Toon posts:

HTPC Configuratie + aansluiting op 'gewone' TV

Pagina: 1
Acties:
  • 1.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Ik loop al een tijdje met het idee om een compleet mediacenter te bouwen en zocht de bevestiging dat ik datgene wat ik bij elkaar gezocht heb fatsoenlijk in elkaar te zetten is en goed genoeg is voor een mediacenter. Wat betreft budget probeer ik het redelijk te houden, want mijn vriendin schenkt hem voor mijn verjaardag. :)

Zover de configuratie die ik bij elkaar gezocht heb. Ik denk er over om alles bij PC Megastore te bestellen (met uitzondering van het geheugen want dat is een stuk duurder dan bij andere bedrijven).

Antec Lifestyle Fusion EC €165,95
AMD Sempron 3400+ BOX (SAM2) €42,95
Asus M2NPV-VM €76,50
Kingston HyperX 1 GB DDR2-800 (Retail, KHX6400D2/1G) (€75,- bij ALTERNATE)
Samsung SH-S182M LightScibe Zwart Bulk €32,50
Samsung SpinPoint T166 320GB €75,75
Hauppauge PVR-500 MCE Kit €168,50

Sub-Totaal: €637,15

=> Is dit een set die zich ook leent voor toekomstige uitbreidingen/veranderingen? (digitale TV, full-hd-kaart, etc.)

=> Verder heb ik een andere vraag: mijn TV is nog zo'n klassiek Samsung-geval (http://www.samsung.com/se...v/standardtv/cw28c93n.asp <- zo een dus). De planning voor de wat langere termijn is uiteraard een LCD of plasmascherm, maar mijn verwachting is dat ik dit mediacenter nu kan aansluiten op deze gewone TV. Klopt dat of ligt dat iets ingewikkelder?

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Dit zou ik graag ook willen weten.
Ik wil namelijk op korte termijn ook een htpc aanschaffen en op een iets langere termijn een hd-tv.

Echter tot die tijd zou ik die htpc graag op een normale tv willen hangen.

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Wat ik mis is een videokaart !? Onboard is na mijn vele ervaring met HTPC's niet meer mijn voorkeur :)
Verder vind ik je Kingston geheugen een beetje overkill. Je kan beter 2 * 512 normaal geheugen halen dna 1 * 1024 van dergelijke bankjes.

Ik heb een 939 setup:
MSI K8N, 2*1024, Athlon 3500, 2*1024, GF7300GS, DVDR Nec, PVR500MCE, Audigy 2, 2*120 GB Sata 2.5 inch laptop schijfjes.

Deze setup draait met Vista Ultimate vlekkeloos en direct aangesloten op de TV, geen monitor. Ik voer de gehele Windows setup uit zonder er een monitor aan te hangen.....

[ Voor 41% gewijzigd door motormuisje op 11-05-2007 23:31 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Waarom geen onboard? De onboard geforce 6150 (oid...) plankjes schijnen ook gewoon tv-out te hebben, is dat kwalitatief minder dan?

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Voor Vista zou ik het afraden, prestatie is niet zo geweldig. Voor HDTV is het helemaal geen optie omdat deze geen hardware matige codering ondersteunen.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:34:
Kingston HyperX 1 GB DDR2-800 (Retail, KHX6400D2/1G) (€75,- bij ALTERNATE)
Hmm, een budget Sempronnetje maar wel overdreven duur overclock geheugen erin? Maar dan weer niet in dual-channel? Wat is de redenering hiervan?

En je kan volgens mij ipv dat M2NPV-VM moederbord beter een Asus M2A-VM HDMI nemen:
-Een nieuw chipset van AMD, speciaal voor HTPC's
-HDMI, DVI, VGA en Component + S-Video
-Koel en energiezuinig
-Goedkoper
=> Is dit een set die zich ook leent voor toekomstige uitbreidingen/veranderingen? (digitale TV, full-hd-kaart, etc.)
Dan moet je kijken of je een mATX of ATX mobo koopt: de laatste past vaak niet in HTPC kasten, maar heeft wel meer PCI slots. Persoonlijk vind ik dat ik met de miljoen high-speed bussen (1394, USB 2.0, gbit ethernet en SATA-II) die er tegenwoordig op moederborden te vinden zijn uit de voeten moet kunnen zonder al te veel insteekkaarten.
=> Verder heb ik een andere vraag: mijn TV is nog zo'n klassiek Samsung-geval (http://www.samsung.com/se...v/standardtv/cw28c93n.asp <- zo een dus). De planning voor de wat langere termijn is uiteraard een LCD of plasmascherm, maar mijn verwachting is dat ik dit mediacenter nu kan aansluiten op deze gewone TV. Klopt dat of ligt dat iets ingewikkelder?
Dat kan sowieso via S-video, maar als je handig bent en een ATi chipset/kaart hebt ook met dit (betere beeldkwaliteit):
RGB-scart met een HTPC

