Welke DDR Keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-03 19:09
Hoi allen,

Ik heb enkele vragen aan jullie misschien dat jullie me op weg kunnen helpen.
Ik wil extra werkgeheugen kopen voor mijn pc. Op andere forums heb ik een DDR gevonden alleen weten de meeste niet of hij op mijn pc past. Het gaat om de:

Kingston KVR400X64C3A/1G, 1024 MB, DDR, PC3200, 400 MHz, 1 x

Of kan ik beter een andere uitzoeken en zoja welke en waarom.
Budget: 70,-
Reden: Sneller opstarten en laden ect voor games.
Hoeveelheid: 1024

Mijn pc gegevens van heden:

AMD Athlon 64 3200+, 2,0ghz, s-939, 512 kb 12 cache (boxed)
Asus a8n-sli se, nforce4, audio, pci-e, g-lan, s-939
Asus en7900gt/2dhtv pci-e, 256 mb ddr3, tv-out, 2xdvi
Maxtor 160 gb, 7200 rpm, diamondmax 10, 8 mb cache, s-ata ii
Kingston ddr pc3200 2x 512 mb 184 pins
Super Flower 400Watt SF400P-12CM
Cooler Master Centurion 5

Nu las ergens een keer, ik dat er ook een verschil zit tussen EEC en NON EEC.
Ik begrijp dat EEC problemen zelf kan oplossen. Bij NON EEC heb je alleen maar weinig keuze.

Ik heb de hardware op http://www.azerty.nl gevonden. Wil daar ook het gaan kopen, denk ik.
(Is wel een kleine 10 euro aan verzendkosten)

Is de Kingston KVR400X64C3A/1G, 1024 MB, DDR, PC3200, 400 MHz, 1 x een goede keus?
Ik wil nl totaal 2 G aan werkgeheugen hebben. Nu heb iik in mijn pc 2x512 zitten. Laten zitten of gelijk 1x1024 erbij nemen?

Hartelijk Dank !

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 22:34
Als je moederbord dual channel ondersteund neem je best 2 x 512mb extra. Anders neem je gewoon 1024mb :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het kan handig zijn om minimaal de volgende gedeelten uit de PMG FAQ te doornemen :)

PMG FAQ
Welke moet ik nemen? (richtlijnen om een keuze te maken)
Geheugen (mbt merken, groottes, hoeveelheid, etc)
RAM FAQ (voor de verklaring van de termen als ECC)

• Ghizmo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-12-2023
Voor zover ik het mij kan herinneren, is ECC voro servers bedoelt en niet voor desktop computers.
Jou moederbord ondersteunt dual-channel, unbuffered.

Mijn advies zou zijn om nog een tweede paar 512 erin te stoppen, net als kokorico zei. Dat zou een stukje beter draaien als 1024 naast 2x512.

Dus de keuze is aan jou, je kan die 1GB module erbij pluggen, maar beter zou zijn nog 2x512 erbij te doen.

Als je voor 2x512 extra gaat: Als er een BSOD komt na het pluggen van de modules(meestal IRQ_is_less_or_not_equal ofzo iets), gewoon allemaal eruit halen en dan van links naar rechts erin stoppen, of per dual-config inpluggen. Ik heb hier al meerdere keren problemen mee gehad, weet niet of het bij jou mobo ook zal zijn.

Verwijderd

Let er wel op dat bij 4x512 het geheugen automatisch op 333Mhz gaat lopen en niet op 400Mhz.

Of je wilt weten of het goed werkt met je Asus? Zoek de QVL lijst op de Asus website op.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jij kan geen 2x512MB + 1GB samen draaien, want dan verlies je je dual channel (volgens mij zal de computer uberhaupt niet starten met 3 modules erin).

Je hebt de volgende keuzes:
1. Verkoop die 2x512MB die je nu hebt en koop 2x1GB
2. Koop er 2x512MB bij, zodat je 4x512MB dus hebt. Je hebt dan wel kans dat het geheugen op 333mhz (ipv 400Mhz) gaat draaien.
3. verkoop je 939 setje en upgrade naar AM2: een AM2 upgrade kost tegenwoordig helemaal niks meer. Het voordeel hiervan is dat DDR2 geheugen goedkoper is dan DDR1 geheugen (2x1GB DDR2 kost nog maar 65 euro) en een AM2 processor ook goedkoper is. Plus je kan dan (makkelijker en goedkoper) upgraden naar een dual core processor.

Ik zou alleen voor keuze 2 gaan, als je heel goedkoop (minder dan 35 euro) aan een 2x512MB setje kan komen. Dan blijft voor jou keuze 1 of 3 over.

Verwijderd

BalusC schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 06:46:
Het kan handig zijn om minimaal de volgende gedeelten uit de PMG FAQ te doornemen :)

PMG FAQ
Welke moet ik nemen? (richtlijnen om een keuze te maken)
Geheugen (mbt merken, groottes, hoeveelheid, etc)
RAM FAQ (voor de verklaring van de termen als ECC)
Hoi, bedankt voor de tip, dat is aardig wat leesvoer.
(Dus ik verwaarloos momenteel mijn vrouwtje om me eens goed te verdipen in het samenstellen van een game Pc. )
Ik probeer te doorgronden hoe ik een optimale setting krijg tussen CPU/ MoBo/ Graf.krt etc.
toen kwam ik dit tegen:
Single Core vs Dual Core: ...Wanneer je een die-hard gamer bent, dan heb je op het moment meer voordeel bij een single core op een hoge kloksnelheid dan bij een dual core die in regel op een lagere kloksnelheid draait. Het gros van de tegenwoordige game-engines is namelijk nog steeds singlethreaded........
Klopt dat nog??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In feite wel :) Maar er zijn tegenwoordig ook dualcores op een relatief hoge kloksnelheid verkrijgbaar, ze kosten alleen wel een bom duiten. En check vooral ook reviews, ze zijn meer representatief dan de FAQ dat gemiddeld genomen maar eens in de halfjaar wordt bijgewerkt ofzo ;)

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-03 19:09
Okej ik ben eruit..

Ik verkoop die 2x512 set. En koop 2x 1 GB
Mijn keuze wordt:

Kingston KVR400X64C3A/1G, 1024 MB, DDR, PC3200, 400 MHz, 1 x

Lijkt me een mooi RAM, Bedankt voor de uitvoerige reacties
Pagina: 1