Beste vormgevers muis(mat)?

Pagina: 1
Acties:
  • 955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
In mijn vrije tijd ben ik veel bezig met het vormgeven in zowel Photoshop als 3Dsmax. Het grootste minpunt is bij mij toch de gevoeligheid van de muis. Bijvoorbeeld in Photoshop trek ik dingen over met de lasso tool. Hierbij is enige discipline vereist wat betreft niet trillen.

Ik merk dat mijn razor copperhead en de muismat erbij niet secuur genoeg zijn. Nou ben ik zelf niet thuis in de muis en muismat wereld en ben ik daarom benieuwd welke muis en muismat het beste worden aangeraden om te kunnen vormgeven? Werkt een van jullie toevallig in de grafische sector en welk muis/muismat gebruiken ze dan hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106551

Koop een tekentablet ( een wacom o.i.d.), dat werkt vele malen fijner, en de drukgevoeligheid geeft een heel nieuwe dimensie.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 106551 op 14-05-2007 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als aanvulling van de post hierboven : http://tweakers.net/pricewatch/cat/533 :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Ik gebruik zelf een corepad (glas) voor gamen, maar als ik er secuur mee wil bewegen, merk ik toch dat hij wat hakelig beweegt. dit heb ik met een lasermuis, en die werkt eigenlijk hetzelfde op een egale ondergrond. Het kan wezen dat het de lasermuis zelf is, of dat het de pixels zijn op het beeld.
want het blijven vierkantjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Bulls op 14-05-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Laatst online: 02-05 22:11
Gebruiken jullie dan allemaal een tekenpen+tablet voor het vormgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Laatst online: 18-07-2021
Nieuwe optische/lasermuizen acceleren mijn inziens standaard veel te snel, vooral de gamemuizen.

Ik speel veel first person shooters, en vind de Copperhead (en andere lasermuizen) veel te onnauwkeurig omdat een stofje al voor rare bewegingen kan zorgen.

Mijn tip: gooi de muisgevoeligheid omlaag (in de Razer software kan je de muis op een lagere DPI instellen), zet de acceleratie uit in het configuratiescherm > muis. (vinkje weghalen Precisie van aanwijzer verbeteren) Maar vooral: koop een lekker grote stoffen muismat.

Het beste is toch als je je muis verplaats, dat je cursor 1 op 1 meebeweegt: 1 cm op de muismat, 1 cm op het scherm.

Ik heb zelf nu een Razer Diamondback (ik had een Copperhead, maar die om eerdergenoemde reden weggedaan) en ik geloof een Corepad Eyepad XL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:05

dfr0st

Geel is mooier

Ik heb hier een mx510 met glyderpads op een S&S Steel muismat, Werkt heerlijk, haast geen weerstand en de muismat is lekker groot.
Afbeeldingslocatie: http://images.gfx.no/18/18135/boksbilde-full-300x200.jpg
ook vind ik hem lekker simpel en mooi, plus niet stuk te krijgen. Heb hem al 2 jaar en ziet eruit als nieuw.
Verder ook een wacom a5.
Ik gebruiker liever de muis als ik moet composities moet maken maar foto bewerking doe ik altijd met de wacom.

[ Voor 24% gewijzigd door dfr0st op 14-05-2007 14:20 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:54
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:12:
Het beste is toch als je je muis verplaats, dat je cursor 1 op 1 meebeweegt: 1 cm op de muismat, 1 cm op het scherm.
Sorry maar dat ben ik absoluut niet met je eens. Muis jij maar eens 1 op 1 de hele dag 2 21" schermen over van links naar rechts, dan kom je toch met een aardige dikke arm thuis...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216617

dfr0st schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:17:
Ik heb hier een mx510 met glyderpads op een S&S Steel muismat, Werkt heerlijk, haast geen weerstand en de muismat is lekker groot.
[afbeelding]
ook vind ik hem lekker simpel en mooi, plus niet stuk te krijgen. Heb hem al 2 jaar en ziet eruit als nieuw.
Verder ook een wacom a5.
Ik gebruiker liever de muis als ik moet composities moet maken maar foto bewerking doe ik altijd met de wacom.
Idd, precies mijn woorden ik heb hier ook een mx510 met glyderpads, maar dan in samenwerking met een Steelpad 4s.
Ondertussen heb ik ook een G5 gehad maar heb deze verkocht. Ik kon niet wennen aan de laser, vooral omdat ik tijdens de muisbeweging nogal gewend ben om mijn muis op te pakken. Dit was funest bij de laser omdat deze de ondergrond blijft zien bij het oppakken v/d muis.
Over m'n muismat ben ik zeer tevreden....mooi groot oppervlak, weinig weerstand en bijna geen slijtage en dat na 2jaar. Nadeel vind ik alleen dat hij nogal wat vuil aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/12507.jpg

Photoshopper/Aftereffects/Illustrator/Premiere/en vroeger 4 jaar lang max gebruiker meld zich.
Ik heb mn 4e net besteld!

