Voeding voor 11 (molex) apparaten.

Pagina: 1
Acties:

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een dvd-duplicator met 9 branders & 1 hd.
Ik heb hiervoor de VACT Athena (zie hier) gekocht. Nu heb ik vandaag de Silverstone Olympia OP650 (650watt) voeding in huis gekregen. Wat blijkt integenstelling tot wat op internet vermeldt wordt zitten er niet 12 maar 6 molex-stekkers aan. Te weinig dus. Aangezien voedingen met zoveel molexxen moeilijk te vinden zijn (en erg duur) is mijn vraag: Kan ik de molexxen van de silverstone splitsen zonder dat de voeding mij in de steek laat? Het is natuurlijk een hele belasting voor deze voeding.
Is 650watt wel genoeg? Of misschien veel te veel?

Ik start de duplicator d.m.v. de aan/uit-knop achterop de voeding.
Ik heb de groene en zwarte pin met elkaar verbonden. Is het wel verstandig om op deze manier een voeding te starten? Ben benieuwd naar jullie reacties.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoeveel verbuiken die DVD dingen op 12 volt, hoeveel verbuikt het DVD dupliceer ding op 12 volt en hoeveel op 5 volt, en wat kan je voeding leveren op 12 en 5 volt?

Simpel rekensommetje ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Normaal gesproken start een PSU ook doordat die draden kortsluiten. Dus daar is niks mis mee. Het is alleen niet goed om hem onbelast aan te hebben.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 15:33
Kijk even wat het verbruik is en je kunt ruwweg schatten hoeveel ampere je verbruikt per lijnen dan weet je of het kan. Als je op safe wilt spelen kun je ook een 2e voeding erbij stoppen en daarvan de molexen gebruiken.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:11

Sebazzz

3dp

Arno E schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:16:
Kijk even wat het verbruik is en je kunt ruwweg schatten hoeveel ampere je verbruikt per lijnen dan weet je of het kan. Als je op safe wilt spelen kun je ook een 2e voeding erbij stoppen en daarvan de molexen gebruiken.
Dat denk ik niet, want dan moet je ook twee moederborden hebben. Een voeding gaat pas naar alle lijnen stroom leveren op het moment dat het een signaal van het moederbord heeft gekregen (dat gebeurt nadat de voeding een PWR OK signaal heeft gegeven om aan te geven dat alle lijnen stabiel zijn, eveneens reden tot langzame power-up van een pc bij brakke voedingen).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
The Triad schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:19:
[...]

Dat denk ik niet, want dan moet je ook twee moederborden hebben. Een voeding gaat pas naar alle lijnen stroom leveren op het moment dat het een signaal van het moederbord heeft gekregen (dat gebeurt nadat de voeding een PWR OK signaal heeft gegeven om aan te geven dat alle lijnen stabiel zijn, eveneens reden tot langzame power-up van een pc bij brakke voedingen).
Er is hier geen sprake van een moederbord, de zwarte en groene draad worden doorverbonden om de voeding te starten, dit kan ook in een PC om een 2e voeding aan te sluiten.

Invoegen doe je zo!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

The Triad schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:19:Dat denk ik niet, want dan moet je ook twee moederborden hebben. Een voeding gaat pas naar alle lijnen stroom leveren op het moment dat het een signaal van het moederbord heeft gekregen (dat gebeurt nadat de voeding een PWR OK signaal heeft gegeven om aan te geven dat alle lijnen stabiel zijn, eveneens reden tot langzame power-up van een pc bij brakke voedingen).
1 Moederbord is genoeg : Bij mij Cooler Master Stacker STC-T01 zit een koppelstukje waarmee je een 2de voeding tegelijk met de 1ste kan laten opstarten :)

En ik denk dat ik het binnenkort nog nodig ga hebben ook :$ :X :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Denk dat de enermax Liberty genoeg connectoren heeft. Hoe kom je trouwens aan 11 molexen als je 9 drives + 1hd hebt?

• Ernie
  • Laatst online: 10-02 15:33
The Triad schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:19:
[...]

Nee hoor, een voeding start op doordat er 2 draden verbonden worden. Meestal de groene en de zwarte (nummer 14 en 15 dacht ik, staat op je voeding). Er zijn ook gewoon koppelstukjes te krijgen waarmee je een 2e voeding op kunt laten starten. Hoe dat precies zit met langzaam opstarten weet ik niet, ik denk dat zoiets gebeurd doordat het moederbord het gewoon niet doet als er lage spanningen geleverd worden. Volgens mij zijn de spanningen bij brakke voedingen in het begin namelijk wat lager, daar weet ik echter het fijne niet van. Wat ik wel weet is dat je in theorie oneindig veel voedingen kunt aansluiten op een pc.

