HTPC-systeem samengesteld, advies

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 15:57
Ik heb na lang wikken en wegen en wat berichten in het Ultieme HTPC topic nu denk ik mijn HTPC configuratie helemaal compleet. Ik denk dat ik hiermee een mooi systeem heb waarmee ik voorlopig goed vooruit kan en ook voor de toekomst wel mogelijkheden biedt voor eventuele upgrades. Het systeem gaat dienst doen voor tv-kijken, films-kijken en als jukebox. Voorlopig wordt ie nog aan een 19"widescreen TFT gekoppeld, later volgt ongetwijfeld nog een keer een HD-tv. Graag jullie reacties of dit met dit budget een goede (de beste) configuratie is of dat ik dingen beter anders kan doen! Oh ja, mijn budget is inclusief OS en verzending € 700.

Behuizing:
Antec NSK2400 (mATX, 380W, Zilver/Zwart) € 78,44
Mooie strakke kast, stil door de twee 12cm fans en bovendien niet te duur. Geen display maar dat vind ik niet heel belangrijk.

Moederbord:
Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) € 65,70
mATX bordje met alles er op en er aan, bovendien voorbereid op HDTV. Door de onboard videokaart van ATI is bovendien geen losse videokaart meer nodig, er zal waarschijnlijk toch niet gegamed worden op dit systeem. Mocht ik daar alsnog de behoefte aan krijgen dan kan ik altijd nog een videokaartje bijprikken zoals een 8600gts.

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4600+ EE (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) € 103,95
Snelle processor die alles moet aankunnen en ook voorlopig nog wel even mee moet. Energie Efficient versie omdat het systeem veel aan zal staan als HTPC en p2p servertje.

Processorkoeler:
Cooler Master Susurro (Socket 754/939/940/M2) € 23,70
Naar ik heb begrepen een goede stille koeler voor een schappelijke prijs en bovendien niet zo hoog, dus moet goed passen in een desktopkast.

Intern geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 65,53
Niet het allersnelste geheugen vanwege het budget. Wel twee GB vanwege Vista en omdat de onboard videokaart ook 256 mb van het Ram afsnoept.

DVD-brander:
NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zilver) € 28,62
meen dat NEC-branders van goede kwaliteit zijn. Bovendien met labelflash, kan wel handig zijn. Hoop alleen dat de zilveren kleur bij de behuizing past. Is trouwens een IDE-brander, is dat goed of moet ik een SATA brander erin stoppen?

Harde Schijf:
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 94,85
Genoeg schijfruimte voor een HTPC systeem lijkt me, bovendien zijn Samsung Spinpoint schijven tamelijk stil en is deze schijf goed getest in de laatste PCM.

TV-kaart
Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM) € 49,-
Hauppauge is naar ik overal lees dé keus voor een htpc. Een dual tuner heb ik niet nodig, zo'n fanatiek tvkijker ben ik niet dus daarom wordt het niet de PVR500

Bediening:
Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL € 20,58
Microsoft Remote Keyboard ( for Media Center Edition ) € 27,98

Geen topproducten, maar ik vind dat nieuwe mediacenter toetsenbord van Microsoft veel te duur. Bovendien is het alternatief van Trust niet te krijgen momenteel (2950 oid) en heb ik een slechte ervaring met een BTC toetsenbord met zo'n muis-joystickje (URF9019 oid). Die afstandsbediening is niet nodig, maar moet wel voor de ir-receiver.

Besturingssysteem
Microsoft Windows Vista (Home Premium, NL, 32-bit, OEM) € 82,90
Denk ik de beste keuze als besturingssysteem. De 64-bit versie geeft geloof ik nogal wat problemen met drivers en met het oog op de toekomst ljkt MCE2005 met geen logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:15
Nette configuratie voor dat budget! Ik zou zelf, ook aangezien je nog wat ruimte hebt in je budget, een paar dingen anders kiezen.

