CPU koeler draait erg langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-12 23:01
Hallo allemaal,

Na een tijdje twijfelen heb ik tochg besloten een topic te maken over mijn probleem. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en/of kunnen uitleggen wat het probleem is.

Systemspecs:
CPU: Intel Pentium Core™ 2 Duo E6600
CPU: koeler: Standaard koeler die erbij geleverd was
Kast: Tuniq Symmetry 1 (Linkje)
Mainboard: Asus P5B
RAM: 3 GB DDR2-667Mhz Buffalo
Graphiccard: Asus nVidia EN7600GS TOP Silent 512 MB

Probleem:
CPU koeler draaid maar 800 rpm. Processor word standaard (alleen windows draaiend) 51 graden

Uitleg situatie
Bij mijn moederbord werd een programma geleverd ASUS IE Suite. In dit programma zitten een aantal programma's voor:
Automatisch laten overklokken
Handmatig overklokken
Slaapstand
Schakelen van de processor (kan schakelen tussen: Max powersaving, low performance, medium- en high performance)
Q-fan (regelt de ventilatoren van de kast en CPU)

In dit programma heb ik de schakelstand en de Q-Fan gebruikt. Ik gebruik mijn CPU altijd op high performance. De koeler stond op optimal (draaide toen 800rpm) en deze heb ik aangepast naar Performance (draaid nog steeds 800 RPM) dit heb ik ook allemaal aangepast in mijn BIOS (standaard versie die geleverd werd in December 2006) maar de processor blijft op 800 RPM draaien.

Nu heb ik een trucje gevonden om mijn koeler naar 1600 RPM te krijgen, en dat is door bij elke keer als de pc opstart te schakelen naar High Performance, op dat moment gaat de koele 1600 RPM draaien.

Ik heb het programma ook gedeinstalleer in de hoop dat mijn BIOS dan standaard mijn koeler op 1600 zou laten draaien, maar dat gebeurd niet. Dus de situatie op dit moment is:
CPU koeler draaid bij het opstarten van de pc (vanaf het aanzetten) 800rpm.
In Windows open ik de Asus IE suite en schakel ik mijn processor naar High Performance en dan draaid de koeler 1600 RPM.

NuU dacht ik dat moet makkelijker kunnen, vandaar dat ik jullie raadpleeg. Ook zit ik eraan te denken een nieuwe koeler te kopen. Welke raden jullie dan aan (prijsklasse tot 50 euro)

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, en alvast bedankt !

Groetjes
Nick

Verwijderd

smart fan controll uitschakellen in je bios :Y)

• nickb90
heel erg bedankt voor je snelle reactie, echter heb ik zelf ook al rond lopen neuzen in mijn BIOS, en hierin kon ik jou genoemde oplossing niet vinde, echter heb ik wel alles omgezet naar Performance modes. Vanavond als ik thuis ben zal ik nog een keer mijn BIOS induiken en zoeken naar de door jou genoemde oplossing

bedankt !

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12 12:10

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Q-Fan hoor je anders gewoon uit te kunnen schakelen in je BIOS. Elk Asus bord met Q-Fan die ik in mijn handen heb gehad kan dat.
Dat is denk ik ook wat BeehMan bedoeld.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Om de fanspeed met software (ala Speedfan) te besturen moet Q-fan in de BIOS op disabled staan.
Met die Asus software kun je vanuit Windows die Q-fan profielen (flexibeler) instellen, maar blijkbaar 'onthoudt' je BIOS die instelling niet. Q-fan is temp-driven, 800rpm is de laagste 'idle' mode, dus zou je aan een rotte temp-sensor denken. Als je de CPU temps echter gewoon in Windows ziet stijgen moet er een iets anders aan de hand zijn.

Heb je de nieuwste BIOS al geflasht ? En de BIOS default settings geladen en pas daarna weer geconfig't ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• nickb90
doh sorry, mijn fout, ik kan idd Q-fan uitschakelen, dat ga ik vanavond als eerst proberen. Ik hoop dat dat de oplossing is, beetje dom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.

nogmaals bedankt ! :D

edit:

reactie op Skilla

Ik zat ergens ook te denken aan een kapotte sensor, maar aangezien er toch netjes de temperatuur word aangegeven (tussen de 50 en 55 graden) lijkt hij gewoon te werken.

BIOS heb ik nog niet geflashed, ben ik niet zo'n fan van, zal niet de eerste keer zijn dat ik een moederbord daarmee verpest. Ik ga eerst Q-Fan uitschakelen, kijken hoe dat gaat, als dat niet werkt ga ik over op Speedfan, kijken of dat werkt. Als dat niet werkt ga ik toch maar flashen :(

bedankt skilla voor je uitgebreide reactie

[ Voor 57% gewijzigd door nickb90 op 14-05-2007 10:47 ]

Verwijderd

Sommige moederborden zelfs laten je instellen bij welke temperatuur je fan pas gaat draaien.
Op mijn moederbord is het in te stellen op de graad nauwkeurig.

