Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

verwarming onder stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 1.076 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 23:01
Als ik mijn computer aansluit op een stopcontact, en ik raak de verwarming aan.. krijg ik een schok(je). Computer wordt aangesloten op een gewoon stopcontact, geen geaard stopcontact. Hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 14:05
een geaard stopcontact nemem idd.

Verwijderd

Je computer aansluiten op een geaard stopcontact? wat je voelt is de computer die zich "ontaard"

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Teveel om te sleuren & pleuren:

http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Alles wat je moet weten over aarding van PC's.

• Boyd
hmm... want hij staat boven, en dichtsbijzijnde geaarde stopcontact is beneden...

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 12:20
Is het misschien een idee de kast via een kabel met de verwarming te verbinden/aarden? (Is alleen een hersenspinsel hoor). Tja, je hebt gewoon een geaard stopcontact nodig om dit te verkomen. PC van een vriendin trekt zijn stroom ook al maanden via een verlengkabel van de verdieping eronder...
Elektrische schokjes zijn lekker :p

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TeXiCiTy schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:36:
Is het misschien een idee de kast via een kabel met de verwarming te verbinden/aarden? (Is alleen een hersenspinsel hoor). Tja, je hebt gewoon een geaard stopcontact nodig om dit te verkomen. PC van een vriendin trekt zijn stroom ook al maanden via een verlengkabel van de verdieping eronder...
Aarden via de verwarming met je nooit doen. Je kunt namelijk nooit zeker weten of de leiding tot aan de aarde geheel van geleidend materiaal is. Vroeger gebeurde zoiets nog wel eens, maar het is zeer onverstandig om te doen (tenzij je iemand onder stroom wil zetten).

• Boyd
TeXiCiTy schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:36:
kan niet.. staat ook op de bovengenoemde site:
Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 09:30

Nyana

Who?!

Dat gebeurt niet met een pctje aan de verwarming. Maar alsnog moet je het niet doen. Levert je alleen reboots op. Lekker zo laten als je verder geen problemen hebt.

@ hierboven.

Aarde is aarde ookal doe je het via verwarming. Probleem is dat je een aardlus krijgt. En dat levert je alleen maar nog meer problemen op :P .

[ Voor 33% gewijzigd door Nyana op 30-04-2007 17:45 ]

• Boyd
wat gebeurd er als je een aardlus hebt?

• Nyana

Nyana

Who?!

bij mij leverde het reboots op. Ik heb ook geprobeerd om de aarde van een andere groep af te halen. dit heeft hetzelfde effect. omdat je toch verschillen hebt in de massa.

Dus niks aan doen als je geen probs hebt. en jah. niet de pc en verwarming aan raken. Tenzij je het een fijn gevoel vind :Y)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Nyana schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:43:
Aarde is aarde ookal doe je het via verwarming. Probleem is dat je een aardlus krijgt. En dat levert je alleen maar nog meer problemen op :P .
Aarden via de verwarming nooit doen! Gebruik de search maar voor het hoe en waarom.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

Gamepie56 schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:53:
wat gebeurd er als je een aardlus hebt?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus

Verstoringen, deze kunnen wel is fataal zijn voor je pc.

[LTS][MTS][HTS]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 17:29
Hahaha aarden via de verwarming -> eerst even de aardlekschakelaar verwijderen dan! Voor de duidelijkheid: het is dus niet de bedoeling dat er via de verwarming geaard wordt, doe je dit toch dan kan de lekstroom bij inschakelen (de "schokjes" die je voelt) een eventuele aardlekschakelaar triggeren, deze schakelt dan af tijdens het inschakelen van de pc, iets waar de voeding niet vrolijk van wordt! (ook aangezien er vaak wel enkele capacitieve of inductieve lasten een leuke schok terugsturen welke dit keer niet door het net opgevangen wordt (aardlek is immers dan al uit....))

Als het echt zoveel moeite is een aardedraad te trekken/vinden zou ik persoonlijk gewoon van de verwarming afblijven tijdens het computeren ;)

Oh en met betrekking tot betrekken van de aarde van een andere groep (waarom zou je?, beter dan alle 3 draadjes leggen), doordat deze een ander pad aflegt als de voedingsdraden vormt deze inderdaad een soort lus welke nogal vervelende spanningen opwekt bij inschakelen van apparatuur met een hoge belasting, ook niet gezond voor danwel de pc danwel de tweakert ;)

[ Voor 20% gewijzigd door base_ op 30-04-2007 18:12 ]

• Nyana

Nyana

Who?!