1. Ga voor een SATA brander. B.V. NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, SATA, Zilver). SATA aansluiting is zeker in die kast veel handiger omdat je met je kabel van het ene compartiment naar het andere moet. Daarnaast is het beter voor de airflow. Labelflash gebruik je in de praktijk denk ik toch niet. Mocht je dat wel perse willen kijk dan naar de NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, Lightscribe, SATA, Zwart). Deze heeft lightscribe (vergelijkbaar aan labelflash), alleen deze is weer zwart.

2. Ga voor de AMD Athlon 64 X2 5000+ (AM2, 2x2.6GHz, 1MB, 400MHz Bus, 65W, Boxed). Deze kost 4 tientjes meer, maar dan ben je toch weer iets meer op de toekomst voorbereid. Daarnaast zal deze weer beter h.264 content kunnen decoden. Tevens heeft deze processor een TDP van 65W.

3. Om wat extra geld voor je processor te compenseren kan je overwegen om de Cooler Master Susurro achterwege te laten. De processor bij 2 is boxed, en het moederbord ondersteund Cool & Quiet. Dan kan je eerst zelf ervaren wat de geluidsproduktie van de boxed koeler is met Cool & Quiet en mocht deze niet bevallen kan je altijd later nog die Cooler Master Susurro kopen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nette en logische config inderdaad. SATA DVD speler is idd beter dan PATA, vooral vanwege de onhandige brede kabels. Wat de harde schijven betreft, misschien beter om 1 kleine (60 GB) HD voor Windows te nemen en 1 grotere (500 GB) voor de media opslag. Kost niet veel meer en zou het zaakje wat sneller en veiliger moeten maken (crash van systeem schijf neemt niet je films mee). Zet de power-down bij de 500 GB schijf redelijk snel (zeg, 10 min) en je gaat er qua stroomverbruik niet veel op achteruit.

Misschien een idee: ik heb er zelf uiteindelijk na een jaartje HTPC'en voor gekozen om de brander extern (Firewire) te hangen en de hele HTPC uit het zicht in een kast weg te zetten. Ziet er mooier uit, en scheelde behoorlijk in geluidsproductie, en je kan een wat kleinere behuizing nemen (zonder 5,25" bays). Denk ook eens aan "slot-in" spelers (zonder die uitschuivende lade), die kan je ook makkelijker vertikaal gebruiken.

Die Microsoft MCE remote is trouwens 1 van de lekkerst in de hand liggende ab's die ik ooit gebruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
LameDog schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:59:
Behuizing:
Antec NSK2400 (mATX, 380W, Zilver/Zwart) € 78,44
Mooie strakke kast, stil door de twee 12cm fans en bovendien niet te duur. Geen display maar dat vind ik niet heel belangrijk.
Er zijn maar 2 plekken voor 3.5" harde schijven. Dat is wel redelijk beperkt wanneer je b.v. veel gedownloade HD-content opslaat.
Moederbord:
Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) € 65,70
mATX bordje met alles er op en er aan, bovendien voorbereid op HDTV. Door de onboard videokaart van ATI is bovendien geen losse videokaart meer nodig, er zal waarschijnlijk toch niet gegamed worden op dit systeem. Mocht ik daar alsnog de behoefte aan krijgen dan kan ik altijd nog een videokaartje bijprikken zoals een 8600gts.
Ik twijfel toch aan dit mobo om redenen die ik in een andere thread ook al heb aangehaald, nl. de digitale audiouitgang. Op de Asus site staat sowieso een verkeerd plaatje van het back panel, omdat de HDMI-uitgang ontbreekt. Ik vermoed echter dat de digitale audiouitgang is opgenomen in de HDMI-uitgang. HDMI is immers geschikt voor zowel audio als video. Als ik hierin gelijk heb betekent dat dat je ook het audiosignaal doorgeeft aan de weergever, je tv in jouw geval, en niet aan een extern apparaat zoals een receiver/versterker. Ik neem aan dat jij bij zo'n mooie tv bij het kijken van films geen gebruik maakt van de speakers op je tv, maar van een extern audiosysteem. Met dit mobo zou dat wellicht een probleem kunnen zijn.
Besturingssysteem
Microsoft Windows Vista (Home Premium, NL, 32-bit, OEM) € 82,90
Denk ik de beste keuze als besturingssysteem. De 64-bit versie geeft geloof ik nogal wat problemen met drivers en met het oog op de toekomst ljkt MCE2005 met geen logische keuze.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij hierin staat, maar zelf zou ik het OS downloaden en het extra budget investeren in de hardware. Kan je net ff wat strakkers kopen. O-)
Bediening:
Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL € 20,58
Microsoft Remote Keyboard ( for Media Center Edition ) € 27,98

