Ik ben op zoek naar een kwalitatief hoogwaardige USB2 PCI kaart die ik mijn antieke Asus CUSL2-C kan prikken. Wie heeft er een goede suggestie? Welk merk is het beste? Alvast bedankt!
Aangezien dat allemaal van die standaardzooi is werkt het gewoon, niet moeilijk over doen
Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600
Klinkt goedspone schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:17:
Aangezien dat allemaal van die standaardzooi is werkt het gewoon, niet moeilijk over doen
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 14:37 ]
Ik heb een paar jaar terug een el-cheapo Sweex PCI USB2 kaartje in een oude server gepropt en dat werkt na al die tijd nog steeds perfect.
Ook zou ik hier niet al te veel geld aan uitgeven, is zonde.
Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.
Merk maakt niets uit, in principe moet je gewoon voor de goedkoopste gaan.Sweex, belkin of iets dergelijks.Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:34:
[...]
Klinkt goed. Ik had begrepen dat er in Windows nog wat drijfer moeilijkheden zijn, vandaar dat ik me af vroeg of het zonder meer in *nix werkt. Wat is een goed merk?
PCI -> USB2 wordt gedaan door een vrij simpel chippie, zo'n PCI kaartje kun je verder niet veel aan verpesten. De meest gebruikte chipset is doordat er zo veel van gemaakt worden lekker goedkoop en wordt prima ondersteund in linux.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Is handig als je een externe schijf aan je server wilt hangen voor backups oid. Een 15 euro voor zo'n kaartje is geen geld vergeleken met verloren data door een oude harde schijf...Raveon schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:40:
Ik heb een paar jaar terug een el-cheapo Sweex PCI USB2 kaartje in een oude server gepropt en dat werkt na al die tijd nog steeds perfect.
@TS; zo te zien draai je gentoo? Voorzie niet echt problemen, beetje standaard protocol zoals hierboven al gemeld wordt. Mijn (weliswaar onboard) usb2 poorten worden gewoon herkent, en op 't forum van gentoo vind je eigenlijk nisk over usb2 poorten die niet gedetecteerd kunnen worden...
Volgens mij is 't allemaal (linux/windows) niet echt een issue. Denk dat het je meer moeite kost om een kaart te vinden die wél problemen geeft...
Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.
Thanks voor de replies
. Ik ben een ben huiverig voor sweex en dat soort merken (slechte ervaringen mee gehad). Hoe zit het met Digiconnect (http://mycom.nl/Products/...SB_PCI_adapter/79530.aspx)? Das toch wel een A-merk? Er staat weliswaar een hororverhaal op productsurvey (http://tweakers.net/productsurvey/120780) maar volgens mij ligt dat toch echt aan Windows
.
LoL... Met sweex Belkin enz ook slechte ervaaringen mee. echter een PCI insteek kaartje kan je niets aan slopen en of instellen. ook niet bij een A merk. echter Router meuk en andere spuletjes waar je vaak aanzit en alles van plastic is gaat iets sneller kapot. zou gewoon voor de goedkoospte gaan.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ik snap je punt en je heby vast helemaal gelijk. Toch ben ik eigenwijsTo_Tall schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:52:
LoL... Met sweex Belkin enz ook slechte ervaaringen mee. echter een PCI insteek kaartje kan je niets aan slopen en of instellen. ook niet bij een A merk. echter Router meuk en andere spuletjes waar je vaak aanzit en alles van plastic is gaat iets sneller kapot. zou gewoon voor de goedkoospte gaan.
Ja, sorry hoor, maar je vraagt wat de beste PCI-USB2 kaart is voor linux, vervolgens komen er allemaal replies dat het echt geen ruk uitmaakt of je wel of niet een A-merk gebruikt, dat wordt ook nog eens redelijk onderbouwd.Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:58:
[...]
Ik snap je punt en je heby vast helemaal gelijk. Toch ben ik eigenwijs. Ik koop uit principe alleen A-merk. Volgens mij voldoet Digiconnect wel aan die omschrijving. Kan iemand dat bevestigen? Of vergis ik me zwaar en is Digiconnect ook een B-merk?
