Toon posts:

Nieuwe configuratie, maar welke? 6600 core 2 duo

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na jaren hier actief geweest te zijn en de afgelopen jaren andere prioriteiten te hebben gehad, heb ik me maar weer eens aangemeld. Niet geheel zonder reden..... Ik ben namelijk toe aan een nieuwe configuratie. Er is echter zoveel veranderd dat ik door de bomen het bos niet meer. zie.

Misschien kunnen jullie mij helpen....

Het geen wat ik nodig heb is namelijk een nieuwe MOBO, RAM, en Processor.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 6600 core 2 duo. Ik heb altijd AMD gehad maar de benchmarks wijzen uit dat de intel toch beter presteert op ADOBE pakketten, het geen waar ik bijna altijd mee werk. (oja MAC is geen optie ;)) Nu ben ik aan het kijken en ik ben bang dat ik dingen verkeerd samenstel. De lokale computerboer weet meestal ook niet van de hoed en de rand, en jullie naar mijn mening wel!

Mijn budget is +- 500 euro.

Processor: wordt dus een 6600 core 2 duo
RAM: ....? Als het maar 2048 DDR2 is
MOBO: ....? Moet dus compatibel zijn met CPU en RAM maar welke?? voorkeur is ASUS.

Mijn dilemma: ik ben bang dat als ik een MOBO koop en bepaalde dingen niet in acht neem ik de snelheid van de CPU weer onderdruk. En ik twijfel of ik bijv hyper x ram moet nemen ipv DDR2 standaard ivm de CPU combinatie.... Maar heeft dit wel zin omdat het MOBO bijv weer die snelheid niet ondersteund... (fsb)

Iig wil ik julle vragen mij te helpen met dit budget en configuratie, de videokaart krijg ik binnenkort: een 7800 GTX ;) voeding wordt een 650 watt.

Alvast heel erg bedankt ;)

Verwijderd

Ben bang dat als een modje dit topic vind er een slotje op komt.

Dus geeft ik je snel maar wat tips/schopjes in de goeie richting.

Mobo= Gigabyte DS3. Super goed bordje en lekker aan de prijs. Beter als de equivalenten van ASUS rond die prijs. Overclocken kan ie als de beste ;).
Als je wat meer geld wil besteden is de DS4 interessant. Maar alleen als je raid belangrijk vind. De raid controller van de DS3 is niet al te best.
pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Ram: Gewoon Kingston ofzo. Ik weet niet of je gaat overclocken? Zo niet dan is pc5300. Dan heb je iets sneller als de standaard bus is. (pc5300=667mhz. 667/2=333FSB. Standaard FSB = 266). Dit laat dus ruimte over voor een overclock naar 3GHZ.
Wil je verder dan kan je kijken naar pc6400. Dit is wel een stukje duurder maar de prijzen zijn al weer flink gedaald. pc6400=800/2=400FSB. Dat is dus een overclock naar 3.6GHZ. De DS3 kan makkelijk overclocken naar 400mhz.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Intel Core 2 Duo E6600 (geweldige prestaties, goede overclockmogelijkheden) € 205,-

Asus P5B Deluxe (degelijk moederbord, en goede overclockmogelijkheden) € 153,-

Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB (goed merk, CL van 5) € 149,-

of

Kingston KHX6400D2LLK2/2G (goed merk, levenslange garantie, CL van 4) € 130,-

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik vraag me af dat wanneer je jaren niet actief bent geweest je overige hardware ook niet aan een upgrade toe is... denk aan videokaart, harde schijf, kast en met name voeding etc...

Maar hoe dan ook, met een Core 2 Duo 6600 heb je een moederbord nodig met socket 775. Asus heeft daar een flink aantal van dus het is aan jou te gaan vergelijken en te bepalen welke extra opties (onboard sound, netwerk ed) je zou willen... vaak zie ik hier (en heb ik zelf ook) de ASUS P5B voorbij komen... ik ben er erg tevreden over..

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Verwijderd

Topicstarter
Kast en voeding en video heb ik al uitgezocht,

Kast is niet belangrijk het gaat mij om de componenten en hoe op elkaar reageren.
Voeding 650 OCZ en video 7800 GTX

overclocken is geen must maar wel altijd lekker, als het geheugen het maar aan kan en dat ik nergen inlever op de prestaties van mijn systeem door dat een van de compinenten niet meer aan kan en de rest dus beinvloed.

