Toon posts:

Mobo & DDR (Low/High Density) Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een paar weken geleden een 1gB DDR400-module voor mijn pc (zie specs beneden) gekocht. Bij aankomst gelijk in de pc gezet hopende 1024mB rijker te zijn :) . Helaas voor mij werd het ding niet herkend, want bij het opstarten bleef ik een constante korte piep krijgen. Heb toen google geraadpleegd waar die piepjes voor stonden; "Power error". Een ander 1gB module erin geprikt (geleend) en die deed het wel.

Ik heb dus bovenstaand verhaal gemaild naar de verkoper van die 1gB, en die kwam al snel met de vraag welk moederbord ik had, want hij wou zeker weten dat ik een fout had gemaakt :-/
Binnen 24uur had ik hem terug gemaild met de specs van mijn moederbord (zie specs beneden), waarop ik dit antwoord van hem kreeg:

Quote Email:
After researching your motherboard, I found that it is incompatible with high density (128x4) ram and requires low density (64x8) ram. The specs of both of these ram are the same?the difference is the chip configuration. If you?d like I can exchange the high density ram for low density for an additional $25 USD (with shipping and insurance included) or you can return the item for a refund less shipping/handling (as stated in my return policy). Please let me know how you?d like to continue.

Thanks.

Bovenstaand antwoord had ik natuurlijk al verwacht (ligt altijd aan de koper, volgens een verkoper)
, dus vandaar ik jullie opinie vraag. Lult die verkoper nou uit zijn nek en heb ik een DOA gekregen, of heeft hij gelijk en had ik beter moeten opletten?

Mocht het de laatste zijn; zou iemand mij dan kunnen vertellen hoe die verkoper kan bewijzen dat er idd Low Density DDR in dat moederbord moet?

Dank jullie wel :)

Specs Moederbord [Gigabyte GA-8IPE1000 rev: 1.0]:
Specifications
Chip SetSocket 478 for Intel® Pentium® 4 processor.
Front Side Bus 1. North Bridge : Intel® 865PE MCH
2. South Bridge : Intel® ICH5
3. Integrated Peripherals :
3a. Realtek ALC655 CODEC
Memory 1. Type: Dual Channel DDR 400 / 333 / 266 support
2. Max capacity: 4 GB (Please read FAQ for further information)
3. DIMM slots: 4

* Due to standard PC architecture, a certain amount of memory is reserved for system usage and therefore the actual memory size is less than the stated amount.
BIOS 1. 2M bit flash ROM, Award BIOS

[modbreak]Zie PMG beleid - geen ellenlange uitdraai geven met volstrekt onnodige informatie :o

Linux support, antivirusmeuk en meegeleverde drivers doen er hier *NIETS* toe. Plus dat je het op een na belangrijkste, welk type moederbord het is niet eens meldt |:(

Je had kunnen volstaan met:
$moederbordmerk+type, i865PE chipset.

Meer voegt niets toe. Graag alsnog merk+type mobo vermelden en de rest van die zooi wegeditten...[/modbreak]

Specs: DDR400
CONDITION: Brand New
Size: 1GB (1024MB)
Speed: PC3200 400Mhz DDR Memory (Backwards Compatible with PC2700 and PC2100)
CHIP CONFIGURATION: 128x64
CHIP DENSITY: 128x4 (High Density)
VOLTAGE: 2.5V
CAS LATENCY: 3
Unbuffered, Non ECC, Non Registered
184 Gold-Plated Pins, SPD Support

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 20:45 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Dr staat in de PMG FAQ sowieso wat nuttige dingen over RAM density etc, kijk vooral eens hier. Met behulp van de site van BalusC (en dan vooral hier :)) kan je vinden wat je moederbord ondersteunt.

Je kunt natuurlijk die hele rataplan gaan volgen, maar de volgende opmerking in de FAQ is zeker nuttig:
Er is maar één belangrijk regeltje: op Intel chipsets kun je géén unregistered geheugenreepjes met 16 chipjes met elk 4 datalijnen (#Mx4) gebruiken, omdat Intel zich strikt aan de JEDEC geheugenspecificatie houdt. Deze zogenaamde cheap-ass "VIA-only geheugen" werkt dus alleen samen met VIA/SiS/nVidia/etc chipsets en worden voor de helft gezien op Intel chipsets.
128x4 chips gaan dus niet werken en 64x8 of 32x16 is dus vereist voor een Intel chipset. Dus ja, de verkoper had gelijk :)

en ik eerst een kwartier aan het lezen voordat ik die opmerking zag :P :X

Logius | Somda | Twitter

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt even bij dat low/high density er geen drol mee te maken heeft :o

64Mx8 = 512Mbit
128Mx4 = 512Mbit
- dus exact zelfde density 8)7

Overigens voldoen chips met 4 datalijnen gewoonweg niet aan JEDEC spec, dus ik zou even goed kijken of hij het ook echt als 128Mx4 geadverteerd heeft (in welk geval het gewoon jouw fout is en hij terecht shipping & handling mag eisen aangezien hij geleverd heeft wat hij beloofde), of niet. Want zo niet kun je je op non-conformiteit beroepen, namelijk dat als je DDR koopt je daarmee impliciet JEDEC-compliant DDR bedoelt en als hij niet duidelijk aangeeft dat zijn DDR dat niet is, je niet geleverd hebt gekregen wat je redelijkerwijs had kunnen verwachten te krijgen.

Iig is de uitspraak over density lulkoek, het gaat over het aantal datalijnen.

Oslik blyat! Oslik!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

dion_b schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:27:
Komt even bij dat low/high density er geen drol mee te maken heeft :o

64Mx8 = 512Mbit
128Mx4 = 512Mbit
- dus exact zelfde density 8)7

Overigens voldoen chips met 4 datalijnen gewoonweg niet aan JEDEC spec, dus ik zou even goed kijken of hij het ook echt als 128Mx4 geadverteerd heeft (in welk geval het gewoon jouw fout is en hij terecht shipping & handling mag eisen aangezien hij geleverd heeft wat hij beloofde), of niet. Want zo niet kun je je op non-conformiteit beroepen, namelijk dat als je DDR koopt je daarmee impliciet JEDEC-compliant DDR bedoelt en als hij niet duidelijk aangeeft dat zijn DDR dat niet is, je niet geleverd hebt gekregen wat je redelijkerwijs had kunnen verwachten te krijgen.

Iig is de uitspraak over density lulkoek, het gaat over het aantal datalijnen.
Nja als je echt exact de woorden opvat is wat ie zegt lulkoek natuurlijk. Maar ik denk dat ie meer doelde op de configuratie van de datalijnen ;). In ieder geval is het voorstel om ze te ruilen voor meer kosten afhankelijk hoe hij de dingen adverteert zoals dion_b zegt. Alleen zul je dan wel krijgen: druk- en zetfouten voorbehouden :+ :X.

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Aan de hand van jullie replies in dit topic kan ik maar 1 conclusie trekken; ik zat fout.

Mijn dank voor jullie reacties :)

@dion_b: Ik kan mijn eerste post niet meer editten :'( , want anders had ik alsnog de type etc vermeld.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Whoops :o

hij is bij deze unlocked :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1