JuuL20 schreef op maandag 30 april 2007 @ 18:04:
[...]

Aarden via de verwarming nooit doen! Gebruik de search maar voor het hoe en waarom.
IK zeg hem toch ook het niet te doen. sowiezo niks doen als je geen problemen hebt.

• Boyd
Nyana schreef op maandag 30 april 2007 @ 18:36:
[...]

IK zeg hem toch ook het niet te doen. sowiezo niks doen als je geen problemen hebt.
ik heb geen problemen nee, alleen dus ff van de verwarming afblijven... topic mag dicht.. het is duidelijk nu

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
base_ schreef op maandag 30 april 2007 @ 18:08:
Hahaha aarden via de verwarming -> eerst even de aardlekschakelaar verwijderen dan! Voor de duidelijkheid: het is dus niet de bedoeling dat er via de verwarming geaard wordt, doe je dit toch dan kan de lekstroom bij inschakelen (de "schokjes" die je voelt) een eventuele aardlekschakelaar triggeren, deze schakelt dan af tijdens het inschakelen van de pc, iets waar de voeding niet vrolijk van wordt! (ook aangezien er vaak wel enkele capacitieve of inductieve lasten een leuke schok terugsturen welke dit keer niet door het net opgevangen wordt (aardlek is immers dan al uit....))
Dan mag jij toch eens uitleggen waarom aarden de aardlek doet uitslaan? Of is dat alleen als dat via de verwarming is? Want indien de verwarming ook gewoon geaard is en uit goed geleidend materiaal bestaat, dan is er geen enkel elektrisch verschil tussen de aarding via de verwarmings buizen of de aarding via een PE geleider.

Ik zeg niet dat je mag aarden via de verwarming natuurlijk. beste is een PE-geleider bij trekken tot aan de kast, is er geen mogelijkheid om een kabeltje bij te trekken? Naar alle contacten dan, is niet alleen beter voor je pc maar is gewoon veiliger.

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 17:08
AFAIK, kijkt de aardlek schakelaar naar de ingaande (dus live) en uitgaande (aarde) stromen. Als de laatste lager is dan de eerste klapt de schakelaar om, omdat dit betekent dat er ergens stroom 'lekt'. Als je dus je verwarming als aarde gebruikt en hier lekt stroom door zou dit in theorie tot het omklappen van je aardlek schakelaar kunnen leiden. Ik denk echter dat dit wel meevalt omdat er maar relatief weinig stroom loopt bij het ontladen van de kast van je pc.

EDIT: Verder eens dus met bovenstaande reacties: niet aarden via de verwarming, leg dan een echte aarde aan of gebruik een verlengsnoer.

[ Voor 13% gewijzigd door electropruts op 30-04-2007 22:11 ]

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dan zou er bij het aarden van de pc via een PE-geleider toch ook hetzelfde optreden en de aardlek uitvallen. Die aardlek kijkt ook niet naar de stromen die via je PE terug vloeien, dus dan kan met een PE ook de aardlek getriggerd worden.

Normaal ga je de kast van je pc op aardpotentiaal zetten door een aarding aan te sluiten. Dus dan staat je kast en de aarde op aard potentiaal, en gaat er dus geen potentiaal verschil zijn, en dus ook geen stroom kunnen vloeien.

Als er echt teveel stroom zou vloeien dan zou de aardlek er ook uit vliegen als hij die schok krijgt bij het vast nemen van de verwarming.

[ Voor 13% gewijzigd door kluyze op 30-04-2007 22:23 ]

Verwijderd

als je ongeaarde stopcontacten hebt, zou ik je toch eens aanraden om maar eens een PE kabeltje te trekken...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Gamepie56 schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:36:
hmm... want hij staat boven, en dichtsbijzijnde geaarde stopcontact is beneden...
Zit je in de zelfde groep als de badkamer?

Zo ja, grote kans dat je daar dan een aardedraad vandaan kan trekken. (heb ik hier ook gedaan)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uhm, het klinkt achterlijk, maar stekker van je pc omdraaien wil wel eens helpen (of het word hefteiger :P )

(het blijft uiteraard een probleem met je aarde)

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 30-04-2007 22:51 ]

Iperf

Verwijderd

fish,.. NORMAAL mag dat geen verschil uitmaken, aangezien het wisselspanning is.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Dat omdraaien kan wel degelijk een verschil uitmaken.
In een computervoeding is de aarde meestal hoogohmig verbonden met de fase en de nul.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 17:08
kluyze schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:21:
Dan zou er bij het aarden van de pc via een PE-geleider toch ook hetzelfde optreden en de aardlek uitvallen. Die aardlek kijkt ook niet naar de stromen die via je PE terug vloeien, dus dan kan met een PE ook de aardlek getriggerd worden.

