Stille HTPC die even mee moet kunnen

Pagina: 1
Acties:
  • 675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 12:57
Ik ben bezig met het bedenken van een HTPC. Het systeem is bedoeld om de huidige DVD-speler, CD-speler, radio, videorecorder te vervangen, en om in de toekomst een eventuele HDDVD/Blu-ray speler en een satelliet ontvanger te kunnen vervangen. (Natuurlijk is het dan ook nog de bedoeling om niet te veel geld uit te geven). Ik heb al wat uitgezocht via internet, maar er zijn nog een aantal zaken waar ik niet helemaal uit kom en hulp voor kan gebruiken. Ik zal eerst even een overzicht geven van de onderdelen waar ik aan zat te denken, gevolgd door een motievatie achter de gemaakte keuzes. De beweegredenen die hieronder beschreven staan zijn door mij persoonlijk gevormd en kunnen dus goed volledig incorrect zijn. Mocht dit het geval zijn dan hoor ik graag waarom dit het geval is. (Zoals altijd natuurlijk het liefste met een goede bron vermelding.)

De onderdelen:

Processor: 150.12 euro
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 5000+ (AM2, 2x2.6GHz, 1MB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)
Dit is de snelste 65 nm AMD processor die ik kon vinden (zie AMD site en http://techreport.com/rev.../athlon-65nm/index.x?pg=3). Aangezien ik lekker mee wil doen met de "milieu-vriendelijk bezig zijn" hype en het nooit leuk vind om de energierekening te betalen, lijkt mij de 90nm variant niet interessant. Waarom ik voor AMD ga? Vanwege het moederbord dat ik daarbij kan gebruiken.

Processor koeler: 34.00 euro
pricewatch: Zalman CNPS8000 (Socket 754/775/939/940)
Op dit moment heb ik ook een Zalman koeler in mijn systeem zitten en daar ben ik best tevreden mee. Misschien dat een deel van de prijs van zo'n Zalman koeler alleen voor de naam is, maar aangezien het niet zo ongelooflijk veel geld is was ik niet van plan erg veel tijd aan het uitzoeken te besteden.

Moederbord: 70.83 euro
pricewatch: Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)
Dit moederbord heeft zo'n 690G chipset waardoor het niet nodig is om voor een HDMI aansluiting een aparte energie verbruikende videokaart te gebruiken. Aangezien ik voor het laatste een 3d-spel heb gespeeld toen de Voodoo kaarten nog hot waren, lijkt me een aparte videokaart ook een beetje overdreven. De ondersteuning voor Avivo lijkt me erg leuk voor het kijken van DVD's, maar of het goed genoeg is om in de toekomst vol bluray te kijken weet ik niet. (Zie http://techreport.com/reviews/2007q1/amd-690g/index.x?pg=10 en het advies op http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=4 voor minimaal een hele forse dualcore voor bluray). De ondersteuning voor 4 RAM modules is ook een voordeel in mijn ogen. Hiernaast valt de prijs ook wel mee.

Geheugen: 2*41.60 euro
2* pricewatch: 1GB PC5400 DDR2 CL4 (OCZ, OCZ26671024VP)
2 GB schijnt tegenwoordig een beetje de standaard te worden voor zover ik heb begrepen. Prijzen vielen mij ook erg mee.

HDD: 69.90 euro
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Leuke prijs per GB en een erg lange garantie. Voelt als een erg goede value voor money. Misschien is een andere HDD beter, maar ik was niet van plan meer dan 85 euro hieraan uit te geven.

Behuizing incl voeding: 84.45 euro
pricewatch: Antec NSK2400 (mATX, 380W, Zilver/Zwart)
Aangezien ik de stilte van een PC nogal belangrijk vind, kwam ik op deze kast uit. De mooiere Fusion is toch wel echt een paar euro duurder en daar kun je zeker een extra reepje ram voor bijkopen. Dus voel ik meer voor deze versie.

Toetsenbord en muis: 114.04 euro
pricewatch: Microsoft Wireless Entertainment Desktop 7000
Erg duur, maar misschien toch de moeite waard. Niet te groot, wel mooi en meteen de bluetooth interface. Hopelijk mooi genoeg om bij de bank te kunnen laten liggen zonder ruzie met mijn vriendin te krijgen. :)

TV-kaart: 0.00 euro
Een 1,5 jaar oude PC-kaart die ik nog ergens bij mijn ouders moet hebben liggen, kan hem alleen niet zo snel vinden, dus heb geen idee welk type het precies was. Eventueel in de toekomst een Twinhan tv-kaart om satelliet mee te ontvangen (zie bijvoorbeeld https://www.cardwriter.nl...ltVariants=&categoryId=40). De ondersteuning van satelliet in Vista schijnt echter nogal tegen te vallen.

Totaal:
606.54 euro

Mijn vragen zijn nu:
- Is dit systeem goed genoeg om na in de toekomst een bluray lezer/brander te hebben bijgeplugged als een volwaardige vervanger van een bluray-speler te dienen?
- Weet iemand wanneer de ondersteuning van satelliet tv-kaarten zal verbeteren in Vista? Is het misschien beter om voor de eerst komende tijd een XP MCE te kopen en dan mogelijk in de toekomst nog een keer geld uit te geven aan een Vista editie?
- Is er verder nog iets van opbouwend commentaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zalman koeler, heb je hier ruimte voor in je kast, tis best een grote koeler namelijk.
Ik ben een soort gelijk systeempje aan het bouwen, alleen ik heb gekozen voor de Antec Fusion, mede omdat er een 480Watt voeding in zit. Verder net systeempje voor een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Ik had begrepen dat het kiezen van een te grote voeding ervoor zorgt dat de voeding minder efficient wordt. Vandaar dat ik dacht dat de kleinere voeding ook een pluspunt is. Ik zal de afmetingen van de Zalman koeler even nazoeken.