Ook A-merken kopen dit soort shit masaal in, gebruiken dezelfde chipjes, en verschil in kwaliteit zul je echt niet of nauwelijks kunnen zien op zulke simpele pci kaartjes...... maar goed, dat had ik al eens uitgelegd geloof ik.....
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Volgens mij is Digiconnect net zo'n B-merk als Sweex, Trust, etc.
Dat wil niet altijd alles zeggen hoor, ik had ooit een KVM switch van een A-merk en die gaf allerlei problemen. Snel omgeruild voor eentje van Digiconnect en die werkt al jaren zonder mokken.
Dat wil niet altijd alles zeggen hoor, ik had ooit een KVM switch van een A-merk en die gaf allerlei problemen. Snel omgeruild voor eentje van Digiconnect en die werkt al jaren zonder mokken.
Er is 1 PCI USB2 (ok het is een FW combo) die beoordeelt is in de Productsurvey, en laat die nu net als slecht worden aangemerkt.Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:58:
[...]
Ik snap je punt en je heby vast helemaal gelijk. Toch ben ik eigenwijs. Ik koop uit principe alleen A-merk. Volgens mij voldoet Digiconnect wel aan die omschrijving. Kan iemand dat bevestigen? Of vergis ik me zwaar en is Digiconnect ook een B-merk?
Het merk? Digiconnect
Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.
Kijk een paar replies boven:Raveon schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:11:
[...]
Er is 1 PCI USB2 (ok het is een FW combo) die beoordeelt is in de Productsurvey, en laat die nu net als slecht worden aangemerkt.
Het merk? Digiconnect
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 14:47:
Hoe zit het met Digiconnec? Das toch wel een A-merk? Er staat weliswaar een hororverhaal op productsurvey (http://tweakers.net/productsurvey/120780) maar volgens mij ligt dat toch echt aan Windows.
Klopt inderdaadph0t0nix schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:11:
Volgens mij is Digiconnect net zo'n B-merk als Sweex, Trust, etc.
@u_nix_we_all
Zoals ik al zei jullie heb vast gelijk en ik ben eigenwijs.
Ik heb er denk ik eetje gevonden: http://www.dlink.com/products/?pid=150
Tech support een mailtje gestuurd of ie ook met Linux werkt (staat niet duidelijk op de website).
Update:
Ik heb bericht binnnen van D-link:
Tech support een mailtje gestuurd of ie ook met Linux werkt (staat niet duidelijk op de website).
Update:
Ik heb bericht binnnen van D-link:
We do not support this device in Linux.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 18:32 ]
Dat ze het niet supporten betekent niet dat het niet werkt. Enkel dat je vanuit D-link geen support hoeft te verwachten om het aan de gang te krijgen.
Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600
Ik heb nog wat naspeuring gedaan, maar er schijn wel hele grote verschillen tussen de diverse USB PCI kaarten bestaan. Het schijnt dat je USB2 PCI kaarten met via chipset beter kan vermijden.
Ja klopt. Alleen als je gaat googelen kom je drivers tegen voor de d-link. Het lijkt er dus op dat je wel aparte drivers ervoor moet installerenspone schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 18:12:
Dat ze het niet supporten betekent niet dat het niet werkt. Enkel dat je vanuit D-link geen support hoeft te verwachten om het aan de gang te krijgen.
Ik heb trouwens in een ander server een sitecom hangen, werkt ook al tijden prima,
00:04.2 USB Controller: NEC Corporation USB 2.0 (rev 02) (prog-if 20 [EHCI])
Subsystem: SiteCom Europe BV: Unknown device 6189
Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 201
Memory at fe124400 (32-bit, non-prefetchable) [size=256]
Capabilities: [40] Power Management version 2
00:04.2 USB Controller: NEC Corporation USB 2.0 (rev 02) (prog-if 20 [EHCI])
Subsystem: SiteCom Europe BV: Unknown device 6189
Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 201
Memory at fe124400 (32-bit, non-prefetchable) [size=256]
Capabilities: [40] Power Management version 2
Ik heb hier een 4-poorts USB 2 Sitecom kaartje op me XP/Vista/Ubuntu7.04 bak. Werkt 100%.
