manieren zijn om die systeemtemperatuur wat omlaag te krijgen?

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:18

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:19:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Gigabyte ds3 mobo die naar mijn idee een beetje heet wordt!

Zonder wat te doen is de temp meteen al iets van 40 graden, en loopt op tot wel 51 graden. Stressed! (volgens easytunes5).

Ik heb 1 keer wat overclocked maar vond de 52 system temp die dat tot gevolg had wel iets te gortig dus ben daar snel mee gestopt.
:w welkom op got.

Als niet overclocker zeg ik: Ik schrik zeker niet.
Maar, heb je al eens op dit forum rond gekeken, met info als
-Welke CPU gebruik je
-Welke Fan gebruik je

Moet jezelf toch best veel info kunnen vinden op opns mooie forum ;)
Weet iemand of deze temperaturen normaal zijn en of er misschien specifieke manieren zijn om die systeemtemperatuur wat omlaag te krijgen?
Een andere/beter fan kopen is de snelste/goedkoopste manier.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Misschien is het handig erbij te vermelden wat voor koeling je gebruikt. Met de meeste soorten computerkoeling is 40 graden niet erg veel. Is dit verschil ontstaan na enkel een verandering van je moederbord?

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Over welke temperatuur hebben we het hier ? Case ? Core ? Northbridge ?

Als het je case of core temperatuur betreft ligt dit inderdaad aan de hoge kant, als het je northbridge betreft is er niks aan de hand. Kijk eens in de bios naar wat de temperaturen daar zijn, dat is altijd nog de betrouwbaarste weergave.

Mocht het je processor zijn denk ik eigenlijk meteen aan een slecht gemonteerde heatsink, heb je deze er zelf op geplaatst ? Zoja wat voor model is het, zit die er echt goed stevig op en hoeveel koelpasta heb je gebruikt ?

Als je het je case temp is zou ik eens aan een casefan denken.

Echt schrikbarend hoog zijn de temperaturen niet trouwens. Het is wat aan de hoge kant ja, maar niets om je echt ongerust over te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Dick op 15-05-2007 17:28 ]

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 13:29
Die temps zijn zo hoog nog niet hoor. Stop er een fannetje bij, of verander er 1 ofzo...

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Mischien wat meer info kwa systeem zoals:

CPU en Fan :+

ik heb een
Asus p5b met een C2D 6400 en een zalmal cooler.

IDLE is mijn systeem 39 graden stressed kan deze oplopen tot ruim 55 graden.
Ik heb dan ook niet meer de standaard cooler ook geen standaard pasta maar Artic Silver. me prosessor blijft hierdoor wel koeler....

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

To_Tall schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:31:
Mischien wat meer info kwa systeem zoals:

CPU en Fan :+

ik heb een
Asus p5b met een C2D 6400 en een zalmal cooler.

IDLE is mijn systeem 39 graden stressed kan deze oplopen tot ruim 55 graden.
Ik heb dan ook niet meer de standaard cooler ook geen standaard pasta maar Artic Silver. me prosessor blijft hierdoor wel koeler....
Koel? M'n e6600 is momenteel 26 graden tijdens het typen van dit bericht.
En ik maak gebruik van een CM Hyper TX.

Denk dat je serieus eens moet kijken of je koeler wel recht op je CPU zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oi, thnx voor alle reacties!
kingrichard47 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:25:
Over welke temperatuur hebben we het hier ? Case ? Core ? Northbridge ?
Ik heb het hier over de system temp in de bios. Heb nu een standaard coolermaster casefan gekocht en de temperatuur ligt nu zo rond de 42 graden... Beter iets dan niets :P
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:25:
Misschien is het handig erbij te vermelden wat voor koeling je gebruikt. Met de meeste soorten computerkoeling is 40 graden niet erg veel. Is dit verschil ontstaan na enkel een verandering van je moederbord?
Nope geen verandering, is net nieuw!

Verder heb ik het idee dat toen ik ff overclockte (E4300 fsb 240 x 9 = 2160) het hele systeem leek te "schokken" bij een spelletje, dat het beeld ff hapert zeg maar. En dat terwijl ik mensen met gemak hoor praten over overclocken to 3 ghz! Heb ik dan zo'n mislukt systeem??? :/

@Glitterb0y : Is niet mijn cpu hoor! Die is maar 25 graden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 18:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:29:

[...]

Ik heb het hier over de system temp in de bios. Heb nu een standaard coolermaster casefan gekocht en de temperatuur ligt nu zo rond de 42 graden... Beter iets dan niets :P

[...]

