[HTPC]1080p gamen op een 8x00GTS snelhijds/geluids probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Het leven van een HTPC bouwer gaat niet over rozen :'(

Moet een nieuwe video kaart kopen mijn huidige pasief 7600GT heeft geen ondersteuning voor HDCP en kan hem daarom niet via DVI-D aansluiten op mijn nieuwe samsung 40" 1080p scherm alleen maar via de oude VGA.
(TV ondersteund alleen HDMI met HDPC lang leve de entertainment industrie)

Nu moet ik kiezen tussen een pasiefe 8600GTS of een 8800GTS 320

8600GTS
+ pasief
+ volledige dedecated hardware H264 onderteuning (+/-20% CPU belasting)
+ prijs
- kan niet game op 1080p
- geen ruisonderdrukingen & sharpening bij HD content

8800GTS
+ game op 1080p
+ ruisonderdrukingen & sharpening bij HD content
+/- gedeeltelijke hardware H264 onderteuning (+/-80% CPU belasting C2D 6600)
- duure grap (moet mobo/CPU/mem ook upgraden, nu AMD S939 4600 X2)
- geluid (geen vriend van een HTPC)
- zou waarschijnlijk waterkoeling moeten gebruiken om het geheel stil genoeg te krijgen

Als een 8800 niet zo veel lawaai voor een HTPC zou maken zou ik het nog meteen doen.
Heb verschilende lagere resoluties geprobeerd met mijn huidige 7600GT maar geen kan weergegen worden in de scherms eigen resolutie, je krijgt dat vage beeld dat elke LCD heeft als hij niet native draait.
(krijg 720p namelijk niet goed werkend wat de TV wel ondersteund, wat heel meschien wel zou kunnen worden opgelost met een driver update)
Heb ook geprobeerd om op een 1/4 van de res. te werken maar wil ook niet,
Een truukje dat werkte op mijn oude laptop om nieuwe game's er toch nog redelijk uit te laten zien.

Heeft iemand anders nog idee'en ik kan er geen bedenken :?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 22:24
player-x schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:56:
8600GTS
+ pasief
+ volledige dedecated hardware H264 onderteuning (+/-20% CPU belasting)
+ prijs
- kan niet game op 1080p
- geen ruisonderdrukingen & sharpening bij HD content

8800GTS
+ game op 1080p
+ ruisonderdrukingen & sharpening bij HD content
+/- gedeeltelijke hardware H264 onderteuning (+/-80% CPU belasting C2D 6600)
- zou waarschijnlijk waterkoeling moeten gebruiken om het geheel stil genoeg te krijgen

Als een 8800 niet zo veel lawaai voor een HTPC zou maken zou ik het nog meteen doen.
Heb verschilende lagere resoluties geprobeerd met mijn huidige 7600GT maar geen kan weergegen worden in de scherms eigen resolutie, je krijgt dat vage beeld dat elke LCD heeft als hij niet native draait.
(krijg 720p namelijk niet goed werkend wat de TV wel ondersteund, wat heel meschien wel zou kunnen worden opgelost met een driver update)
Heb ook geprobeerd om op een 1/4 van de res. te werken maar wil ook niet,
Een truukje dat werkte op mijn oude laptop om nieuwe game's er toch nog redelijk uit te laten zien.

Heeft iemand anders nog idee'en ik kan er geen bedenken :?
Dat je een nieuwe videokaart moet hebben lijkt me evident, anders kan je geen HD-resoluties op je tv toveren en daarvoor heb je dat ding natuurlijk niet gekocht. Ik denk dat je alle gewenste eigenschappen op een rijtje moet zetten en dan prioriteiten moet stellen. Op basis van je prioriteiten zoek je de kaart die daar het beste bij past. Hou daarbij ook de nieuwe kaarten die ATi deze maand gaat uitbrengen in het vizier. En tot slot, vergeet niet dat HD via een Nvidia 8500/8600-kaart pas volledig tot zijn recht komen i.c.m. PureVideo. En voor PureVideo moet betaald worden, alhoewel ik ook heb gehoord dat er illegale versies circuleren.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
player-x schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 00:56:
Waarom? dat is echt wel snel genoeg hoor om die kaart bij te benen :)
:o die dingen schijnen HEEL stil te zijn, en anders kan je nog voor een Thermalright HR 03 plus gaan. die kunnen hem vrijwel passief koelen.
Zie bovenstaande.

