Instellingen RAID controller

Pagina: 1
Acties:

• kevinvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 10:14

kevinvs

Iedereen: BEDANKT!

Topicstarter
Ik heb een Compaq ProLiant DL380 G2 gekregen, zonder HD’s. De HD’s die erin zaten liggen nog ergens anders, maar ik heb zelf nog wel een aantal SCSI schijven liggen.
Wat ik nu wil weten is of ik die schijven er gewoon in kan doen, en hierop een test omgeving kan gaan maken zonder dat ik het ‘oude’ schijven systeem verpest. Ik wil dus wel dat het mogelijk is om de oude schijven erin terug te plaatsen, met daarom de originele aangewezen RAID instellingen e.d..
Is dat mogelijk? De controller is een Compaq Smart Array 5i.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38
Wat ik van Raid weet is dat de instellingen etc daarvan op de schijven geschreven wordt, niet op de controller...

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Dat zou betekenen dat alle info dus op de schijven staat, en ik alles kan aansluiten zonder dat dat beschadigd wordt? Echter begin ik te twijfelen als ik het volgende in de OM FAQ lees;
Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn: deze kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. De datarecoverytooltjes R-Studio en UFS Explorer kunnen trouwens ook met broken RAID arrays werken. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ja, dat kan gewoon. De Volgende keer dat je de originele schijven er in hangt herkend ie die weer en kan je daarvan booten.

Dat stukje uit de FAQ zou ik me geen zorgen over maken. Dat is voor als je RAID array niet meer werkt doordat bijvoorbeeld de instellingen van de RAID array op de schijf kapot zijn geraakt, door deze instellingen nog een keer naar de schijf de schrijven (door opnieuw de array aan te maken) kan het zijn dat alles opeen wel weer werkt.

[ Voor 57% gewijzigd door fsfikke op 13-05-2007 17:39 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Oké, bedankt voor de reacties. Ik kan dus nu gewoon de schijven erin doen, op die schijven nieuwe volumes maken en Windows gaan installeren, zonder dat dit schade aan de andere brengt. Bedankt!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38
Klein vraagje van mijn kant over dit onderwerp, maakt het veel uit welke harde schijf je aan welke poort van de controller hangt of fixt de controller je bestaande array vanzelf dan?

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Cubefanatic schreef op zondag 13 mei 2007 @ 18:57:
Klein vraagje van mijn kant over dit onderwerp, maakt het veel uit welke harde schijf je aan welke poort van de controller hangt of fixt de controller je bestaande array vanzelf dan?
Als die vraag aan mij is gericht weet ik daar geen antwoord op...

Ik heb nog wel een andere vraag, ik heb de orginele HD's er weer ingedaan, en nu gaf 1 van de schijf (ID4) een probleem, hij moest volgens de controller gerebuild worden. Dus je kon bij het booten kiezen voor F1 voor Automatic Rebuild. F2 voor geen Automatic Rebuild. Ik heb dus optie 1 gekozen.
Windows start vervolgens gewoon op. Ik miss inderdaad wel een aantal mappen, komen die gewoon terug nadat de rebuild klaar is?!? :>

Ik dacht namelijk als 1 van de 3 Raid 5 schijven eruit klapt dat je nogsteeds alle data wel in Windows moet zien staan, of zie je dat pas terug na de rebuild?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:51
Cubefanatic schreef op zondag 13 mei 2007 @ 18:57:
Een Areca 1160 vindt het geen probleem, een LSI MegaRAID 300-8x vindt het niet leuk. Of die laatste alleen maar gaat lopen piepen maar het daarna wel gewoon bruikbaar is zou ik zo niet meer weten overigens, is al weer even geleden :)

Een degraded RAID5 zou wel gewoon alle data moeten hebben, het lijkt er op dat je die mappen kwijt bent?

Houdt goed in het achterhoofd dat RAID _GEEN_ backup is. Ik werd daar recent met de harde hand op gewezen: een 4TB array met een corrupt filesystem: :w data ;(

[ Voor 21% gewijzigd door Paul op 14-05-2007 08:41 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Opzich zie ik alle schijven wel staan in windows, maar op 1 schijf staat een map met homedirs erop, en die heeft maar zo'n 20 van de 30 mappen staan.. De rest van die mappen zijn weg, en ik kan het dus wel vergeten dat die mappen spontaan terugkomen als de rebuild klaar is??
Pagina: 1