Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een aantal vraagjes over Case-Build

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 23:28
Heey mensen, ik lees dit forum regelmatig..
En ook ikzelf loop al minstens een jaar rondt met een plan om m'n eigen case te bouwen...
Nou wil ik hier toch echt een keer meebeginnen, vooral ook omdat ik het gehele plan + details al zo goed als klaar heb... (in mn hoofd en op papier ;))

Alleen toch heb ik nog een aantal kleine vraagjes...

Ik ben van plan om ook mijn kast van mdf te maken, alleen de vraag is dan hoe doen jullie dan precies met de zijpanelen die openkunnen. Opzich zie je veel, uhm zeg maar klepjes. Dus met scharnieren zodat ie open kan. Alleen als je dat doet heo plaats je dan precies die scharnieren, want meestal heb je dna ruimte nodig aan de andere kant, omdat de dikte van het mdf er dan tussen moet, wil je hem 90 graden openkrijgen (het liefst nog meer)
Ikzelf dacht er misschien aan, om de zijkant eruit te kunnen schuiven, bijvoorbeeld door aan de onderkant en bovenkant, een zelfde soort iets te gebruiken als klik laminaat. Dus boven en onder een uitstekende streep hout in het midden, en op het zijpaneel zelf een lang gat zeg maar...
Alleen hoe kan je dat het beste maken enz.

Ik hoop dat jullie deze vragen een beetje snappen... Zoniet vraag gerust om opheldering!

En dan nog de 2e vraag over Windows.

Hoe doen jullie dat precies, de meeste "plakken" de window gewoon achter het gat in het hout.
Alleen is het niet mooier om de window juist in het hout te plakken. Dus zeg maar een rand van bijv 0,5cm van het hout naast het gat, weg te halen. Waarbij de diepte van het hout dat je weghaald overeenkomt met de dikte van de window. Dus dan heb je zeg maar een "plakrand"
Of is dit erg onmogelijk om te maken...

Ik hoop dat ook deze vraag een beetje duidelijk gesteld is...

Graag hoor ik wat van jullie, want ik wil echt ook een keer een case maken, alleen helaas heb ik niet het ultieme budget, dus kom aub niet met dingen als, maak hem van aluminium enz.
Nieuwe ideeen zijn uiteraard wel erg welkom!!!!

Alvast bedankt!!

Gr. Erik

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 19:50
Ik zeg: koop een bovenfrees en bestudeer de handleiding daarvan en daarna zijn je meeste antwoorden beantwoord ;)

• luckybasterd
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 10:29
Volgens mij snap ik wat je bedoelt met die zijpanelen...
Gewoon op de plek van het scharnier een stukje van het MDF(met zo'n mooie bovenfrees) afhalen zodat het scharnier erin valt. Hetzelfde idee als jij bij je window wil gaan gebruiken.

Ik weet alleen niet of hoe dik je scharnier is en of je bovenfrees wel zo'n klein laagje eraf kan halen 8-)

• ErikB
Hmmz tja die bovenfrees, ik heb ff gekeken maar zitten dik boven d e100 euro (A) hehe, enne om dat nou over te hebben voor een stuk gereedschap? Kan ik dat niet beter in de kast steken, en dan vervolgens iets anders met die windows e.d. doen??

Gr

• ErikB
luckybasterd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:10:
Volgens mij snap ik wat je bedoelt met die zijpanelen...
Gewoon op de plek van het scharnier een stukje van het MDF(met zo'n mooie bovenfrees) afhalen zodat het scharnier erin valt. Hetzelfde idee als jij bij je window wil gaan gebruiken.

Ik weet alleen niet of hoe dik je scharnier is en of je bovenfrees wel zo'n klein laagje eraf kan halen 8-)
Hmm ik denk dat ik net iets anders bedoelde ;)
IK bedoelde namelijk als je iets met een scharnier openmaakt.
Zie het even heeel simpel voor je, een plaat met een scharnier, als je de plaat naar je toetrekt, heeft hij aan de kant waar de scharnier zit, ruimte nodig, ter grootte vna dedikte van de plaat...
Maar als je dat toepast op zon kast, dan moet je daar dus ruimte openlaten, en sluit de kast niet meer mooi aan.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Daar heb je gelijk in. Hoewel het niet per se hoeft. Een schuifsysteem is makkelijk te maken. Wat ook kan zijn gewoon schroefjes ;) Of inbusjes oid. En wat jij bedoelt met het window kan gewoon idd. maar je hebt wel een bovenfrees nodig. Desnoods haal je er 1 van de Aldi oid. Werkt perfect! En anders toch kijken of je hem van iemand mag lenen oid. Is eingelijk wel nodig voor je plannen.