Ik zou gewoon voor de 8800GTS gaan (320MB)

[ Voor 3% gewijzigd door MexxT op 10-05-2007 14:05 ]

Audi S3

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

-Moondust- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:47:
[...] vergeet niet dat HD via een Nvidia 8500/8600-kaart pas volledig tot zijn recht komen i.c.m. PureVideo. [...]
Ik ben zelf ook aan 't kijken naar een nieuwe videokaart, met in het achterhoofd HDtv. Dat PureVideo niet gratis was, daar was ik achter. Maar klopt het dat dit alleen voor 8500 en 8600 kaarten is, en dat 8800 het wel zonder die (betaalde) software/decoder kan?

Voor mezelf had ik een 8500GT met HDCP uitgezocht; in hoeverre is een 8600 (of zelfs 8800) beter? Ik kan niet echt vinden wat nu het grote verschil is.. :?

[sorry voor topic kapen btw ;)]

[ Voor 31% gewijzigd door OkkE op 10-05-2007 15:36 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• -Moondust-
OkkE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:34:
[...]

Ik ben zelf ook aan 't kijken naar een nieuwe videokaart, met in het achterhoofd HDtv. Dat PureVideo niet gratis was, daar was ik achter. Maar klopt het dat dit alleen voor 8500 en 8600 kaarten is, en dat 8800 het wel zonder die (betaalde) software/decoder kan?

Voor mezelf had ik een 8500GT met HDCP uitgezocht; in hoeverre is een 8600 (of zelfs 8800) beter? Ik kan niet echt vinden wat nu het grote verschil is.. :?

Klopt, alleen de 8500 en 8600 hebben hd-hardwareacceleratie. Ze verschillen daarbij wat betreft de hd-acceleratie niet van elkaar. Kortom, ze doen het beide even snel/goed. Qua gameprestaties verschillen ze uiteraard wel. De 8800 heeft gek geen hd-hardwareacceleratie. Als je wil gamen en hd-materiaal kijken met je (ht)pc moet je dus concessies doen of wachten op de nieuwe ATi-kaarten die deze maand worden gelanceerd.

• OkkE

OkkE

Vind het vreemd dat die 8800 geen HD ondersteuning heeft. Maar ik ga een nieuwe pc kopen, en dan moet ik een nieuwe videokaart (heb nu AGP en nieuwe moederboard wordt PCI-e). Ik wil daar voorlopig alleen op gamen (games uit 2005), maar ben van plan volgend jaar een HDtv te kopen. Lijkt me dat ik dan nu het beste voor een 8600 of 8500 kan kiezen? Aangezien ik de power van een 8800 niet nodig heb voor de games, maar wel de HD ondersteuning van 8600 of 8500. Bedankt voor de info iedergeval!

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:27
[...]

En voor PureVideo moet betaald worden, alhoewel ik ook heb gehoord dat er illegale versies circuleren.
en daar ga je de mist in! voor het gebruik maken van het encoden, dus de filmpjes omzetten en niet afspelen daarvoor moet betaald worden! Niet voor het decoden

• -Moondust-
consolefreak schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:19:
[...]

en daar ga je de mist in! voor het gebruik maken van het encoden, dus de filmpjes omzetten en niet afspelen daarvoor moet betaald worden! Niet voor het decoden
Ahhhh kijk, je zegt het wat onduidelijk, maar ik maak uit je woorden op dat de decoding functionaliteit (dus alle functionaliteit om HD met hoge kwaliteit af te kunnen spelen) van PureVideo gewoon gratis is en je voor kwaliteitsencoding met PureVideo wel moet betalen. Eerlijk gezegd klinkt dat veel logischer. Heb je ook een bron waaruit ik dit ondubbelzinnig kan opmaken?

• Stefan_D
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-07 15:47
Aangezien je op 1080p wil gaan gamen moet je haast wel voor de 640 MB variant van de 8800 gaan, gezien het feit dat de 320 MB variant het niet kan bijbenen op die hoge resoluties.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MexxT schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:05::o die dingen schijnen HEEL stil te zijn, en anders kan je nog voor een Thermalright HR 03 plus gaan. die kunnen hem vrijwel passief koelen.
Little side note : Fan erop op 5 of 7 Volt is toch wel stiekem lekkerder voor je kaart :)