15 euro bij de alternate. Hij detecteert hem niet als een sitecom maar als een VIA, maar alles werkt dus
15 euro bij de alternate. Hij detecteert hem niet als een sitecom maar als een VIA, maar alles werkt dus
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Verwijderd
Als je voor kwaliteit gaat, kun je de Adaptec DuoConnect USB + FireWire in overweging nemen. Ik heb er een paar jaar geleden eentje gekocht voor op een Asus P3B-F. Het FireWire deel heb ik vanwege ontbrekende devices nooit uitgeprobeerd, maar het USB 2.0 gedeelte werkte vlekkeloos onder W2K en diverse Linuxes - voor wat betreft het kopiëren van files naar een USB disk en een stick, en vice-versa. Andere USB apparaten zoals kbd en muis heb ik niet geprobeerd, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen.
Nadeel is de prijs. Pleister op de wond is dat je er wel 5 jaar fabrieksgarantie op krijgt. Aan de andere kant kun je ook overwegen voor dat bedrag een ander (tweede-hands of zo) mobo te zoeken.
Nadeel is de prijs. Pleister op de wond is dat je er wel 5 jaar fabrieksgarantie op krijgt. Aan de andere kant kun je ook overwegen voor dat bedrag een ander (tweede-hands of zo) mobo te zoeken.
ik ben nog geen niet-werkend USB kaartje (okay een hobbybob ding in een DIY alpha) tegengekomen , en gebruik ook gentoo.
ik zou ipv die adaptec (als je per se firewire wil....) gewoon een vrij goedkope kaart nemen.
Reden: vaak zijn de chipjes zelfs hetzelfde (is wel bij meer dingen) en betaal je echt voor het merk (dit is een van de weinige uitzonderingen op het gebied van mijn aankoop-beleid).
ik zou ipv die adaptec (als je per se firewire wil....) gewoon een vrij goedkope kaart nemen.
Reden: vaak zijn de chipjes zelfs hetzelfde (is wel bij meer dingen) en betaal je echt voor het merk (dit is een van de weinige uitzonderingen op het gebied van mijn aankoop-beleid).
Koop gewoon een chinees rotding op Ebay ofzo. Doet het prima allemaal. Als je persé een A-merk wilt hebben kan de dichtst bijzijnde winkel of webwinkel je daar wel aan helpen.
0.0
Hartstikke bedankt voor alle reacties. het heeft zeker geholpen
. Die Adaptec DuoConnec is inderdaad een beetke overkill, (voor dat geld kan ik mijn mobo vervangen
). Bovendien gebruik ik geen vuurdraad. Sitecom lijkt met het beste, maar dan wel met NEC chip. Moet alleen nog uitzoeken of dat de Sitecom CN-029 of de Sitecom CN-008 is.
Update 2:
De SItecom 029 is met een viachipset, de CN-008 is niks over te vinden. Ik ga proberen uit te zoeken of de Digiconnect van Mycom over een NEC chipset beschikt: http://mycom.nl/Products/...SB_PCI_adapter/79530.aspx (mede door het enthusiaste verhaal van Pieter Neerincx hieronder:
Update:
Meeste el cheapo kaarten schijnen toch bagger te zijn, tenminste al ze met de via chipset komen. Zie ook: [iPod mini] USB2 PCI-kaart poorten geen hi-power USB2?
Update 2:
De SItecom 029 is met een viachipset, de CN-008 is niks over te vinden. Ik ga proberen uit te zoeken of de Digiconnect van Mycom over een NEC chipset beschikt: http://mycom.nl/Products/...SB_PCI_adapter/79530.aspx (mede door het enthusiaste verhaal van Pieter Neerincx hieronder:
Update:
Meeste el cheapo kaarten schijnen toch bagger te zijn, tenminste al ze met de via chipset komen. Zie ook: [iPod mini] USB2 PCI-kaart poorten geen hi-power USB2?
http://www.macintouch.com/usbreader02.htmlUSB 2.0 With Older Machines
Pieter Neerincx
Recently I tested some USB 2.0 PCI cards from el cheapo PC shops in the Netherlands. Most of the cheap cards available over here are currently using the VIA 6212L chipset. Those cards include the sitecom CN-029 and all Edimax cards. Cards with this VIA 6212L chipset are advertised to work driverless on recent Windows, Mac OS X and Linux machines, but they don't. At least not on Mac OS X 10.3.8. Without additional drivers System Profiler detects the PCI cards, but doesn't see any additional USB ports.