• ErikB
Ok prima :)

Bovenfrees dus, ik herinner mij iets van een oom (A) dus maybe heeft hij hem wel :)
En een shuif systeem is ook handig :)
(heb ik ook een bovenfrees voor nodig maar ach die leen ik dan wel ergens, maar de goedkoopste zit toch ook nog ergens op de 100 euro ofniet??)

"EDIT:
Ik bedacht me net, met zo'n bovenfrees, kan je toch alleen maar dingen weghalen?? Want als ik zeg maar een soort klik-laminaat na wil maken, dan moet ik iets weghalen, maar ook iets weghalen naar binnen toe zeg maar, dus niet de randen weghalen, maar het midden...Kan dat ook of heb ik dan weer iets anders nodig????"

Bedankt!

P.S. Wat ik graag wil is zeg maar een X aan de bovenkant, en rondom de X plexiglas enz.
Maakt ook niet uit.
Maar in de X wil ik 8 groene ledjes doen, en in het midden 1 rode.
Die ledjes moeten dan weer aangesloten worden op mn moederbord, zodat geel voor status, en rood voor hdd activiteit.. Alleen hoeveel volt zijn de standaard ledjes?
En ik heb een optocoupler nodig voor de 8 andere? Dus 1tje als ingang en dan de uitgang kan ik 8 in serie op schakelen?
En waar kan ik die ledjes het beste halen, want bij bijv. freezinghardware hebben ze weer geen gele... En waar moet ik opletten? Uiteraard het voltage, maar ook de amperes ofniet?

Alvast Bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door ErikB op 12-05-2007 14:40 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Met een bovenfrees kun je gewoon gleufjes maken dus een schuifsysteem is geen probleem. Volgens mij is een bovenfrees helemaal niet zo duur toch? Weet ik ook niet zo uit m'n hoofd.

Over de LED's: Ik heb 4 blauwe 1.5 volt led's op mijn HD activiteit dus dat lukt al. Maar ik denk dat 8 teveel wordt. Van octopoulers enz. heb ik geen kaas gegeten maar daarvoor kun je beter bij de onderburen zijn (elektronica). LED's gewoon halen bij een zaakje in het centrum oid. Is te duur om voor 9 ledjes online te bestellen. Anders bij samenkopen.net of ledsee.com oid.

Het voltage is belangrijk maar als je ze in serie wordt bouwt dit op dus dat lijkt me niet de bedoeling. Amperage hoef je je niet heel veel zorgen over te maken. Die krengen verbruiken bijna niks.

• ErikB
Ok dankje,
Het is dus iig wel mogelijk... dat scheelt al ;)
T.z.t vraag ik dat dan wel even bij de onderburen ;)

Maar nog 1 vraag, deze is maybe een beetje dom maarja...
Je heb intake en outtake fans... Alleen als je die online ergnes voor gaat kijken, dan zie je nooit staan of het intake of outtake zijn... 99% is volgens mij gewoon intake... maar je kan een fan dan tog niet zo maar ff omdraaien en aan de achterkant plaatsen. (nahja dan draai je hem dus niet om, maar dan zit de achterkant van de fan aan de voorkant van de achterkant zeg maar..) dat ziet er toch niet uit??

Gr

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Erm, een fan zuigt aan een kant, en blaast aan de andere. Jij bent degene die bepaalt of hij lucht uit je kast 'blaast' of lucht erin 'blaast' (waar blaast = zuigt) door de fan te draaien....

lol :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Teq_ op 12-05-2007 16:53 ]

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:56

Bravo

Second Best

Er is geen verschil tussen intake en outtake fans. Het verschil is de richting waarheen ze blazen als je ze hebt geplaatst. De kast in (intake) of de kast uit (outtake).
Dat een aantal fans niet mooi zijn als je ze als outtake gebruikt (je ziet het frame van de ophanging dat normaal gesproken richting de kast zit) klopt.

[ Voor 0% gewijzigd door Bravo op 12-05-2007 16:53 . Reden: spuit11 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Verwijderd

Dat doen de meeste wel ! gewoon de fan andersom derop zetten, ik geloof zelfs dat ze die niet maken voor een pc waar het rotortje (dat draait) anders om staat , correct my if i am wrong ;)

Als je 1 ledje aan je mobo hangt zal die feller branden dan als je er 8 aan hangt ! als je ze allemaal in serie set !

• ErikB
Ok dus er is dus geen verschil...
Maar vele fans hebben ledjes, die de rotorblaadjes dan verlichten..
Maar van de achterkant zien die dingen er een stuk minder uit dan van de voorkant...
Dit is dus altijd zo???

En welke fans kopen de meeste modders?

Gr

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dat heb ik nog nooit gezien eerlijk gezegd! De meeste fans zijn van een UV-materiaal dat oplicht door UV-led's in de hoeken. Dat is zo fel dat de hele fan gelijkmatig oplicht.

