[OC]uitwerpsnelheid cd-rom speler vergroten??

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008

• ChevyVanDude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-02-2024

ChevyVanDude

GTA V - DrOinkberg

Topicstarter
Hallo

Waarschijnlijk zegt de topic titel al voldoende, but here it goes (again??):

Voor de gein, wil ik de uitwerpsnelheid van de cd speler vergroten (dus dat het sneller eruit en sneller erin gaat).
Nu heb ik dat net aan mijn stagebaas gevraagd, en die zei dat je twee transitoren een beetje aan moet passen.
Maar waar zitten die transistoren precies en hoe moet ik ze aandraaien?
(Of is dat per fabrikant verschillend?)

BVD
MVG
xD

Thomas

Als het echt niet anders kan.....

• puddinkie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-07-2024
ga ik ff volgen heb ook nog een paar oude cd drives liggen :P:P

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Grote kans dat dit per fabrikant en model verschillend is, not shure though.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Verwijderd

ChevyVanDude schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:14:
Hallo

Waarschijnlijk zegt de topic titel al voldoende, but here it goes (again??):

Voor de gein, wil ik de uitwerpsnelheid van de cd speler vergroten (dus dat het sneller eruit en sneller erin gaat).
Nu heb ik dat net aan mijn stagebaas gevraagd, en die zei dat je twee transitoren een beetje aan moet passen.
Maar waar zitten die transistoren precies en hoe moet ik ze aandraaien?
(Of is dat per fabrikant verschillend?)

BVD
MVG
xD

Thomas
Jonge heb je al wel eens zo'n cd speler gesloopt cq open gemaakt?
Ga dat eerst maar eens doen.

Maar waar zitten die transistoren precies en hoe moet ik ze aandraaien? :?

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:06

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:20:
[...]

Jonge heb je al wel eens zo'n cd speler gesloopt cq open gemaakt?
Ga dat eerst maar eens doen.

Maar waar zitten die transistoren precies en hoe moet ik ze aandraaien? :?
lol aandraaien 8)7
ik zou eerst eens kijken wat een transistor is ;)

!google wikipedia transistor

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:09

Dark

who tweaked the light?

hehe je moet bij de bouwmarkt vragen naar aandraai transistors... die hangen naast de stootvoegen, de vierkante gatenboor, en de schop met het voetje ;)

• ChevyVanDude

ChevyVanDude

GTA V - DrOinkberg

Topicstarter
Haha, wat zijn weer lollig.
Nee ik heb nog niet echt een keer een cd open geschroefd.
Maar kom ik professioneel over?
En, je moet toch ergens beginnen...

• Dark

Dark

who tweaked the light?

je hebt gelijk, was iets te lollig...

even serieus... het uitwerp mechaniek is meestal niet makkelijk aan te passen omdat het mechanisch is. radartjes en tandwielen dus.

wel is mij opgevallen dat sommige drives veel sneller uitwerpen dan andere, misschien loont het om dat te onderzoeken en dan die drives aan te schaffen...

ik heb zelf wel een voorzetje: ik heb een teac scsi cd-rom die ontzettend snel uitwerpt, type teac cd524s, het is een oud beestje maar voor het lezen van bepaalde typen cd's is hij heerlijk snel ...

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:19

Pinjataaa

Hit me!

Lol, dmv het aanpassen van transistoren? Lijkt me sterk :P

[ Voor 3% gewijzigd door Pinjataaa op 15-05-2007 16:56 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Wat wil je precies versnellen. De snelheid waarop de lade openschuift of de tijd die het duurt totdat de cd gestopt is met draaien en losgekoppeld is van het ronddraaimechanisme.
Om de lade sneller te laten openen kun je gewoon het motortje vervangen voor eentje die meer toeren draait of het voltage op het motortje verhogen. (niet overdrijven natuurlijk want dan slijten de "koolborsteltjes" heel snel)
Ik weet niet op welk voltage dat motortje werkt (zou je even moeten meten) als het op 5V is kun je met een weerstand en een transistor hem direct op de 12V lijn aansluiten. Je laat hem dan schakelen via de transistor.

