Aangezien we het voornamelijk over processors gaan hebben leek me dit een mooit topic voor in PMG.
ASUS A8N5X
2 x 512MB PC3200 van Twinmos CAS 3
NVIDIA 7600GS silent (geloof van ASUS)
160GB Samsung Spinpoint HD
TAGAN 330W voeding
Naast de processor gooi ik er nog eenmalig 2 x 512MB geheugen erbij. De prijzen van PC3200 zijn ook erg laag op het moment zodat dat de moeite wel is! Die extra gigabyte komt natuurlijk prima van pas om eventueel Vista te draaien.
Ook zal ik kijken of ik de casefans kan vervangen door fans van papst fans. Maar goed, we gaan een beetje offtopic.
Prijs: Ongeveer 65 euro.
Voor ongeveer 65 euro weet ik dat ik ten op zichte van een 3000+ redelijk vooruit zal gaan. De kloksnelheid is 600 MHz hoger en de cache is verdubbeld. Het verschil is dus duidelijk en de kosten zijn erg laag. Dit lijkt mij voor het geld een erg goede upgrade.
Prijs: Ongeveer 100 euro.
Bij een X2 is het verschil wat vager. De 3800+ (heel grofweg) uit 2 x een Athlon 64 3200+. Gekeken naar een enkele core is dit slechts 200MHz sneller. Vergelijken is een stuk moeilijker. Voor single core taken zal het allemaal niet zoveel sneller gaan. Voor multicore taken zal alles uiteraard wel een stuk sneller zijn. Ik vraag mij echter af of mijn HTPC nou zoveel multitasking doet. Opnemen van de TV wordt voor het grootste gedeelte hardwarematig gedaan door de MPEG2 encoder van de Haupauge PVR150, verder zal DVD kijken niet zoveel multitasking inhouden.
Ook vraag ik me af of HDTV films afspelen veel multi-threaded is. Zo ja, dan zou een X2 natuurlijk ideaal zijn. Zo nee, dan zou een snelle single core weer nuttiger zijn! Ook speel ik af en toe een spelletje, maar ook dat is nogal single threaded.
Ik wil met redelijk zekerheid over een tijdje Vista Media Center gaan draaien op deze PC.
Prijs: rond de 130 euro.
Voor de 4200 geld natuurlijk hetzelfde als voor de 3800+. Echter, de 4200 is toch weer 30 euro duurder. Ik vraag me af of dit het waard is. Daarbij is de 4200 extreem slecht leverbaar, waardoor ik eigenlijk al geen zin meer heb om 'm te bestellen... Tenzij het echt de moeite is. Bij Alternate issie wel leverbaar, maar dan 140 euro. En dat vind ik toch wel een beetje duur worden voor de 'goedkope' upgrade die ik in gedachte had. Dat is ruim 2 x zoveel als dat ik een single core 4000+ zou nemen.
Ik hoef dus niet persé gedetailleerde informatie. Ik wil graag weten OF ik er uberhaupt naar moet kijken.
Op dit moment neig ik echter voor de 4000+ single core als beste optie voor de upgrade.
Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval!
Wat vooraf ging
Ongeveer een jaar geleden heb ik een leuk computertje in elkaar gezet die dienst doet als HTPC. Ik heb hier toen een topic over gemaakt: HTPC samengesteld, nog opmerkingen of suggesties. Het betreft hier een socket 939 AMD systeempje (zie specs verderop) dat gebruikt wordt voor het afspelen van DVD, DivX en HDTV materiaal en het opnemen en bekijken van TV.Wat is het doel van dit topic?
Gezien de extreem gedaalde prijzen leek het me de moeite waard om mijn HTPC nog eenmaal te upgraden. Aangezien socket 939 steeds moeilijker verkrijgbaar is leek me daar nu de tijd rijp voor. Ik moet daar niet te lang mee gaan wachten. Ik heb natuurlijk zelf al wat research gedaan en ik heb absoluut een goed beeld van wat goed en wat niet goed is en wat snel of niet snel is. Ik ben meer geinteresseerd MENINGEN van jullie. Ik heb een paar opties en ik weet eerlijk gezegd niet wat de beste is...De belangrijkste huidige specs
AMD Athlon 64 3000+ (1.8GHz) S939ASUS A8N5X
2 x 512MB PC3200 van Twinmos CAS 3
NVIDIA 7600GS silent (geloof van ASUS)
160GB Samsung Spinpoint HD
TAGAN 330W voeding
Wat wil ik upgraden?