51 graden is niet alarmerend. Ik heb ingesteld dat pas bij 55 graden de fan vol open mag. Pas boven de 45 graden komt hij in werking en anders staat hij uit.
Met 2 casefans van 12cm heb ik als Vista mijn CPU naar de 1000MHz zet helemaal geen koeling nodig. Mijn fan staat nu compleet stil en de CPU is 44 graden.

Probeer dus alle opties van je BIOS na te lopen en pak eventueel het boekje erbij. Een defect lijkt me uitgesloten.

Tip: 800 toeren is niet veel, maar start eens een vette game op zonder geluid, speel zomaar een potje lukraak en kijk wat je CPU fan gaat doen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 11:02 ]

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:48:Tip: 800 toeren is niet veel, maar start eens een vette game op zonder geluid, speel zomaar een potje lukraak en kijk wat je CPU fan gaat doen ;)
Dan hoor ik nog steeds niks, want mij 120 Papst Fan (max. is 1200 toeren) komt dan niet boven de 900 toeren op mijn ThermalRight Ultra 120 :+

Dit is gelijk ook een antwoord op de vraag van de topic starter :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 18:12

Turkish

zhé germans

even een taalkundige aanpassing van je topictitel :X

De tegenwoordige tijd van de derde persoon enkelvoud van draaien is namelijk draait

Aangezien draaid erg fout is heb ik dat aangepast

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• nickb90
haha sorry, nederland ben ik nooit goed in geweest, bedankt voor het aanpassen haha

@Exuimtum

ik heb wel is gespeelt zonder geluid en daarbij ging het niet echt sneller lopen... maar ik ga vanavond de dingen testen die hierboven genoemt is

• nickb90
oke.. ik heb Q-Fan uitgeschakeld in mijn BIOS en in Windows, CPU koeler draaid nu 1800 rpm (100% volgens SpeedFan) CPU is nu 48 graden. Ik ga het nu testen met zware belastingen (100% CPU gebruik) ik zal deze post daarna editten, iig allen bedankt voor de antwoorden

edit

oke, hij heeft nu ff een paar minuten op 75% belasting gedraaid, (Spybot, Adaware, Avast tegelijkertijd draaien) en de temperatuur is 5 graden omhoog gegaan naar 53 graden in totaal, en bleef redelijk constant op dat niveau.

Nu ik weet dat mijn CPU koeler voluit heeft gedraait en met dit koele weer toch zulke temperaturen heeft gehaald ga ik opzoek naar een nieuwe koeler. Hebben jullie nog tips voor mij? budget is 50 a 60 euro. OF moet ik er een nieuw topic voor aanmaken?

[ Voor 48% gewijzigd door nickb90 op 14-05-2007 20:22 ]

• derfie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12 23:42
Koop een Arctic freezer 7 pro voor € 15,= en je bent van al je problemen verlost :)
nickb90 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:14:
Nu ik weet dat mijn CPU koeler voluit heeft gedraait en met dit koele weer toch zulke temperaturen heeft gehaald ga ik opzoek naar een nieuwe koeler. Hebben jullie nog tips voor mij? budget is 50 a 60 euro. OF moet ik er een nieuw topic voor aanmaken?

[ Voor 12% gewijzigd door derfie op 14-05-2007 20:56 ]

Verwijderd

Ik snap het probleem niet? 50 graden is toch prima? En dat ie lekker langzaam draait is wel zo stil toch?

Mocht ie warmer worden gaat ie vanzelf harder draaien lijkt me.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:57
qfan moet je ook instellen. volgens mij is dat juist bedoeld om een quiet fan te hebben... dus laag toerntal, en de warde die je bij qfan moet instellen is de waarde waar de yemp van je processor niet over heen mag, en pas wanneer je temp hoger wordt, gaat de fan harder draaien.

bij ons stond qfan uit op onze server ( zelfbouw) en daardoor draaide die juist altijd voolle toeren, ( dan reget je bios / processor de toeren) en mag de temperatuur niet boiven de 50 graden zijn, en blijft die dus op volle toeren draaien als je boven de 50 b;lijft zitten.

onze server was altijd wel 55 graden. met qfan aan, en de waarde wat hoger ingesteld, draait de fan een stuk lager en is de temperatuur van de processor maar iets gestegen. een axtra (grote) casefan zorgt nu voor een beetje extra verkoeling, en nu draait de server mooi stabiel ( met die full speed processorfan was hij onstabiel)

wat ik met dat lange verhaal probeer te zeggen dat je je niet perse meteen zorgen hoeft te maken om de temperatuur van je processor. pas alks de casefans onvoldoende hun werk doen krijg je een probleem.

