Yamaha presence speakeraansluitingen

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Het valt me op dat Yamaha-receivers tegenwoordig presence speakeraansluitingen hebben. Hierop zouden extra speakers die boven de frontspeakers hangen op moeten worden aangesloten. Maar waarvoor ze nou precies dienen en hoe het geluidsignaal voor die speakers word bepaald kan ik nergens terugvinden. Hier een quote uit een handleiding:
De zogenaamde ‘aanwezigheids’-luidsprekers geven een
aanvulling op de weergave via de voor-luidsprekers met extra
omgevingseffecten geproduceerd door CINEMA DSP (zie
bladzijde 64). Deze effecten bestaan onder meer uit geluiden die
de filmmakers een stukje verder achter het scherm willen plaatsen
voor een groter bioscoopeffect. Plaats deze luidsprekers voor in
de kamer, ongeveer 0,5 – 1 m buiten de voor-luidsprekers, iets
naar binnen gericht en ongeveer 1,8 m boven de vloer.
Heeft iemand ervaring met presence speakers?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
Het is niet iets van tegenwoordig, dit doen ze al zeker 10 jaar. Het is bedoeld om het geluidsveld wat groter te maken, zoals in een fatsoenlijke bioscoop. Waar ze daarbij geen rekening mee houden is dat je scherm dan ook moet meegroeien anders klopt je geluid qua plaatsing niet met het beeld. Dat is nu al een probleem bij de meesten waarbij de frontspeakers 2-3 meter naast het scherm is geplaatst. Al hangt het er natuurlijk ook vanaf in hoeverre een geluidsmix is aangepast voor de thuismarkt (qua dynamiek wordt het wel aangepast, maar plaatsing is een ander verhaal). In een bioscoop bevindt de linker speaker zich aan de linker kant achter het scherm. Laat je daar uit een geluid komen dan komt het nog steeds uit het scherm. Dat heb je in een thuis situatie niet, dan komt het buiten het scherm, of zelfs ver daarbuiten. En met deze cinema dsp trek je het juist nog veel verder weg.
Er gaat niks boven een groot scherm, een goed opgestelde 5.1 tot 7.1 opstelling en een degelijke akoestiek. De rest is bijzaak :)

Overigens heb ik geen ervaring met cinema dsp, wel met mixage voor bioscoop. Wellicht heeft het een heel ander effect dan ik voor ogen heb. Maar theoretisch gezien trekt het het geluidsbeeld eerder uit elkaar dan naar elkaar toe.

[ Voor 10% gewijzigd door ShittyOldMan op 12-05-2007 14:03 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 16:51
Mijn zwager heeft het wel, en ik niet. En het maakt toch aardig uit in geluidsbeeld. Ze zijn alleen werkzaam als de surround back kanaal niet gebruikt wordt (dacht ik).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.