On the VIA website you can download special drivers for such cards with the 6202 or 6212(L) chipsets. Actually those are the only Mac OS X drivers you can find on their site. With these drivers installed additional USB ports and a USB High Speed bus turn up in the System Profiler, but I couldn't get any of my USB 1.1.or 2.0 devices to work. These drivers contain two kernel extensions that can turn rock solid machines into schoolbook examples of how chaos theory works. I tried the cards in two Quick Silver G4s and in a dual 2 GHz G5. I got anything ranging from communication errors to spinning beach balls and kernel panics. There is no uninstaller for these kernel modules, so I had to delete them manually.
Fortunately I also found one card with a NEC chipset from Digiconnect. The packaging already looked very similar to that of a Belkin card. After unpacking I found out that the Digiconnect has several numbers printed on the PCB including F5U220nBC and PCI REV:3. On the chipset it says: NEC Japan 0720101GJ and 0501PPA23. Belkin has a USB PCI card with part number F5U220n. Furthermore the included (and completely useless) CD showed up on the desktop as "Belkin USB 2". So this card is virtually identical to the Belkin card, but sells over here for much less than the Belkin. This card works perfectly without any drivers in the G4s and deep sleep works with all my USB devices. It is also capable of 3.3V signaling and works in my G5, but in the G5 deep sleep is not supported with USB devices attached and turned on, turning the machine into deep coma. It does sleep deep when the connected devices are turned off. I bought the card for a G4, but had to test it as well in the G5 out of curiosity.
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2007 00:44 ]
Ik heb by mycom de digiconnect gekocht met NEC chipsetje.
P.S.
Sweex (en waarschijnlijkde meeste cheape kaartjes) draaien op een VIA chipset:
http://www.sweex.com/prod...m=70&artikel=672&detail=s
Ik snap echt niet dat jullie dat aanbevelen. Een beetje naspeuring en navraag leert al gauw dat je VIA chipsets voor USB PCI kaarten moet mijden als de pest.
P.S.
Ik snap echt niet dat jullie dat aanbevelen. Een beetje naspeuring en navraag leert al gauw dat je VIA chipsets voor USB PCI kaarten moet mijden als de pest.
Thanks voor de link, maar volgens mij is dat alleen om winkels toe te voegen. Ik wil alleen een product toevoegen
Bwah, ik weet (uit ervaring) waar dat vandaan komt: de VIA chipset-kaartjes geven VOORAL problemen als je de euvele moed hebt ze op ee VIA chipset mobo aan te sluiten. Ik had hetzelfde probleem, maar de meeste mensen hebben dat dus niet. Daarom, voor de meesten is er niks aan de hand, voor sommigen werkt het onverklaarbaar niet. Ik heb daaruit geleerd VIA mobo's te mijden als de pest.Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:38:
Ik heb by mycom de digiconnect gekocht met NEC chipsetje.
P.S.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Dat zou idd best kunnnen. Heb er alleen niets over gelezen. Via mobo zijn op zich niet slecht, alleen viaDexterBelgium schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:52:
[...]
Bwah, ik weet (uit ervaring) waar dat vandaan komt: de VIA chipset-kaartjes geven VOORAL problemen als je de euvele moed hebt ze op ee VIA chipset mobo aan te sluiten. Ik had hetzelfde probleem, maar de meeste mensen hebben dat dus niet. Daarom, voor de meesten is er niks aan de hand, voor sommigen werkt het onverklaarbaar niet. Ik heb daaruit geleerd VIA mobo's te mijden als de pest.
mobo's van MSI zijn slecht. Asus mobos met Via chipset draaien prima.
Pagina: 1