Als je de 2e oplossing bedoelde, daarbij kan ik je niet helpen. Misschien kun je dan een soort schakeling bouwen die een rem activeert waardoor de cd sneller stilstaat.

Ik zou eerst eens uitzoeken wat er allemaal voor moois in je cd speler zit en eventjes meten met wat voor spanningen de onderdelen werken die je op wilt voeren. Ook kan het handig zijn om even in de elektronica FAQ te kijken.
Dan is het voor ons makkelijker om je te helpen.

offtopic:
Leuk idee trouwens, een cd drive opfokken. Dit doet me denken aan de mythbusters met hun 30.000 RPM cd drive :9

[ Voor 23% gewijzigd door Ernie op 15-05-2007 18:24 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan beginnen met zo een ding open schroeven, kijken wat voorn spanning dat motortje krijgt en die wat verhogen mbv een weerstandje.
Maar zonder enige kennis van elektronica weet ik niet of dit het juiste begin is.
Zoek eens rond op het net naar wat basic uitleg :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
ChevyVanDude schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:35:
Nee ik heb nog niet echt een keer een cd open geschroefd.
waar zitten de schroefjes op een cd? :+
Maar kom ik professioneel over?
nou, zo dus iig niet :> ;)

zonder gekheid, kun je niet gewoon de tandwiel verhoudingen aanpassen? als ik een snelle blik in mn nec dvd brander werp zie ik een groot en een klein wieltje met een bandje ertussen, als je die grote en die kleine nou eens omwisselt? (als er ruimte voor is..). zelfde idee als een fiets zegmaar ;)

• Pinjataaa
  • Laatst online: 13:19

Pinjataaa

Hit me!

fsfikke schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:13:
Je kan beginnen met zo een ding open schroeven, kijken wat voorn spanning dat motortje krijgt en die wat verhogen mbv een weerstandje.
Maar zonder enige kennis van elektronica weet ik niet of dit het juiste begin is.
Zoek eens rond op het net naar wat basic uitleg :)
Dit is juist wel een leuk begin, een cd-speler kost bijna niks en je kan er mooi mee uitproberen

• Ernie
struul schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:56:
[...]

[...]

zonder gekheid, kun je niet gewoon de tandwiel verhoudingen aanpassen? als ik een snelle blik in mn nec dvd brander werp zie ik een groot en een klein wieltje met een bandje ertussen, als je die grote en die kleine nou eens omwisselt? (als er ruimte voor is..). zelfde idee als een fiets zegmaar ;)
Dan krijgt het motortje de la waarschijnlijk niet meer open. In ieder geval niet veel sneller dan dat hij eerst openging. Ik heb dat eens geprobeerd met een radiografisch auto'tje. Toen ging hij uiteindelijk wel sneller alleen duurde het redelijk lang voordat hij snelheid maakte. Dus dat is denk niet de beste oplossing om de drive op te voeren.

• ChevyVanDude

ChevyVanDude

GTA V - DrOinkberg

Topicstarter
Dark schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:47:
je hebt gelijk, was iets te lollig...

even serieus... het uitwerp mechaniek is meestal niet makkelijk aan te passen omdat het mechanisch is. radartjes en tandwielen dus.

wel is mij opgevallen dat sommige drives veel sneller uitwerpen dan andere, misschien loont het om dat te onderzoeken en dan die drives aan te schaffen...

