Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Blauwe schokjes bij (fout) aarden

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb zojuist opgemerkt dat wanneer mijn PC aan staat, mijn TV scherm een klein beetje 'flikkert'. Navraag deed mij leren dat dit door het elektromagnetische veld van mijn PC kan komen, en dat ik dus de kast moest aarden. Omdat ik geen geaarde stopcontacten binnen bereik van mijn kamer heb werd mij aangeraden de aarde via te verwarming te doen. Dus, zo gezegd, zo gedaan, ik een draadje trekken van de verwarming naar m`n PC.... :X Zodra ik met het draadje tegen de PC aan kwam, kwamen er minescule blauwe vonkjes van de kast af.

Mijn pa wist niet hoe ik daar vanaf kon komen, dus ik direct naar dit forum toe, waar mijn oog direct op het volgende viel: verwarming onder stroom. Nou licht dit topic wel het één en ander toe, maar krijg ik daardoor net geen antwoord op mijn vragen :D

Ik zit namelijk nog met het volgende:
a) Waarom komen er blauwe vonkjes van mijn kast af, en is dit schadelijk?
b) Hoe kan ik van het 'geflikker' op mijn TV afkomen?

Mijn PC draait overigens wel stabiel, ik heb geen last van spontane reboots of massaal uitvallende hardware!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Aarden naar je verwarming toe is LEVENSGEVAARLIJK!

Verwarmingen zijn niet meer zonder meer geaard, zoals vroeger. Dat kan gewoon niet meer, moet je niet doen.

Overigens zijn de blauwe vonkjes de 110 volt (halve fase) die op je kast staat als je niet geaard werkt.

Wat je kan doen is de stekker van je TV omdraaien (geen grap), soms helpt dat.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Als je je pc aan je tv aansluit is je pc via de coax van de tv al geaard.
Je krijgt juist problemen als je zowel je pc als je tv geaard hebt. De aard van je electriciteitsnet wijkt namelijk vaak af van de aard van het coaxnetwerk.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over het aarde aan verwarmings verhaal:

http://gathering.tweakers...arming&where=GoT#hitstart

http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html (in je zelf gegeven link te vinden)
Centrale verwarmingsleidingen kunnen door werkzaamheden worden onderbroken, of door oxidatie minder gaan geleiden.
Waterleidingen worden meer en meer vervangen door kunststofleidingen die geen elektrische stroom doorlaten.
Kabel-TV- of CAI-leidingen zijn te dun om als aardleiding te gebruiken. En worden door derden op onbekende plaatsen en tijdstippen onderhouden, hierdoor is geen controle mogelijk over de kwaliteit van de aarding van de CAI-aansluiting.
Gasleidingen als aardleiding zijn zonder meer uit den boze. Voor koppelingen van gasleidingen wordt gebruik gemaakt van teflontape. Dit is een zó goede isolator dat geen sprake kan zijn van een galvanische verbinding met de aarde.

[ Voor 70% gewijzigd door Micha op 07-05-2007 23:03 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Oke, ik heb het verhaal van de verwarming door, bedankt :D

Ik heb de PC weer aangesloten op de TV, en de stekker van de TV omgedraaid. Het lijkt nu al een stuk minder te zijn met het 'geflikker' _/-\o_ ! Het is er nog wel, maar wel minder!

[ Voor 8% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 07-05-2007 23:12 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Moet je niet gewoon de refreshrate van je scherm wat hoger zetten? 75 hertz of meer lijkt me goed :)

Of ik ga maar eens gewoon naar bed... :Z

[ Voor 20% gewijzigd door stefan001 op 07-05-2007 23:11 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
sebastius schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:56:
...
Overigens zijn de blauwe vonkjes de 110 volt (halve fase) die op je kast staat als je niet geaard werkt.
..
Ik heb de proef op de som genomen door mezelf tussen de PC en de verwarming te stoppen :+
De spanning die ik voel is vrij laag en voelt meer als dat gevoel wanneer je zo een 9v batterij op je tong houd :D

