Hoe de hdd te formatten zonder winxp cd in ntfs?

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• renskoenraadt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-02 23:21

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Beste GoT-ters,

Miss weet iemand op een voor jullie relatief eenvoudige vraag:

Ik wil graag mijn 3 harde schijven formatteren zonder dat ik daar mijn windows xp cd voor nodig heb. Is het mogelijk om je hdd te formatteren tijdens het booten? En dan wel uiteraard als NTFS-schijf? Weet iemand hier een programmaatje voor wat op floppy/cd te zetten is?

Ik heb zelf op google gezocht en de search hier gebruikt, alleen kom ik er niet uit, heel veel mensen hebben t over format c: maar dat is naar mijn mening niet in NTFS te doen. En andere programma's die bijvoorbeeld je hdd helemaal wissen om zo geen recovery meer te kunnen doen hebben ook geen format-functie.

anyone who can help?

Thanks a lot!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
NTFS zonder windows is wat moeilijk gezien de licenties e.d. In Linux kun je inmiddels lezen van NTFS, schrijven is dacht ik nog in ontwikkelfase, formatteren geen idee. (lijkt me ook wat moeilijk)

zie ook: http://sourceforge.net/projects/linux-ntfs/

[ Voor 12% gewijzigd door wagenveld op 14-05-2007 13:29 ]

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
Ja meestal is er een tooltje te downloaden van de site van de fabrikant van je HDD , hiermee kun je meestal een quik of low format geven. Of anders ms-dos opstartdiskette. En anders Killdisk..

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Waarom formateren ? Wil je van FAT32 naar NTFS ? Een format betekent sowieso een nieuwe installatie tenzij je de schijf eerst image't. Maar dan geldt weer: waarom formateren ? Bad sectors kun je ook vanuit Windows scannen (of b.v. met de gratis Ultimate Boot CD) ... dus: wat wil je eigenlijk bereiken ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
code:
1
format x: /fs:ntfs

formatteert schijf x naar ntfs :)

[ Voor 29% gewijzigd door spone op 14-05-2007 13:31 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:50
Sdisk downloaden en op een floppy zetten en gebruiken bij het opstarten van je pc. dan formatteren als fat32 en dan tijdens de xp setup kan je kiezen om fat32 te blijven gebruiken of om je schijft een ntfs indeling te geven

[ Voor 45% gewijzigd door Tjona100 op 14-05-2007 13:32 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Verwijderd

Ook kan je kijken naar Bart's Windows Preinstalled Environment (http://www.nu2.nu/pebuilder/). Een dergelijke image heb ik zelf nog niet gebouwd, maar omdat je windows draait vanaf cdrom en ram lijkt me dat je vrij bent om alle hdd's te formatteren.

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Ok thanks for the help! Ik ga een skijken wat ik met jullie ideeen kan doen. De bedoeling is dat ik mn schijven even helemaal schoon wil hebben, zonder dat ik dat hoef te doen door middel van een winxp installatie waardoor de r automatisch weer winXp installatie bestanden op zet.

Ik heb inderdaad een proef versie van killdisk geprobeerd, maar heb daar nog geen NTFS formatteer optie kunnen vinden. Ik zal nog eens kijken. Miss dat het bij de betaal versie wel zit.

Thanks anyway!

Verwijderd

Trouwens je kan ook de HDD's uit je PC halen en als extra schijven in een andere PC proppen en dan via windows explorer formatteren. Moet je wel een andere WinNT PC ergens rond hebben hangen. En zin hebben om wat te schroeven enzo :)

Good luck.

• F-Wee
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06-2025

F-Wee

vreemd, hier stond toch iets??

Is het niet mogelijk om dat met opstartdiskettes van bijvoorbeeld Partition Magic te doen. Daarmee zou je in meerder formaten schijven moeten kunnen formatteren.

Ouwe troep en veel geduld geven uiteindelijk alsnog een burnout.