Nog meer tips zijn welkom ;)

Jullie alvast erg bedankt voor deze schop in de goede richting. Nu nog een afweging dus tussen een ausu en een gigabyte. Onboard sound is een must, wifi niet, daar heb ik een stickje voor ;)

Geheugen wordt dus waarschijnelijk: PC6400 gezien de bovenstaande reacties. Tenzij iemand zegt NEEEE je moet nog sneller geheugen... ;)

Dus tot zover:
  • CPU: 6600 core 2 duo
  • GPU: 7800 GTX
  • Harde schijf: had ik recent geupdate (S-ATA)
  • Voeding: 650 Watt Active FPC
  • MOBO:????????? Twijfel nog.... nog meer tips???

• Superseb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:18
Tussen welke mobo's twijfel je nog? Post die hier met voor en nadelen volgens jou zodat we je verder kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Kleine aanvulling:
  • CPU: 6600 core 2 duo
  • GPU: 7800 GTX (niet meegenomen in budget)
  • Harde schijf: had ik recent geupdate (S-ATA) (niet meegenomen in budget)
  • Voeding: ANTEC TRUEPOWER TRIO 650 Watt Active PFC (is dit wat?)
  • MOBO:????????? Twijfel nog.... nog meer tips???
  • KAST: XION Stacker (niet meegenomen in budget)
In eerste instantie wou ik voor de P5nSLI gaan, ik weet echter niet of dit een goede keus is passend bij mijn overige samenstelling.

• robvanderaart
Het ligt eraan of je later SLI wil draaien, dan zou je kunnen denken aan de Asus Moederbord P5N32-E SLI.

Dat de DS3 als beste overclockt is onzin.

Je kan beter gaan voor de Antec Neo HE.

[ Voor 12% gewijzigd door robvanderaart op 09-05-2007 10:39 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten 8)7

De voeding moet ook nog in het budget van 500 euro...

Verwijderd

Topicstarter
Nee sli is geen must en hoeft van mij ook niet

Verwijderd

Topicstarter
  • Is dit zo wat:
  • Intel E6600: 205,01
  • Antec voeding: 650 active 116,01
  • Kingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz 120,11
  • Totaal: 441,13
MOBO:???? budget nog ongeveer: 100 euro

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 10:55 ]

• robvanderaart
Je kan beter voor een Antec Neo HE 500 watt gaan, dat is genoeg. Die kost rond de 80 - 85 euro.

Dat scheelt je ook nog eens 30 euro. Dan zou ik een Gigabyte DS3 nemen als moederbord.

Al zou je de DS3 niks vinden, dan kan je nog altijd voor een E6400 gaan i.c.m een Asus P5B Deluxe.

[ Voor 30% gewijzigd door robvanderaart op 09-05-2007 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
is de P5B deluxe beter dan de DS3? En die Antec Neo HE 500 watt heeft geen PFC, heb ik PFC nodig?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 11:12 ]

• robvanderaart
Ja, de RAID controller van de P5B Deluxe is beter, en de P5B Deluxe heeft 2 LAN poorten.

Verwijderd

Topicstarter
aha. En die Antec Neo HE 500 watt heeft geen PFC, heb ik PFC nodig? Maar ik personelijk zie het nut van 2 lan poorten voor mij personelijk niet zo in. en is er een groot verschil met de RAID controller? Ik gebruik S-ATA

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:10:
is de P5B deluxe beter dan de DS3?
Daarover lopen de meningen uiteen zullen we maar zeggen.. :P De Asus P5B Deluxe heeft
de Intel ICH8R southbridge die RAID-configuraties ondersteunt. Dat heeft de Gigabyte DS3
niet maar daarom is die ook wat goedkoper. Bij Gigabyte hebben ze daarvoor de DS3P,
DS4 en DQ6 modellen voor maar die zijn uiterraard duurder.
Als je geen RAID wilt draaien, dan is het ook niet nodig een bord te nemen met deze duurdere
southbridge. Dan kun je gewoon kiezen voor de Intel ICH8 die op de wat goedkopere P965
borden zit.

De algemene opinie is dat zowel de Asus als de Gigabyte producten tot de beste borden
behoren met Intel P965 chipset.

