lenzenadvies D50

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• desmodus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2023
Gister heb ik een Nikon D50 gekocht, met kitlens. Nu moet ik natuurlijk nieuwe lenzen erbij hebben (nou ja.. natuurlijk).
Wat is een goede all-round lens, een goede (bruikbare) telelens en macrolens voor deze camera?

Het belangrijkste vind ik een lens met een aardige zoom (+5x) en een mooi bereik.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 11:39
Zoek of stel je vraag hier: Het grote Nikon-mount objectieven topic. Ik denk dat dat meer op prijs wordt gesteld dan een nieuw topic als dit.

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-01 21:05
Persoonlijk zou ik eerst even afwachten waar je tegenaan loopt bij de kitlens. De 18-55 heeft natuurlijk al een behoorlijke groothoek, en tele is soms ook op te lossen met een paar stapjes naar voren.

Maar, als je nu al last hebt van NAS (= Nikon Acquisition Syndrome) ;) , dan kun je proberen een telelens en een macrolens te combineren; de 'Micro-Nikkor' (blijft toch leuk dat Nikon z'n macro lenzen 'Micro' noemt) 105mm VR. Is wel geen zoomlens, maar wel lekker lichtsterk, maar wel met 'anti-shake' en echt macro (1:1).
Of, als 1:1 macro niet zo belangrijk is, de Sigma 70-300 APO (gaat dacht ik tot 1:3 of 1:4.

Tja, eigenlijk moet je gewoon 'even' het grote Nikonmount objectieven topic en Photozone.de doornemen, en dan naar een goede winkel gaan om te vergelijken.

Overigens kan ik voor 'goedkoop en toch goed' aanraden een 50mm f/1.8 te nemen, omdat je dan voor erg weinig geld een lens hebt waar je lekker met scherptediepte kunt spelen. En met een Raynox D250 macrovoorzetlens daarvoor kun je ook nog een experimenteren met macro. Kost je zo'n € 130,- voor de lens, en zo'n € 50,- voor de voorzetlens.

Verwijderd

puchelaar schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 09:42:
Of, als 1:1 macro niet zo belangrijk is, de Sigma 70-300 APO (gaat dacht ik tot 1:3 of 1:4.
1:2.

Als je nu al denkt 3 nieuwe lenzen nodig te hebben, waarom heb je dan uberhaupt de kitlens gekocht?

(Oh een D50, was zeker alleen nog te krijgen als kit?)

Met een lens met groter zoombereik (5x oid) kom je al gauw op een 18-70 (toch maar 4x zoom) of een 18-135 uit (7,5x zoom) Of een Sigma 18-125 (7x zoom), of 17-70 (weer 4x zoom) Veel andere opties zijn er denk ik niet, zeker niet als het ook nog is niet zoveel mag kosten.
Ja, wat 28-xxx lenzen, maar dan verlies je veel groothoekbereik (als je de kitlens wegdoet..)

Wat telelenzen is deze : Nikon (Nikkor) AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR ED (ø52mm)
misschien wat voor je, pas geintroduceerd en VR + budget.

Maar er is een Nikon-mount objectieven topic ;)

• desmodus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2023
De D50 was niet als losse body te krijgen nee helaas. Ik ga even bladeren door het Nikon topic.

Bedankt alvast

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

je hebt het al gevonden zie ik.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.