Geen topproducten, maar ik vind dat nieuwe mediacenter toetsenbord van Microsoft veel te duur. Bovendien is het alternatief van Trust niet te krijgen momenteel (2950 oid) en heb ik een slechte ervaring met een BTC toetsenbord met zo'n muis-joystickje (URF9019 oid). Die afstandsbediening is niet nodig, maar moet wel voor de ir-receiver.
Waarin onderscheidt het nieuwe MS MCE keyboard zich van de oude?

[ Voor 12% gewijzigd door -Moondust- op 10-05-2007 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
1975Mark30 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 12:01:
2. Ga voor de AMD Athlon 64 X2 5000+ (AM2, 2x2.6GHz, 1MB, 400MHz Bus, 65W, Boxed). Deze kost 4 tientjes meer, maar dan ben je toch weer iets meer op de toekomst voorbereid. Daarnaast zal deze weer beter h.264 content kunnen decoden. Tevens heeft deze processor een TDP van 65W.
Maar als je een config met een 4600+ proc hebt die 1080p probleemloos kan afspelen, wat is dat het toekomstig voordeel van een nog snellere proc als er niet op de htpc wordt gegamed?
3. Om wat extra geld voor je processor te compenseren kan je overwegen om de Cooler Master Susurro achterwege te laten. De processor bij 2 is boxed, en het moederbord ondersteund Cool & Quiet. Dan kan je eerst zelf ervaren wat de geluidsproduktie van de boxed koeler is met Cool & Quiet en mocht deze niet bevallen kan je altijd later nog die Cooler Master Susurro kopen.
De NSK2400 heeft een hoogte van 14cm. Dat is echt heel laag. Kan je er dan zondermeer vanuit gaan dat de boxed koeler past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
-Moondust- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:24:

Ik twijfel toch aan dit mobo om redenen die ik in een andere thread ook al heb aangehaald, nl. de digitale audiouitgang. Op de Asus site staat sowieso een verkeerd plaatje van het back panel, omdat de HDMI-uitgang ontbreekt. Ik vermoed echter dat de digitale audiouitgang is opgenomen in de HDMI-uitgang. HDMI is immers geschikt voor zowel audio als video. Als ik hierin gelijk heb betekent dat dat je ook het audiosignaal doorgeeft aan de weergever, je tv in jouw geval, en niet aan een extern apparaat zoals een receiver/versterker. Ik neem aan dat jij bij zo'n mooie tv bij het kijken van films geen gebruik maakt van de speakers op je tv, maar van een extern audiosysteem. Met dit mobo zou dat wellicht een probleem kunnen zijn.
Er staat op de asus site geen verkeerd plaatje van het back panel! Op het back panel zit geen HDMI. HDMI/s-video/digitale audio uitgang zitten bij dit mobo op een apart pci express insteek kaartje. Dit kaartje wordt bij het moederbord geleverd als je de HDMI versie van dit moederbord besteld. Je kan namelijk ook de niet-HDMI versie van hetzelfde moederbord bestellen. Dit insteek kaartje en wat kabeltjes zijn het enige verschil tussen deze twee versies. Ik kan dus iedereen die dit moederbord wil hebben aanraden de HDMI versie te nemen voor die 8,50 euro verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
-Moondust- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:30:
[...]

Maar als je een config met een 4600+ proc hebt die 1080p probleemloos kan afspelen, wat is dat het toekomstig voordeel van een nog snellere proc als er niet op de htpc wordt gegamed?

[...]