Verder heb ik het idee dat toen ik ff overclockte (E4300 fsb 240 x 9 = 2160) het hele systeem leek te "schokken" bij een spelletje, dat het beeld ff hapert zeg maar. En dat terwijl ik mensen met gemak hoor praten over overclocken to 3 ghz! Heb ik dan zo'n mislukt systeem??? :/
Ieder systeem is anders. Iedere Audi A6 is anders. Bla bla, niets aan te doen.

Je moet je echt niet blindstaren op resultaten van een ander. Voor je het weet sloop je iets.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:29:

[...]

[...]

@Glitterb0y : Is niet mijn cpu hoor! Die is maar 25 graden :P
Staar je inderdaad niet blind op het overclocken. Je temps. zijn wel ok, maar ga niet als je net begint met OC'en alles to the max pushen.
Trouwens, als je PC schokt tijdens het spelen van een spelletje kan het goed je VGa kaart zijn die het niet zo goed trekt. Aangezien je deze nergens vermeld...

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:40:
[...]

Staar je inderdaad niet blind op het overclocken. Je temps. zijn wel ok, maar ga niet als je net begint met OC'en alles to the max pushen.
Trouwens, als je PC schokt tijdens het spelen van een spelletje kan het goed je VGa kaart zijn die het niet zo goed trekt. Aangezien je deze nergens vermeld...
Videokaart is een XFX8800GTS. Merk het vooral bij Nfs Most Wanted, bij trackmania heb ik nergens last van....

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Iets zegt me dat er iets mis gaat het uitlezen van de temperaturen als de CPU 25 graden is, en de systeem temp (=moederbord?) 50 graden.. Die temps klinken namelijk niet echt logisch. Ik zou andersom logischer vinden eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Haan op 15-05-2007 19:45 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Een bios update kan nog wel eens een paar graden schelen.
Verder nog een vraag:
Is dit de eerste keer dat je een koeler monteerd op een cpu? Heb je niet te veel pasta oid gebruikt.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:44:
Iets zegt me dat er iets mis gaat het uitlezen van de temperaturen als de CPU 25 graden is, en de systeem temp (=moederbord?) 50 graden.. Die temps klinken namelijk niet echt logisch. Ik zou andersom logischer vinden eigenlijk.
Zoiets zei een vriend van me ook al... Maar als ik de "chipset?" voel... - Dwz dat kopergekleurde passieve "koelblok" op de northbridge ofzo dan is dat gloeiend heet! Weet alleen niet of die system temp daarop slaat ( :D ) maar er is dus zeker weten iets op het mobo dat gigantisch heet wordt en het is niet de cpu....

Afbeeldingslocatie: http://www.spcnet.be/images/matos/GA-965P-DS3.jpg

Bedoel dus dat goudkleurige in het midden dat zo heet wordt...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:55:
[...]

Zoiets zei een vriend van me ook al... Maar als ik de "chipset?" voel... - Dwz dat kopergekleurde passieve "koelblok" op de northbridge ofzo dan is dat gloeiend heet! Weet alleen niet of die system temp daarop slaat ( :D ) maar er is dus zeker weten iets op het mobo dat gigantisch heet wordt en het is niet de cpu....

[afbeelding]

Bedoel dus dat goudkleurige in het midden dat zo heet wordt...
Not to worry, dat wordt vrijwel altijd zo heet. Je kunt er zelf op zich een fannetje op zetten/richten, maar het is bedoeld om zo te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Moffin schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 19:51:
Een bios update kan nog wel eens een paar graden schelen.
Verder nog een vraag:
Is dit de eerste keer dat je een koeler monteerd op een cpu? Heb je niet te veel pasta oid gebruikt.
Ik heb het systeem laten samenstellen, zelf niks gemonteerd, en het is volgens mij dus echt niet de cpu, die is maar iets van 24 graden...

• Moffin
Als je het over de northbridge hebt. Deze is bij mij 53 graden met game, kortom een normale temp. Chipsets kunnen geloof ik tot +/- 70 graden. Ook als is zo laag mogelijk gewenst.

Conlusie: Niks om zorgen over te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Moffin schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:37:
Als je het over de northbridge hebt. Deze is bij mij 53 graden met game, kortom een normale temp. Chipsets kunnen geloof ik tot +/- 70 graden. Ook als is zo laag mogelijk gewenst.

Oki thnx. :P

Dacht dat ik de enige was en zag verder geen posts op forum waar er iets over de system temperaturen stond.... :D

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:43:
[...]

