HTPC samenstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouterheadam5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09-2025
Na enkele weken dit forum te hebben gevolgd, heb ik uiteindelijk zelf een samenstelling gemaakt.
Momenteel gebruik ik een 60cm (diagonaal) CRT scherm van Sony. Maar binnen enkele maanden ben ik van plan een 42" plasma (HD ready) aan te schaffen. De HTPC moet dus op beide tv's passen.

Momenteel gebruik ik de tv voor de volgende dingen:
-digitale tv van UPC kijken
-dvd's bekijken via philips dvd speler met surround
-series zoals Lost en Heroes kijken (.avi formaten) via dvd

Dit wil ik nog steeds doen met de HTPC, alleen wil ik ook films en series vanaf het netwerk willen bekijken. We hebben hier draadloos netwerk met een 400gb externe en een 500gb extern schijf. In plaats van elke keer een dvd te branden, zou ik het mooi vinden om dat gewoon via zo'n htpc te doen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het volgende systeem goed genoeg om nu de bovenstaande dingen mee te doen en kan er ik een tijdje mee vooruit (bijvoorbeeld later een hddvd speler en/of blu-ray erin te plaatsen)?

Kast:
Antec NSK 2400: 80,97 euro
Heeft 2 bays voor een speler. Zal eerst een normale dvdspeler in komen en later dus blu-ray en/of hddvd. Verder is het een mooi design (vind ik iig..) en ziet er niet zo pc-achtig uit.

Moederbord
Asus M2A-VM HDMI: 71,07 euro
Dit moederbord zie ik veel terugkomen in samenstellingen. Heeft veel onboard dingen, zoals VGA en geluidskaart. Ook HDMI, dus waarschijnlijk geen extra videokaart nodig.. of toch wel?

Processor
AMD Athlon 64 X2 3600+: 64,06 euro
Zal deze voldoen zonder dat er een videokaart nodig is?
Heb deze gekozen vanwege de prijs en las goede verhalen over deze cpu op dit forum.

Videokaart
Club3D GF 8500GT Silent, 512 mb, DDR2: 96,57 euro
Is deze überhaupt nodig? Zoja, las dat de 8500 en 8600 ondersteuning beiden voor HD

Geheugen
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 mb, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2: 71,55 euro
2gb omdat ik toch wel Vista wel draaien en als ik MCE ga draaien dan lijkt het me nog steeds handig. En het is echt goedkoop nu.

DVD-burner+speler
NEC AD-7173S, SATA150: 30,40 euro
Tsja, zilver moet ie zijn en wat dvd'tjes kunnen schrijven. En natuurlijk dvd films afspelen.

Netwerk
Asus intern PCI kaartje of gewoon zo'n USB dongle. Nog nader te bepalen, hangt ook beetje vanaf hoeveel ruimte er nog in de pc zit.

Harde schijf
Heb op zich nog een 80gb schijf liggen van Maxtor. Weet het typenummer eigenlijk niet, maar het is een 7200rpm schijf. 80gb lijkt me ook wel genoeg omdat ik gewoon wat films/series kopieer vanaf het netwerk en later weer verwijder zodra ik het heb gekeken.

Resterende vragen:
1) Surround geluid, momenteel gebruiken we een 5.1 set die bij de dvd-speler zat. Voldoet nu prima, maar is deze eenvoudig aan te sluiten op de onboard geluidskaart? (6-kanaals volgens de site).
2) Wat is verstandiger, lagere CPU snelheid en zo'n 8500GT erbij te zetten of hogere CPU snelheid en gewoon via de onboard functies?
3) Digitale TV van UPC blijven kijken, is dit mogelijk op 1 of andere manier i.c.m. zo'n HTPC? Ik las in een andere topic dat het niet lukt met zo'n DVB constructie (te gecodeerd of zoiets). Of moet ik een tv-kaart erbij kopen?
4) Is het misschien handiger om dit hele idee te vergeten en gewoon zoiets als een AppleTV te kopen om zo de series/films van de externe schijven te kijken?