De NSK2400 heeft een hoogte van 14cm. Dat is echt heel laag. Kan je er dan zondermeer vanuit gaan dat de boxed koeler past?
Ik weet niet of een config met een 4600+ proc 1080p H.264 probleemloos kan afspelen. Zie nieuws: H.264-acceleratie GeForce 8600 beproefd. Een Core 2 Duo E6320 heeft gemiddeld 88,1% cpu utilization zonder HW acceleration. De onboard videokaart zal dit denk ik niet heel veel ontlasten en de E6320 verslaat de 4600+ in de benchmarks. Een 5000+ komt dan meer in de richting.

You've got a point. Je moet de hoogte van de boxed koeler eerst even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
Allemaal bedankt voor jullie input. Heeft me wel weer aan het denken gezet. Hieronder even wat reacties.
-Moondust- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:24:
[...]
Er zijn maar 2 plekken voor 3.5" harde schijven. Dat is wel redelijk beperkt wanneer je b.v. veel gedownloade HD-content opslaat.
[...]
Ik weet natuurlijk niet hoe jij hierin staat, maar zelf zou ik het OS downloaden en het extra budget investeren in de hardware. Kan je net ff wat strakkers kopen. O-)
[...]
Waarin onderscheidt het nieuwe MS MCE keyboard zich van de oude?
Over die harde schijven: voorlopig hou ik het bij een van 500GB, daar heb ik wel even genoeg aan. Mocht ik tekort komen kan ik er altijd nog een bijprikken van 500GB. Dat moet wel genoeg zijn, heb ook nog een externe harddisk van 300GB liggen. En zo heel veel gedownloade content bewaar ik ook niet, vaak mik ik het weg als ik gekeken heb.
Os downloaden heb ik over gedacht, maar vind ik niet zo prettig. Vind het fijner als mn os gewoon zonder gedoe met cracks en patches etc lekker draait en updates ook zo geinstalleerd kunnen worden. Is de 32-bit versie trouwens een goede keuze?
Met dat nieuwe toetsenbord van Microsoft bedoel ik deze: Microsoft Cordless Entertainment Desktop 7000. Ziet er strak uit, maar is duur.
Ik had aanvankelijk het plan om voor de 4200 versie te gaan, heb dit al een stukje opgeschroeft. Momenteel is er toch nog niet zo heel veel HD content beschikbaar en zal ik geen probleem hebben, mocht ik wel problemen krijgen met h.264 content is het bijprikken van een aparte videokaart die dat kan decoderen toch een veel betere keus (een kaart uit de Nvidea 8*00 serie bijv)?
Dreamvoid schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:35:
Misschien een idee: ik heb er zelf uiteindelijk na een jaartje HTPC'en voor gekozen om de brander extern (Firewire) te hangen en de hele HTPC uit het zicht in een kast weg te zetten. Ziet er mooier uit, en scheelde behoorlijk in geluidsproductie, en je kan een wat kleinere behuizing nemen (zonder 5,25" bays). Denk ook eens aan "slot-in" spelers (zonder die uitschuivende lade), die kan je ook makkelijker vertikaal gebruiken.
Leuke suggestie, maar ik heb geen kast waar ik het hele systeem uit het zicht in kan opbergen, dus dat is niet echt een optie. Bovendien hangt er ook een externe HD aan, en met van die externe apparaten wordt het geheel minder strak vind ik zelf.

En verder zal ik zoals geadviseerd de brander vervangen door een NEC 7173S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
1975Mark30 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:37:
[...]

Er staat op de asus site geen verkeerd plaatje van het back panel! Op het back panel zit geen HDMI. HDMI/s-video/digitale audio uitgang zitten bij dit mobo op een apart pci express insteek kaartje. Dit kaartje wordt bij het moederbord geleverd als je de HDMI versie van dit moederbord besteld. Je kan namelijk ook de niet-HDMI versie van hetzelfde moederbord bestellen. Dit insteek kaartje en wat kabeltjes zijn het enige verschil tussen deze twee versies. Ik kan dus iedereen die dit moederbord wil hebben aanraden de HDMI versie te nemen voor die 8,50 euro verschil.
Oja stom van me, HDMI zit op een bijgeleverde HDMI/AV/S/SPDIF module. Toen ik er een plaatje van zocht kwam ik in deze thread terecht. De module is hier goed op de foto's te zien. Ik zie 5 uitgangen: 1 x HDMI en 4 x coaxiaal. Een van die via coaxiale uitgangen zal wel de S/P-DIF uitgang zijn. Die andere drie lijken mij component uitgangen (RGB). Ik zie geen optische uitgang.