*Ik ben zelf Gigabyte DQ6-gebruiker overigens, en zeer tevreden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 11:21 ]

Verwijderd

ik heb een tijdje terug (februari 2007) toevallig een soortgelijke upgrade gedaan.. daar ik nog met een AGP videokaart zat (radeon 7900 pro) en pATA 250GB schijven heb ik mijn simpelle upgrade naar E6600 en dik/snel geheugen aan moetten passen naar het onderstaande zodat alles binnen mijn budget viel..

ik ben dus omdat er een videokaart en hdd bijkwam uitgeweken naar bijvoorbeeld een E6400 cpu 2MB minder cache maar presteerd voor mij eveneens goed genoeg :)

- Core™ 2 Duo E6400 (2133 MHz)
- 1 GB DDR2-667 (1024 MB) <- 2 stuks ivm Dual channel uiteraard
- 945P7AD (Intel® 945P) <- Sock 775 mainboard met dual channel en veel onboard stuff
- Radeon X1950 PRO (256 MB GDDR3) PCIe <- MSI!, sapphire is 2 euri goedkoper maar word loeiheet!
- Deskstar T7K250 (250 GB) sata/300 schijf met een goede prijs/kwaliteits verhouding en goed stil ook

uiteraard niet vergeten of je voeding wel de juiste stekkertjes bevat voor de videokaart, sata schijf en de 12v+ plug die beide uiteraard weer veranderd zijn in de loop der jaren :)

Ik gebruik bovenstaande configuratie voor de basis photoshop bewerkingen maar de laatste tijd ook steeds vaker voor 3D vormgeven en het maken van missies/maps voor multiplayergames alszijnde F.E.A.R. en voorheen op de HL2:S engine..

Ik ben er goed content mee zeker omdat bovenstaande me destijds maar 600 euro gekost heeft incl een nieuwe voeding..

Maar wat vooral de afweging is is of je alleen A merken wilt gebruiken, of dat je meer wil hebben voor je budget :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan wordt dit em:

# Omschrijving Aantal Prijs p.s. Subtotaal

[list]
• 26738 GigaByte Moederbord GA-965P-DS3 € 82,17 € 82,17

• 24991 Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed € 172,27 € 172,27

• 23425 Kingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC7200, 900 MHz, 5, Kit Of 2 € 102,51 € 102,51

• 29542 Antec Voeding Earthwatts 80+ 500 Watt ActivePFC, Retail, 20- En 24-pins € 66,39 € 66,39

• 31670 XION Behuizing Stacker Zwart, Geen Voeding, 2 X 120mm € 70,59 € 70,59
[/list]

BTW 19% € 95,28

Te Betalen € 596,76

Of gaat er nu iemand heeeeel hard gillen: NEEEEEEEEEE :o

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Als je na een paar jaar terugkomt is het zaak om je allereerst goed in te lezen. Dat lijkt hier een beetje te ontbreken - je komt hier met een "welke moet ik kopen?"-vraag. Dat soort vragen willen we hier op GoT niet, want ze zijn te allen tijde met voldoende eigen inspanning te beantwoorden. Daar komt bij dat je op gegeven moment drie keer achter elkaar post binnen een kwartier. Dat is gewoonweg asociaal. Gebruik aub de Edit-knop als je iets wilt toevoegen. En als je iets wat een ander zegt niet snapt, zoek het op in plaats van gelijk om verheldering te vragen.

Bottom line: van een Tweaker verwachten we dat hij zelf in staat is z'n eisen te stellen, op zoek te gaan naar reviews en ervaringen en op basis daarvan binnen z'n budget het meest passende te kiezen.

P.s.: als je in het verleden actief was op GoT is het allicht handiger om je oude login te gebruiken. Wachtwoord kwijt? Dan kun je die met een link in de loginscherm laten toemailen. Bestaat je emailadres niet meer? Dan kun je even per email contact opnemen met gathering@tweakers.net waar je de situatie kunt aangeven en het wordt opgelost :)

P.p.s. over inlezen gesproken - als je anno 2007 een 7800GTX gaat kopen bega je waarschijnlijk een fout. De 7800GTX is een heefthoofd die ook nog eens duur is voor z'n prestaties. Allicht zou je beter kunnen kijken naar een 8600GTS, met voordelen van de G84 core (DX10, H.264 acceleratie etc).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.