Toon posts:

[Geheugen] Enkele vragen over geheugen uitbreiding

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ga binnenkort een nieuwe videokaart kopen ( XfX geforce 8600 gts ).
Hierover heb ik een topic gestart of mijn systeem het welk aan kon.

TOPIC

Hierin kreeg ik te horen dat het was aanteraden er geheugen bij te zetten.
Ik heb dus gekeken op het internet wat mijn mobo ( MSI P4M890M-L/IL (MS-7255) ) allemaal ondersteund:

Number of Slots:
Slot 1
Slot 2

Each memory slot can hold DDR2 PC2-4200,DDR2 PC2-5300,DDR2 PC2-6400 with a maximum of 1GB per slot*

*Tot dit punt ondersteund msi het.

Dit heb ik al in mijn pc zitten:
Modulenaam Samsung M3 78T2953CZ3-CD5
Modulegrootte 1024 MB (2 ranks, 4 banks)
Geheugentype DDR2 SDRAM
Geheugensnelheid DDR2-533 (266 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Geen ECC
CAS 4

Nu wil ik er graag nog 2 gb bij doen dit tegen een goede prijs/kwaliteits verhouding.
Ik was dus aan het zoeken op het internet (www.sallandautomatisering.nl).
Kijkend bij kingston zag ik regelmatig dit staan:

Bijzonderheden: kit of 2 ( ik kan niet linken vanaf salland sorry ).
Bedoelen ze hier mee 2 modules of aan bijde zijde 1gb ?

En kan ik mijn huidige module met CAS4 Mixen met bv. CAS5 of CAS3 ?
En is CAS5 aanzienlijk langzamer dan CAS4 of begrijp ik dit verkeerd?

En heb je heel veel prestatie winst als je DDR2 PC2-5300 of DDR2 PC2-6400 neemt in plaats DDR2 PC2-4200?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 17:01 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
3GB in totaal lijkt me wat overkill voor wat je wil gaan doen. De beste prestaties zou je krijgen als je je geheugen op 200MHz (400MHz DDR) laat draaien in Dual Channel. Dan loopt het geheugen synchroon met je FSB en kan het genoeg bandbreedte leveren voor je FSB te vullen.

Ik weet echter niet of de VIA chipset op jouw moederbord Dual Channel ondersteunt. VIA heeft een aantal vage chipsets gehad die dit niet doen.

Je kan wat meer over DC lezen in de FAQ.

Kit of 2 wil zeggen dat het 2 modules van 1GB zijn.

Qua geheugensnelheid zit je met 400MHz (PC3200) in DC al goed. In Single Channel zou je eigenlijk beter PC6400 hebben maar dat ondersteunt je moederbord niet. Ook is je huidige geheugenmodule "maar" 533MHz (PC4300) dus sneller geheugen wordt sowieso beperkt door de tragere module.

Verwijderd

Topicstarter
De beste prestaties zou je krijgen als je je geheugen op 200MHz (400MHz DDR) laat draaien in Dual Channel.
Hier ben ik nieuw mee, hoe doe je dat.....*schaam*

Maar ik kan dus beter uitbreiden naar nog een module van 1 gb?
En deze laten samenwerken met mijn ander 1gb module van samung doormiddeln van dual channel ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:36:
Hier ben ik nieuw mee, hoe doe je dat.....*schaam*
In je BIOS kan je instellen dat je geheugen op DDR400 moet draaien.
Maar ik kan dus beter uitbreiden naar nog een module van 1 gb?
En deze laten samenwerken met mijn ander 1gb module van samung doormiddeln van dual channel ?
Alleen als je moederbord daadwerkelijk dual channel ondersteunt. Dit kan je opzoeken in de handleiding van je moederbord. DC wordt automatisch geactiveerd als het mogelijk is. Het is dan aan te raden een module te nemen van dezelfde grootte, snelheid en timings. Het moet niet maar sommige chipsets zijn nogal kieskeurig.

In dat opzicht zou exact dezelfde module ideaal zijn maar ja, dat is niet altijd mogelijk en meestal werkt het met een andere ook wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de handleiding gevonden, als het goed is ondersteund hij dualchannel.
Ik heb 2 slot kan dat dan gewoon? heb namelijk op internet gelezen dat het vaak om en om werkt.
zelfde ....... (leeg).......zelfde maar dat gaat bij mijn dus niet op.
Ik heb alleen geen flauw idee waar ik een precies dezelfde module vind.

Verwijderd

Topicstarter
waar precies kan ik het in mijn bios vinden? Ik zie namelijk nergens staan dat m'n geheugen op ddr(2?)400 moet draaien....

of wordt deze functie pas geunlocked bij dc?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 19:27 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het zou zoiets in de aard moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: http://images.sudhian.com/review/sff/shuttle/zenst62k/Figure-34.jpg

Het kan er ook zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2006/08/17/24294.jpg In dit geval moet je bij "system memory multiplier" 2 selecteren.

Verder zal je het geheugen gewoon in de twee sloten moeten doen en dan zal DC werken (als je moederbord het inderdaad ondersteunt). Als exact dezelfde module niet lukt zou ik op zoek gaan naar een gelijkaardige. Sowieso zal de snelheid en de timings zich automatisch aanpassen aan de traagste module.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gekeken in mijn bios, onder de 'cmos setup' staat wel iets maar dat is licht blauw en dus kom ik er niet bij.. ( staat de fsb het aantal geheugen dat er nu inzit dus 1gb ) maar niets in de trand van wat je laat zien op de foto...:(

Edit: ben er net achter gekomen dat mijn moederbord geen dualchannel ondersteund :'( had ik eigenlijk al verwacht. Maar wat is in mijn geval het slimst 1gb van 533 Mhz of 2gb van 533Mhz? of vind je dat 2 gb beetje overkill is, dan zit er namelijk 3 gb in als ik opgrade met 2gb.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 16:33 ]

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

als ik het goed lees heb je maar 2 slots...

je zal dan nooit 3gb kunnen hebben, wél 2gb....

als ik van jou was zou ik een kit met 2 modules van 1gb kopen aangezien je anders met snel geheugen gaat zitten dat op trage snelheid moet werken (geheugenmodules passen zich altijd aan aan de traagste module aanwezig)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Topicstarter
bogy schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:42:
als ik het goed lees heb je maar 2 slots...

je zal dan nooit 3gb kunnen hebben, wél 2gb....

als ik van jou was zou ik een kit met 2 modules van 1gb kopen aangezien je anders met snel geheugen gaat zitten dat op trage snelheid moet werken (geheugenmodules passen zich altijd aan aan de traagste module aanwezig)
Ja, dacht ik dus ook al.
Maar als ik er nou gewoon nog een van 533 mhz bij koop? dan hebben ze allebei de zelfde snelheid.
IS PC2-6400 nou echt veel sneller dan wat er nu in zit ( PC2-4200 533mhz )??

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met PC6400 in single channel kan je geheugen net zoveel leveren als de FSB maximaal kan vragen. Ik kan je echter niet vertellen hoeveel prestatiewinst je dan hebt in het echte gebruik van je computer. Geheugenbenchmarks zullen natuurlijk hogere getalletjes geven maar dit vertaalt zich niet altijd in echte performance.

Maar dit doet er sowieso niet toe want als ik het me goed herinner, ondersteunt jouw chipset maar tot 667MHz. Sowieso heb je nog dat 533MHz reepje er inzitten.
Pagina: 1