Gebruik al iets van 7 jaar de trackball, in het begin is het even wennen, na 2 weken weet je niet meer beter.
Je hoeft je hand niet te verleggen, ik vind het fijner werken dan een tablet, ik vind dat je dan niet lekker kan slepen en je moet je arm nog bewegen (zeker niet fijn met max imo).

Heb een oude generatie gehad, die je hier ziet heb ik 2 op 2 verschillende computers, net een neiuwe besteld omdat de oudste na 5 jaar kuren begint te vertonen (de linkermuisknop blijft soms niet lekker hangen als je hem indrukt).
5jaar is netjes voor 35 euro. :)

/edit
Misschien leuke info:
Een huisgenoot (zelfde programma's) gebruikt er een, een vriend van me, mn vriendin, het broertje van mn vriendin en haar moeder gebruiken allemaal een trackball nadat ik ze het had laten testen.
Ook voor games en niemand wil terug :D

[ Voor 15% gewijzigd door ixl85 op 14-05-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:44
yup trackball is ideaal :)
ik gebruik hem ook al 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42901

Een vormgever gebruikt inderdaad een tekentablet(en niet in muis-modus! :X). Zelfs ik als programmeur heb een tekentablet voor het geval ik even photoshop moet openen.
Verder heb ik ook een trackball, maar niet eentje die je met de duim bestuurt, maar met je wijsvinger en middenvinger, dan heb je veel meer bewegingsvrijheid(de bal is ook groter).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 42901 op 14-05-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 10:46
sig69 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:23:
[...]

Sorry maar dat ben ik absoluut niet met je eens. Muis jij maar eens 1 op 1 de hele dag 2 21" schermen over van links naar rechts, dan kom je toch met een aardige dikke arm thuis...
Idd, ik zit 1 op 10. Met whatpulse klok ik een halve kilometer op een werk dag, en thuis muis ik nog meer. volgens mij wil je dat niet fysiek doen...

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Anoniem: 42901 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 14:37:
Verder heb ik ook een trackball, maar niet eentje die je met de duim bestuurt, maar met je wijsvinger en middenvinger, dan heb je veel meer bewegingsvrijheid(de bal is ook groter).
Ja ok, meningen verschillen hier heel erg over in trackball land.
Ik wil graag ook een keer de "nieuw" logitech proberen met de bal in het midden (met al die extraknopjes zie hier: Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/218.gif)

Maar ik vind tot op heden de trackball die ik een post hierboven heb gepost het fijnste.
Omdat je duim toch de meest geavanceerde vinger is en de meeste bewegingsmogelijkheden heeft.
Ook vind ik de positie van mn hand het natuurlijkst en je kan blijven klicken met je wijsvinger.

Maargoed, ik heb de trackball uit deze post nog nooit gebruikt, misschien is die ook fijn (maar zeker niet voor games).
(ik heb wel ooit andere trackballs getest, van microsoft toen der tijd nog enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Wacom A4 is mijn muismat. Kun je perfect instellen en werkt inderdaad heerlijk naturel als je aan het vormgeven ben. Trackbell heb ik wel geprobeerd, maar het lag me gewoon niet. Met de muis lukt wel, maar als je acht uur op een dag ermee bezig bent scheelt een pen en tablet echt wel.

Op het werk, 13 van de 14 designers hier gebruikt een wacom. De laatste is een mac-freak die met zo'n knoploze muis door het leven gaat ;)

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb altijd mijn wacombordje achter de hand (wat zeg ik? onder de hand!) als ik secure dingen ga fixen in welk programma dan ook. Helaas heb ik nog niet leren gamen met mijn pennetje.

Voor het normale internetwerk en opmaken gebruik ik gewoon de muis... dat hoeft niet met zoveel precisie namelijk. :)

Neppe wacoms met een batterij in de pen kan ik echt afraden, en uit eigen ervaring zeg ik dat een goede wacom niet altijd een extreem grote hoeft te zijn. Ik werk hier al jaren met een A6je en dat is echt voor tekenen voor mij meer dan genoeg. Bovendien past hij bovenop mijn muismat en hoef ik er niet mijn halve bureau voor te ontruimen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Dark Blue op 14-05-2007 15:35 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

Wacom Intuos 3 Graphics,.. ik heb al 6 jaar geen muis meer gezien.
Altijd lachen als iemand me even wat wil laten zien en niet met een pen om kan gaan ,,.. :9

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 49158 op 14-05-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor het precisiewerk is een Corpead Magna plus Logitech G7 (wordt niet meer gemaakt dus G5 of MX518) met on the fly DPI verstelling best handig, zo kan je langzaam , normaal en snel tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

zit bij jullie wacom geen muis..? bovendien gebruik ik eigenlijk alleen een wacom voor echte precisie dingen of vloeiende zaken die eruit moeten zien alsof ze zo van het papier afkomen...

maar normaal gebruik ik gewoon een normale goedkope naamloze muis of iets dergelijks... werkt prima
aangezien ik ook programmeer is een muis erbij wel een must, dat gaat toch veel sneller dan een pen en wat ik ook vind is dat een muis voor vierkante selecties of wat dan ook die precies moeten aansluiten beter werkt dan mijn pen...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88699