• nickb90
oke, ik heb Q-Fan uitstaan, daardoor draait de CPU koeler voluit (100% volgens SpeedFan) daarmee is de temperatuur met 75% belasting van mijn CPU ongeveer 54 a 55 graden (terwijl het koel was in mijn kamer).

Ik vind dat toch wel zorgwekkend, aangezien de Fan voluit draait, op het moment dat het 30 graden buiten is, kan de Fan gewoon niet harder, waardoor de CPU warmer word op het moment dat het buiten ook warmer is. Daardoor wil ik een CPU koeler nemen die mijn CPU rond de 50 graden kan houden zonder voluit te draaien :P

@derfie, is die koeler ook voor een Core 2 Duo? want er staat duidelijk vermeld dat hij goed is voor Pentium 4, werkt deze dan ook goed op de Core 2 Duo? Hij past wel op (socket 775) dat weet ik, maar presteerd die dan nog zo goed? :D

• jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Even heel simpel: wat is de temperatuur van je moederbord? Wijkt deze heel veel af van je CPU temp?

Ik heb zelf een P5B DeLuxe met E6600 en gisteren was de CPU bijvoorbeeld ongeveer 33 graden, de moderbord temperatuur schommelt daar ook omheen.

Als je moederbord temperatuur veel lager is, zit je koeler dan wel goed? Als deze temperatuur even hoog is lijkt het me dat de koeling van de kast niet ok is.

Overigens heb ik ook een tijdje Speedfan gebruikt, maar daar werd mijn systeem instabiel van. Soms kreeg ik negatieve temperaturen en soms 80 graden voor de CPU. Gevolg: pc startte soms ineens opnieuw op, ook als ik niets deed. Eraf gegooid, nooit meer problemen gehad.

• nickb90
oke bedankt voor je antwoord :) daar heb ik wel wat aan ;)

Mijn moederbord kan ik niet vinden in de temperatuur metingen, wel weet ik de temperatuur van mijn kast, en dat is 41 graden. Maar hierbij moet er wel aan gedacht worden dat ik een Passief gekoelde grafische kaart heb.

mijn fans:

12CM fan aan de achterzijde
8CM fan aan de zijkant (in de buurt van mijn grafische kaart)
Grote fan van mijn voeding die lucht aanzuigt vanuit de kast

hierbij ga ik nog 2 fans bestellen, 1 voor in de voorzijde van de pc, en 1 extra aan de achterzijde.

De koeler zit neem ik aan er goed op, aangezien deze in elkaar gezet is door Alternate, lijkt me toch geen slecht bedrijf. ;)

Maar ik ga iig zorgen voor meer luchtstroming in mijn kast, en daarbij waarschijnlijk gelijk een nieuwe en betere koeler kopen voor de CPU.

Hopelijk is het nu duidelijk hoe de situatie is binnen mijn kast :P en hebben jullie nog meer tips voor mij :D

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

nickb90 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 09:44:

Hopelijk is het nu duidelijk hoe de situatie is binnen mijn kast :P en hebben jullie nog meer tips voor mij :D
Je kabels netjes in een hoekje plaatsen.

Zoals je hieronder ziet zorg dit voor een slechte airflow

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/3755/2865.jpg

Verwijderd

kan erger!

die was de mijn oude beestje (gaten zitten er niet voor de sier in :Y) )
Afbeeldingslocatie: http://5chaap2k.servebeer.com/albums/Campzone2005/DSCF0192.thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://5chaap2k.servebeer.com/albums/Campzone2005/DSCF0195_001.thumb.jpg

nu met weer een normale atx kast en GEEN tropische verwarmingselementen (lees: AMD meuk) is het weer prima :) kan zowaar smartfan weer gebruiken zonder rare bijwerkingen :)

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Vind de temps toch wel redelijk hoog hoor; zeker met zoveel casefans. Misschien zit die koeler toch niet 100% gemonteerd.

Je zou b.v. naar een Arctic Freezer Pro 7 koeler kunnen kijken. Kost 15~20 euro, is serieus stil in vergelijking met de standaard koeler (mits rpm < 2000 middels b.v. Speedfan of Q-fan) en koelt ook nog beter. Koelpasta zit er al op (erg goede ook !), dus montage is vrij simpel. De koeler komt al tijden voor in de T.net Beste Buy Guides ... Het is niet de allerbeste, maar nog betere koelers kosten als snel het dubbele en zijn eigenlijk alleen bij diehard overclocken interessant.

PS: Ter vergelijking: mijn E6600 @ 3456MHz op een P5B Deluxe Wifi wordt met een Freezer Pro 7 (en Q-fan op optimal) stressed 45~47 graden, idle rond de 30~32 (gelijk aan mobo temp). Heb ook wel flink wat stille 12cm casefans, maar toch ...