* nero355 heeft de normale HR-03 + 1900XTX en Passief was toch af en toe een beetje eng : 80 mm. erop op 7 Volt en hij is weer safe !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• -Moondust-
OkkE schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:09:
Vind het vreemd dat die 8800 geen HD ondersteuning heeft. Maar ik ga een nieuwe pc kopen, en dan moet ik een nieuwe videokaart (heb nu AGP en nieuwe moederboard wordt PCI-e). Ik wil daar voorlopig alleen op gamen (games uit 2005), maar ben van plan volgend jaar een HDtv te kopen. Lijkt me dat ik dan nu het beste voor een 8600 of 8500 kan kiezen? Aangezien ik de power van een 8800 niet nodig heb voor de games, maar wel de HD ondersteuning van 8600 of 8500. Bedankt voor de info iedergeval!
Als je zowel wil gamen als hd materiaal wil kijken, dan kom je voorlopig toch uit op de 8600gts (eventueel passief gekoeld). De 8500 is het lowbudget model. Ik denk niet dat je daar qua gamekwaliteiten veel achter moet zoeken. Maar uiteraard moeten benchmarks doorslaggevend zijn. Speculatief geouwehoer heb je niets aan. Ik zou dus wat benchmarks opzoeken.

• OkkE

OkkE

Thanks. Maar punt is, ik zie in de Pricewatch een 8600 GTS voor 235,- staan, en een 8500 GT voor 83,-, welke HDCP ondersteunen, verder niet één. En aangezien mijn huidige GeForce 6600 prima is voor de games die ik speel, lijkt het me voldoende om de 8500GT te kopen. :) Zoveel geld blijft er niet over na een Core 2 Duo met de rest.. ;)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:52

KneoK

Not in a million lightyears

Ik weet niet of je het voor de DX10 ondersteuning doet of meer voor de H.264 ondersteuning, en natuurlijk of je perse een nVidia kaart wilt, maar als je tussen die twee prijzen in gaat zitten kun je een leuke X1950 kopen. Die moet voor rond de 150 euro wel te krijgen zijn. Super game prestaties, HDCP2 ondersteuning, hardwarematige H.264 ondersteuning.
Accelerated MPEG-2, MPEG-4, DivX, WMV9, VC-1, and H.264 decoding and transcoding
Edit: Even ter vergelijking, Over the Hedge WMV9HD 1080p speelt in Windows Mediaplayer hier op een X2 3800+ AM2 (10x230) met hardware acceleratie aan op gemiddeld 35% CPU verbruik.
Nog geen H.264 content geprobeerd. Nine Inch Nails demo op Apple site (1920x1080 Quicktime H.264) streamt hier met ongeveer 50 tot hooguit 62% CPU verbruik.

[ Voor 27% gewijzigd door KneoK op 11-05-2007 20:53 ]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:06
Even een gedeeltelijk off-topic vraagje: maar wat voor games kun je op 1080p spelen momenteel?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dennis schreef op zondag 13 mei 2007 @ 00:54:
Even een gedeeltelijk off-topic vraagje: maar wat voor games kun je op 1080p spelen momenteel?
Alle spellen die dynamisch hun resolutie laten aanpassen.

Btw: ik heb een 8800GTS 320, en als ik mijn CPU + casefans tegehoud, dan is ie echt 99% stil, die kaart is echt stil ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
yup, ik heb er ook een en die herrie valt reuze mee...

MAAR, bedenk je dat een HTPC case een rotte airflow heeft, en temps, en daarmee sounds, dus wel wat minder gunstig gaan worden...

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:30
Je kunt het ook zo zien het ratelen van je hdd(s) komt boven het geluid van die 8800 uit ;)

M3P - M3LR - 6320Wp

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ok sorry dat ik niet eerder heb gereageerd maar ben aan het werk (offshore) en ons netwerk was plat
Maar bij deze dan :+
En voor PureVideo moet betaald worden, alhoewel ik ook heb gehoord dat er illegale versies circuleren.
Pure Video is sinds een jaar gratis alleen sommige onderdelen werken alleen onder vista :(
MexxT schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:05:
[- duure grap (moet mobo/CPU/mem ook upgraden, nu AMD S939 4600 X2)]
Waarom? dat is echt wel snel genoeg hoor om die kaart bij te benen :)
Nee uit verschillende test is gebleken dat de 8800 serie niet snel genoeg is om H264 te decoderen in samenwerkingmet een mindere CPU (min C2D 6600)
[- geluid (geen vriend van een HTPC)]
:o die dingen schijnen HEEL stil te zijn, en anders kan je nog voor een Thermalright HR 03 plus gaan. die kunnen hem vrijwel passief koelen.
Interessant maar het probleem blijft dat ik dan mijn hele systeem moet upgraden daar zit ik nu ook weer niet op te wachten.
OkkE schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:34:
[...]

