FerdiV schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:18:
Mmm misschien een simpele vraag: Is het mogelijk om op een of andere manier Windows programma's op een Mac te installeren? Ik ben aan het overwegen een Mac te kopen maar ik heb een aantal programma's nodig die volgens mij niet op een mac kunnen worden geinstalleerd, zoals Autodesk Inventor en BitComet.
Trouwens, ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar helaas) dat het mogelijk is om 2 OS te hebben, dus bijvoorbeeld Mac OS en Windows. Hoe is dit mogelijk? Kan ik dat bij de koop al krijgen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Dit kun je bij de koop niet krijgen, je Mac zou dan namelijk een klap duurder uitvallen door de Windows Licentie die er bij gestopt moet worden, en iets zegt me dat ze dit bij Apple ook liever niet hebben

.
Je hebt meerdere opties, Bootcamp, Parallels, en Crossover. Voor de eerste twee heb je een Windows Licentie nodig, voor de laatste niet.
Bootcamp maakt een dual boot van je systeem, je krijgt dan bij het opstarten de optie of je Windows of OSX op wilt starten. Parallels emuleert Windows vanuit OSX, Windows word dan dus een 'programma' dat je vanuit OSX opstart.
Crossover heeft zoals ik al zei geen Windows licentie nodig, maar werkt ook een stuk minder soepel. Ik zou je aan willen raden om gewoon met OSX te werken, en alle programma's waar je geen alternatief voor kunt vinden via Parallels te gebruiken. Wanneer je dan merkt dat OSX niet went (ik kan het me niet voorstellen) of dat je Windows toch nog frequent wilt gebruiken kun je door middel van Bootcamp "echt" Windows draaien, zonder dat je eerst OSX op hoeft te starten.
Succes!
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)