ik heb zelf wel een voorzetje: ik heb een teac scsi cd-rom die ontzettend snel uitwerpt, type teac cd524s, het is een oud beestje maar voor het lezen van bepaalde typen cd's is hij heerlijk snel ...
Zal een zoeken, maja, op een AM2 bordje zijn SCSI aansluitingen er niet meer xD, kan waarschijnlijk wel controllers kopen
Arno E schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:10:
Wat wil je precies versnellen. De snelheid waarop de lade openschuift of de tijd die het duurt totdat de cd gestopt is met draaien en losgekoppeld is van het ronddraaimechanisme.
Om de lade sneller te laten openen kun je gewoon het motortje vervangen voor eentje die meer toeren draait of het voltage op het motortje verhogen. (niet overdrijven natuurlijk want dan slijten de "koolborsteltjes" heel snel)
Jah, ook mogelijk

Als je de 2e oplossing bedoelde, daarbij kan ik je niet helpen. Misschien kun je dan een soort schakeling bouwen die een rem activeert waardoor de cd sneller stilstaat.

Ik zou eerst eens uitzoeken wat er allemaal voor moois in je cd speler zit en eventjes meten met wat voor spanningen de onderdelen werken die je op wilt voeren. Ook kan het handig zijn om even in de elektronica FAQ te kijken.
Dan is het voor ons makkelijker om je te helpen.
Zou ik doen!

offtopic:
Leuk idee trouwens, een cd drive opfokken. Dit doet me denken aan de mythbusters met hun 30.000 RPM cd drive :9
struul schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:56:
[...]

Was @ work, zat niet op te letten xD

[...]

Proberen kan allicht

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ik zeg ook niet dat je die scsi drive moet nemen, dat zou onzin zijn, maar ik noem de drive als voorbeeld van het feit dat er weldegelijk verschil zit in de opensnelheid van de lade...

misschien dat er wel courante drives zijn die ook een hoge uitwerpsnelheid hebben, daar heb je denk ik meer aan dan een oude scsi bak...

• ERIKvanPAASSEN
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

In CD-drives zit naar mijn weten een servootje op het laatje open te gooien. Je zou kunnen meten wat voor spanning daarop staat en die spanning een beetje opvoeren. Dit is niet zo heel moeilijk.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Oelala, als het gelukt is, maak video's, Tweak Your Drive, vet project! :D

Wel duidelijke verschillen he :P

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 15:29
Even een totaal andere suggestie:

Al eens een firmware update geprobeerd? Ik heb verschillende drives gehad die na firmware update een stuk agressiever reageerden :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als je een snelle CD-speler zoekt, moet je naar een computerwinkel gaan die 20 systemen naast elkaar hebben staan om te showen.
Je kan hiermee een leuke vergelijkingstest houden hoe snel een CD-ROM lade in-en uitschuift. :+

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Ik heb totaal geen idee hoe het inelkaar zit maar ik zou gokken dat er een aansturing is en aan het eind een soort power transistor die de nodige power geeft om de motor aan te sturen. Wat ik zou doen is om te kijken hoe deze aansturing in elkaar zit. ALs de stroom door een weerstand is begrenst moet je deze weerstant verlagen of zelfs weghalen. Als de eind transistor gewoon werkt als "schakelaartje" dan is het opvoeren wat moeilijker te doen. Dan zal je op de een of andere manier of de overbrenging moeten veranderen (zou ik afraden, krijg je waarschijnlijk toch niet helemaal meer goed) of je zou de spanning moeten verhogen. Maar die laatste mogelijkheid is ook niet makkelijk.

De echte tweaker vervangt dat motortje natuurlijk door een hydrolisch systeem 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 13:21 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
Je kan ook gewoon de tandwieltjes vervangen. Er zat bij mijn drive ergens een riempje. Als je daar de tandwieltjes omdraait, zal ie al een stuk sneller gaan (of langzamer, weet niet wat er aan welke kant zat maar ze verschilden wel in snelheid. Maar dan heb je gewoon een krachtige lade :P).