- Pure Video is gratis sins een jaar.
- Als je geen games speelt is een 8500GT een prima koop,
- 8600GT(S) kan tot op zekere hoogte ok nog eens games spelen op 720p
- 8800GTS/X kan dit ook op 1080p maar heeft geen 100% hardwareversnelling en gebruikt voor een deel de CPU en heeft dus een snellere CPU nodig maar heeft daar in tegen wel ruisonderdrukkings & sharpening bij HD content (betekend dat een oude film die overgezet word naar HD er beter uitziet)
-Moondust- schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 08:30:
[...]

Klopt, alleen de 8500 en 8600 hebben hd-hardwareacceleratie. Ze verschillen daarbij wat betreft de hd-acceleratie niet van elkaar. Kortom, ze doen het beide even snel/goed. Qua gameprestaties verschillen ze uiteraard wel. De 8800 heeft gek geen hd-hardwareacceleratie. Als je wil gamen en hd-materiaal kijken met je (ht)pc moet je dus concessies doen of wachten op de nieuwe ATi-kaarten die deze maand worden gelanceerd.
De 8800 Heeft geen volledige HD hardwareacceleratie omdat die nog in ontwikkeling was toen.
De ATi HD 2900XT is vandaag gelanseerd en hij is heemaal perfect op een punt na en dat is de grootste vijand van een HTPC warmte en geluid
Quote van DriverHeaven
What also became apparent in the time we used the 2900 XT for video playback is that it is completely unsuitable due to the noise the cooler makes. If there is one thing a graphics card shouldn’t do when watching a movie/video, is to interfere with the user’s enjoyment and that’s precisely what the HD 2900 XT does! The fan is far too loud and the constant variation in speed makes it even more noticeable, so despite the reasonably good acceleration we cannot recommend any reference cooled models for video use.

-Moondust- schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:33:
Ahhhh kijk, je zegt het wat onduidelijk, maar ik maak uit je woorden op dat de decoding functionaliteit (dus alle functionaliteit om HD met hoge kwaliteit af te kunnen spelen) van PureVideo gewoon gratis is en je voor kwaliteitsencoding met PureVideo wel moet betalen. Eerlijk gezegd klinkt dat veel logischer. Heb je ook een bron waaruit ik dit ondubbelzinnig kan opmaken?
Het zit sins een jaar standaard in de driver en kan het ook selecteren als gewenste¨codec in de setup van mijn media center software mediaportal die trouwens naar mijn mening veel enveel beter is dan MCE en ook nog eens gratis.
KneoK schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 20:33:
Edit: Even ter vergelijking, Over the Hedge WMV9HD 1080p speelt in Windows Mediaplayer hier op een X2 3800+ AM2 (10x230) met hardware acceleratie aan op gemiddeld 35% CPU verbruik.
Nog geen H.264 content geprobeerd. Nine Inch Nails demo op Apple site (1920x1080 Quicktime H.264) streamt hier met ongeveer 50 tot hooguit 62% CPU verbruik.
Een Quicktime H.264 streampje is niet te vergeijken met een BR/HD-DVD 40mbit stream
die QT H264 speelt zelfs nog prima op een 6600GT van min server en waarschijnlijk op nog mindere hardware omdat het waarschijnlijk een 2mbitstream is
iceheart schreef op zondag 13 mei 2007 @ 01:42:
yup, ik heb er ook een en die herrie valt reuze mee...

MAAR, bedenk je dat een HTPC case een rotte airflow heeft, en temps, en daarmee sounds, dus wel wat minder gunstig gaan worden...
Ok het is niet mijn game PC waar ik eendubbele 12cm fans in heb maar,
Maar als je je HTPC goed bouwd can je best een goede flow hebben zolang je maar de juiste onderdelen uit kiest heb bv eenvoeding met een 14cm fan die muis stil is maar toch nog steeds een goede doorstroming heeft.