De koeler is maar 62.5 mm hoog, dus denk ik dat dit wel moet passen met nog wat extra ruimte erboven om de lucht aan te kunnen zuigen.

Toch maar even gaan zoeken naar verdere info over de koeler. Ik zit er nu toch aan te denken om voor de pricewatch: Thermalright XP-120 (Socket 478/754/939/940) met een aparte fan te gaan. De Zalman wordt in een paar recenties volledig afgekraakt, dus lijkt me dit niet meer de beste optie.

[ Voor 54% gewijzigd door kwee op 16-04-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07
Lees ff niks over welke windows versie, maar Windows Media Center (of het deel van Vista wat voor media center speelt) zijn erg kieskeurig qua tv kaarten. Zelf heb ik er goede ervaringen met de hauppage kaarten. (MCE150 en de MCE500 voor een dubbel tuner). Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik niet weet of jij 1,5 jaar oude tv kaart gaat werken.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 16:02
Ik heb dit weekend bijna zelfde systeem gemaakt, echter heb ik gekozen voor het volgende bordje:
pricewatch: MSI K9AGM2-FIH, 690G (uATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)

omdat die Asus nog niet beschikbaar is (alle shops hebben onbekende lever datum).
Dus dat zou een optie zijn, of het een verbetering is weet ik niet natuurlijk, maar achteruit zou je er niet op gaan ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Daar zeg je wat. Ik ben er gewoon vanuit gegaan dat alle onderdelen waar ik interesse in had niet zo heel erg "top of the bill" waren, aangezien het om een in totaal redelijk goedkoop systeem gaat. Misschien moet ik dan toch nog even geduld uitoefenen voor ik alles kan gaan samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 21:42
Dat OCZ geheugen staat verkeerd in de Pricewatch, het is CL5 ipv CL4 (kijk maar op de OCZ zet site, zoek op "value pro"). Zit ook een mooie heatspreader op, en is ook het geheugen dat ik binnenkort ga kopen.

De X2 4800+ is trouwens 30 euro goedkoper, beter verkrijgbaar, iets minder verbruik en presteert maar zo'n 5% minder dan de X2 5000+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
De X2 4800+ is inderdaad waarschijnlijk de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Nog even over dat geheugen, heeft het eigenlijk wel zin om een PC5300 geheugen bij deze processor te zetten? Of is een PC4200 module al snel genoeg? Ik ben namelijk niet van plan te gaan overclocken, dus hoeft het geheugen niet sneller te zijn dan de processor nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
In tegenstelling tot de Intel dualcores merk je bij AMD wel het verschil bij sneller geheugen. PC6400 zou mooi zijn, maar PC5300 is volgens mij niet zo gek veel langzamer. PC4200 is niet (of nauwelijks) goedkoper dan dat PC5300 OCZ setje, dus dan lijkt me dat setje de beste keuze. Ga ik zelf ook kopen voor mijn X2 4800+ systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 16:59
Ik ben ook bezig om een vergelijkbaar systeempje te bouwen. Maar om geld en stroom ( = geld >:) ) te besparen heb ik juist gekozen voor de langzaamste AMD X2 op 65Nm, de 4000+

Het risico bestaat dat deze niet snel genoeg is voor het afspelen van 1080p content: in deze test werd een 5200+ gebruikt, en die werd dus voor 60% belast bij 1080p .
Ook bij Anandtech hebben ze het over severe choppiness or blank screen issues bij 1080p. Maar daar wordt beweerd dat AMD nog voor driver updates gaat zorgen.

Over het geheugen: ik had al PC4200 geheugen besteld, maar ik probeer dat nog te veranderen in PC5300. Niet omdat ik denk dat de snelheid nodig is, maar in het boekje van de M2A-VM staat geen lijst met compatible geheugen met die specs.
En voor windows 2005 MCE is 1Gb meer dan genoeg, voor Vista schijn je wel weer 2Gb nodig te hebben. Dus afhankelijk daarvan kan je misschien nog wat besparen.... alhoewel: ik merkte dat de Vista versie intussen goedkoper is geworden dan de XP versie. (Misschien nog niet overal, maar veel zal het niet schelen). Dus dan misschien beter 2Gb + Vista. Ik heb nog geen ervaringen met satteliet ontvangst in Vista kunenn vinden, dat is nog afwachten ben ik bang.

Voor de koeler ga ik voor de boxed versie: die heb ik ook op een X23800 en die kan ik met cool'n'quiet nauwelijks horen. Als het nodig is kan je altijd nog een duurdere losse koeler erop zetten.

De behuizing heb ik wel de Fusion voor genomen. Ik kende die NSK2400 niet, maar als ik het zo zie is die bijna identiek. Kan me voorstellen dat je daar niet veel extra voor uit gaat geven.

Het geluid twijfel ik nog over; ik ga beginnen met het on-board geluid en hoop dat dat goeg genoeg is. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Tenslotte over die HD: die Seagate schijnt nogal lawaaiig te zijn, daarom ben ik zelf voor een Samsung gegaan. Die is wel ietsje duurder, maar als je hem dan niet hoort is dat de centen waard.