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
1. Dat is afhankelijk van de stekkers, met een jack plug moet het wel lukken, maar met tulp heb je een converter voor nodig.
2. Er schijnt toch behoorlijk wat CPU kracht nodgi te zijn voor HD opnames. Maar het voordeel van de 8500 GT is dat hij H.264 hardware decoding heeft. Ondersteuning voor HD heeft je mobo ook met HDMI.
3. Digitale TV decoder aansluiten via TV kaart. Er bestaan ook TV kaarten met Smart Card readers erin. Maar dat kost wel wat, volgens mij.
4. AppleTV schijnt volgens HWI niet helemaal top te zijn. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar een HDD Recorder. Stukken goedkoper,zuiniger en handiger.

• Wouterheadam5
Zijn deze HDD recorders ook op één of andere manier aan te sluiten op een netwerk? (liefst draadloos natuurlijk)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wouterheadam5 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:32:
4) Is het misschien handiger om dit hele idee te vergeten en gewoon zoiets als een AppleTV te kopen om zo de series/films van de externe schijven te kijken?
Koop dan een Xbox 360, even duur, doet qua audio/video streaming precies hetzelfde en je kan er ook nog mee gamen. Of een Xbox met XBMC, maar dat is niet echt meer future-proof (te weinig pk's voor HD).

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 22:52
Let wel op dat als je voor een losse PCIe videokaart gaat je de HDMI en SPDIF connectiviteit verlies... deze worden namelijk aangboden als een soort risercard op het moederbord via het PCIe slot...

Verwijderd

Wat de 8500GT betreft, kijk hier. Okay, niet echt een uitgebreid verslag, maar het stemt i.i.g. niet vrolijk...

MSI Link 8600GT. Pricewatch MSI 8600GT

MSI Link 8600GTS. Pricewatch MSI 8600GTS

Wat het digitale tv van UPC kijken m.b.v. een PCI card: wellicht dat je hier lunt kijken voor meer info?

Zoiets misschien met een CI module (als 't allemaal UPC compatible is, tenminste)?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 20:25 ]

• Wouterheadam5
Over UPC kijken via PCI card staat dit in die topic: "• Voor UPC (Nagravision 2 encryptie) is nog geen methode bekend om het versleutelde pakket op de computer te kunnen bekijken!"
Helaas dus...

Misschien is die Twinhan kaart een oplossing. Zal eens wat gaan uitzoeken daarover.

Ik ga geen games spelen op die pc, alleen maar gebruiken voor het afspelen van films/series en digitale tv kijken, dus heb niet een hele snelle grafische kaart nodig. Maar zie dat het maar een paar tientjes scheelt tussen de 8500GT en 8600GT, en de 8600 is 2x zo snel in 3Dmark, misschien sowieso wel handig voor de toekomst dan.

Verder lijkt me een xbox360 niet zo hele goede oplossing, qua prijs scheelt het namelijk niks en in zo'n HTPC kun je later een blu-ray en/of hddvd speler steken. (en is misschien wat makkelijker qua gebruik?)

Let wel op dat als je voor een losse PCIe videokaart gaat je de HDMI en SPDIF connectiviteit verlies... deze worden namelijk aangboden als een soort risercard op het moederbord via het PCIe slot...
Bedankt voor de tip !
Als ik een 8600GT(S) koop, dan heb ik dus geen HDMI meer. Kan ik dus net zo goed de niet-HDMI versie kopen. Maar hoe sluit ik em dan aan op de plasma? Een verlengstukje van DVI naar HDMI ofzo? En heb ik dan geen kwaliteitsverlies?

Verwijderd

Zo'n ding dus :) !

Btw. Asus heeft een 7600GT kaart met HDMI uitgang: Link. Is alleen niet passief gekoeld, geen DX10 en kost zo'n € 150,-. Tja, of dat de moeite waard is...