Ik kan eventjes niet de kabel vinden waarmee je 2 voedingen aan kunt sluiten op 1 mobo. Hier is wel een stekketje waaraan je kunt zien dat je een voeding ook zonder moederbord kunt opstarten.
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=1412&c=66

[ Voor 10% gewijzigd door Ernie op 10-05-2007 17:01 ]

• Berendsen
Bedankt voor de snelle reacties.
Helaas staat op de dvd-branders (NEC AD7170A) geen ampere vermeldt.
En ik heb echt geen idee wat een dvd-brander vraagt.
De DVD-duplicator zelf heeft 3,5 watt verbruik.
En een hd bij 12volt op 6 watt en 5 volt op 3 watt.
Ik gok daarom dat ik een veel te zware voeding heb. (en te duur, 150 euro)
Wat ik mij afvroeg. Als er 3 molexxen aan een kabel zitten en je gaat dat verdubbelen naar 6,
trekt de voeding dat wel over een kabel? Krijgt de laatste brander aan de kabel niet minder stroom?
Dus mocht iemand weten hoeveel ampere een dvd-brander vraagt dan hoor ik het graag.
Kan het op internet nergens vinden.

Ik kom trouwens op 11 molexxen omdat de DVD-duplicator ook via een molex stroom krijgt. :)

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:16
Als ik op de site van poineer kijk dan staat daar bij de dvd-branders wel een verbruik genoemt.
De DVR-110D verbruikt 1.2A op de 5V lijn en 0.8A op de 12V lijn (dit is het gemiddelde tijdens het 16x dvd branden) en komt neer op een wattage van 15.6

De DVR-108 verbruikt 1.2A op de 5v lijn en 1.4A op de 12V lijn (wederom het gemiddelde) en dit komt neer op een wattage van 22.6.

10 Dvd branders zouden dus ~250 watt verbruiken en dat moet voor jouw voeding geen enkel probleem vormen voor zover ik kan zien.

Voor het gemak nog even de links:
http://www.pioneer.nl/nl/...chive/DVR-110D/index.html
http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/DVR-108/index.html

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Verwijderd

Berendsen schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 19:38:
Als er 3 molexxen aan een kabel zitten en je gaat dat verdubbelen naar 6,
trekt de voeding dat wel over een kabel? Krijgt de laatste brander aan de kabel niet minder stroom?
De laatste brander zal een iets kleinere spanning krijgen (je hebt nl altijd spanningsverlies over een draad), maar dat zal echt te verwaarlozen zijn. Je branders zullen dus perfect werken.

Als je je afvraagt of de kabels sterk genoeg zijn om die stroom te verdragen, dan moet je je niet al te veel zorgen maken. Ik heb hier al bijna een half jaar 8 harde schijven aan 1 molex hangen (3 splitters erop zodat ik 4 molexen heb, en daar nog eens 4 molex => 2x sata connectors) zonder dat het problemen oplevert. Als jij je 9 branders verdeelt over 2 kabeltjes, dan moeten die het ook kunnen verwerken (aangezien brander meer trekt dan HD zal het ongeveer gelijk uitkomen als je 4 branders of 8 HD's eraan hangt.)

Jouw voeding is idd véél te zwaar, met een 300w amerk zou je ook toegekomen hebben.

• Berendsen
Mooi dat is dan duidelijk.
Dan zal ik morgen de voeding terugsturen en een voeding kopen die minder zwaar is.
Scheelt ook weer in de stroomkosten. :)

• R-O-Y
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:34:
Denk dat de enermax Liberty genoeg connectoren heeft. Hoe kom je trouwens aan 11 molexen als je 9 drives + 1hd hebt?
Enermax liberty kan dit makkelijk. Je hebt kabels met 3 molex stekkers eraan. Er kunnen in totaal 6 kabels aan. Dan kan je 18 apparaten aansluiten. De voeding is 75 euro en de stekkers zijn 4 euro. Best prijzen maar wel echt kwaliteitspul :)

Maar splitten kan ook gewoon. Of je dat nou zelf doet of dat het in de voeding gebeurd maakt ook niet uit. Veel voedingen hebben toch maar 2 12V rails.

http://www.azerty.nl/prod...tail/52/4742/liberty.html
http://www.azerty.nl/prod...tail/261/7926/emc002.html

[ Voor 13% gewijzigd door R-O-Y op 10-05-2007 23:57 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Pagina: 1