[ Voor 16% gewijzigd door SKiLLa op 15-05-2007 14:13 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• nickb90
kijk dat is mooi verglijkmiddel ;) die van jouw is dus ruim 1Ghz overklokt en je heb erg mooie temperaturen dan. Ik denk dat ik dan toch maar is de pc winkel hier in de buurt binnen loop en die koeler ga halen, die 20 euro kan ik er wel voor missen.

Alleen heel erg bedankt voor jullie antwoorden, ben weer een stuk wijzer geworden. Allen bedankt !

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:10:
kan erger!

die was de mijn oude beestje (gaten zitten er niet voor de sier in :Y) )
[afbeelding][afbeelding]

nu met weer een normale atx kast en GEEN tropische verwarmingselementen (lees: AMD meuk) is het weer prima :) kan zowaar smartfan weer gebruiken zonder rare bijwerkingen :)
Wat zat erin dan een Thunderbird 1400 ofzo :+ Andere modellen vallen IMHO reuze mee vooral als je het met de Prescott vergelijkt >:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Het lijkt me verstandig om iig een intake ventilator in de je kast te doen. Dat ontbreekt er nu nog aan. Zeker die passieve videokaart kan wel wat verse koele lucht gebruiken!

Verder: Alternate plakt een verzegelingssticker op je kast. Dat is niet zomaar. Als je deze verbreekt ben je de systeemgarantie kwijt. Je hebt vanaf dan alleen nog maar onderdeel garantie!!! Denk daar dus even aan voordat je de kast opent...

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-12 13:57
jackal.nl schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:27:...

Verder: Alternate plakt een verzegelingssticker op je kast. Dat is niet zomaar. Als je deze verbreekt ben je de systeemgarantie kwijt. Je hebt vanaf dan alleen nog maar onderdeel garantie!!! Denk daar dus even aan voordat je de kast opent...
Haha die sticker maakt geen zak uit. zijn gewoon verplicht garantie te geven hoor. Ze HOPEN alleen dat je de kast niet openmaakt met die sticker er op.

• nickb90
de sticker is al verbroken.. heb 2 GB geheugen erbij geprikt namelijk, maar ik heb contact met hun gehad, en heb per e-mail een bevestiging dat ik de zegel mocht verbreken, aangezien ze mijn DVD speler en Brander niet optimaal hadden aangesloten.. en dat was hun fout (master en slave omgedraait) en hun vonden het een goede reden om het zegel te verbreken en bleef mijn garantie erbij houden :D beetje dom van hun... maja ik vind onderdeel garantie belangrijker als voorhet complete systeem, aangezien ik alles zelf heb samengestelt, en er geen software enzo bij had, dus dan zit er toch geen verschil tussen Systeem en onderdeel garantie?

Verwijderd

nickb90 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:12:
de sticker is al verbroken.. heb 2 GB geheugen erbij geprikt namelijk, maar ik heb contact met hun gehad, en heb per e-mail een bevestiging dat ik de zegel mocht verbreken, aangezien ze mijn DVD speler en Brander niet optimaal hadden aangesloten.. en dat was hun fout (master en slave omgedraait) en hun vonden het een goede reden om het zegel te verbreken en bleef mijn garantie erbij houden :D beetje dom van hun... maja ik vind onderdeel garantie belangrijker als voorhet complete systeem, aangezien ik alles zelf heb samengestelt, en er geen software enzo bij had, dus dan zit er toch geen verschil tussen Systeem en onderdeel garantie?
Naja, mocht je kast uitfikken dan weten zij van niks en verwijzen ze naar de verzegeling.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

2xdehelft schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:36:
Haha die sticker maakt geen zak uit. zijn gewoon verplicht garantie te geven hoor. Ze HOPEN alleen dat je de kast niet openmaakt met die sticker er op.
Let op het woordje systeem-garantie. Als jij gaat lopen rommelen, kunnen ze niet garanderen dat alles 100% zal werken namelijk.

Daarnaast kan de TS nog iets met Speedstep/EIST doen om de idle-temperatuur tot een minimum te beperken. Dit in combinatie met voorgaande tips, zal de case-temperatuur wel doen dalen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ja, minimaal een intake case-fan en een outtake case-fan zijn wel van cruciaal belang voor goede lage temps, zeker met een passieve videokaart. En tevens houdt het je HDDs, RAM, Mobo - en indirect ook je CPU - koeler. Strak kabel-management, strategisch plaatsen van je fans en regelmatig ontstoffen is ook van cruciaal belang.

Speedstep (EIST) aanzetten scheelt zeker ook; ik gebruik het zelf ook, scheelt zeker 3~5 graden op m'n idle-temp (en nog meer als je minder airflow in je kast hebt). Heb er met OCen ook geen echt nadelige gevolgen van ondervonden (op wat extra, maar acceptabele Vdroop na; verder offtopic) ...

Pagina: 1