Oki thnx. :P

Dacht dat ik de enige was en zag verder geen posts op forum waar er iets over de system temperaturen stond.... :D
Oh :? http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart

Er is echt een oceaan aan temperatuur topics. Dus info te over :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Moffin schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:37:

De P965 kan volgens Intel zelfs tot 102 graden :)

Verwijderd

Topicstarter
kingrichard47 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:39:
[...]

`
Oki dat geeft vertrouwen... :P

Heb nu mijn e4300 op 2700Mhz (9x300) lopen, minimaal 1800Mhz (300x6) en max 2700Mhz (300x9) !

System temp nog steeds zo rond de 40 graden, CPU zo'n 30 graden :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voor het overklokken kan je hier kijken:
Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II

Overigens wordt de northbridge nog wel iets warmer dan het meetpunt aangeeft. Ik heb een temperatuursensor tussen het koelblok zitten en die wordt idle 40°C à 42°C. Dat wil zeggen dat de chip zelf allicht nog wat warmer wordt.

System temp geeft dan ongeveer 36°C aan.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
temperaturen zijn goed, zoals gezegd is.
Mijn Pentium M 1.8 wordt 70-80 graden. :P

Ctrl+k

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Aan de opvolger de Gigabyte P35-DS3 http://www.gigabyte.com.t...533&ModelName=GA-P35-DS3P zie je dat het koelblokje veel groter is geworden...! Maar iedereen met de 965-DS3 heeft dus "last" van die hoge temperatuur.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gianni Rombios schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:58:
Aan de opvolger de Gigabyte P35-DS3 http://www.gigabyte.com.t...533&ModelName=GA-P35-DS3P zie je dat het koelblokje veel groter is geworden...! Maar iedereen met de 965-DS3 heeft dus "last" van die hoge temperatuur.
Die heeft wel een andere chipset die misschien ook wel meer verbruikt natuurlijk. Het koelblok van de GA-P35-DS3R is bijvoorbeeld zo groot geworden als op de P5N-E SLI en die verbruikt veel meer dan de 965P.

• Haan
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Sibylle schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 23:44:
temperaturen zijn goed, zoals gezegd is.
Mijn Pentium M 1.8 wordt 70-80 graden. :P
Dat lijkt me toch wel een beetje aan de warme kant hoor :P Is dat in een laptop? Mijn Pentium M 1,87 GHz wordt bij belasting rond de 60 graden en 5 graden meer als de fan aan de onderkant niet genoeg lucht kan aanzuigen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Haan schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:22:
[...]

Dat lijkt me toch wel een beetje aan de warme kant hoor :P Is dat in een laptop? Mijn Pentium M 1,87 GHz wordt bij belasting rond de 60 graden en 5 graden meer als de fan aan de onderkant niet genoeg lucht kan aanzuigen.
laptopje ja, Nec Versa P550. Ventilatortje zit altijd te zuigen om de 20seconde. Normaal (nu) is mijn cpu 45-50 graden. Na 1 sec full load echter 75, en dan af en toe wat hoger.
Hij kan tot de 90-100, dus ik vind het best :P

Ctrl+k

• Moffin
kingrichard47 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:39:
[...]

Nog meer bevestiging dat de temp van 40 graden voor je chipset normaal is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Moffin schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 15:43:
[...]

Nog meer bevestiging dat de temp van 40 graden voor je chipset normaal is. ;)
Heh... zeker. Was gisteren in een free record shop waar een ps3 stond waar een of ander grand prix spel op draaide en ik schrok me rot! Zag er zo slecht uit... Althans, de fps dan, i.i.g stukken slechter dan wat ik op mijn pctje zie! Al met al, geloof dat mijn systeem zo slecht nog niet is! Alleen die 8800gts wordt wat warm, 60 graden idle... :/

• Moffin
O dat is zijn normal temps voor videokaarten. Hoef je je geen zorgen over te maken.

Eventueel kan je daar een andere cooler voor kopen mocht je dat willen. Het voordeel hiervan is dat hij (in de meeste gevallen) geruislozer wordt en koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Moffin schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 17:56:
O dat is zijn normal temps voor videokaarten. Hoef je je geen zorgen over te maken.

Eventueel kan je daar een andere cooler voor kopen mocht je dat willen. Het voordeel hiervan is dat hij (in de meeste gevallen) geruislozer wordt en koeler.
Nah geruisloos is ie al hoor. Is een XFX GeForce 8800GTS 560M 320MB XT GDDR3, PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,560/1700Mhz

Zie mezelf niet zo snel de koeling daarvan te vervangen. Dwz, neem aan dat je weinig aan zo'n koeling kan verbeteren, of je moet waterkoeling nemen wat ik niet echt van plan ben...

:D
Pagina: 1