Welke het meest gebruikt worden: Dat bestaat niet :P Iedereen heeft andere eisen. Ik wil zelf altijd dat ze stil zijn. Coolermaster Silent's zijn daar erg goed voor (beste die ik tot nu toe heb gehad met een led). Andere bekende fans zijn die van AC ryan welke er in een hoop kleurtjes zijn, een hoop lucht verplaatsen maar niet stil zijn.

Het hangt van jou af dus.

• ErikB
Uhmz ja dat bedoelde ik ongeveer ;)

Maar wel handig dat je het even zegt!!
Want ik wilde maybe die van ACRyan bestellen enz.
Maar ik kan dus beter coolermaster nemen :)

Thanks!!

Gr

Verwijderd

ik ben vandaag toevallig begonnen met het bouwen van mijn eigen case uit mdf het zal hier nog @cm gepost worden

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1162550/11//cip%2Cstealth
hier zie je een goed voorbeeld van de scharniertjes en het zijpaneel vind ik :)
een decoupeerzaag en een boormachine heb je toch echt wel nodig en een kolomboormachine is heel handig (heb ik ook, een kleintje) :9

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1216232///eigen%2Ccase
klik

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2007 23:15 ]

• ErikB
Decoupeerzaag heb ik ;) Boor ook :) Alleen moet nog ff van die ronde zaag dingen halen...
Maar jij werkt zonder bovenfrees??

Bedankt!

• ErikB
Hmmz nou nog 1 persoonlijke vraag ;)
(sorry voor de soms beetje onzinnige vragen... maar ik wil gewoon graag dat de kast er straks mooi uitziet (A) en dat het haalbaar is :) )

Ik wil graag 2 intake fans (voorkant) en 2 outtake fans (achterkant) Bijv. voor 80mm en achter 120mm,
De kast zelf wil ik zwart schilderen, en van binnen 2 blauwe neon buizen...
Maar omdat rood zo mooi is bij zwart, wil ik eigenlijk die coolermast fans (dus in en outtake) rood hebben... Maar nou zag ik een plaatje op hun site, hoe dat de kast verlicht.. En ik ben dus bang dat het rood flink door het blauw gaat lopen, en dan het er als een zooitje uitziet...
Dus misschien is het dan beter om geen led fans te kopen, of dus blauwe ledfans. Of gewoon een normale fan, alleen dan in de kleur rood... Zijn daar een aantal goede van te vinden of niet??

• TEAMIKKE
  • Niet online
Die coolermaster's zijn er toch ook gewoon in het rood? Ja dus: klik

• ErikB
TEAMIKKE schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:33:
Die coolermaster's zijn er toch ook gewoon in het rood? Ja dus: klik
Uhm ja dat zeg ik dus... Alleen je kan dus zien dat ze de hele kast verlichten en dat is dus niet geheel de bedoeling (zie mijn verhaal)

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ohw idd. Niet goed gelezen, Als je stille fans wilt zonder led's die er ook nog rood uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/noctua_fan_nfr8.jpg

Noctua's. Vind het persoonlijk wel een mooie kleur maar als je het nog roder wilt:

Afbeeldingslocatie: http://www.rm-computertechnik.de/Shop/picturesbig/Xilence-Gehaeuseluefter.jpg

Xilence's. Verder geen ervaring mee maar Godric heeft ze in zijn case hangen. Valt genoeg te vinden iig.

• ErikB
Die Xilence's zien er goed uit :)

Bedankt in ieder geval, ik had wel bij salland enz. gekeken, maar daar hadden ze ze amper in kleur zeg maar, of het waren echt hele slechte...

Verwijderd

Ikismij schreef op zondag 13 mei 2007 @ 12:07:
Decoupeerzaag heb ik ;) Boor ook :) Alleen moet nog ff van die ronde zaag dingen halen...
Maar jij werkt zonder bovenfrees??

Bedankt!
ja, ik werk zonder bovenfrees en een fanhole kan je wel maken met een decoupeerzaag (vandaag gedaan) :) en wat schuurwerk achteraf kan ook geen kwaad. Die ronde zaag dingen heten: gatenzagen/klokboren. Alleen zijn ze meestal niet precies in de juiste mm |:( en ze zijn meestal verrekte duur ;)

je kan het natuurlijk ook figuurzagen maar bij mij gaat dat altijd scheef dus: ik zou de decoupeerzaag pakke :)

• ErikB
En de decoupeerzaag zie ik dus niet echt zitten ;)
Ik kijk wel ff voor die gatenzaag ding :P Maar een klokboor heet als het goed is gewoon de boor zelf ;) En die hebben we al ;)

Maar hoe wil jij dan de windows en de deurtjes doen?