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan ook gewoon de Recovery Console opstarten vanaf je Windows XP-CD en van daaruit formatteren hoor, je wordt echt niet gedwongen om Windows te installeren als je die CD erin stopt :P

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Tsunami schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:02:
Je kan ook gewoon de Recovery Console opstarten vanaf je Windows XP-CD en van daaruit formatteren hoor, je wordt echt niet gedwongen om Windows te installeren als je die CD erin stopt :P
Hmm, miss dat wel t beste idee jah. Ik denk dat ik toch maar gewoon Active@Killdisk op internet aanschaf, dan weet ik cker dat t goed gebeurd en dat niemand mn harde schijven meer kan recoveren, er staat nl nogal wat gevoelige info op.

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Met een volledige format is ook al je data weg en niet meer te recoveren, hoef je echt geen programma's voor aan te schaffen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tsunami schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:18:
Met een volledige format is ook al je data weg en niet meer te recoveren, hoef je echt geen programma's voor aan te schaffen.
Dat is niet waar hoor. Ik heb laatst nog genoeg data van mijn schijf kunnen plukken nadat ik hem had geformat (erg dom, vergeten je mozilladir te backuppen :P). Ding was volledig geformat als NTFS (win2000 heeft immers geen quickformat optie). En ook al was de hdd flink beschreven inmiddels, het zal je verbazen hoeveel je nog zonder al teveel problemen terug kunt krijgen.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:21:
[...]

Dat is niet waar hoor. Ik heb laatst nog genoeg data van mijn schijf kunnen plukken nadat ik hem had geformat (erg dom, vergeten je mozilladir te backuppen :P). Ding was volledig geformat als NTFS (win2000 heeft immers geen quickformat optie). En ook al was de hdd flink beschreven inmiddels, het zal je verbazen hoeveel je nog zonder al teveel problemen terug kunt krijgen.
welk tooltje heb je daar voor gebruikt?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wil je echt zorgen dat er niks meer terug te halen moet je even googelen. Er zijn tools beschikbaar die je het een x aantal keer formateren en overschijven met andere data zodat het nagenoeg niet mogelijk is te recoveren.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Programma erase kun je schijven meerdere keren overschrijven(ook in windows), indien 1 keer formateerd zijn de gegevens niet weg, na 35 keer zijn ze 100% weg.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

renskoenraadt schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:15:
[...]

Hmm, miss dat wel t beste idee jah. Ik denk dat ik toch maar gewoon Active@Killdisk op internet aanschaf, dan weet ik cker dat t goed gebeurd en dat niemand mn harde schijven meer kan recoveren, er staat nl nogal wat gevoelige info op.
Wat is gevoelige info? Voor chatlogs van jou en je vriendinnetje gaan mensen geen uitgebreide recovery's uitvoeren hoor ;) Mocht je toch doodsangsten uitstaan dat iemand dit gaat proberen of écht belangrijke info op de schijven hebben, dan kan je altijd nog een Linux bootcd downloaden en een paar keer achter elkaar de volgende commando's uitvoeren:
code:
1
2
dd if=/dev/null of=/dev/hd* bs=8k
dd if=/dev/random of=/dev/hd* bs=8k
Waarbij hd* de id van je harddisk is. hda = primary master, hdd = secondary slave, de rest kan je vast zelf wel bedenken ;) Bij SCSI- of SATA-schijven is de id trouwens sd*. Deze commando's overschrijven de complete schijf (dus ook de MBR en alle partitie-informatie) met nullen en random data.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:24:
[...]

welk tooltje heb je daar voor gebruikt?
ontrack easy recovery pro (en dan de standaard format optie genomen).

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
Alle niet windows-systeem-schijven zijn ook gewoon te formatteren vanuit je windows disk manager. Zelfs partities kan je weggooien.

"That was left handed..." - JJH

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als de TS had verteld waarom had ik al veel eerder kunnen verwijzen naar de FAQ Hoe kan ik een harddisk volledig wissen?