Heb zelf ook een Wacom, maar er nog niet echt mee gewerkt. Wellicht ligt het aan de instellingen maar als ik met de pen heel evne boven het tablet beweeg dan verplaatst de cursor zich ook al. Als ik wat meer tijd heb dan zal ik me er meer in verdiepen. Maar voorlopig doe ik alles met een simpele optische muis, wel zowel links als rechts vanwege voorkomen RSI ;)

Gegroet
De Roeje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49158

Anoniem: 88699 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 13:13:
Heb zelf ook een Wacom, maar er nog niet echt mee gewerkt. Wellicht ligt het aan de instellingen maar als ik met de pen heel evne boven het tablet beweeg dan verplaatst de cursor zich ook al.
Dat is nou net de bedoeling, je hoeft het tablet alleen maar aan te raken (heel zachtjes) als je wil klikken, selecteren of tekenen. Zo maak je stukken minder kilometers, en de "pen-greep" is een stuk ergonomischer. Daarnaast kan je altijd je pen vasthouden terwijl je aan het typen bent.
Voordeel vind ik ook dat je niet de hele tijd dat duffe geklik hoort.

Het is in het begin zeker wennen zo'n Wacom, en hij is ook niet voor iedereen geschikt.
Maar zonder: nooit meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 15:13
Ik gebruik een Logitec MX518 icm een Steelpad QcK mini muismat. Vooral het snel wisselen van dpi is echt een verademing. Je kan heel secuur zijn op een lage dpi stand. En erg snel overschakelen naar een hogere stand voor meer snelheid.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 21:15
Op de Fp staat ergens een link naar een site die enorm veel muizen heeft getest. onderandere op 'juistheid'. Ik geloof dat de logitech mx500 daar het beste uitkwam als het om nauwkeurige bewegingen ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

wat betreft photoshop, je kunt ook de polygon lasso gebruiken. Zelf vind ik dat veel lekkerder werken omdat je niet 10 minuten je muist ingedrukt moet houden.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 06:23

Bartaz

Likes cookies!

Ik gebruik zelf ook een Wacom. Zeer handige dingetjes.
Daarnaast zou ik Glyderpads nemen op een speciale muismat zoals dfr0st aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 08:05
hmm..
Ik werk nu al anderhalf jaar met een MX500 - in het begin had ik wat muismatten (goedkope rommel) maar ben er nooit echt tevreden over geweest. Tegenwoordig gebruik ik een kartonnetje. Werkt perfect.
Ik werk veel in photoshop en ik game ook redelijk wat, maar heb nog nooit het idee gehad dat mijn muis onvoldoende werkte. Nu kan dit een geval zijn "wat niet weet, dat deert ook niet", toch vind ik het nog steeds een heerlijke muis.
Het idee van speciale muismatten en super gevoelige muisen is volgens mij zo nu en dan een beetje over de top, en werkt eerder vanwege het placebo effect dan dat het ook werkelijk beter is.

Wellicht een idee voor T.net om een test op te zetten dat mensen muisen moeten testen die ze niet kunnen zien, en dan aangeven welke ze het beste vinden. Het enige probleem dat je dan hebt is dat je dan wel 'ervaren' muis gebruikers moet hebben. Welke misschien weer in staat zijn om een muis aan de vorm te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Ik gebruik ook een Wacom als muismat met een Logitech MX400 muis erop.
Of wordt dat niet bedoeld? :+

Die muis trouwens op 2000 dpi, nog precies genoeg voor mij, als het echt perfect moet dan gebruik ik wel een wacom pen erbij.
3Ds max doe ik altijd met pen, Photoshop grotendeels met muis en af en toe de pen voor gummen en brushen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:05

dfr0st

Geel is mooier

Geert.H schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 21:08:
Het idee van speciale muismatten en super gevoelige muisen is volgens mij zo nu en dan een beetje over de top, en werkt eerder vanwege het placebo effect dan dat het ook werkelijk beter is.
De muismat die ik heb is eigenlijk gewoon een stukje dun dik plastic, wat voor mij ook perfect werkte is een snijmat:
Afbeeldingslocatie: http://www.alberts-nienhuis.com/pictures/PREPUB/ALB_JPG/2/ALBZ0942.jpg
die zijn echt in alle formaten te krijgen, en dan gewoon met de volledig groene kant naar boven leggen als je de strepen niet mooi vind.

Alleen hou ik ook wel van design dus toch een zwarte steelpad gekocht.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185926

Het maakt niet uit welke muis, muismat of wacom tablet je gebruikt, als je naukeurig iets wilt overtrekken moet je met het pennetje leren werken, niet de lasso tool...

De oude mac (grijze apple g3) muizen waren echt slecht vergeleken met een standaard optische muis van nu, maar meer dan goed genoeg om met het pennetje een pad te trekken. Dan kun je daarna van je pad een selectie maken die supernaukeurig is.
Pagina: 1