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Ik had hem net een paar uurtjes geleden besteld, maar ik ga hem toch proberen te annuleren om een andere HDD te kunnen nemen. De geluidsproductie vind ik namelijk toch wel erg belangrijk. Ik heb nu zelfs met het geld dat ik heb bespaard met de processor een aantal Nexus 120mm ventilatoren besteld die ik met soft-mounts wil gaan bevestigen en een aantal zalman fanmates om ze mogelijk nog stiller te krijgen. Het zou dan wel jammer zijn als ik de HDD dan een hoop herrie hoor blijven maken. :-P

Ik denk niet dat ik voor een lagere processor ga. (zie ook http://www.avsforum.com/a...hread.php?t=710828&page=1 (mag ik eigenlijk wel naar andere forums verwijzen?))

Het grote voordeel van de NSK tov de Fusion vind ik dat deze er meer als een voorversterker uit ziet, waardoor hij mogelijk beter past naast een surround versterker die er zelf ook al mag wezen. Verder is het niet alleen zo dat ze op elkaar lijken, maar dat ze intern exact hetzelfde zijn op een sterkere voeding na.

[ Voor 28% gewijzigd door kwee op 22-04-2007 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Net besteld. Alleen was het OCZ geheugen niet meer leverbaar. :-(

Ik zal kijken of ik een foto kan uploaden als alles binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
Moet je voor dat geheugen ook niet zo'n kit van 2x1Gb kopen ipv die losse plankjes? Ik dacht dat dat nodig was voor dual channel, anders loop je het risico dat het niet werkt.

Verder ben ik benieuwd om foto's te zien: bij mij zal het nog wel een paar weken duren voordat alles binnen is ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
kwee schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:04:
Alleen was het OCZ geheugen niet meer leverbaar. :-(
Ik zie het inderdaad.. Poep.

Je hebt inderdaad het risico dat het niet werkt, maar over het algemeen is dit bijna 0 als je twee dezelfde stripjes van hetzelfde merk koopt. En anders is het nog maar 10%, geloofik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Ik heb nu omdat het OCZ niet meer leverbaar is een setje van 2* 1GB PC5300 van Kingston besteld. Dat zou dus moeten werken.

De verwachte levertijd is nu trouwens 14 dagen, dus ik ben ook nog even aan het wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Ik heb net de spullen binnen! Ik kom er nu echter achter dat de kast net niet in mijn Ikea TV-meubel past. Dat wordt nog even knutselen voordat het een mooi geheel gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kwee schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:42:
De koeler is maar 62.5 mm hoog, dus denk ik dat dit wel moet passen met nog wat extra ruimte erboven om de lucht aan te kunnen zuigen.

Toch maar even gaan zoeken naar verdere info over de koeler. Ik zit er nu toch aan te denken om voor de pricewatch: Thermalright XP-120 (Socket 478/754/939/940) met een aparte fan te gaan. De Zalman wordt in een paar recenties volledig afgekraakt, dus lijkt me dit niet meer de beste optie.
Doe dan de SI-120 die is ietsjes beter en heel flink stuk "compatibeler" : Dat is namelijk de reden dat die bestaat/gemaakt is ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Sillymidget schreef op maandag 16 april 2007 @ 21:17:
Ik heb dit weekend bijna zelfde systeem gemaakt, echter heb ik gekozen voor het volgende bordje:
pricewatch: MSI K9AGM2-FIH, 690G (uATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)

omdat die Asus nog niet beschikbaar is (alle shops hebben onbekende lever datum).
Dus dat zou een optie zijn, of het een verbetering is weet ik niet natuurlijk, maar achteruit zou je er niet op gaan ^^
Ik had laatst gehoord dat het geluid van MSI moederborden een van de beste is, dus lijkt me zeker het overwegen waard. Ik heb hier ook een MSI moederbord en ben zeer tevreden over de kwaliteit van het geluid. Deze zelfde geluidkaart zit ook op dat moederbord.

EDIT: op beide mobo's zitten dezelfde geluidkaarten alleen die van Asus is 6 (5.1) kanaals ipv 8 (7.1)kanaals. Dus maakt weinig uit.

[ Voor 7% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 01-05-2007 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga voor de nVidia 8500 voor 120,- Euro. Die heeft een bepaalde technologie waardoor die HD-DVD's en Blu-rays can afspelen door de processor veel minder te belasten. Een zeer goede keus volgens Anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
kwee schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:07:
Ik heb net de spullen binnen! Ik kom er nu echter achter dat de kast net niet in mijn Ikea TV-meubel past. Dat wordt nog even knutselen voordat het een mooi geheel gaat worden.
Nou, da's grappig - ik heb hier precies hetzelfde. Die Antec kast is van voren heel fraai, maar daarachter is het gewoon een grote pc. Wel makkelijk om alles in te bouwen, maar het past niet in een 40 cm diep kastje. Daarom heb ik hier maar het achterwandje weggelaten uit mijn kastje - heb ik nog een betere koeling ook.

Ik heb al gemerkt dat je in elk geval de drivers van het moederbord moet installeren, anders kan je geen 1920x1080 resolutie kiezen. Weet iemand of het nuttig is om nog verdere grafische drivers te downloaden?