[ Voor 5% gewijzigd door Erik Jan op 11-05-2007 23:57 ]

This can no longer be ignored.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Controleer even je prijzen met de pricewatch..

bijvoorbeeld de 500MCE KLIK

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
De een is zonder afstandsbediening, de ander staat verkeerd in de pricewatch (die ene van 115, de 2e prijs die je vindt is 159 euro). Ze bedoelen namelijk een andere kaart van hauppage als je doorklikt naar die website. Helaas is de 500 mce kit overal ongeveer even duur.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Ik heb hem zonder afstandbediening, dit omdat deze (volgens mij) niet goed werkte met MCE.
Heb een Microsoft afstandbediening gekocht.

Ik was toen de tijd uit me hoofd 140 euro kwijt voor de MCE afstandbediening en 500-MCE bij Pc Zaak.

Verwijderd

Topicstarter
Erik Jan schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:56:
[...]

Hmm, een budget Sempronnetje maar wel overdreven duur overclock geheugen erin? Maar dan weer niet in dual-channel? Wat is de redenering hiervan?
Komt voort uit het gebrek aan kennis. Okay, wellicht onhandig. Zou dit goed genoeg zijn (Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-533 )?

Dus dan zou dit hem worden:

Antec Lifestyle Fusion EC €165,95
Asus M2A-VM HDMI €70,20
Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-533 (Retail, KVR533D2N4/1G) €35,95
Samsung SH-S182M LightScibe Zwart Bulk €32,50
Samsung SpinPoint T166 320GB €75,75
Linksys PCI Card 11G, 54mb €35,95
Hauppauge PVR-500 MCE Bulk €107,90
Windows XP Media Center Remote Control €29,95

Totaal: €597,10

Hoe zit het met de geluidsproductie van de Antec Fusion? Is de Antec New Solution NSK2400 EC trouwens een goed alternatief?

• Pittie
Aangezien ik nog geen moederbord heb gevonden met een s-video uit, ga ik voorlopig voor de volgende oplossing.
Ik ga een 6200 kaartje aanschaffen (20,-) voor zolang. Deze verbind ik dan met mijn "normale tv"
Tegen de tijd dat ik voor een hd-tv ga, wil ik ook een nieuwe videokaart halen (wrs de 8600 oid, iig die hardware matige ondersteuning heeft voor x264)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uit, dank jullie wel voor de reacties. Ben alleen nog aan het overwegen om een Athlon 64 in plaats van een Sempron te nemen.

Overigens kreeg ik wel commentaar van een collega dat ik nu geen MPEG2 decoder heb, wat dus hoge CPU-load tot gevolg heeft bij het afspelen van recorded content. Volgens de info via Google en zo ziet de decoding er wel goed uit voor het ASUS moederbord. Ik ga ervan uit dat het wel goed zit.

Verwijderd

Na dit hele topic te hebben gelezen en andere bronnen te raadplegen heb ik uiteindelijk ook een htpc samengesteld. Alleen blijf ik nog met een paar kleine vragen zitten en zijn meningen en suggesties zeker welkom voor ik mijn bestelling plaats.

Grafische Kaart: ASUS EN8500GT Silent €99
Moederbord: Abit Fatal1ty F-I90HD €99
CPU: Intel Core™ 2 Duo E2160 €89
HD: Samsung SpinPoint T133 (400 GB) € 79
Netwerk: D-Link DWA-547 (PCI) €69
Geheugen: G.E.I.L 2 GB DDR2-800 Kit (2048 MB) €109
Behuizing: Antec Lifestyle Fusion €179
Afstandbediening: Logitech Harmony Remote Control 555 €109
Koeler: Zalman CNPS7700-Cu €32

Vraag 1: Kan ik via de HDMI uitgang van dit moederbord een 1080p + 5.1 audio naar mijn tv sturen?
Vraag 2: Gaat dit geheugen samen met dit moederbord, ik kan nergens info vinden over geil/abit ?
Vraag 3: is dit systeem stil genoeg voor een htpc ?

Alvast bedankt

• Pittie
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 19:54:
Na dit hele topic te hebben gelezen en andere bronnen te raadplegen heb ik uiteindelijk ook een htpc samengesteld. Alleen blijf ik nog met een paar kleine vragen zitten en zijn meningen en suggesties zeker welkom voor ik mijn bestelling plaats.