Overigens lees ik her en der in fora en reviews dat de meningen nogal verdeeld zijn over het nut ervan. Hier bijvoorbeeld een interessant artikel

In de specs van de 8600GT lees ik een Maximum HDTV Out van 1080i... Overigens geen HDCP support, daar moet je de GTS voor hebben (Zie ook hier).

Meeegeleverde kabel. Ook goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 15:31 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ik zie dat je content wilt gaan streamen over een draadloos netwerk, dit is niet aan te raden. je zult te maken krijgen met hickups etc bij het kijken van DVD content. Om over HD content nog maar niet te praten...

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 22:51
zat persoonlijk te kijken naar de Gigabyte 8500GT. Deze heeft namelijk wél HDCP ondersteuning! Verder bied ie wel alleen DVI maar dat lijkt me geen probleem (met het eerder vernoemde convertertje). Misschien is die kaart dus ook wel iets voor je?

http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2516

• Wouterheadam5
ik zie dat je content wilt gaan streamen over een draadloos netwerk, dit is niet aan te raden. je zult te maken krijgen met hickups etc bij het kijken van DVD content. Om over HD content nog maar niet te praten...
Streamen hoeft niet per se, kan het ook tijdelijk op die pc zetten en dan bekijken.

Alunno, bedankt voor de hulp !
Hoef dus niet persé een HDMI uitgang te hebben, koop dan wel zo'n verleng stukje en sluit de speakers apart aan.

zat persoonlijk te kijken naar de Gigabyte 8500GT. Deze heeft namelijk wél HDCP ondersteuning! Verder bied ie wel alleen DVI maar dat lijkt me geen probleem (met het eerder vernoemde convertertje). Misschien is die kaart dus ook wel iets voor je?

Sounds like a winner ! Haha, thanks, das wel een goeie kaart lijkt me. Als die slecht verkrijgbaar is, kan ik altijd nog voor een 8600GTS gaan.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wouterheadam5 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:36:
Streamen hoeft niet per se, kan het ook tijdelijk op die pc zetten en dan bekijken.

Alunno, bedankt voor de hulp !
Hoef dus niet persé een HDMI uitgang te hebben, koop dan wel zo'n verleng stukje en sluit de speakers apart aan.

Sounds like a winner ! Haha, thanks, das wel een goeie kaart lijkt me. Als die slecht verkrijgbaar is, kan ik altijd nog voor een 8600GTS gaan.
Ervaring met DVD kopieren over netwerk is dat dat gauw een half uur duurt... :) Als je ook maar half de mogelijkheid hebt om een kabel te leggen, doe dat dan :) Just my 2 cents...

Verwijderd

Geen dank Wouterheadam5!

Zo veel heb ik nu ook weer niet gedaan :) ! Hoopte erachter te komen hoe het zit met UPC digitale tv via de PC. Kwam o.a. uit op dit topic en ook op andere fora. Zucht... welkom in de wereld van nagravision, codes kraken, etc. Leek me wel eenvoudig op te lossen (zoals bijvoorbeeld bij een poolse CanaalDigitaal zender via de schotel op je PC, zie hier - ben benieuwd hoe 't daarmee is afgelopen). Mwah... blijkt toch iets anders te liggen voor UPC. Jammer dat ik daar niets zinnigs voor je over kan melden... Helaas zou het ook een gedoe zijn voor Digitenne (waar ik persoonlijk naar uitkijk).

Voor zo'n € 100,- lijkt die Gigabyte idd. een winner (i.v.m. "...later een hddvd speler en/of blu-ray erin te plaatsen"). Goed gevonden FabianNL! Wel weer jammer dat ie zo laag scoort in benchmarks (lager dan een 7600 GT). Maar 'ey, zolang ie voor mediacontent gebruikt wordt en niet voor 3D rendering... Goed genoeg?

S6!

Oh ja, over dat wireless verhaal. Nu doe ik een gok hoor, maar zou zoiets niet kunnen i.v.m "..met hickups etc bij het kijken van DVD content", of kom je dan weer in de knoop met HD en/of het digitaal verhaal?
Pagina: 1