Verder moet ik alles nog gaan proberen, het enige dat tegenvalt is het geluid van de cd-rom drive die ik heb gekozen, maar misschien kan ik die met software nog wat onder controle krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Duurt allemaal net iets langer dan gehoopt. De voeding van het kast is namelijk kapot en is terug naar Azerty. De rest is dus ook nog niet te testen, maar nu weet ik dadelijk wel meteen hoe de service van Azerty is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 23:31:
Ga voor de nVidia 8500 voor 120,- Euro. Die heeft een bepaalde technologie waardoor die HD-DVD's en Blu-rays can afspelen door de processor veel minder te belasten. Een zeer goede keus volgens Anandtech.
purevideo zit overigens al op de 7xxx serie en 6xxx serie van nvidia.

Maar wat de 8xxx serie wel heeft is HDCP (en HDMI?), wat ook nodig is voor HD-DVD/Bluray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Aangezien ik niet kon wachten heb ik nu toch met een oude brakke voeding getest of alles werkt. Daarnaast is de koeler (XP-120) ook binnen gekomen met bijbehorende beugel, dus die wilde ik ook meteen proberen.

Het is een ongelooflijk stil systeem geworden (als ik de ventilator van de oude voeding blokkeer) en ik heb nog geen normaal gebruik kunnen bedenken waarmee ik hem tot het maximum heb kunnen drijven. Ik ben nog op zoek naar echt zware HD video samples, maar heb die niet zo snel kunnen vinden. De HDD is echter wel hoorbaar, maar dat kan ook komen doordat ik het systeem nu links van mij op het bureau heb staan. Op deze 40 cm afstand zit ik precies in de luchtstroom dus is alles wat er te horen zou kunnen zijn ook goed te horen.

De boxed koeler van AMD had ik er toch even in het begin op gezet en deze blijkt ook al redelijk stil te zijn met asus QFan aan. Het is dan misschien wel verstandiger voor toekomstige kopers om de ventilatoren van de kast eerder te vervangen dan de CPU koeler als het doel is om een stille PC te krijgen. Zelf heb ik deze ventilatoren ook maar meteen vervangen door softmounted Nexus ventilatoren die ik met 2 zalman fan controllers op 550 rpm heb draaien. Hierdoor krijgt "stil" een hele nieuwe betekenis.

De nexus ventilator die nu op de xp-120 koeler zit draait op dit moment op volle toeren, omdat ik het verschil niet kan horen tussen aan en uit. De processor temperatuur loopt echter met 2* cpu burn niet hoger op dan 44 graden, dus hij is wel aan het koelen. Het moederbord blijft dan hangen op 37 graden.

Ik draai op dit moment Vista Business en deze werkt als een trein. De conclusie waar ik nu naar neig is dat de uiteindelijke configuratie een beetje overkill is voor de eisen die ik eraan had gesteld. Echter werkt nu wel alles lekker vloeiend.

Het toetsenbord heb ik nog niet besteld. Ik ga denk ik eerst in de winkel kijken wat het bereik is van een normaal draadloos toetsenbord. Als dit minder is dan 3,5 meter ga ik toch voor de bleutooth variant.

Binnenkort wil ik met de goede voeding ook eens het verbruik na meten van deze PC. Via een site van milieucentraal.nl ofzo kun je namelijk voor een week gratis een stroom meter lenen, en het verbruik lijkt me toch wel zo interessant.

Meer volgt als ik de vervangende voeding binnen heb, en wanneer ik het systeem op de Full-HD LCD van mijn zwager heb getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Mocht iemand nog weten waar ik legaal aan een test sample kan komen om de zwaarste video content mee te kunnen testen, dan wil ik dat graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Voor het totaal overzicht hieronder de lijst van uiteindelijk bestelde producten:

Bestelde producten
7912
Product : Antec NSK2400, Zilver, zwart
stukprijs : 88,75 euro
aantal : 1
Subtotaal : 88,75 euro
4747
Product : Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
stukprijs : 85,33 euro
Subtotaal : 85,33 euro
12786
Product : Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
stukprijs : 117,46 euro
Subtotaal : 117,46 euro
27200
Product : Asus M2A-VM HDMI
stukprijs : 71,39 euro
Subtotaal : 71,39 euro
4559
Product : Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm, Geen LED
stukprijs : 8,41 euro
aantal : 3
Subtotaal : 25,23 euro
27578
Product : Nexus Silicon Fan Mounts
stukprijs : 1,83 euro
aantal : 2
Subtotaal : 3,66 euro
2196
Product : Zalman Fan Mate 2
stukprijs : 2,76 euro
aantal : 2
Subtotaal : 5,52 euro
14292
Product : AMD Athlon 64 X2, 4800+ (65w), Socket AM2, Boxed
stukprijs : 119,32 euro
Subtotaal : 119,32 euro

De koeler is via Amazon besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Laat je even weten hoe de hardware bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Ik ben ook benieuwd hoe hoog een koeler maximaal mag zijn in deze kast. Ik wil graag een tower koeler passief gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
-Moondust- schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 23:54:
Laat je even weten hoe de hardware bevalt?
De hardware bevalt erg goed, maar ik weet niet precies wat jij er mee wil doen. Laat maar even weten wat je van plan bent, en als ik het redelijk snel kan testen zal ik dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
M411007 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 12:41:
Ik ben ook benieuwd hoe hoog een koeler maximaal mag zijn in deze kast. Ik wil graag een tower koeler passief gebruiken.
Ik heb nu de XP-120 koeler van Thermal right erop zitten in combinatie met de nexus 120 mm ventilator. Ik denk dat er ongeveer 1,5 cm ruimte boven over is, maar dat zal ik thuis even nameten. De specificaties en afmetingen deze componenten zal je even zelf moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
De ruimte boven de koeler is op dit moment ongeveer 25,75 mm. Ik kan er iets naast zitten aangezien ik geen digitale schuifmaat heb, maar het zal niet meer dan een milimeter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Bedankt.
De Thermalright XP120 is 63 mm hoog. Een fan is 25 mm. Jij meet 25 mm ruimte.
Dan zou er in de NSK2400 dus een koeler van max 113 mm hoog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
Ik heb een systeem dat bijna identiek is. Mijn processor is iets langzamer, namelijk een X24000+, maar de rest ongeveer gelijk.