Al met al zefs nu de nieuwe 2900XT net is uitgebracht blijft mijn probleem het zelvde en heb drie opties op het momment

1. 8600GT geen full HD speletjes speelen wel volledige hardware geen sharpen enruis filters
2. 8800GTS bijna mijn hele systeem upgraden voor hoge bitrate H264 decoderen wel sharpen enruis filters
3. HD 2900XT moet ik buiten mijn kast een waterkoel set plaatsen, zit ik nu ook weer niet op te wachten en heb ik ook niet de ruimte voor.
Of er moet een Thermalright HR-03 2900XT editie uitkomen die dit power beest wel still kan houden
(btw had graag een AMD product gekocht en niemand kan het geld better gebruiken op het moment dan AMD)

Maar, Denk dat ik maar voor optie 4 ga en dat, dat het slimste is wat ik kan doen en dat is wachten tot de 8900GTS uitkomt over een maand of zo en hoopen dat hij wel voledige hardware ondersteuning krijgt voor H264

Zo als ik al zij in het begin het leven van een HTPC bouwer gaat niet over rozen :+

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-07 19:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik weet het niet, maar als ik hier kijk: http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder.html
Kan ik daar geen gratis PureVideo decoder tussen vinden hoor, behalve een trial dan. :)

(Of het moet in recente drivers ingebouwd zijn, maar dan hadden ze dat wel duidelijker mogen aangeven.)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:40:
Ik weet het niet, maar als ik hier kijk: http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder.html
Kan ik daar geen gratis PureVideo decoder tussen vinden hoor, behalve een trial dan. :)

(Of het moet in recente drivers ingebouwd zijn, maar dan hadden ze dat wel duidelijker mogen aangeven.)
What do I need to have the best experience playing Blu-ray or HD DVD movies on a PC?
To enjoy the ultimate HD DVD or Blu-ray experience on a PC, you’ll need:
  • PCI Express graphics card with secure HDCP CryptoROM and GeForce 7 Series HDCP-capable GPU with 256MB of graphics memory or GeForce 8 Series HDCP-capable GPU with 128MB of graphics memory
  • NVIDIA ForceWare graphics drivers that feature PureVideo HD technology
  • An optical disc drive that supports Blu-ray and/or HD DVD movie playback
  • Blu-ray or HD DVD movie player software with PureVideo HD hardware acceleration of H.264, VC-1, and MPEG-2 high-definition content
  • A dual-core CPU is recommended with the GeForce 7 Series
  • 1GB of system memory is recommended under Windows XP; 2GB is recommended under Windows Vista.
Meer info @ http://www.nvidia.com/object/purevideo_hd_faq.html ;)

Het zelvde geld voor gewone PureVideo

Verwijderd

[b][message=28034057,noline]
- 8800GTS/X kan dit ook op 1080p maar heeft geen 100% hardwareversnelling en gebruikt voor een deel de CPU en heeft dus een snellere CPU nodig maar heeft daar in tegen wel ruisonderdrukkings & sharpening bij HD content (betekend dat een oude film die overgezet word naar HD er beter uitziet)
Onzin, ruisonderdrukking drukt details weg. Je kan beter gewoon het origneel kijken. Sharpening kan nut hebben, maar dan moet je limitsharpenfast() oid gebruiken, en een 3.2GHZ C2D trekt dat net bij een 720p x264 bestand. Ik denk niet dat dit door een gpu gedaan kan worden, iig nog niet.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:51:
Onzin, ruisonderdrukking drukt details weg. Je kan beter gewoon het origneel kijken. Sharpening kan nut hebben, maar dan moet je limitsharpenfast() oid gebruiken, en een 3.2GHZ C2D trekt dat net bij een 720p x264 bestand. Ik denk niet dat dit door een gpu gedaan kan worden, iig nog niet.
Je hoort mij ook niet zeggen dat ik ruisonderdrukking nodig heb en dat het een "make ore breake" optie is waar ik mijn aankoop op zou laaten hangen
Maar aan de andere kant het kan nooit kwaad om de optie te hebben en te kunnen uitprobeeren meschien werkt het wel heel goed meschien niet.

Sharpening & ruisonderdrukking werken wel hardwarematig op de 8800,
Meschien om dat het meer kracht heeft dan een 8600/8500,
Meschien om als een marketing punt te gebruiken,
Of meschien moet er nog het een of ander gedaan worden in de driver en krijgen we het later.

tech bedrijven zijn niet echt open over wat wel en niet komt in hun volgende hardware, hoewel ze meestal wel zeggen als een optie later ondersteund gaat worden met bios of driver update.

Pagina: 1