Heb je overigens onderstaande passage gezien bij de specs van het HDMI-mobo?
(It may not display 1080p smoothly when playing HD DVD and Blu-ray Disc due to current version player limit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
LameDog schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:12:
Over die harde schijven: voorlopig hou ik het bij een van 500GB, daar heb ik wel even genoeg aan. Mocht ik tekort komen kan ik er altijd nog een bijprikken van 500GB. Dat moet wel genoeg zijn, heb ook nog een externe harddisk van 300GB liggen. En zo heel veel gedownloade content bewaar ik ook niet, vaak mik ik het weg als ik gekeken heb.
Os downloaden heb ik over gedacht, maar vind ik niet zo prettig. Vind het fijner als mn os gewoon zonder gedoe met cracks en patches etc lekker draait en updates ook zo geinstalleerd kunnen worden. Is de 32-bit versie trouwens een goede keuze?
Met dat nieuwe toetsenbord van Microsoft bedoel ik deze: Microsoft Cordless Entertainment Desktop 7000. Ziet er strak uit, maar is duur.
Je kunt overwegen om nu gewoon MCE 2005 te downloaden en te gebruiken en te wachten met Vista kopen totdat hiervoor voldoende support is en alle kinderziektes eruit zijn. Hierdoor kan je die 80 euro, of in je zak houden, of spenderen aan betere specs. Een 32bits of 64bits OS maakt denk ik niet zoveel uit gezien de doeleinden waarvoor je de machine gaat gebruiken. Als de htpc maar de gewenste zaken afspeelt, toch?
Ik had aanvankelijk het plan om voor de 4200 versie te gaan, heb dit al een stukje opgeschroeft. Momenteel is er toch nog niet zo heel veel HD content beschikbaar en zal ik geen probleem hebben, mocht ik wel problemen krijgen met h.264 content is het bijprikken van een aparte videokaart die dat kan decoderen toch een veel betere keus (een kaart uit de Nvidea 8*00 serie bijv)?
Zo'n kaart kost je uiteindelijk meer dan nu voor een paar tientjes een betere proc kopen. Echter, ik denk dat je met de 4600+ al voldoende rekenkracht voor 1080p content in huis hebt. Zie ook de Best Buy Guide van maart 2007. Daarin wordt een 3800+ voldoende geacht voor 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:07
-Moondust- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:18:
[...]

*knip*

[...]

Zo'n kaart kost je uiteindelijk meer dan nu voor een paar tientjes een betere proc kopen. Echter, ik denk dat je met de 4600+ al voldoende rekenkracht voor 1080p content in huis hebt. Zie ook de Best Buy Guide van maart 2007. Daarin wordt een 3800+ voldoende geacht voor 1080p.
Daar wordt echter wel weer rekening gehouden met een aparte videokaart die een deel van het decoderen van de CPU overneemt. Wat hier niet het geval is (lijkt mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
-Moondust- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:18:
[...]

Je kunt overwegen om nu gewoon MCE 2005 te downloaden en te gebruiken en te wachten met Vista kopen totdat hiervoor voldoende support is en alle kinderziektes eruit zijn. Hierdoor kan je die 80 euro, of in je zak houden, of spenderen aan betere specs. Een 32bits of 64bits OS maakt denk ik niet zoveel uit gezien de doeleinden waarvoor je de machine gaat gebruiken. Als de htpc maar de gewenste zaken afspeelt, toch?

[...]