Verwijderd

The__Virus schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:29:
Je kan ook gewoon de tandwieltjes vervangen. Er zat bij mijn drive ergens een riempje. Als je daar de tandwieltjes omdraait, zal ie al een stuk sneller gaan (of langzamer, weet niet wat er aan welke kant zat maar ze verschilden wel in snelheid. Maar dan heb je gewoon een krachtige lade :P).
snelheid neemt bij het omdraaien van tandwielen toe maar het moment neemt af. Net als met de auto, helling doe je in de 1e of 2e en snelweg in de 5e versnelling ;). Maar persoonlijk zou ik zoiets liever elektroninsch of firmware matig oplossen. Als je de tandwielen omdraait is het verschil wel heel erg groot.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:18

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Misschien is het ook een idee om dit te proberen met de wat zeldzamere slot in CD/DVD drive's dan zou je namelijk ze kunnen lanceren door je kamer heen

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Ernie
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:18:
Ik heb totaal geen idee hoe het inelkaar zit maar ik zou gokken dat er een aansturing is en aan het eind een soort power transistor die de nodige power geeft om de motor aan te sturen. Wat ik zou doen is om te kijken hoe deze aansturing in elkaar zit. ALs de stroom door een weerstand is begrenst moet je deze weerstant verlagen of zelfs weghalen. Als de eind transistor gewoon werkt als "schakelaartje" dan is het opvoeren wat moeilijker te doen. Dan zal je op de een of andere manier of de overbrenging moeten veranderen (zou ik afraden, krijg je waarschijnlijk toch niet helemaal meer goed) of je zou de spanning moeten verhogen. Maar die laatste mogelijkheid is ook niet makkelijk.

De echte tweaker vervangt dat motortje natuurlijk door een hydrolisch systeem 8)
In principe is het niet heel moeilijk om de spanning te verhogen als het aangestuurd wordt door een transistor. Dan kun je toch de stroomvoorziening loshalen van de motor en een voedingslijn en aarde van je voeding erop solderen. Misschien ook een nieuwe transistor erin zetten ivm met de hogere spanning.

Dat idee van een hydraulisch systeem lijkt me ook erg vet /-\o_ (al lijkt pneumatiek me iets praktischer en sneller werken)

[ Voor 3% gewijzigd door Ernie op 20-05-2007 14:29 . Reden: typo ]

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Anders neem je zo'n slot cd/dvd speler, zonder lade, sneller kan niet. Weet niet hoe snel ze m weer uitspugen.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Verwijderd

Arno E schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:42:
[...]

In principe is de stroom niet heel moeilijk te verhogen als het aangestuurd wordt door een transistor.
Als de transistor werkt als een schakelaar/relais achtig iets dan kan je dat niet zomaar doen. Alleen indien de stroom/spanning wordt afgeknepen door een weerstand kan je het vermogen opvoeren.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bookmarkpost :P

Misschien dat ik dit ook wel es ga proberen. Heb nog wel een aantal oude drives liggen om mee te experimenteren. Verhoudingen van de tandiwieltjes aanpassen lijkt me het eenvoudigst, dus dat eerst maar eens proberen.

Verwijderd

Is het trouwens wel een gewone elektromotor en geen stappenmotor?

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 08:33
Lijkt me dat je het ook mechanisch kan versnellen. Als je de tandwiel verhouding aanpast bijvoorbeeld.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Ernie
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:51:
[...]

Als de transistor werkt als een schakelaar/relais achtig iets dan kan je dat niet zomaar doen. Alleen indien de stroom/spanning wordt afgeknepen door een weerstand kan je het vermogen opvoeren.
Een foutje van mijn kant. Ik bedoelde de spanning en niet de stroom.
De spanning kan je toch wel opvoeren via een transistor, mits de transistor de spanning kan verwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernie op 20-05-2007 14:31 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:23
Krijg je straks het idee van mijn USDrives 24X CD speler: gewoon uitwerpen zonder te stoppen, de gebruiker vangt de CD vast wel. De ene keer vloog je CD gewoon door de lucht, de andere keer zat je CD vol met krassen vanwege het tollen door een geopende lade met flink wat toeren.