Nou ervaar ik in Windows Vista, in de Mediacenter dat de grafische chip niet echt soepel draait op 1980x1080: als ik bijvoorbeeld een uitzending pauzeer, dan komt het menu er overheen terwijl de uitzending verder gaat in de achtergrond. Mooi, maar het gaat erg schokkerig.

Het gaat al wel beter sinds ik de laatste Catalyst driver heb geinstalleerd: de systeem-index van windows is ook van 1.0 naar 2.6 gegaan. Maar ik heb nog steeds het gevoel dat de 690G chip eigenlijk te zwak is voor 1920x1080.
(Ik bedoel niet voor het afspelen van 1080i content, dat lukt wel als het eenmaal loopt - en 1080p heb ik nog niet. Maar juist het wisselen tussen beelden, gewoon het algemene windows deel lijkt mij te langzaam).

Nou weet ik eigenlijk niet wat wijsheid is: een (passief gekoelde) videokaart erbij prikken, of wachten op nieuwe drivers? Een videokaart lijkt het probleem te hebben dat er nog geen kaarten bestaan die echt beveiligde hd-content kunnen afspelen. Dus zo'n kaart is echt maar een tijdelijke oplossing, tot ik een keer een blu-ray wil inbouwen, dan kan ie weer vervangen worden :(
Aan de ander kant is wachten ook niet fijn, en misschien is de huidige driver al zo'n beetje het beste wat haalbaar is.

Heb jij dezelfde ervaring, en wat lijkt jou een goeie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Ik heb zelf nog niet op 1980x1080 iets afgespeeld en heb de problemen die je hier beschrijft nog niet zo gemerkt. Ik heb zelf een 1680x1050 monitor, waarop ik wel een keer een HDDVD bestand heb afgespeeld dat op 1080p draaide. Hierbij heb ik gemerkt dat alleen als echt alles meezit dit goed draaide. Waneer zelfs maar een internet explorer passief op de achtergrond stond, was het 1080p beeld schokkerig.

Ik heb pas vandaag mijn tv-kaart opgehaald waarmee ik een beetje in het mediacenter ga spelen, dus daar heb ik nog niet echt veel ervaring mee.

Zelf denk ik echter dat het voor mij verstandiger is om niet bijna 100 euro aan een redelijke videokaart uit te geven, maar dan eerder te wachten tot ik echt HD beelden op een LCD tv kan gaan kijken. Tegen die tijd zullen de processoren waarschijnlijk zoveel goedkoper zijn geworden dat ik hier ook maar rond de 100 euro voor kwijt zal zijn. Wat in jouw geval de beste optie zal zijn, weet ik dus eigenlijk niet.

Wat heel misschien ook een idee is om de 64-bit versie van vista te installeren (al heb je dit misschien al gedaan). Ik heb gehoord dat dit merkbaar sneller is, dus zou het misschien kunnen helpen. Aangezien ik dit toch al van plan ben dit weekend te doen voor het mediacenter gedeelte, kan je ook even wachten tot ik de door jou aangekaarte problemen heb getest. Dan zal ik het wel laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
Mooi, ik ben benieuwd naar je resultaten. Helaas zal 64 bit Vista geen optie voor me zijn aangezien ik de 32 bit versie gekocht heb. (Tja, dan wordt je goeie gedrag toch een nog een straf: had ik misschien eerst gewoon moeten proberen en dan pas kopen ;))

Zo'n 1080p bestand zou ik ook wel eens willen testen, is dat legaal beschikbaar ergens? Wat ik heb getest zijn 1080i uitzendingen van Discovery, en dat loopt eigenlijk prima. Het zijn divx bestanden, dus de boel is wel gecomprimeerd. Bij het opstarten had ik dat het wat schokkerig gaat, maar als je gewoon zit te kijken en verder nix doet gaat het prima.

Ohja, de performance van gewone tv content is prima: ik kon 2 kanalen tegelijk opnemen met de Hauppage 500 (die neem natuurlijk de mpeg-2 compressie voor z'n rekening) + tegelijk een opgenomen programma kijken, zonder enig probleem. Vond ik toch wel geinig. 8)

Ik denk dat ik rustig afwacht voordat ik een videokaart koop - en voorlopig 1080p maar via de PS3 af ga spelen, zeker omdat ik voorlopig toch nog geen blu-ray kan/wil betalen voor de HTPC.

Verder ben ik nog steeds bezig om Linux MCE aan de praat te krijgen, maar dat wil nog niet erg: ik heb het 1 keer geinstalleerd maar toen ging het compleet fout met de schermaansturing. Daarom probeer ik nu eerst de schermresolutie in Ubuntu 6.10 goed te krijgen, maar dat is me nog niet gelukt. (De Catalyst driver geeft een error als ik die probeer te configureren). Ach, een mens blijft lekker bezig zo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Weer even een update van ervaringen met dit systeem:
Ik heb afgelopen weekend geprobeerd om met de Vista 64-bit installatie te werken, maar dat is alles behalve ideaal. In 64-bit krijg ik het niet voor elkaar om alle bestanden goed ondersteund te krijgen in MCE (64-bit codecs), dus dat is niet ideaal.