Voelde net toch wel wat zwaarder, valt me tegen

[ Voor 9% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 07-05-2007 23:21 ]

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rippance schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:20:
[...]
Ik heb de proef op de som genomen door mezelf tussen de PC en de verwarming te stoppen :+
De spanning die ik voel is vrij laag en voelt meer als dat gevoel wanneer je zo een 9v batterij op je tong houd :D

Voelde net toch wel wat zwaarder, valt me tegen
ben je wel lekker? adviseer je dat anderen ook, stroom met je tong te testen?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

arnob schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:47:
[...]

ben je wel lekker? adviseer je dat anderen ook, stroom met je tong te testen?
ik denk niet dat hij 2 draadjes tegen zn tong aan heb gehouden, 110 volt over je tong is niet goed voor je.
zelfs als je met je voet de tv kabel ( coax) aanraakt en je hand je pc krijg je al een leuke schok.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
9V blokbatterij tegen je tong houden is een bekende manier om te testen of deze al leeg is. Weinig mis mee, behalve de smaak.

Laat je vader een aarde-draad vanaf het knooppunt in het plafond naar je pc trekken?

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Gieltjev schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 16:35:
[...]

ik denk niet dat hij 2 draadjes tegen zn tong aan heb gehouden, 110 volt over je tong is niet goed voor je.
zelfs als je met je voet de tv kabel ( coax) aanraakt en je hand je pc krijg je al een leuke schok.
Ik had het inderdaad over 9 volt batterijen, zo gek ben ik ook weer niet dat ik met mn tong de aarde van de PC ga testen 8)7 8)7

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Probleem heb ik ook gehad. Enige oplossing: De boel goed aarden. Ik heb door dit grapje maar liefst 2 mengpanelen en de LNB van een sattellietschotel naar zijn grootje geholpen, alleen al omdat de spanning van mijn PC naar de aardleiding lekte (waarop ik op mijn kamer alles op een geaarde verdeelstekker had aangesloten, die zat in een ongeaarde WCD)

Speel niet te veel met die 110V, je kan er een aardige opdonder van krijgen. Mij is het zelfs gelukt om de aardlek er mee te laten springen. Vergeet niet dat 110V in de VS de netspanning is!

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Eigenlijk is alles toch bijna ge-aard als je je bedenkt dat vanaf je kabelmodem dat naar de TV gaat, vervolgens via het modem naar je router > PC, want beide apparaten maken toch gebruik van de massa (bijv de Coax) ?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 02:44:
Eigenlijk is alles toch bijna ge-aard als je je bedenkt dat vanaf je kabelmodem dat naar de TV gaat, vervolgens via het modem naar je router > PC, want beide apparaten maken toch gebruik van de massa (bijv de Coax) ?
Nee dude, nee. Zo werkt het niet. UTP is sowieso galvanisch gescheiden (en maakt dus geen contact)

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Stoney3K schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 02:42:
Probleem heb ik ook gehad. Enige oplossing: De boel goed aarden. Ik heb door dit grapje maar liefst 2 mengpanelen en de LNB van een sattellietschotel naar zijn grootje geholpen, alleen al omdat de spanning van mijn PC naar de aardleiding lekte (waarop ik op mijn kamer alles op een geaarde verdeelstekker had aangesloten, die zat in een ongeaarde WCD)

Speel niet te veel met die 110V, je kan er een aardige opdonder van krijgen. Mij is het zelfs gelukt om de aardlek er mee te laten springen. Vergeet niet dat 110V in de VS de netspanning is!
Hmm, ik ben wel voor aarden, maar die 110V is maar een klein schokje.
Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/psw-f1.png
(even de aard aansluiting vergeten)
Met behulp van 2 condensatoren word een soort "null" gemaakt, dus je ontlaad in feite alleen de condensatoren, toch??

[ Voor 0% gewijzigd door StapelPanda op 09-05-2007 12:18 . Reden: plaatje geresized ]

Pagina: 1