Toon posts:

videokaart voor audiogebruiker met P4

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn PC:

P4: 3,2 Ghz
MB: Asus P4P-800-VM
2 x 512 MB DDR
WD 200GB harddisk
Tascam US-144 audio/midi interface

Doet op zich nog wat ik wil. Wel heeft ie af en toe periodes dat ie minder presteert en weet ik niet precies waarom. Ik ga dan maar wat klooien en meestal komt het weer goed (laatst merkte ik dat een beetje stofzuigen ook prestaties kan verbeteren haha).

Ik gebruik de pc hoofdzakelijk voor het produceren/mixen van muziek. Eerder dacht ik dat daarom een videokaart overbodig was. Ik gebruik daarom de on-board videokaart van het moederbord.

Ik kom er steeds meer achter dat een aparte videokaart wel degelijk zijn voordelen heeft (bijvoorbeeld dat die niet van het geheugen snoept).

3 vragen:

1. Weten jullie nog meer voordelen voor een aparte videokaart?
2. Heeft het ook voordelen voor de processor?

En de belangrijkste vraag:

3. Ik wil nog geen nieuw systeem kopen en daarom nu eerst een goedkopere (60€ max) geluidsvideokaart aanschaffen die bij mijn huidige configuratie past. Wat raden jullie mij aan? Wat heeft nut?

Alvast heel erg bedankt!!!
Peter

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2007 10:53 . Reden: geen geluidskaart - videokaart bedoelde ik ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-07 10:28

Haan

dotnetter

Het is inderdaad zo dat een aparte videokaart geen RAM geheugen wegpakt (al zou je daar denk ik niet heel veel van merken als je dat op 64MB zet) en het is ook nog eens zo dat je meer bandbreedte overhoudt voor de processor. Laat een P4 hier nou met name veel profijt van hebben :)

Voor de rest voldoet ieder simpel AGP kaartje dat je nog in de winkel kan krijgen, dus bijvoorbeeld een Geforce 6200 voor ~50 euro is prima.

Mbt tot vraag 3: bedoel je nou een geluidskaart of videokaart?

[ Voor 7% gewijzigd door Haan op 08-05-2007 10:12 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Wil je een geluidskaart of een videokaart of beide?

Waarschijnlijk heeft je moederbord een AGP-slot (kijk op je moederbord of dat zo is), en dan heb je dus een AGP-videokaart nodig.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 21:03

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik denk dat extra ram geheugen je pc een betere boost geeft dan een nieuwe videokaart. :)

Als je alleen in windows werkt dan verbruikt je videokaart amper ram geheugen. Ik weet niet of je in je BIOS de hoeveelheid aan kunt geven, maar zet deze op 16MB ofzo dan snoept hij niet meer dan dat weg. maak van die 2x 512MB, 2x 1GB (of zet het erbij als je moederbord dat ondersteunt) dan zal het al een stuk vlotter lopen denk ik. :)

Geluidswolk

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad bedoelde ik bij vraag 3 videokaart ipv geluidskaart. Het moederbord heeft idd een AGP slot.

Meer bandbreedte voor de processor is zeer welkom dus het is duidelijk! Bedankt!

2x 1GB ligt zeker in de planning, echter pas wanneer ik een nieuw systeem aanschaf en dus ook een degelijk DDR2 geheugen in het nieuwe MB kan proppen (want dat kan nu niet toch?)?

Verwijderd

Topicstarter
oh ja en ik zou het fijn vinden als de videokaart niet teveel geluid maakt. Is dat bij de goedkopere (simpelere) kaarten die ik nu zoek een issue? of moet ik dan voor een passief gekoelde kaart gaan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gelieve niet binnen 24u te schoppen. Als je iets toe te voegen hebt, gebruik de edit-knop.

Maar sowieso:
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Van een Tweaker verwachten we dat hij zelf kan kiezen. In de VB FAQ staat trouwens een heel stuk over integrated VGA, lees die eens, daar staan exact de voor- en nadelen van integrated tov een losse kaart genoemd. Sowieso is het de bedoeling dat je de FAQ erop naslaat voor je een topic opent...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.