Toon posts:

Veranderen uiterlijk pijl dropdown menu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb (alleen werkend voor IE) een verandering van uiterlijk doorgevoerd voor de scrollbar. Dit werkt prima.
Ik heb echter binnen één van de pagina's van de website een formulier verwerkt, met daarin een dropdown-menu. Mijn 'probleem' is nu dat het uiterlijk van de pijl van het dropdownmenu nu niet overeen komt met het uiterlijk van de pijlen in de scrollbar en dit geen uniform geheel vormt.

Mijn vraag: is het mogelijk om het uiterlijk van de pijl van het dropdown-menu aan te passen (in IE)?
Dit probleem speelt niet voor andere browsers, aangezien de <style> aanpassing alleen werkt voor IE en dus zowel de scrollbar als de pijl van het dropdown-menu in niet-IE browsers het standaard uiterlijk hebben en dus uniform zijn.

Alvast bedankt,
Erwin B.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 13:11
Nee, het is onmogelijk het <select>-object te stijlen, behalve van wat kleurtjes en het lettertype.
Indien het een must is zou je met DHTML aan de slag kunnen gaan om een eigen pulldown-achtig iets te maken.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 15:56

killercow

eth0

waarom zou je dit ooit willen doen?

Een website moet functioneel zijn, de gebruiker moet je select box dus kunnen herkennen, of ben je een online poster aan het maken en boeit het niet dat je gebruiker de dropdown box niet herkend omdat je eigenlijk alleen een plaatje wilt laten zien wat er mooi uit ziet?

openkat.nl al gezien?

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 13:14
uberhaubt het aanpassen van scrollbars heeft helemaal niets te maken met webdesign. Overdadige websites staat op nummer 12 van ergenissen op websites (onderzoek van hostway.com). Het aanpassen van scrollbars valt hier zeker onder :/

Verwijderd

Topicstarter
Vind dit nogal kort door de bocht Killercow...
Door het veranderen van de kleuren van het pijltje van een dropdown box blijft het zaakje echt wel herkenbaar hoor!

Ben het overigens helemaal met je eens dat een website functioneel moet zijn, maar dit wil niet zeggen dat een website er niet goed mag uitzien...

Verwijderd

Topicstarter
"Overdadige websites staat op nummer 12 van ergenissen op websites (onderzoek van hostway.com)"

Ben het ook hier helemaal met je eens SoaDmaggot, maar ben van mening dat het aanpassen van de kleuren van de scrollbar aan de gehanteerde kleuren binnen de website zelf in sommige gevallen het totaalbeeld net rustiger maakt, in plaats van 'overdadig'.
Dit is vooral het geval wanneer binnen de site rustige, neutrale kleuren worden gehanteerd.

Daarnaast is het denk ik ook een geval van 'smaken verschillen'. Wanneer een klant dit wil en mooi vindt, ben ik niet degene die dit tegenhoudt...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

beelener, als jij als laatste reageert is het handiger om de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop te gebruiken om iets toe te voegen aan je reactie :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:49:
beelener, als jij als laatste reageert is het handiger om de [afbeelding] knop te gebruiken om iets toe te voegen aan je reactie :)
Excuses...moet mijn weg nog even vinden binnen het forumverhaal!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 15:56

killercow

eth0

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:27:
Wanneer een klant dit wil en mooi vindt, ben ik niet degene die dit tegenhoudt...
Ik denk dat in 99% van de gevallen het de designer is die deze mogelijkheden aandraagt, en mogelijk maakt.

Het is de baan vna de ontwerper om de site netjes te houden, en om de de site "een site" te houden.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Oké.... point is made.
Het is nu duidelijk dat de meningen over het al dan niet toepassen van deze aanpassing verdeeld zijn, maar uiteindelijk ging het mij om de vraag of het technisch mogelijk was.

Enige die tot nu toe daar alleen maar een antwoord voor geleverd heeft is frickY...

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
AFAIK is het niet mogelijk, ik heb het in elk geval nooit kunnen vinden. Zo heeft de standaard dropdownbox nog wel meer vervelende eigenschappen. Het idee van frickY is dus het beste om mee aan de slag te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee waar ik een goede resource op het internet kan vinden omtrent dit DHTML-verhaal?

• Bzam
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10-2023

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:27:
Daarnaast is het denk ik ook een geval van 'smaken verschillen'. Wanneer een klant dit wil en mooi vindt, ben ik niet degene die dit tegenhoudt...
Niet helemaal mee eens. Dat bepaalde goed gekozen kleuren best kunnen, en een rustig beeld kan geven, verminderd het de herkenbaarheid; al is het niet veel. Maar dat kan nog, ik vind echter niet dat je "het maar moet doen, omdat de klant dit wil en mooi vindt". Het is de taak van de webdesigner om de klant te sturen, als hij een scrollbar in kleur wil "omdat het mooi is", is dat niet genoeg reden. Maar misschien ben ik daarin te 'streng'. ;)

Leesvoer
Scrolling and Scrollbars
Don’t customise the look and feel of form fields

Zoals iedergeval wel duidelijk zal zijn, is het standaard niet mogelijk om de vorm/kleur van je <select> aan te passen. Een test met wat er mogelijk is kwa styling van <select>.

Helaas kan ik het artikel even niet meer vinden, maar met javascript is het goed mogelijk om een eigen <select> te maken met je eigen look&feel.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Topicstarter
Bzam: bedankt voor de prima link!

OkkE: ik vind je inderdaad erg 'streng' ;)
We hoeven het natuurlijk niet altijd met elkaar eens te zijn... In ieder geval bedankt voor je positieve input en het leesvoer!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

killercow schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:15:
waarom zou je dit ooit willen doen?

Een website moet functioneel zijn, de gebruiker moet je select box dus kunnen herkennen, of ben je een online poster aan het maken en boeit het niet dat je gebruiker de dropdown box niet herkend omdat je eigenlijk alleen een plaatje wilt laten zien wat er mooi uit ziet?
^^ Met dom :)

Blijf alsjeblieft van knoppen en dergelijke af en laat ze gewoon eruitzien zoals ze zijn. Als ik iets haat dan is het wel een Theme van een OS die alle knopjes omtovert in zijn eigen vorm en kleur op een site :/

En als de eigenaar van de site het dan ook nog eens forceert is het helemaal feest :X

Ook dingen als sites die denken te weten wat goed voor mij is en dan sommige gedeeltes van mijn browser wegslopen is echt TE irritant ... gelukkig kan je dit in FireFox nog een beetje tegenhouden !!

Hou het lekker simpel zou ik zeggen !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:54:
[...]

Excuses...moet mijn weg nog even vinden binnen het forumverhaal!
Kijk dan ook eens naar: De werking van de forumsoftware in het kort

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1