En post je nog je work log ofniet?
Stuur mij anders de foto's maar op ;):P
Kunnen we elkaar een beetje helpen hehe :P
(lees jij mij ;) )

Gr

Verwijderd

Ikismij schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:26:
En de decoupeerzaag zie ik dus niet echt zitten ;)
Ik kijk wel ff voor die gatenzaag ding :P Maar een klokboor heet als het goed is gewoon de boor zelf ;) En die hebben we al ;)

En post je nog je work log ofniet?
Stuur mij anders de foto's maar op ;):P
Kunnen we elkaar een beetje helpen hehe :P
(lees jij mij ;) )

Gr
Afbeeldingslocatie: http://i197.photobucket.com/albums/aa102/robjuhpower/casemod%20de%20BIGtower/IMG_0834.jpg
zo een plaatje van de fan-holes die ik heb gemaakt (ik moet ze nog eens goed bijschuren) maar ik vind ze wel geslaagd :)

Afbeeldingslocatie: http://i197.photobucket.com/albums/aa102/robjuhpower/casemod%20de%20BIGtower/IMG_0836.jpg
even de achterkant in de rest van de kast gezet en sowieso alles nog eens bijschuren ;)
Maar hoe wil jij dan de windows en de deurtjes doen?
het window ga ik gewoon met de decoupeerzaag uitzagen (ook de bochten) het deurtje waar het window in zit wou ik eerst met een pianoscharnier doen maar ik vindt die dingen nogal gammel, dus ik heb gewone scharniertjes gekocht en dan zet ik het zijpaneel daarmee vast en met van die deur-dicht-hou "klik" magneetjes die ik heb zet ik aan de binnenkant vast en dan kan je zo makkelijk je deurtje open doen :)

ps: ik ga binnenkort een cip topicje aanvragen en hopelijk kunnen jullie dit dan verder volgen 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 14:34 ]

• ErikB
Maar hoe zaag jij ooit zo rond met een Decoupeerzaag :O

Maar wat ik met die window bedoelde, heo zet jij die vast?
Gewoon erachter, zodat je nog wel de dikte van het hout ziet zeg maar?
Of hoe ben jij dat van plan?

P.S. Hoe dik is jouw MDF?

Enne de fans zien er goed uit!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Je zaagt nergens mooi mee rond, niet met een decoupeerzaag en niet met een figuurzaag. Je moet gewoon altijd vijlen als je het netjes wilt hebben. Ik ben nu bezig met een paar fanholes in alu en plexi, en daar zitten al aardig wat uurtjes vijlwerk in ;)

Casemod: Cubeleon

• ErikB
Maar met zo'n ronde zaag ding (ik weet nog steeds niet precies hoe hij heet ;) ) in een klopboor, zou het toch aardig moeten lukken ofniet?

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
brinkdinges schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:41:
Je zaagt nergens mooi mee rond, niet met een decoupeerzaag en niet met een figuurzaag. Je moet gewoon altijd vijlen als je het netjes wilt hebben. Ik ben nu bezig met een paar fanholes in alu en plexi, en daar zitten al aardig wat uurtjes vijlwerk in ;)
:D Ik heb niet hoeven vijlen hoor, klein beetje schuren was voldoende. Vaste hand heeft me gelukkig flink wat uurtjes gescheeld!
Ikismij schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 14:39:
Maar met zo'n ronde zaag ding (ik weet nog steeds niet precies hoe hij heet ;) ) in een klopboor, zou het toch aardig moeten lukken ofniet?
Je bedoelt een gatenzaag, het probleem is om de juiste maat te vinden en de prijs daarvan. Pak gewoon een stukje resthout, een passer en je decoupeerzaag en probeer het eens. Binnen de lijnen blijven (niet er op, beter later vijlen/schuren dan een te groot gat) en rustig zagen. Ik vind zelf het het makkelijkste om de plank te draaien, andere draaien liever de zaag.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Verwijderd

Ikismij schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:32:
Maar hoe zaag jij ooit zo rond met een Decoupeerzaag :O
Gewoon :) het lijntje volgen en kijken of je zaagje nog wel op het lijntje zit :*)
(het is ook de 1e keer dat ik met een decoupeerzaag en mdf aan de slag ben gegaan dus gewoon probere :D )
Maar wat ik met die window bedoelde, heo zet jij die vast?
Gewoon erachter, zodat je nog wel de dikte van het hout ziet zeg maar?
Of hoe ben jij dat van plan?

P.S. Hoe dik is jouw MDF?

Enne de fans zien er goed uit!
ik ben van plan gewoon het window "in" de kast te plaatsen dat je dus idd nog de dikte van het hout ziet :P

ps: mijn MDF dikte is 12mm 8mm vindt ik te dun en 18mm weer te dik dus 12mm heb ik genomen.
Pagina: 1