Verwijderd

Arno E schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:29:
[...]

Een foutje van mijn kant. Ik bedoelde de spanning en niet de stroom.
De spanning kan je toch wel opvoeren via een transistor, mits de transistor de spanning kan verwerken.
Er is wel iets op te bedenken maar ik denk voor iemand die transistors gaat aandraaien dat het vervangen of weghalen van een weerstand het maximaal haalbare ;) (nofi). Maar indien de transistor NIET is afgeknepen kwa stroom/spanning komt er dus meer bij kijken dan even een weerstandje solderen. Daarnaast weet ik ook niet of het geen stappen motor is (lijkt me niet) en of er wel een soort van eindtrap is. Misschien wordt de motor wel rechtsreeks aangestuurd door een "cdrom aanstuur ic" waarop alles is geintegreerd. In dit geval kan het nog steeds wel makkelijk te doen zijn maar dan moet je wel eerst onderzoek doen hoe die IC werkt etc etc.

Daarnaast zie ik een aantal mensen opperen om de tandwielen te veranderen. Ik vraag me af of ze dat ooit zelf wel eens hebben geprobeerd. Om een overbrenging soepel te krijgen en te houden is nog best lastig. Als het niet 99.9% goed opelkaar aansluit krijg je veel wrijving en loopt het voor geen meter. Ik heb wel eens wat inelkaar gezet, maar ik moest de motor bijna een dubbel voltage geven voor voldoende snelheid :X .

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12-2025

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Dark schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:31:
hehe je moet bij de bouwmarkt vragen naar aandraai transistors... die hangen naast de stootvoegen, de vierkante gatenboor, en de schop met het voetje ;)
Da's inderdaad waar, om de hoek bij het plintenladdertje.. ;)

Verwijderd

MaxxBass schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:52:
[...]

Da's inderdaad waar, om de hoek bij het plintenladdertje.. ;)
Ik durf te wedden dat wanneer je om draaitransistors vraagt dat ze het ook nog gaan zoeken en bellen naar hun leverancier :o.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 15:01 ]

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 20:46
Haha, ja ik heb een keer een maat van me naar de scootershop gestuurd voor een doosje compressie, bougievonkjes en snelle ventieldopjes :P

Ging die gast achter de balie het ook nog in z'n systeem zoeken om erachter te komen dat ze dit niet in het assortiment hadden haha.

• Ernie
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:48:
[...]

Er is wel iets op te bedenken maar ik denk voor iemand die transistors gaat aandraaien dat het vervangen of weghalen van een weerstand het maximaal haalbare ;) (nofi). Maar indien de transistor NIET is afgeknepen kwa stroom/spanning komt er dus meer bij kijken dan even een weerstandje solderen. Daarnaast weet ik ook niet of het geen stappen motor is (lijkt me niet) en of er wel een soort van eindtrap is. Misschien wordt de motor wel rechtsreeks aangestuurd door een "cdrom aanstuur ic" waarop alles is geintegreerd. In dit geval kan het nog steeds wel makkelijk te doen zijn maar dan moet je wel eerst onderzoek doen hoe die IC werkt etc etc.
Alles is te leren natuurlijk, daarom is dit topic er natuurlijk ook. Je hoeft een nieuwe transistor niet perse op de printplaat te integreren. Je kunt hem ook in van dat plastic lijm gieten en ergens vastplakken.
Ik ben er redelijk zeker (90%) zeker van dat de motor gewoon een kleine gelijkstroommotortje is, ik heb zelf wel wel eens een drive gesloopt en daar zat een klein gelijkstroommotortje in. Ik zie sowieso het nut van een stappenmotor niet in een cd-speler. (althans voor het openen van de lade)
Daarnaast zie ik een aantal mensen opperen om de tandwielen te veranderen. Ik vraag me af of ze dat ooit zelf wel eens hebben geprobeerd. Om een overbrenging soepel te krijgen en te houden is nog best lastig. Als het niet 99.9% goed opelkaar aansluit krijg je veel wrijving en loopt het voor geen meter. Ik heb wel eens wat inelkaar gezet, maar ik moest de motor bijna een dubbel voltage geven voor voldoende snelheid :X .
Helemaal mee eens. Om het goed uit te lijnen is behoorlijk moeilijk en als je de tandwielverhouding aanpast wordt het ook zwaarder voor de motor om de lade te openen. Dus als je de verhouding opeens verdubbeld dan lijkt het mij niet dat het motortje de lade nog snel open kan drukken.