Hierna heb ik de trial versie van Vista ultimate geinstalleerd om de door jou beschreven problemen te testen. Ik heb hiervoor een aantal fragmenten van 1080p wmv bestanden(zie hiervoor google:sample 1080p) geprobeerd en daarmee blijft alles vloeiend gaan. Met een 1080p trailer van Pirates of the Caribbean heb ik ook getest, maar dat lijkt toch net iets te veel van het goede (af en toe schokkerig, maar niet de hele tijd).

De score die ik haal binnen Vista is een 3.0 voor games graphics en een 3.5 voor de aero graphics. Als de rest echt ongeveer gelijk is, zoals je zegt, dan is de performance wel erg afhankelijk van de CPU. Het zou misschien ook kunnen zijn dat dit komt doordat jouw schermresolutie veel hoger staat. Mogelijk kun je je score herberekenen nadat je je scherm tijdelijk op een lagere resolutie hebt staan.

Nu heb ik nog een vraagje aan jou: Ik heb ook een Hauppage 500MCE (montage was trouwens lastig), maar de kwaliteit van het beeld valt me heel erg tegen. Het is net of er een inteferentie in de ontvangst zit, waardoor het diagonale strepen ontstaan in de ontvangst. Bij mij is het nu zelfs veel beter tv-kijken op mijn oude 55cm tv, dan op de computer. Zelfs het opnemen met een videorecorder levert nu betere resultaten dan kijken met MCE. Bij het pauzeren van het beeld blijft de storing ook stil staan, dus het zit echt in deze ontvanger. Hoe zit dit bij jou? En had je ook problemen met het monteren van de kaart (lijkt een beetje schuin te blijven zitten door dikke stekker van de antenne)?

Voor andere mogelijk geinteresseerde in het moederbord: Ik heb ook de tv-out getest van het moederbord en de composiet verbinding is ronduit slecht. Gelukkig zit er ook een s-video aansluiting op (din-stekker met 4 pinnetjes) die erg goed werkt. Op die tv van mij die geen aparte s-video ingang heeft, werkt dit echt perfect via een scart blokje. Het heeft alleen wel even geduurd voordat ik besloot om de composiet uitgang op te geven en er achter kwam dat ik nog ergens een s-video kabeltje had liggen.

De voeding laat trouwens nog even op zich wachten. Op dit moment gebruik ik dan ook een oude voeding die ik nog had liggen. Het kan zijn dat dit de problemen veroorzaakt die bij de ontvanger te merken zijn, maar als ik hem niet snel terug breng kan het misschien niet meer.

De voeding die als vervanging van de bij de kast geleverde voeding wordt opgestuurd is trouwens (na hierom te hebben gevraagd) een Seasonic S12-430 Watt. Hoewel ik hier nu al bijna 2 weken op zit te wachten vind ik het wel service van Azerty dat ze een voeding van ongeveer 70 euro als vervanging sturen terwijl de hele kast met voeding erbij ongeveer 80 euro heeft gekost. Hoewel 1 ervaring natuurlijk niet voldoende is om een heel bedrijf mee beoordelen, denk ik dat ze hiermee wel veel plus punten hebben gescoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
Leuk om die Vista scores te horen, dan valt er wat te vergelijken. Ik zal binnenkort eens gaan testen, ook op andere resoluties. Ik ben heel benieuwd, als de CPU bij mij de bottleneck zou zijn, zou me dat zeer goed uitkomen - die kan ik immers vrij eenvoudig door een sneller exemplaar vervangen.

Over die Hauppage 500 kaart: daarmee had ik helemaal geen problemen met de installatie. Het paste gewoon keurig. Ook heb ik niet de problemen die jij beschrijft met het beeld: de kwaliteit van de ontvanger is gewoon goed. Misschien heeft e.e.a. toch te maken met je voeding - ik heb hier de standaard Antec voeding die bij de kast hoort en geen probleem.

Overigens is het niet zo dat ik erg tevreden ben over de beeldkwaliteit als ik tv kijk via de HTPC. Maar dat komt volgens mij door de manier waarop de (Media Center) software de boel upscaled naar 1080p. Het analoge signaal is 480i (ofzo?) en als ik het in een klein venstertje bekijk ziet het er prima uit, maar als ik het full-screen doe, dan merk ik dat mijn tv veel mooier scaled dan de HTPC. Hopelijk kan dit met software nog verbeterd worden.

Om toch het beste resultaat te krijgen heb ik wel een nieuwe coax kabel gekocht en een nieuwe splitter, en dat maakte het beeld wel ietsje beter. Dit zou je ook kunnen proberen. Het feit dat het beeld op een oud crt bakkie er goed uitziet komt denk ik stomweg omdat je daarop niet beter kan zien, of omgekeerd dat je de problemen in het signaal niet kan waarnemen.