Normaal ga je de kast van je pc op aardpotentiaal zetten door een aarding aan te sluiten. Dus dan staat je kast en de aarde op aard potentiaal, en gaat er dus geen potentiaal verschil zijn, en dus ook geen stroom kunnen vloeien.

Als er echt teveel stroom zou vloeien dan zou de aardlek er ook uit vliegen als hij die schok krijgt bij het vast nemen van de verwarming.
Je hebt gelijk, als er stroom door de PE geleider wegvloeit kan dit ook tot omklappen van de aardlekschakelaar leiden. Mijn eerdere opmerking sloeg dus nergens op. De aardlek schakelaar klapt pas om op het moment dat er een noemenswaardig verschil is tussen in en uitgaande stromen (ik meen 30mA maar pin me daar niet op vast).

Ondanks het feit dat je pc aarden aan je verwarming dus geen probleem moet zijn voor je aardlek, blijft het wijzer en veiliger om hem netjes te aarden.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:56:
fish,.. NORMAAL mag dat geen verschil uitmaken, aangezien het wisselspanning is.
Dit soort reactie probeerte ik dus te voorkomen met "het klinkt achterlijk"
moah . je komt er zelf wel een keer achter ...

het is wisselspanning ja .. maar je hebt een Fase en een Nul. een nul kun je meestal ongestraft aanraken, (Disclaimer: als je toch onder stroom staat kom niet bij me huilen).
en bij fase worde je gegarandeerd afgestraft (mist je niet op rubberen zolen rondloopt)

Iperf

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:49
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 22:56:
Weet je wel wat wisselspanning is?

Verwijderd

30mA voor een badkamer, 300mA voor de rest van het huis.

hier zijn er een paar stopcontacten 10mA, maar dat is gewoon omdat ik die later erbij geplaatst heb op een gevoeliger circuit. :)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 14:05
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 23:18:
30mA voor een badkamer, 300mA voor de rest van het huis.

hier zijn er een paar stopcontacten 10mA, maar dat is gewoon omdat ik die later erbij geplaatst heb op een gevoeliger circuit. :)
Dan zou ik die 300mA aardlek maar eens gauw vervangen voor een 30mA. 30mA is wat een persoon nog net kan verdragen gedurende de tijd dat een aardlek nodig heeft om te klappen. Zowiezo moeten alle stopcontacten bedoeld voor <63A (dus eigenlijks alles in je huis) achter een 30mA aardlek zitten (zie nen1010). 300mA wordt alleen in industriele omgevingen gebruikt waar anders de aardlek er continue uit zou slaan.

Tenzij je achter die 300mA nog 30mA aardleks hebt (moet die 300mA wel selectief uitgevoerd zijn), maar nooit alleen 300mA en daar direct achter een stopcontact oid.

[ Voor 10% gewijzigd door Invisible_man op 01-05-2007 06:41 ]

Verwijderd

hangt van de situatie af ik zit op zolder wel eens wat te tweaken en ik raak de achterkant van m'n oude penium 233mmx aan en de verwarmingketel hangt daar zo leuk (nou eigenlijk staat ie flink in de weg) en ik raak de achterkant van de pc aan en de verwarmingketel en ik krijg een schok de pc stond helemaal vast (dit is dus niet goed voor de hardware neem ik aan) dus ik denk dat het aarden van je pc via de verwarming niet zo'n goed idee is ;)

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
op reactie op pagina hiervoor over aardlek:
de aardlek meet het verschil tussen de fase en nul (bruin en blauw of zoals in oude huizen groen en rood)

als er meer als 30 MA verschil in zit dan klapt hij eruit.
de aarde is helemaal los van de aardlek aangeslote in de meterkast, deze zorgt er alleen voor dat als er sluiting is en bv de buitenkant van de wasmachiene onder spanning komt te staan dat die spanning juist weg kan via de aarde en dat er zo verschil ontstaat tusse de fase en nul.
zonder aarde springt hij er niet uit en dan is het wachten totdat jij hem vastpakt.

heb het zelf trouwens hier met de coaxkabel en de verwarming, dan voel ik het tintelen.
Pagina: 1