Vraag 1: Kan ik via de HDMI uitgang van dit moederbord een 1080p + 5.1 audio naar mijn tv sturen?
Vraag 2: Gaat dit geheugen samen met dit moederbord, ik kan nergens info vinden over geil/abit ?

Alvast bedankt
Vraag1, waarom zou je dat willen doen, aangezien je een aparte videokaar hebt? Of ga je deze soms niet gebruiken?
Vraag2, Mag ik vragen waarom je zulk duur overclock geheugen aanschaft? en dan in verhouding zo een slechte cpu?

Verwijderd

Pittie schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:29:
[...]

Vraag1, waarom zou je dat willen doen, aangezien je een aparte videokaar hebt? Of ga je deze soms niet gebruiken?
Vraag2, Mag ik vragen waarom je zulk duur overclock geheugen aanschaft? en dan in verhouding zo een slechte cpu?
1: Omdat de prijs amper schilt met goedkoper geheugen en ik neem aan dat dit geheugen toch net iets beter is van kwaliteit, en de CPU is ook niet van zo'n slechte kwaliteit neem ik aan. Ik lees dat hij redelijk makkelijk te overclocken is tot 2ghz+ en dat er amper prestatieverschil is met andere dual cores dan, of toch beter een hogere versie dual core nemen ?

2: Omdat de grafische kaart geen HDMI uitgang heeft en ik een kabeltje van mijn htpc nog altijd netter vindt dan 2 apparte, tenzij dit kwaliteitsverschil oplevert.De grafische kaart steekt er gewoon in om te helpen met het decoderen. Daarom mijn vraag.

Verwijderd

Ik zou voor een snellere cpu gaan ivm future proofing. Deze zal geen 1080p x264 trekken, of h264 en vc-1 Blu-ray en HDDVD. Kan je wel leuk roepen dat je daar nu geen plannen voor hebt, maar over een jaar denk je daar misschien weer anders over. Kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat :).

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 07:10
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 02:13:
[...]
......................
2: Omdat de grafische kaart geen HDMI uitgang heeft en ik een kabeltje van mijn htpc nog altijd netter vindt dan 2 apparte, tenzij dit kwaliteitsverschil oplevert.De grafische kaart steekt er gewoon in om te helpen met het decoderen. Daarom mijn vraag.
Maar welke video kaart ga je aansluiten op je TV nou dan?
Als je de onboard HDMI gaat gebruiken, ga je dus de onboard video gebruiken. Dan doet die ASUS EN8500GT echt niets hoor! (kun je je wel weer 99eu besparen :P )

Als je wel die ASUS EN8500GT voor beeld wilt gebruiken en die dus aansluiten op je scherm/tv, heb je niets aan de HDMI aansluirting van je mb. Sterker nog: ik zou dan de onboard video kaart uitschakelen in je BIOS.

Die ASUS EN8500GT zal wel geen HDMI hebben, dus zul je dan toch op een andere manier de audio naar je scherm cq. receiver moeten gaan krijgen. Dus toch een aparte audio kabel (digitaal of analoog)

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-12 23:39
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 19:54:

Alvast bedankt
Het grafische deel van het beoogde moederbord kan via HDMI max 1080i uitspugen, dus geen 1080p. Als het budget het toelaat zou ik een HD-proof pc in elkaar zetten. Dat betekent een computer die 1080p op bluray en hddvd aankan. Hiervoor zou ik een redelijke cpu nemen i.c.m. de reeds beoogde Asus 8500GT videokaart. De videokaart neemt dan het overgrote deel van de decoding voor zijn rekening. Zorg er wel voor dat het moederbord een S/PDIF uitgang (digitaal) heeft (optisch of coaxiaal, afhankelijk van wat jou tv als input aankan) die DD5.1 en DTS aankan. Ik heb vernomen dat niet alle S/PDIF-uitgangen deze onbewerkte audiosporen kunnen doorgeven aan je tv, dan wel receiver. Kortom, zoek eht goed uit en mail desnoods de fabrikant om zekerheid te krijgen.
Wat betreft de stilte, het kan nooit stil genoeg zijn. In principe dus zoveel mogelijk passief gekoeld. Bij koeling van de cpu, de kast en waarschijnlijk ook de voeding ontkom je haast niet aan aktieve koeling, maar als je zoveel mogelijk 120mm fans neemt of tenminste hardware die speciaal gebouwd is om stil te functioneren, dan moet het goed gaan.

Verwijderd

Misschien wat off-topic, maarre... wat als je je HTPC nou alleen wil aan hebben staan als je films wil kijken of mp3 wil luisteren, maar anders niet? Hoe sluit je dan de TV aan?

