Asus A8N-SLI SE wil niet werken met 4x512mb PC3200

Pagina: 1
Acties:

• Dnyvdm
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-03-2020
Ik heb een Asus A8N-SLI SE mobo (nforce4 chipset en s939) met een AMD 64 3200+ en een XFX 8600 GTS

Dit moederbord heeft 4 geheugen banken.

In de bios staan alle memory instellingen op automatisch. Ook de processorsnelheid en bus snelheid is automatisch/standaard. Ik heb niks opgevoerd.

Ik gebruik Kingston memory modules die op de lijst van goedgekeurde modules voor dit mobo staan.
( 4x Kingston KVR400X64C3A/512)

Als ik er 2x 512mb PC3200 geheugen inzet dan werk het prima en word 1GB gedetecteerd als 400mhz 128bits.

Als ik er 4x 512mb PC3200 inzet dan wil de pc niet meer opstarten, het moederbord geeft enkel nog geluidssignalen om aan te geven dat er iets niet klopt.

Als ik er 3x 512mb inzet dan word er maar 1x 512mb gedetecteerd als 333mhz 64bit.

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? Ik wil uiteraard graag 2GB aan memory in mijn pc hebben.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Even een vraagje: Aangezien de A8N-SLI een Socket 939 bord is zit er dus ook een Athlon 64 in, en qua geheugen zit de crux hem nou net in de processor aangezien bij de Athlon 64 de geheugencontroller zit ingebouwd in de processor. Dus welk type processor je hebt is informatie die wij moeten hebben als we verder willen gaan (daarvoor kun je programma's gebruiken zoals CPU-Z :)).

Ik heb wel een idee welke type je precies hebt: als je namelijk een processor hebt met revisie CG, C0 etc (dus geen E4 oftewel Venice core) dan ondersteunt de processor niet 4 latjes doublesided geheugen op volle snelheid, enige optie is dan in principe om de snelheid handmatig terug te schroeven naar 333 MHz. Als ik de specs op de kingston site goed bekijk en vergelijk met wat gegevens uit de FAQ lijkt het me dat dit gewoon single sided reepjes zijn. Als je de opties op handmatig zet voordat je ze installeert en de Command Rate op 2T zet in de BIOS zou alles moeten werken (op volle snelheid, PC3200 :)).

(maar dit is even wat gokwerk, ik ga er van uit dat je niet een Athlon 64 E revisie hebt maar een C of D revisie. Laat vooral even de verdere specs weten, dan kan ik je misschien verder helpen :))

Voor meer info hierover kun je ook hier kijken in de PMG FAQ :)

[ Voor 30% gewijzigd door SleutelMan op 14-05-2007 11:13 ]

Logius | Somda | Twitter

• Dnyvdm
Zover ik weet is het de uitvoering van de Athlon 64 met winchester core.
Voor het exacte revisie nummer moet ik vanavond thuis effe kijken.

Ik zal de memory settings eens handmatig terugschroeven naar 333mhz en 2T.

Misschien moet ik toch eens opzoek naar een AMD s939 X2 4xxx+ proc. als de oudere amd modellen dit soort beperkingen hebben.

Alvast bedankt voor info.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Dnyvdm schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:16:
Zover ik weet is het de uitvoering van de Athlon 64 met winchester core.
Voor het exacte revisie nummer moet ik vanavond thuis effe kijken.

Ik zal de memory settings eens handmatig terugschroeven naar 333mhz en 2T.

Misschien moet ik toch eens opzoek naar een AMD s939 X2 4xxx+ proc. als de oudere amd modellen dit soort beperkingen hebben.

Alvast bedankt voor info.
Winchester is een D revisie, dus dat is het probleem :). 2T met 4 bankjes werkt trouwens prima op 400 MHz geloof ik hoor, maar dat is denk ik even een kwestie van uitproberen (heb hier hetzelfde probleem gehad met een Winchester, uiteindelijk gewoon 4x 512 MB omgewisseld met 2x 1 GB die ik in mn andere PC (Athlon 64 X2 3800+) heb zitten). Maar goed, Athlon 64 X2's zijn nu nog wel te krijgen voor spotprijzen, maar voor zover ik weet is de productie ervan gestaakt. Dus als je een nieuwe processor wilt kopen moet je er wel snel bijzijn :P

Logius | Somda | Twitter

• Dnyvdm
Ik heb is effe snel gekeken maar er zijn nog maar weinig s939 X2's nieuw te krijgen. De AM2 uitvoeringen zijn ook nog eens aanzienelijk goedkoper :|

Een nieuwe mobo kopen wilde ik eigenlijk nog wel even uitstellen.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

nou mss heb ik er nog eentje over maar dat hangt er vanaf (mn pa wil m mss ook overnemen, ik wacht even op mn nieuwe Opteron 185 :P)

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1