Meestal krijg je Vista alleen voor 80 euro als je een complete computer koopt (al dan niet in onderdelen). Niet alle winkels zullen daar direct moeilijk over doen, maar als je alleen een losse Vista wil kopen denk ik niet dat je die op veel plekken zo krijgt? Vista in de niet OEM-versie kost een stuk meer (250 euro).
Ik heb laatst bij mijn nieuwe computer gelijk maar Vista aangeschaft voor 85 euro maar ik werk nog lekker op XP. Vista wordt toch wel geupdate, dus of je hem nu koopt of over 1 jaar, die ziektes raak je wel kwijt wat je ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Laatst online: 09-09 12:57
Ik heb net een vergelijkbare PC gebouwd. Ik kan je in ieder geval vertellen dat de boxed cooler makkelijk past en dat deze redelijk stil is met de asus QFan. Deze moet je nog wel aanzetten in de bios of met de PC-Probe software van Asus. Het verschil is ongekend. Ik heb dezelfde HDD, deze is wel hoorbaar maar niet storend.

Over de audio: deze uitgang zit ook gewoon op de insteek kaart die je bij het moederbord krijgt. Je moet dan wel het kabeltje aansluiten op je moederbord. Optisch zit er inderdaad niet op.

Over de 1080p content: Ik ben zelf voor de 4800+ gegaan en heb nog niets kunnen vinden van content dat de processor vol belast. Dit kan ook komen doordat ik geen bluray speler heb ingebouwd en ook nog niet van deze zware content heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
[b][message=28009314,noline]Ik heb dezelfde HDD, deze is wel hoorbaar maar niet storend.
Wat voor behuizing heb je? Eentje die de HD ook dempt of niet? Want ik wil eigenlijk een niet hoorbare hd, dus misschien dat ik maar voor een ander model moet kijken, een Hitachi Deskstar ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Laatst online: 09-09 12:57
Zie voor de totale specs:
Stille HTPC die even mee moet kunnen

Eventuele vragen aan mij kun je dan ook beter daarin zetten. Dat topic volg ik namelijk beter dan andere topics.

[ Voor 40% gewijzigd door kwee op 10-05-2007 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30

Dat is dan dus niet bijprikken! Denk daar even goed aan. Dit gaat ten koste van je HDMI insteek module. Deze zijn beide PCI-express 16x, en daar zit er maar 1 van op het moederbord. Dan heb je dus (met een Nvidea 8*00 serie van dit moment) geen HDMI en digitale audio uitgang meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:07
Vraagje hierover, als je nou in je PCIe gewoon een videokaart stopt, dan heb je als het goed is toch nog wel ruimte voor een geluidskaart? Dus kan je dan gewoon een 'simpele' geluidskaart erin doen zodat je iig nog wel SPDIF hebt? Ik zat namelijk ook naar dit moederbord te kijken maar ik wilde er wel een aparte videokaart bij hebben, alleen ben ik dan dus mijn SPDIF aansluiting kwijt :'(
(wil hem aansluiten op m'n versterker)

edit: iemand dan toevallig meteen tips voor een geschikte geluidskaart dan? :+

[ Voor 8% gewijzigd door FabianNL op 11-05-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
Als je dat doet kun je ook de moederbord versie zonder HDMI doen, scheelt je weer een tientje die je dan kunt gebruiken voor je geluidskaart (ik heb daar trouwens geen tips voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 15:46

Bravo

Second Best

Zelf ben ik ook voor de non HDMI versie gegaan omdat het voordeel van HDMI zou verdwijnen als ik (in de toekomst) een videokaart ga gebruiken.
Om toch digitaal geluid te hebben heb ik via via een s/pdif bracket gekocht met hierop een coax aansluiting. Later kwam ik erachter dat iemand die handig is met een soldeerbout dit ook voor elkaar zou kunnen krijgen. (In de manual staat precies wat de + en ground zijn, een weerstandje ertussen en klaar)

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 12-05-2007 15:42 . Reden: leesbaarheid verbeteren ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07
Gebruik zelf voor in me HTPC een plextor drive. Vind de NEC drives toch wat te veel lawaai maken tijdens afspelen en opspinnen. zou zonde zijn als je alles zo stil mogelijk maakt en dan met een lawaai drive zit toch?

[ Voor 25% gewijzigd door Operations op 12-05-2007 16:02 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Pagina: 1