Het wachten is nu even op de TS. Heb je de drive al opengemaakt en eens gekeken of je makkelijk bij het motortje kunt om de lade te openen?
Misschien een paar foto's van de binnenkant. Dan kunnen wij namelijk veel beter met een creatieve oplossing komen. Nu gokken we gewoon wat in het wilde weg.

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 16:16
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:06:
Is het trouwens wel een gewone elektromotor en geen stappenmotor?
Is een gewone Elektromotor idd, geen stappen motor dus.
Overgens wat ik na even snel lezen nog niet ben tegen gekomen, is dat mensen nog niet aan het elastiekje hebben gedacht die van het motortje een groter 'tandwiel' aandrijft.
Als je die motor veel harder gaat laten draaien, zal het elastiekje 'slippen' en geen grip meer hebben..
Tenminste dat elastiekje zie ik bij mijn spelers, en de gene die ik wel eens heb geopend.
Weet niet of er ook zijn waar dit is vervangen door tandwieletjes..?

Verwijderd

Arno E schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:08:
[...]

Alles is te leren natuurlijk, daarom is dit topic er natuurlijk ook. Je hoeft een nieuwe transistor niet perse op de printplaat te integreren. Je kunt hem ook in van dat plastic lijm gieten en ergens vastplakken.
Kan inderdaad wel makkelijk, wat ik zelf wel eens doe is gewoon alles aan elkaar solderen en dan even met lijmpistool aan de slag en alles met lijm te omgeven. Kan vaak prima zolang je er maar op let dat de warmte wel weg kan komen (metalen achterkant van power transistor bijvoorbeeld aan de buitenkant van de schakeling doen en niet inkapselen met lijm/plastic). Als het erg heet wordt kan de lijm ook weer smelten dus het is lang niet in alle gevallen mogelijk.
Arno E schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:08:
Ik ben er redelijk zeker (90%) zeker van dat de motor gewoon een kleine gelijkstroommotortje is, ik heb zelf wel wel eens een drive gesloopt en daar zat een klein gelijkstroommotortje in. Ik zie sowieso het nut van een stappenmotor niet in een cd-speler. (althans voor het openen van de lade)
Mee eens, stappenmotor zou alles zinloos duur maken en complex. Maar was ook meer om aan te geven dat ik er nooit in heb gekeken en dat het handig zou zijn als iemand dat wel kan zeggen hoe dat zit.
Dus als je de verhouding opeens verdubbeld dan lijkt het mij niet dat het motortje de lade nog snel open kan drukken.
Als je gaat van 6:1 naar 1:6 is dat een verschil van 36 keer. Als ik zo even in mijn dvdspeler van mijn computer kijk zie ik dat de overbrenging in meerdere stappen wordt veranderd. Eerst met elastiekje met verhouding van (steeds schatting) 1:10, dan met tandwielen van 1 : 20 en dan nog een keer met 1:5. Om dit even aan te passen is bij mijn speler onmogelijk want dan past de rest niet meer. Ook is de stap van 1:5 naar 5:1 veel te groot (factor 25).