ARME AOW’er

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Demoniac schreef op maandag 14 mei 2007 @ 16:11:
[...]
Wat is gevoelige info? Voor chatlogs van jou en je vriendinnetje gaan mensen geen uitgebreide recovery's uitvoeren hoor ;) Mocht je toch doodsangsten uitstaan dat iemand dit gaat proberen of écht belangrijke info op de schijven hebben, dan kan je altijd nog een Linux bootcd downloaden en een paar keer achter elkaar de volgende commando's uitvoeren:
code:
1
2
dd if=/dev/null of=/dev/hd* bs=8k
dd if=/dev/random of=/dev/hd* bs=8k
Waarbij hd* de id van je harddisk is. hda = primary master, hdd = secondary slave, de rest kan je vast zelf wel bedenken ;) Bij SCSI- of SATA-schijven is de id trouwens sd*. Deze commando's overschrijven de complete schijf (dus ook de MBR en alle partitie-informatie) met nullen en random data.
Houd t daar maar op voor gevoelige info jah ;) Maakt ook niet uit, voor de een is een chatlog gevoelige info, de andere laat zn bankrekening nog open en bloot in de personeelskantine liggen. Het gaat erom dat ik het graag wil en ik er alleen betaalde programma's voor kan vinden en vroeg me af of er dus ook een gratis programma is welke je hdd minimaal 7x overschrijft met alleen maar nullen?

En daar had je me dus goed bij geholpen door het de linux boot cd te komen en dan de eerste opdracht regel in te voeren. Weet iemand overigens nog een andere?

edit: In weze is de wijze via linux dezelfde als die via Knoppix wat in de faq staat zie ik net :+

[ Voor 8% gewijzigd door renskoenraadt op 14-05-2007 20:46 ]

• Demo
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Knoppix is dan ook een Linux-distributie :P
Overigens is 7 keer alleen maar nullen niet de meest verstandige optie, maar juist om en om random en dan nullen. Het recoveren gebeurt namelijk door te kijken naar een verzwakt signaal. Een nul die al nul was, zal helemaal op nul staan. (volg je me nog? :P) Een nul die eerder een één is geweest, zal een iets ander magnetisch signaal afgeven. Met 7x nullen op je harddisk schrijven, zorg je dus dat de signalen heel erg verzwakt worden. Als je 4x nullen en 3x random data schrijft (om en om dus) dan maak je er een mooie onvoorspelbare rommel van, wat dus effectiever zal zijn tegen recovery. Als ik mij niet vergis is deze manier goedgekeurd door het Amerikaanse ministerie van defensie. (of moet er nou 7 keer nullen én 7 keer random overheen)

Overigens moet /dev/random in mijn vorige post /dev/urandom zijn. * Demo is een FreeBSD-mannetje en daar is het wél /dev/random :P Blocksize (bs=8k) mag ook nog een stuk groter zo te zien (in de FAQ staat bs=1024k) waardoor het geheel wat sneller zal verlopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Demo op 15-05-2007 00:12 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe ik de door jullie aangeraden commando's voor de Knoppix cd moet gebruiken en waar ik ze moet intypen? Dit is geheel nieuw voor mij, heb altijd alleen maar met WinXP/Vista gewerkt, en zou dit graag onder de knie krijgen. Ik heb wat gegoogled, maar ik krijg nergens een soort van tutorial te voorschijn getoverd...

Zelf heb ik uiteraard de Knoppix cd gedowload en gebrand, welke gaat booten en alles gaat laden, maar ik kan me geen moment herinneren waar ik commando's in kan voeren...

Anyone who can help?

thanks

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarschijnlijk niet goed gezocht:

Download een boot disk BootDisk.com, bijvoorbeeld Windows 98 Boot disk Tevens eventjes efdisk.exe downloaden.

Plaats efdisk.exe op de boot disk, flikker desnoods alle ASPI*.SYS drivers van de diskette af om ruimte te maken. Boot met de disk. Wis alle partities met efdisk.exe maak nieuwe partities aan. Herstart, formateer je drives met format.com.

Je kan ook ff kijken op Een schone partitie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Ik wil het graag via deze weg, via Knoppix (Linux) proberen om dat ook onder de knie te krijgen, alleen heb ik daar wel wat hulp bij nodig zoals je merkt. Thanks voor het alternatief, maar ik wil het toch eerst via de weg die ook de FAQ aangeeft proberen.

Dus heeft iemand een soort van tutorial om commando's in te voeren onder Knoppix (Linux)?

thanks!
Pagina: 1