Zoals ik al zei wil ik in ieder geval de processor nog eventjes een upgrade geven nu het nog een beetje fatsoenlijk kan. Maar daarover later meer.Naast de processor gooi ik er nog eenmalig 2 x 512MB geheugen erbij. De prijzen van PC3200 zijn ook erg laag op het moment zodat dat de moeite wel is! Die extra gigabyte komt natuurlijk prima van pas om eventueel Vista te draaien.
Ook zal ik kijken of ik de casefans kan vervangen door fans van papst fans. Maar goed, we gaan een beetje offtopic.
Waar heb ik jullie hulp voor nodig?
Naar de kern van de zaak. Ik kom dus niet helemaal uit de processor die ik moet kopen. Ik hoef niet persé het snelste van het snelste, maar ik moet er natuurlijk wel op vooruit gaan ten opzichte van wat ik nu heb. Ik ben uitgegaan van wat er in de pricewatch staatOptie 1
CPU: AMD Athlon 64 4000+ San Diego (S939, 2.4GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W)Prijs: Ongeveer 65 euro.
Voor ongeveer 65 euro weet ik dat ik ten op zichte van een 3000+ redelijk vooruit zal gaan. De kloksnelheid is 600 MHz hoger en de cache is verdubbeld. Het verschil is dus duidelijk en de kosten zijn erg laag. Dit lijkt mij voor het geld een erg goede upgrade.
Optie 2
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ (S939, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W)Prijs: Ongeveer 100 euro.
Bij een X2 is het verschil wat vager. De 3800+ (heel grofweg) uit 2 x een Athlon 64 3200+. Gekeken naar een enkele core is dit slechts 200MHz sneller. Vergelijken is een stuk moeilijker. Voor single core taken zal het allemaal niet zoveel sneller gaan. Voor multicore taken zal alles uiteraard wel een stuk sneller zijn. Ik vraag mij echter af of mijn HTPC nou zoveel multitasking doet. Opnemen van de TV wordt voor het grootste gedeelte hardwarematig gedaan door de MPEG2 encoder van de Haupauge PVR150, verder zal DVD kijken niet zoveel multitasking inhouden.
Ook vraag ik me af of HDTV films afspelen veel multi-threaded is. Zo ja, dan zou een X2 natuurlijk ideaal zijn. Zo nee, dan zou een snelle single core weer nuttiger zijn! Ook speel ik af en toe een spelletje, maar ook dat is nogal single threaded.
Ik wil met redelijk zekerheid over een tijdje Vista Media Center gaan draaien op deze PC.
Optie 3
CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ Manchester (S939, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W)Prijs: rond de 130 euro.
Voor de 4200 geld natuurlijk hetzelfde als voor de 3800+. Echter, de 4200 is toch weer 30 euro duurder. Ik vraag me af of dit het waard is. Daarbij is de 4200 extreem slecht leverbaar, waardoor ik eigenlijk al geen zin meer heb om 'm te bestellen... Tenzij het echt de moeite is. Bij Alternate issie wel leverbaar, maar dan 140 euro. En dat vind ik toch wel een beetje duur worden voor de 'goedkope' upgrade die ik in gedachte had. Dat is ruim 2 x zoveel als dat ik een single core 4000+ zou nemen.
Optie 4: Opteron?
Ik zie ook veel Opterons voor socket 939 staan. Is dat wat voor mijn situatie. Vergeef me dat ik het gewoon vraag en niet vanalles ga opzoeken, maar ik weet echt 0,0 van die opterons af. Als jullie zouden aangeven of dit eventueel een optie is, dan ga ik uiteraard wel uitzoeken hoe het zitSamenvatting
Het mag duidelijk zijn dat ik een afweging moet maken tussen kosten en 'winst' qua snelheid. 65 euro vind ik een mooi bedrag voor een aardige upgrade (4000+), maar in verhouding kan de 140 euro voor de 4200+ X2 misschien toch weer gunsteriger zijn. Ik heb nog niet mijn beslissing genomen en sta uiteraard open voor suggesties, anders zou ik dit topic niet gestart zijn.Op dit moment neig ik echter voor de 4000+ single core als beste optie voor de upgrade.
Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval!
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3