Als dat niet helpt en je houdt interferentie dan zou ik proberen de kaart te ruilen. Wie weet is het gewoon pech en is de kaart niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
fdkuyper schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:20:
Een videokaart lijkt het probleem te hebben dat er nog geen kaarten bestaan die echt beveiligde hd-content kunnen afspelen. Dus zo'n kaart is echt maar een tijdelijke oplossing, tot ik een keer een blu-ray wil inbouwen, dan kan ie weer vervangen worden :(
Wat bedoel je hier precies mee? De huidige videokaarten met HDCP kunnen toch wel beveiligde content weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
-Moondust- schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 18:46:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? De huidige videokaarten met HDCP kunnen toch wel beveiligde content weergeven?
Ik had gelezen dat de ondersteuning van HDCP in de praktijk niet zou werken. Maar die berichten blijken meer dan een jaar oud, het ziet er naar uit dat je inderdaad kaarten kan kopen die beveiligde content kunnen afspelen. Zo staat er een test bij Anandtech (link) waar ze echt Blu-Ray schijfjes testen, en dat schijnt te lukken. (Er staat wel bij "Up until very recently, NVIDIA and ATI's public drivers did not include support for HDCP, but this has been added as of their latest Catalyst and ForceWare driver releases. ").

Ook kwam ik dit forum tegen (link) waar ze alle HDCP compatible kaarten tonen. Maar hier heb ik mijn twijfels over: er staan nummers tussen waarvan op andere sites wordt beweerd dat ze niet HDCP klaar zijn, maar slechts "voorbereid". Er staat bijvoorbeeld de ATI X1900 tussen, terwijl daar ook andere berichten over zijn. (link)

Het is in elk geval zaak om zorgvuldig uit te zoeken of de kaart die je wilt kopen wel HDCP ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
Ik heb ook nog wat benchmarks gedaan. Daarbij heb ik iets vreemds ontdekt: als ik de Catalyst drivers installeer, dan verandert het adapter type van X1250 naar X1200. Als ik vervolgens door Windows de driver laat updaten, dan wordt het weer een X1250...

Het blijkt ook nog wat uit te maken voor de prestaties.

Mijn eerste instelling was met de verkeerde X1200:
Adapter: X1200, resolutie 1920x1080:
Grafisch 2,6
Grafisch voor spellen 3,0

Tweede keer, nu goed:
Adapter: X1250, resolutie 1920x1080:
Grafisch 2,8

Tenslotte nog op lagere resolutie:
Adapter: X1250, resolutie 1024x768:
Grafisch 3,0

Heeft iemand trouwens al uitgevonden hoe je een normale breedbeeld resolutie van 1280x720 kan instellen? Bij mij werken die Catalyst drivers helemaal niet: het programma installeert wel (en doet dus ook wel iets) maar daarna start het stomweg niet. En bij de schermresoluties kan ik gelukkig wel 1920x1080 kiezen, maar verder alleen 1024x768 en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Ik heb zojuist de nieuwe voeding binnen gekregen. Na 35 euro bij te hebben betaald is de de Corsair HX520W geworden. Erg overkill, maar kan vast geen kwaat.

Na het verbruik met de oude en de nieuwe voeding op te hebben gemeten met een kastje dat je in het stopcontact ertussen steekt kom ik op de volgende waardes uit:
Idle oud: ongeveer 60 watt
Tijdens het kiijken van HD 720 content: ongeveer 90 watt
Idle nieuw: ongeveer 51 watt
Tijdens het kiijken van HD 720 content: ongeveer 82 watt
Je hebt er niets aan, maar misschien toch leuk om te weten hoeveel overkill de 520 watt voeding is...

Op de een of andere wazige manier blijkt een goede voeding trouwens ook voor een aanzienlijk mooier beeld te zorgen op de S-video out.

Wat mijn betreft kan dit topic nu eigenlijk wel gesloten worden tenzij er nog mensen vragen hebben die ik nog zou kunnen beantwoorden. Iedereen bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

kwee schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:44:
Ik heb zojuist de nieuwe voeding binnen gekregen. Na 35 euro bij te hebben betaald is de de Corsair HX520W geworden. Erg overkill, maar kan vast geen kwaat.

Na het verbruik met de oude en de nieuwe voeding op te hebben gemeten met een kastje dat je in het stopcontact ertussen steekt kom ik op de volgende waardes uit:
Idle oud: ongeveer 60 watt
Tijdens het kiijken van HD 720 content: ongeveer 90 watt
Idle nieuw: ongeveer 51 watt
Tijdens het kiijken van HD 720 content: ongeveer 82 watt
Je hebt er niets aan, maar misschien toch leuk om te weten hoeveel overkill de 520 watt voeding is...
Zoals je zelf al aangeeft: een gigantische overkill. Je voeding draait nu op een belasting van 10%, een belasting waar deze (goede) voeding mogelijk nog maar 70% efficientie laat zien. Pas bij hogere belasting wordt deze efficienter. Vandaar zie je ook in je eigen metingen het verschil afnemen als je zwaarder gaat belasten: je nieuwe voeding is dan niet heel veel efficienter meer dan je oude...

Met een lichtere 80plus voeding (380W bijv.) denk ik dat je verbruik nogmaals zakt, maar dan richting de 40-45W idle ;).
Op de een of andere wazige manier blijkt een goede voeding trouwens ook voor een aanzienlijk mooier beeld te zorgen op de S-video out.
Niet echt onlogisch: een goede voeding heeft vaak een veel lagere rimpel op zijn lijnen en dat merk je in je video-out circuit ;)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:14
kwee schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:43:
Weer even een update van ervaringen met dit systeem:
Ik heb afgelopen weekend geprobeerd om met de Vista 64-bit installatie te werken, maar dat is alles behalve ideaal. In 64-bit krijg ik het niet voor elkaar om alle bestanden goed ondersteund te krijgen in MCE (64-bit codecs), dus dat is niet ideaal.