EDIT
Het makkelijkste lijkt mij om om het wieletje van de motor ietsjes groter te maken. Hier zit het elastiekje op dus je hebt veel speling (meer dan met tandwielen) en je hoeft het wieletje maar ietsjes groter te maken en je haalt al een dubbele snelheid. Enige wat je nodig hebt is een passend wiel waar het elastiekje omheen kan en die precies pas op de as van de motor.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 15:43 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Slot-in DVD's zijn toch veel leuker om op te krikken... _O-
Kan je er een werpDVDster van maken

[ Voor 26% gewijzigd door GoT op 20-05-2007 19:20 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
bookmarkpost :+

na het examen ga ik dit gegarandeerd eensch uitvogelen :+ en die slot in moorddrive is een leuk projectje voor volgend jaar in delft misschien :+

humoristisch idee in ieder geval :+

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Touchdomex schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:42:
Misschien is het ook een idee om dit te proberen met de wat zeldzamere slot in CD/DVD drive's dan zou je namelijk ze kunnen lanceren door je kamer heen
Als je nou echt lef hebt, bouw je em zo dattie er al uitschiet alsie nog draait, moet je alleen nog wat hoekjes uit het CDtje dremelen, en dan heb je iets wat verdacht veel op de reaper uit het goede oude UT lijkt :P

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

GoT schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:17:
Slot-in DVD's zijn toch veel leuker om op te krikken... _O-
Kan je er een werpDVDster van maken
Die apparaten kunnen nogal gevaarlijk opgetweakt worden. Ik zie al Asus 10000 rpm slijpschijven voorbij vliegen en bijna 10 cm diep in de muur steken. 8) Nogal een hoog UT-gehalte.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 21-05-2007 10:29 ]

• ERIKvanPAASSEN
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Het gaat om een gewone elektromotor, waarvan ik vrijwel zeker weet dat hij ernorm is afgeknepen met een weerstand. Vanmiddag zet ik tussen de print en de motor even een schakeltransistor, om het motortje met 5V te voeden. :p

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan iemand voor mij een schakeling maken met een 7 volt schakel en 12 output voltage? De polariteit moet omgedraaid kunnen worden.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 12:53
gewoon tandwieltjes vervangen die het werk doen.
als het goed is moet je ergens een klein tandwieltje vervangen door een grotere net als bij een fiets met versnellingen

Verwijderd

Voor het opvoeren wat betreft met transistors, de stroom moet wel twee kanten op kunnen, om te zorgen dat hij weer dicht gaat moet je de spanning omdraaien.
Dus waarschijnlijk zit er een soort H-brug schakeling in de drive. Dat zijn 4 transistoren, 2 om de motor linksom te laten draaien, en 2 voor rechtsom. Om de opengaan snelheid te verhogen zul je dus 2 transistors moeten gebruiken, aangezien de motor altijd door 2 transistoren wordt aangestuurd. Als je boost met slechts één tor heb je kans dat je 1 transistor van je H-brug in je drive opblaast.
Als er 5 volt uit die H-brug komt, en je wilt 12 volt op het motortje zetten zul je gewoon een aparte versterkende schakeling moeten bouwen. Een eigen H-brugje dus die reageert op de output van de drive.
Maar ik denk dat het zeker kan, maar er komt meer bij kijken als je de transistoren wilt aandraaien...
Zeer interessant, lijkt me leuk!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik zou het hele electronische deel verwijderen.

Dan een veer in bouwen die de lade naar buiten duwt/trekt die je weer activeerd door de ejectbutton in te drukken..
Misschien ook nog even de lade iets modificeren om er voor te zorgen dat het cdtje ook makkelijk de lade "verlaat" tijdens het "ejecten".
;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
't is weer genoeg geweest. Dit soort topics horen eigenlijk in de Tweakers Huiskamer thuis. Er staat maar weinig realistische informatie in (op een paar posts na van mensen die er wel wat vanaf weten).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.