Lineaire actuator/elektromotor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05 21:53

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Ik ben op zoek naar wat volgens mij meestal een lineaire actuator genoemd wordt. Het kan echter zijn dat ik me hierin vergis, vandaar dat ik kort zal omschrijven wat ik nodig heb.

Ik heb simpel gezegd 'iets' nodig wat een gewicht van zo'n 250 gram 30cm recht omhoog kan verplaatsen en vervolgens weer beheerst kan laten zakken. Het aansturen hiervan gaat waarschijnlijk met een PIC gebeuren.

Het probleem: ik heb geen idee waar ik dit zou kunnen halen en wat het mij ongeveer zou kosten. Een tochtje over het internet levert vooral heavy-duty industriële toepassingen op, die veel te veel geld kosten. Het moet een wel een low-budget oplossing blijven (bij voorkeur maximaal €50).

Misschien heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:31
Doorgaans worden zulke dingen doormiddel van een kleine luchtcilinder gemaakt. Je zou het ook met een electromotor kunnen doen waarop een tandwiel zit welke een tandbaan (of hoe dat dan ook heet) aandrijft. Nog beter is om een wormwiel op te nemen zodat de hele handel niet door zwaartekracht in één zakt. (wat je allemaal wel niet leert van technisch lego :)).

[ Voor 27% gewijzigd door Invisible_man op 14-05-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Ik heb er ervaring mee maar dan enkel heavy-duty.

Je habt enkele mogelijkheden:
Een lineaire motor: dit is één van de duurste oplossingen.
Dit is eenvoudig gezegd een opengewerkte stappen motor en heeft de voordelen van een stappenmotor zonder een overbrenging.

Je kan een electromotor gebruiken met een spindel overbrenging.
In spindels heb je verschillende soort die allemaal een specifieke toepassing en prijskaartje hebben.

Je kan ook een tandwiel tandlat overbrenging gebruiken.

In jouw geval zou ik proberen kijken naar een overbrenging die je rotative beweging kan omzetten naar een lineaire.
(maten, eisen,...)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
moser schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:52:
In jouw geval zou ik proberen kijken naar een overbrenging die je rotative beweging kan omzetten naar een lineaire.
Ik had al zo'n vermoeden dat hierop zou neerkomen :). Had ik ook al even over nagedacht.
(maten, eisen,...)
Maat maakt niet echt uit. De verdere eisen staan in OP; zo goedkoop mogelijk, ca. 250 gram 30 cm verplaatsen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

aan eisen denk ik dan vooral aan vervuiling, wrijving,...

Als je daar geen hoge eisen aan stelt dan kan je best kijken naar een vierkantvormige schroefdraad en bijhorende spindel

Als je bvb wilt dat de last niet zelf naar beneden kan zakken kan je kijken naar een trapezium draad profiel.

bvb: http://www.gallon.be/n_041311.htm
en http://www.gallon.be/n_041321.htm

[ Voor 16% gewijzigd door moser op 14-05-2007 15:03 ]

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
moser schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:00:
aan eisen denk ik dan vooral aan vervuiling, wrijving,...

Als je daar geen hoge eisen aan stelt dan kan je best kijken naar een vierkantvormige schroefdraad en bijhorende spindel

Als je bvb wilt dat de last niet zelf naar beneden kan zakken kan je kijken naar een trapezium draad profiel.

bvb: http://www.gallon.be/n_041311.htm
en http://www.gallon.be/n_041321.htm
Ah, ik denk dat ik voorlopig wel wat nieuw studiemateriaal heb :P. Ontzettend bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is een liertje (uit de modelbouw-zeil-wereld) niet een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:10:
Is een liertje (uit de modelbouw-zeil-wereld) niet een optie?
Hmm... zou ook wel eens kunnen werken. Thx, zal hier ook nog enig zoekwerk naar verrichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 09-05 15:06
Als het nét iets minder dan 30cm mag zijn, en je er wel wat aan wil knutselen, kan je eens kijken of je met een oude inktjetprinter niets bent. Er zit een mooie glijstaaf in, en een tandriem. Of de stappenmotor krachtig genoeg is, zal je ff moeten proberen, reken er niet op dat je dezelfde snelheden haalt als de printerkop horizontaal haalt :D

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Mijn printer doet het zo ver ik weet niet meer, en mijn meetlint geeft aan dat de glijstaaf ongeveer 35 centimeter is. Dus als je nog een printer zoekt ;)

Edit: Je woont vrij ver weg, das jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door brinkdinges op 14-05-2007 20:25 ]

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Anders met lego technics + luchtpompjes ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Je kunt het ook zelf eenvoudig maken.
Neem een draadeind van M8 of M10.
Zet dit vast in de kop van een accuboormachine.
Een moer erop en klaar.
En de accuboor machine is best goedkoop te krijgen, ja kunt er immers een zoeken waar de accu van kapot is.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 09-05 15:06
Zo'n boormachine is wel niet gemaakt om langere tijd traag te draaien, dan oververhit ie, iets om rekening mee te houden!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Bedankt voor alle tips :)

Ik heb hier ergens nog wel een oude printer liggen 690C, daar kan ik eens naar kijken.

Ik heb ook al wat brochures e.d. afgevraagd en wat rondgebeld in de regio. Ik ga binnenkort even inventariseren wat mogelijk is.

Maar eerst de komende weken maar eens examen doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of molesteer een oude cdrom drive, (tandwieltjes+motortje+gekartelde strip) Zul je wel 2 van die stripjes aan elkaar moeten lijmen voor de 30cm ;)
Pagina: 1