Hierna heb ik de trial versie van Vista ultimate geinstalleerd om de door jou beschreven problemen te testen. Ik heb hiervoor een aantal fragmenten van 1080p wmv bestanden(zie hiervoor google:sample 1080p) geprobeerd en daarmee blijft alles vloeiend gaan. Met een 1080p trailer van Pirates of the Caribbean heb ik ook getest, maar dat lijkt toch net iets te veel van het goede (af en toe schokkerig, maar niet de hele tijd).
Dit had je kunnen weten, op de Asus site staat namelijk dit:

(It may not display 1080p smoothly when playing HD DVD and Blu-ray Disc due to current version player limit)
De score die ik haal binnen Vista is een 3.0 voor games graphics en een 3.5 voor de aero graphics. Als de rest echt ongeveer gelijk is, zoals je zegt, dan is de performance wel erg afhankelijk van de CPU. Het zou misschien ook kunnen zijn dat dit komt doordat jouw schermresolutie veel hoger staat. Mogelijk kun je je score herberekenen nadat je je scherm tijdelijk op een lagere resolutie hebt staan.
Is dat niet erg weinig? Met mijn Core 2 DUO E6600 (die daarmee toch wel vergelijkbaar is, lijkt mij) haal ik als score 5.8.
Nu heb ik nog een vraagje aan jou: Ik heb ook een Hauppage 500MCE (montage was trouwens lastig), maar de kwaliteit van het beeld valt me heel erg tegen. Het is net of er een inteferentie in de ontvangst zit, waardoor het diagonale strepen ontstaan in de ontvangst. Bij mij is het nu zelfs veel beter tv-kijken op mijn oude 55cm tv, dan op de computer. Zelfs het opnemen met een videorecorder levert nu betere resultaten dan kijken met MCE. Bij het pauzeren van het beeld blijft de storing ook stil staan, dus het zit echt in deze ontvanger. Hoe zit dit bij jou? En had je ook problemen met het monteren van de kaart (lijkt een beetje schuin te blijven zitten door dikke stekker van de antenne)?

Voor andere mogelijk geinteresseerde in het moederbord: Ik heb ook de tv-out getest van het moederbord en de composiet verbinding is ronduit slecht. Gelukkig zit er ook een s-video aansluiting op (din-stekker met 4 pinnetjes) die erg goed werkt. Op die tv van mij die geen aparte s-video ingang heeft, werkt dit echt perfect via een scart blokje. Het heeft alleen wel even geduurd voordat ik besloot om de composiet uitgang op te geven en er achter kwam dat ik nog ergens een s-video kabeltje had liggen.

De voeding laat trouwens nog even op zich wachten. Op dit moment gebruik ik dan ook een oude voeding die ik nog had liggen. Het kan zijn dat dit de problemen veroorzaakt die bij de ontvanger te merken zijn, maar als ik hem niet snel terug breng kan het misschien niet meer.

De voeding die als vervanging van de bij de kast geleverde voeding wordt opgestuurd is trouwens (na hierom te hebben gevraagd) een Seasonic S12-430 Watt. Hoewel ik hier nu al bijna 2 weken op zit te wachten vind ik het wel service van Azerty dat ze een voeding van ongeveer 70 euro als vervanging sturen terwijl de hele kast met voeding erbij ongeveer 80 euro heeft gekost. Hoewel 1 ervaring natuurlijk niet voldoende is om een heel bedrijf mee beoordelen, denk ik dat ze hiermee wel veel plus punten hebben gescoord.
Zou je nu nog steeds voor dit moederbord kiezen of als je er nu een zou moeten kopen zou je dan voor een andere kiezen?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
Alleen de CPU-koeler en de extra ventilatoren zou ik waarschijnlijk niet meer zo aanschaffen. Ik kan het systeem nu op ongeveer 1 meter niet echt meer horen terwijl ik normaal op de bank veel verder weg zit. Dit is dus ook echte overkill, en had minder gemogen. Uiteindelijk hebben deze extra componenten mij namelijk nog een kleine 80 euro gekost, en deze had ik dan nog beter in een extra 2 GB intern geheugen kunnen stoppen (wat trouwens nog nergens voor nodig is geweest).

Het is grappig dat je de Core 2 Duo aanhaalt. Hier zat ik namelijk ook aan te denken ipv de combinatie die het nu is geworden. Uiteindelijk zou ik nog steeds voor dit moederbord kiezen, aangezien dit systeem voor de meeste content goed genoeg blijkt te zijn. Daarnaast heeft deze nog 2 geheugen-slots over op dit moment, waardoor hij altijd is uit te breiden en kan er altijd nog een GPU bij om de echte HD content mogelijk te maken voor minder geld.

Even een rekenvoorbeeld:
De CPU kost nu 101.50 euro en het MB 59.77. Totaal: 161.27 euro
Met een Intel E6600 en een MB met HDMI (Abit F-190HD) wordt dit:
De CPU kost nu 189.50 euro en het MB 92.50. Totaal: 282.00 euro

Door dit verschil van 120 euro (dus bijna 2x duurder) is het waarschijnlijk goedkoper om later als Bluray/HD-DVD wenselijk wordt nog een goedkope video-kaart te kopen die dit volledig voor zijn rekening neemt. Verder vindt ik de hoeveelheid uitgangen door de chipset echt een plus punt ook al gebruk ik er nu maar 1 van. Van alle moederborden met de 690G chipset heb ik het meeste vertrouwen in Asus (misschien wel dom), maar zodoende kom ik toch weer op dit moederbord uit. Ik zou dus nog steeds dezelfde keuzes maken voor het moederbord en ook voor de processor.
Pagina: 1