Ik bedoel dus: stel je hebt 3 systemen:
1. HTPC
2. Receiver + speakers
3. TV

Ik zie in alle posts over HTPC altijd staan dat men:
- de audio aansluit van [1] op [2]
- de video aansluit van [1] op [2] en van [2] op [3], of direct van [1] op [3].

Correct? In dat geval staat de HTPC dus altijd aan, en geeft de HTPC dus de audio door naar de receiver en de video naar de TV, waardoor je TV kan kijken via de TV-kaart in je HTPC en het geluid uit je mooie speakerset komt ipv de TV-speakerset.

Ik wil mijn HTPC echter alleen gebruiken om films (DVD, DivX) te kijken, en ik wil de HTPC in combinatie met de receiver alleen gebruiken als ik cd's of mps luister. Dat scheelt heel veel stroom, en je HTPC hoeft dan niet zo vaak aan te staan met onderhoud vandien. Een TV heeft immers een eigen tuner en daarop kan je direct een coax-kabel op aansluiten (zoals men altijd heeft gedaan).
Of simpel gezegd: als ik thuis kom en op de bank neerplof, wil ik meteen de TV kunnen aanzetten en lekker een beetje zappen... en dan 's avonds om 9 uur wil ik een divx'je kijken (dus pas om 9 uur hoeft de HTPC en de receiver aan te gaan).

Echter, hoe sluit ik dit aan? Ik kan hier niets over vinden... moet ik de coax kabel dan, voordat die de TVkaart van de HTPC ingaat, splitten? En dan loopt 1 coaxkabel direct de TV in, en 1 coaxkabel de TVkaart in? Is de kwaliteit dan nog ok?

• Sathumax
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 14:14
hoi
ik zou gaan voor Nvidia 8600 vga kaart.
Deze ondersteunt ook HDtv h.264 accelereatie en dan hoeft de processor niet zo hard te werken ;)

• IceXuick
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik zit te denken aan de volgende HTPC configuratie. (aangepaste rip van perfect-systems htpc config)

€ 177,16 Behuizing: Antec Fusion Media Center Case (M-ATX - 430 Watt)
€ 83,47 Power: 450 Watt PSU - Be Quiet Straight Power E5
€ 53,24 Mainboard: ASUS M2A-VM (AMD 690G/ATI SB600- M-ATX - AM2)
€ 72,17 CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2 - Hypertrans) 2,0 BOX
€ 53,29 CPU Cooler: Thermalright SI 128 (Socket 775/AM2)
€ 37,53 MEM: PC2-4200 - 512 MBx2 - DDR2 - Kingston ValueRAM CL4
€ 71,63 HD: Seagate 320 GB ST3320620AS (SATA300 - 16 MB)
€ 68,10 GPU: Asus EAX1300 Pro/TD Silent- 256 MB - PCIe - TV+DVI
€ 112,03 TV-kaart: Hauppauge Win/TV PVR 500 MCE - bulk
€ 29,77 Toetsenbord: Microsoft Wireless Remote Keyboard MCE iR (bulk)
Totaalprijs: € 758,39

Heeft iemand hier iets op aan te merken, of af te raden ? ik wil het i.c.m. Mediaportal (MP) gebruiken. Het systeem moet klaar zijn voor HDTV (720p iig). Ik koop namelijk volgende week de beamer, een panasonic PT-AX100 (HD ready dus). Daarnaast wil ik hem zo stil mogelijk hebben.. Iemand deze antec kast thuis staan, en gebruik maakt van de meegeleverde voeding? noisy?

Daarnaast heb ik gelijk nog een vraag: kan ik via MP (of een ander prog) makkelijk switchen tussen signaal naar (gewone) TV en Beamer ? Of mogelijkheid om zelfs tegelijk beide schermen te gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door IceXuick op 11-06-2007 02:21 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:53
IceXuick schreef op maandag 11 juni 2007 @ 02:19:
.....

Daarnaast heb ik gelijk nog een vraag: kan ik via MP (of een ander prog) makkelijk switchen tussen signaal naar (gewone) TV en Beamer ? Of mogelijkheid om zelfs tegelijk beide schermen te gebruiken?
Volgens mij gebeurd het switchen nooit software matig, maar moet je dat via je hardware regelen (of telkens via de driver het kloon scherm aan en uit zetten).

Maar als je videokaart gewoon 2 aansluitingen heeft (Bijv. 2x dvi) dan kan je gewoon kiezen voor kloon scherm bij de driver. En dan de TV en de beamer aansluiten op de 2 DVI aansluitingen, en heb je dus altijd beeld op zowel de beamer als de TV.
Pagina: 1